Nederland een plaats gestegen bij EK Landelijke Ruiters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Nederland een plaats gestegen bij EK Landelijke Ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 11:21

www.knhs.nl

Tijdens de enerverende cross country dag van het EK Landelijke Ruiters (CIC2*) is Nederland weer een plaatsje gestegen. Het team van Fried van Stiphout staat vijfde, maar de afstand tot de medailles lijkt moeilijk te overbruggen.

De tijd was de grootste scherprechter van het parcours van de Oostenrijkse bedenker Karl Paar. Van de hindernissen leverden alleen 10b, de smalle wateruitsprong die in een gebroken lijn stond achter de forse waterinsprong, en de twee punten (21/22) problemen op. Oranje verkenner Vera Grevelink liep met Udiane een weigering op 10a op, gevolgd door een weigering op de andere waterinsprong (19a). Maar haar teamgenoten lieten het hoofd niet hangen. Richard Kapteyn liet zien dat het foutloos kon. Weliswaar kreeg de van professie springruiter ‘crossen is hobby’ tien tijdfouten, het moreel was weer opgekrikt. Uiteindelijk reden 49 van de 65 deelnemers foutloos, waarvan slechts vijf binnen de tijd. Onder hen Remco Bouwens. Hij reed met Wotan een strak rondje en klom naar de negentiende plaats in het klassement.

Nienke van Roekel voert oranje aan. Haar Coral Estate Bylbao leek niet snel door het terrein te gaan. Maar schijn bedriegt, de combinatie was slechts zes tellen te laat binnen. De young rider-combinatie staat nu achtste. ‘Ik wilde natuurlijk binnen de tijd rijden, maar tot hindernis 6 ging het stiekem omhoog en dan kwam de klim naar 8. Omdat er aan het eind nog een paar moeilijke hindernissen kwamen, wilde ik hem niet leeg rijden. En ik weet dat hij een goede conditie heeft, maar het is toch afwachten. Zeker met het warme weer. Misschien zit dat meer tussen mijn oren, maar toch … De cross ging heel fijn. Bylbao is zo’n lekker paard. Je hoeft maar te sturen, als hij een hindernis voor zijn neus krijgt, springt hij. Degene die hem heeft opgeleid, heeft super goed werk gedaan. Ik heb heerlijk gereden, hij neemt zulke enorme passen. Als anderen zeggen dat je vooruit moet rijden, moet ik gewoon wachten.’ Voor Nienke, die al ervaring opdeed bij de pony’s, junioren en young riders, is het EK Landelijke Ruiters een bijzondere ervaring. ‘Ik had nog nooit zestal gereden, maar het is erg leuk. En we hebben een leuke groep. Op een EK heb je andere spanning, dus ik ben blij met deze ervaring. Hopelijk is het een goede generale voor het EK Young Riders. Dit is mijn laatste jaar.’ Maar eerst wordt de strijd in Laintal afgesloten met de keuring en het springen. ‘Ik krijg springtraining van Wim Bonhof. Bylbao is de laatste tijd erg verbeterd. Het is moeilijk hem te sluiten, zeker nu hij vandaag in de cross lang kon worden.’

Duitsland is in Laintal heer en meester: ze leiden met het team en bezetten individueel de eerste vierde plaatsen.

In de open wedstrijd CIC2* liep Alice Naber met talentvolle, maar kijkerige Harry Belafonte een weigering op. De ervaren Coral Estate Peter Parker deed wat er van hem verwacht werd. Hij liep met speels gemak foutloos binnen de tijd. Naber en Peter Parker gaan ruim aan de leiding met de veterinaire keuring en het afsluitende springparcours nog voor de boeg. Nabers pupil Joanne Sliethof debuteerde in een CIC1*. Ze stuurde Avalona met slechts een seconde tijdsoverschrijding rond en klom naar de vijfde plaats in de tussenstand.

EK Landelijke ruiters: individueel klassement, na dressuur:
1. Anna-Maria Rieke (D) Petite Dame 37,8
2. Friederike Tophoff-Kaup (D) Lady You TSF 38,8
3. Janet Wiesner (D) FST Golden Joy 40,1

8. Nienke van Roekel Coral Estate Bylbao 47,6
19. Remco Bouwens Wotan 55,4
28. Larissa Hartkamp Angel 63,4
33. Marcelle de Kam (ind.) Velly Telly 65,2
40. Richard Kapteyn Z.Ilja 75,0
44. Judith Anssems-Janssen Head for Heights 79,7
51. Jordi Wilken (ind.) U Play Spirit 91,2
61. Vera Grevelink Udiana 116,1