EK Children: Nederland eindigt in de middenmoot

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

EK Children: Nederland eindigt in de middenmoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 00:34

www.knhs.nl

De eerste keer dat Nederland een team afvaardigde naar een EK Children zat er niet meer in dan een elfde plaats. Na de eerste manche stond Nederland in het Spaanse Vejer de la Frontera nog ex aequo tiende met acht strafpunten. In de tweede manche zat het niet mee.

Niels Kersten liep vijf strafpunten op. Ralph Slaats bleef in de eerste manche foutloos, maar kwam nu met twaalf strafpunten aan de finish. Laurie Touw slaagde er wel in foutloos te blijven en revancheerde zich daarmee voor de twaalf strafpunten uit de eerste manche. Slotruiter Lars Kersten kon het teamresultaat met negen strafpunten niet meer opvijzelen.

“Natuurlijk had ik liever een hogere klassering gezien”, zegt bondscoach Luc Steeghs. “Maar goed, we zijn nu een jaar bezig met Children categorie en we eindigen halverwege het deelnemersveld. Dan mag ik eigenlijk niet klagen. De vijf combinaties die een paar keer internationaal gestart hebben konden nu mee. Ik had meer foutloze rondjes verwacht, helaas waren er teveel rondjes waarin de spanning opspeelde en teveel fouten gemaakt werden.”

De Childrenrubrieken zijn in andere landen populair, in Nederland stijgt de belangstelling volgens Steeghs. “De belangstelling groeit naarmate er meer wedstrijden komen in Nederland en duidelijk wordt dat er internationaal ook een mooie competitie is. Ik sprak hier de Spaanse bondscoach en hij vertelde dat hij vier jaar geleden met moeite een team kon samenstellen. Nu worden in Spanje selectiewedstrijden gehouden met zestig deelnemers. Ik verwacht de komende jaren in Nederland eenzelfde ontwikkeling.”

De landenwedstrijd werd gewonnen door Frankrijk. Denemarken won de barrage om het zilver van Hongarije, dat het brons restte.

In de individuele titelstrijd zal Nederland zondag niet vertegenwoordigd zijn bij de Children. In de afscheidsrubrieken voor niet geplaatste combinaties op zaterdag zullen de Nederlandse ruiters zeker hun best doen om hoog te eindigen.

Uitslag landenwedstrijd:
1. Frankrijk 4
2. Denemarken 8(na barrage)
3. Hongarije 8 (na barrage)
11. Nederland 22
Niels Kersten (Eghel) - Zieno – 4/5;
Ralph Slaats (Waalre) - Dakiro – 0/(12);
Laurie Touw (Biddinghuizen) - Canturo’s Girl – (12)/0.
Lars Kersten (Eghel) - Winnie - 4/9.