'Spelregels' aankopen in ruitersportzaak en andere winkels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

'Spelregels' aankopen in ruitersportzaak en andere winkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 12:43

http://kimvoskuilen.nl/
Geschreven door: mr. K.O.J. (Kim) Voskuilen

Na een middag winkelen in de plaatselijke ruitersportzaak komt u thuis met uw aanwinst: een gloednieuwe rijbroek. Diezelfde avond draagt u de broek naar tevredenheid tijdens het rijden, hij zit als gegoten, maar eenmaal thuis komt u tot de ontdekking dat in de broek al een gat is ontstaan. Verbaasd over deze snelle beschadiging gaat u terug naar de ruitersportzaak met de mededeling dat u uw geld terug wilt. Daar schrikt u van de reactie: 'Nee mevrouw, wij geven geen geld terug, u kunt alleen een tegoedbon krijgen.' U bent het niet eens met deze stelling. Uw rechtsgevoel zegt dat dit niet kan kloppen. U heeft na één keer dragen een kapotte broek en u krijgt geen geld terug?! Dit kan toch niet waar zijn?

Veel winkels hebben de regel dat een gekocht product binnen een aantal dagen of weken geruild of geretourneerd mag worden. Hieraan zijn wel regels verbonden en uiteraard hebben winkeliers zich aan de wet te houden. Een winkel kan niet altijd, bij iedere teruggave van een product, een tegoedbon verstrekken. Wanneer u een broek koopt en thuis begint u te twijfelen over uw aankoop, dan kunt u bij de meeste winkels zonder problemen de broek retourneren. Het staat een winkel echter vrij het aankoopbedrag in de vorm van een tegoedbon terug te geven. Deze vorm van retourneren is namelijk een service van de winkel. Ze zijn niet verplicht een deugdelijk product terug te nemen, alleen maar omdat de klant zich bedacht heeft en liever het geld in zijn of haar portemonnee houdt.

Dit is anders wanneer sprake is van een ondeugdelijke product. Van een ondeugdelijk of gebrekkig product wordt gesproken, indien het niet de eigenschappen bezit die voor normaal gebruik nodig zijn. Zo mag van een rijbroek verwacht worden dat de stof en garen van dusdanige kwaliteit zijn dat u daar geruime tijd mee kunt rijden en van een poetsborstel mag verwacht worden dat de haren blijven zitten wanneer u de borstel gebruikt. In Nederland bestaat een wet die zich richt op de koop van goederen. Hierin staat onder meer wanneer sprake is van koop, welke verplichtingen een koper heeft en welke verplichtingen een verkoper heeft. Tevens wordt er een onderscheid gemaakt tussen een 'gewone' koop of een consumentenkoop.

Van consumentenkoop is sprake wanneer een koper, een natuurlijk persoon, niet handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, een roerende zaak koopt bij een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. Een 'gewone' koop vindt plaats tussen meerdere natuurlijke personen of tussen meerdere professionele partijen. De algemene regel is dat een koper de overeenkomst kan ontbinden wanneer de verkoper tekortschiet in de nakoming van de verbintenis. Dit betekent dat indien de verkoper een ondeugdelijk product levert, de koper de overeenkomst kan ontbinden. De wetgever heeft echter bij consumentenkoop een uitzondering op deze regel gemaakt. Een consumentkoper kan de overeenkomst pas ontbinden, indien herstel of vervanging van het product heeft plaatsgevonden, mits dit mogelijk is. Dit bovenstaande geldt echter alleen als de tekortkoming (het gebrek) de ontbinding rechtvaardigt. Dit is bijvoorbeeld niet het geval wanneer u een poetsborstel koopt waarbij een klein krasje op het handvat zit: dit krasje rechtvaardigt geen ontbinding.

Wanneer u dus een rijbroek heeft gekocht die na één keer dragen al stuk is, dan is de ruitersportzaak verplicht een vervangende rijbroek te leveren. Dit houdt echter niet in dat ze zomaar een rijbroek kunnen leveren. Het moet wel gaan om een rijbroek die ú wilt hebben. Het moet dezelfde rijbroek betreffen of u moet zélf akkoord gaan met een andere rijbroek. Kunnen ze geen nieuwe rijbroek leveren, dan zijn ze verplicht u het aankoopbedrag terug te geven.

Laat u zich in het geval van een ondeugdelijk product dus niet afpoeieren met een tegoedbon, maar zorg dat u alsnog een deugdelijk product geleverd krijgt of dat u uw geld terug krijgt. Indien de winkelier weigert mee te werken aan een fatsoenlijke afwikkeling van het probleem, kunt u het beste juridisch advies inwinnen om de onenigheid alsnog tot een goed einde te brengen.

Mieke_Cunna

Re: 'Spelregels' aankopen in ruitersportzaak en andere winkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:02

Waauw, duidelijk! Bedankt :-)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:05

Super! Dankjewel. Handig zeg :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:19

http://www.consuwijzer.nl

Sommige winkeliers kunnen wel vrij vasthoudend zijn, waardoor je behoorlijk op je strepen moet gaan staan om te krijgen waar je recht op hebt.

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:38

Duidelijk verhaal maar hoe zit het met de aankoop van een zadel, de boom te groot te zijn,de boom door de leverancier is versmald maar na een jaar blijkt dat de boom scheef is!
Wat zijn dan nog je rechten als consument?

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:08

Voor kopen op afstand(via Internet bv.) gelden andere wettelijke regels. De halve wereld koopt via Internet, maar daar lees je in dat artikel niets over. Hier dan maar:

Koop op afstand
Koopt u producten via internet, per telefoon, post of fax dan geniet u extra bescherming.
Essentieel is dat de verkoper en u vóór en tijdens het sluiten van de overeenkomst alleen gebruik gemaakt hebben van technieken voor communicatie op afstand. U hebt de verkoper dus niet persoonlijk ontmoet, de koop werd op afstand gesloten. Is er sprake van koop op afstand dan hebt u een herroepingsrecht (bedenktijd) van 7 werkdagen na ontvangst van de gekochte zaak.
U kunt de overeenkomst herroepen zonder betaling van een boete en zonder opgave van redenen. Hooguit de kosten van het terugzenden komen voor uw rekening. De leverancier moet binnen 30 dagen het door de u betaalde bedrag terug betalen.
De wetgever heeft strenge eisen gesteld aan de informatie die de verkoper vóór de koopovereenkomst en bij het bevestigen van de koopovereenkomst moet geven. Voldoet de verkoper niet aan deze eisen dan is de termijn van herroeping 3 maanden. De wettelijke bescherming is ook van toepassing bij het kopen
van diensten.

U kunt als koper geen gebruik maken van het herroepingsrecht in de volgende gevallen;
• voor diensten waarvan de dienstverlening met uw toestemming al is begonnen
• voor goederen en diensten waarvan de prijs is gebonden aan schommelingen op de financiële markten
• voor goederen die volgens uw specificaties zijn gemaakt.
• voor goederen of diensten die niet kunnen worden teruggezonden of die snel kunnen bederven of verouderen.
• voor audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan u de verzegeling hebt verbroken
• voor levering van kranten en tijdschriften
• voor diensten van weddenschappen en loterijen
• voor georganiseerde reizen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:20

Er zijn nog wel enkele opmerkingen en verbeteringen bij dit stuk tekst te plaatsen... Vind het juridisch niet goed.

Belangrijk verschil tussen internetaankopen en aankopen in de winkel is over het algemeen dat je in de winkel de producten kunt zien, voelen, ruiken, wat je maar wilt ;). Via internet kan dit niet, daarom heb je een herroepingsrecht. Met dit recht kan je binnen bepaalde tijd (er zijn wettelijke termijnen en sommige winkels hebben in de algemene voorwaarden zelf termijnen opgesteld, deze laatste termijn mag bij een consumentenkoop nooit ten nadele van de consument afwijken van de wettelijke termijn) de overeenkomst ontbinden en je geld terug ontvangen.

Adrian: Stond daar niet bij vermeld dat er nieuwe wetgeving is?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:27

2005 schreef:
Er zijn nog wel enkele opmerkingen en verbeteringen bij dit stuk tekst te plaatsen... Vind het juridisch niet goed.

Belangrijk verschil tussen internetaankopen en aankopen in de winkel is over het algemeen dat je in de winkel de producten kunt zien, voelen, ruiken, wat je maar wilt ;). Via internet kan dit niet, daarom heb je een herroepingsrecht. Met dit recht kan je binnen bepaalde tijd (er zijn wettelijke termijnen en sommige winkels hebben in de algemene voorwaarden zelf termijnen opgesteld, deze laatste termijn mag bij een consumentenkoop nooit ten nadele van de consument afwijken van de wettelijke termijn) de overeenkomst ontbinden en je geld terug ontvangen.

Adrian: Stond daar niet bij vermeld dat er nieuwe wetgeving is?

Juist.

En zo'n webshop die wél ten nadele van de consument afwijkt van de wettelijke termijn voor retourneren, is *knip*
Citaat:
Bestelde producten worden per TNT binnen 1 a 2 werkdagen naar u verzonden na ontvangst van uw betaling.
Ruilen of retourneren mag binnen 3 dagen mits de deken 100% schoon, heel, haarloos is en in de originele verpakking zit. Verzendkosten zijn voor rekening van de koper.

Overigens zijn er verder geen algemene voorwaarden op die site te vinden.

Belachelijk, er wordt gesproken over 3 dagen (dagen als in werkdagen :S ?! ) en dat is ook nog eens véels te kort.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 11-08-13 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam webshop verwijderd

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:33

Heb zelf ooit een mentuig gekocht bij mijn toen favoriete winkel, helaas paste het moet en 3 andere tuigjes verder hadden we er 1 gevonden die wel paste, maar absoluut niet van de gewenste kwaliteit was. De winkel had alleen geen andere opties meer en wilde dus ook alleen een tegoedbon geven!
Ben hier tot op de dag van vandaag nog steeds kwaad om en kom er dus ook echt nooooit meer!
Vind dat winkels gewoon geld terug moeten geven als ze niet het gewenste kunnen leveren..

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 23:52

Winkeliers hebben ook het recht om het artikel te laten bekijken/repareren! Vergeet dat niet! ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:38

Helaas heb ik een aantal voorbeelden waarbij ik echt hard heb moeten zijn:

-Ruitersportzaak Appingedam, rijbroek gekocht en die ging heel snel pluizen. Ik terug, is hersteld, maar helaas pluizen kwamen net zo hard terug. Toen werd me letterlijk verteld dat ik er geen STRO mee mocht sjouwen. Ik heb ze volledig uitgelachen en gezegd: ja, ik draag de stropakken ook in het kruis, want daar zitten de pluizen. Niet aan de zijkant pluizen die van stro zouden kunnen komen, maar bij de knieën en het kruis waar je rijbroek het zadel raakt tijdens het rijden. Toen een andere rijbroek gekregen.

-Onderwatercamera gekocht bij duikzaak in Hoogezand. Camera loopt vol tijdens duik naar 30m. Dus ik terug. Zij testen in zwembad (2m diep) en zeggen dat het mijn fout was. Camera deed het nog wel, dus ik heb gezegd van 2m diepte (druk van 1.2 bar) is heel wat anders dan 30m diepte (druk 4 bar), maar ik zal het onderwaterhuis met camera NU meenemen naar 30m en komt er water in, dan sta ik hier over 2 uur weer. Op 24m geweest en jawel, water er in. toen was het antwoord: Je moet er ook niet zo diep mee duiken. PARDON? Die camera is geschikt voor duiken tot 40m. En 30m is heel wat minder diep. Toen nieuwe gekregen, maar helaas, ook niet goed. Ja, tot een metertje of 20m waterdicht, maar niet de 40 waarvoor ik diecamera gekocht had. Dus ik wilde geld terug. Ik ben 4 keer teruggeweest!!!!! heb dus overduidelijk mijn plicht gedaan om de verkopende partij een oplossing te laten bieden. Maar er kwam geen oplossing en dan heb je recht op ontbinding van de koop, dus geld terug. Toen mocht/wilde de verkoper geen geld teruggeven, alleen een tegoedbon. Nadat ik heel kwaad geworden ben, met dreigementen van ik zet het op facebook, mailtjes met mijn rechten als consument enzo heb ik gelijk gekregen.

-Rijzadel, op maat laten maken voor mijn paard. Ging om een Massimo. Na 3 weken lag het zadel op de schoft, opgevuld, maand later weer, weer opgevuld, week later weer, en zo ging het maar door. Paard had telkens de schoft stuk. Na 4 maanden wilde de zadelmaker niet meer terugkomen, ik moest maar gaan betalen. Dacht het niet, want het zadel had nog nooit goed gelegen, en ik verwacht van een maatzadel bij een volledig volwassen paard dat ik toch wel een jaar moet kunnen rijden zonder problemen. En paard wilde hier overduidelijk niet mee lopen. Koop ongedaan maken kon niet, enz. Ik heb gezegd, ok, ik ZET NU het hele verhaal op bokt, met naam en toenaam en alle data wanneer je geweest bent enz. Dat doe je maar was zijn antwoord. Dus ik heb het verhaal op bokt gezet. Nog geen 10 minuten nadat ik het ook daadwerkelijk op bokt gezet had belde hij op dat er nog maar eens gepraat moest worden en kon ik mijn zin krijgen: zadel terug, en omruilen voor een wintec 500 met 3 bomen, Anky beugelriemen, singel, enz. En mijn ingeruilde zadel die nog niet verkocht was terug. Ik heb toen het topic weer van bokt gehaald (stond er nog maar net op). Mijn toen 3-jarige ruin had een mooi nieuw Wintec zadel, en voor mijn merrie moest ikw eer op zoek.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 08:47

Krijgt een klant ook zijn geld terug bij een ondeugdelijk product die gekocht is met een tegoedbon/cadeaubon?

nicole_sgw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:32

Ik ben ook erg benieuwd hoe het zit als je door een ruiterzaak niet goed geinformeerd bent/verkeerd advies hebt gekregen.

Situatie:

Ik heb in december een paar Petrie rijlaarzen type Coventry gekocht bij Divoza. Dit zijn rijlaarzen in een mooie roodbruine kleur. In de winkel hebben wij gevraagd hoe wij de laarzen het beste konden onderhouden. Ons werd verzekerd dat de laarzen door en door zouden zijn geverfd. Dit zou betekenen dat de laarzen niet snel zouden beschadigen, omdat het leer volledig in de bruine kleur zou zijn. Ze adviseerde ons bovendien de laarzen te onderhouden door - in het begin dagelijks en later eens per week - in te smeren met zadelvet/zadelolie. Dit zou de laarzen lekker soepel maken en de glans laten behouden.

Niet wetend dat dit direct de beschermingscoat van mijn rijlaars af zou halen, heb ik volgens hun advies de laars onderhouden. Binnen een week was de volledige binnenkant zwart (bruine laag was eraf). Wij terug naar Divoza. Daar vertelde ze dat het naar hun idee altijd zo was, maar ze zouden foto's maken en naar Petrie sturen. Nooit meer wat van gehoord.. Vervolgens enkele weken laten weer terug. Inmiddels ook beschadigingen rond de voet van de laars van bijv spoorriempjes (ik gebruik spoorbeschermers). Antwoord was dat zij hier niks aan konden doen.

Later begreep ik van een andere ruitersportzaak dat mij verkeerde informatie is gegeven. Ten eerste is de laars niet door en door geverfd, maar is er slechts een toplaag in de juiste kleur aangebracht. Daarnaast had mij nooit het advies gegeven mogen worden om de laarzen met lederolie te behandelen. Petrie zegt dat het ligt aan het advies van de ruitersportzaak, niet aan hun laarzen. Divoza zegt het precies andersom.

Ik vind het heel jammer dat ik nu - ondanks dat ik zo precies en voorzichtig ben met mijn laarzen- al na een half jaar met onwijs beschadigde laarzen zit. Het is zelfs zo erg dat ik inmiddels een tweede paar heb aangeschafd om de Petrie laarzen (welke ik voor wedstrijd gebruik) te sparen.

Kan je daar als consument nog wat mee? Of heb je geen poot om op te staan? Waar kan je terecht met dit soort problemen?

KimVoskuilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:00

Allereerst bedankt voor jullie positieve reacties!

Zoals te lezen is, komt het met regelmaat voor dat producten niet de juiste kwaliteit hebben of een gebrek vertonen. Ik zal in het kort de gestelde vragen beantwoorden.

Adhira: grof gezegd is de basisregel in het recht dat diegene die stelt ook het bewijs moet leveren. De consument (ik ga er vanuit dat het een consumentenkoop betreft) heeft wat betreft de bewijsvoering een soort extra bescherming: indien binnen een termijn van 6 maanden na aflevering zich een gebrek aan het product openbaart, dan wordt vermoed dat het gebrek ten tijde van de koop al aanwezig was. Dus in jouw geval, zou de boom na herstel al scheef hebben gezeten. Het is dan aan de verkoper om te bewijzen dat dit niet het geval was. In jouw geval is de termijn inmiddels een jaar en gaat deze bescherming niet meer op. Het is dan aan jou om te bewijzen dat de boom al die tijd scheef heeft gezeten. Het vervelende bij dit is, is dat het leveren van dergelijk bewijs haast onhaalbaar is.

Susanne: erg goede vraag! En ik moet eerlijk zeggen dat ik op dit moment niet met zekerheid durf te zeggen of er door de verkoper geld terug gegeven moet worden. Dit ga ik nog nader uitzoeken. De verkoper is sowieso verplicht een tegoedbon/cadeaubon met het gelijke bedrag terug te geven. Immers, indien de koop wordt ontbonden, moeten de prestaties over en weer ongedaan worden gemaakt. Dus de koper geeft het ondeugdelijke product terug aan de verkoper en de verkoper geeft het verschuldigde bedrag terug aan de koper. Ik denk echter wel dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen algemene bonnen zoals een VVV-bon of bonnen van een specifieke winkel zoals Divoza. Tevens zal niet altijd duidelijk op de kassabon staan dat er met een bon betaald is. Maar zoals ik al eerder heb gezegd: ik ga dit verder uitzoeken, interessant!

Nicole: slecht gegeven advies komt voor rekening van de verkopende partij. In dit geval is dat Divoza. Het betreft hier een speciaalzaak en jij mag als consument er op vertrouwen dat zij kennis van zaken hebben en jou het juiste advies verstrekken. Indien zij onjuist advies verstrekken en hierdoor lijdt jij schade, dan zullen zij dit op moeten lossen.

Ik hoop jullie hiermee enigszins geholpen te hebben en het staat uiteraard vrij om mij met vragen of problemen te benaderen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:37

Nicole, zoiets heb ik met een hoofdstel gehad, na een paar keer gebruiken (in totaal nog geen 10 keer) was het leer dusdanig afgebladderd dat het er niet uitzag. Ik vond dit niet normaal, verkoper wel, dat was altijd zo bij bruin leer volgens hem.
Om een lang verhaal kort te maken, ik heb na 2 maanden heen en weer geneuzel mijn geld terug gekregen (hij moest wel, leverancier had het hoofdstel vernietigd omdat het niet goed was :+)
Zo jammer, ik ga NOOIT meer naar die winkel.