EK Landelijke Ruiters: Spannende strijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

EK Landelijke Ruiters: Spannende strijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 00:33

www.knhs.nl

Na de zestallen- en individuele dressuur tijdens het EK Landelijke Ruiters (CIC2*) gaat Duitsland aan de leiding in de landenstrijd. De Duitsers hebben in het Oostenrijkse Laintal een enorm gat geslagen naar de concurrentie. Alleen titelverdediger Groot-Brittannië kan enigszins volgen. Daarna volgen vijf landen die lijken te gaan strijden om brons, waaronder Nederland dat een plaatsje zakte en nu zesde staat.

De Nederlandse combinaties reden individueel in dressuur niet slecht, maar het algemene niveau was erg hoog. De Duitsers, Britten, Oostenrijkers en Denen kwamen zeer sterk voor de dag. Friederike Tophoff-Kaup voert het individuele klassement aan met Lady You TSF, een vosmerrie met zeer veel kwaliteit en een ware happy athlete. De combinatie heeft al goede prestaties op drie sterren niveau neergezet. Tophoff-Kaup wordt gevolgd door haar landgenote Janet Wiesner met de geroutineerde FST Golden Joy en de Britse Rosalind Canter met Emill.

Larissa Hartkamp en haar schimmel Angel zijn met een score van -45,0 de beste van oranje, goed voor een voorlopige gedeelde twaalfde plaats. Collega Young Rider Nienke van Roekel volgt haar op de voet met Coral Estate Bylbao: 15e met -45,2. Van Roekel heeft de nodige kampioenschapservaring, voor Hartkamp is het haar debuut.
‘Ik had wel eens van het EK Landelijke Ruiters gehoord’, vertelt de twintigjarige amazone uit Lunteren, ‘maar wat het precies inhield wist ik niet. Het is erg leuk. Omdat we ook zestal moeten rijden, zijn we echt een team. Misschien is dat ook wel zo op een ‘gewoon’ EK, maar dat ken ik niet.’ Hartkamp kreeg Angel, een Cavalier-dochter uit eigen fokkerij, twee jaar geleden onder het zadel. ‘Het was niet zo mijn paard. Ze was te groot voor mij. Een amazone heeft haar twee jaar uitgebracht, in dressuur en springen. Zij stopte ermee, dus moest mijn moeder of ik Angel gaan rijden. In het begin gaf ze me geen fijn gevoel. Met springen gooide ze haar kont er zo uit dat ik telkens voorover werd gegooid. Maar we zijn steeds meer een team geworden.’ Dat blijkt wel uit het feit dat Hartkamp en haar grote schimmel alle klassen vlot hebben doorlopen. Tijdens het NK Young Riders, onlangs verreden in Renswoude, behaalde het duo zilver.
Over haar dressuurproef in Laintal is de amazone tevreden. ‘Het ging goed. Voor het oog loopt Angel altijd wel fijn, al kan het gevoel nog beter.’ In de cross zal de debutant als laatste van het team van start gaan. ‘Ik ben nooit zo zenuwachtig. Ik ga proberen mijn eigen rondje te rijden en niet teveel naar anderen te kijken. Angel is een fijn paard, ze pakt altijd goed aan in de cross. Ik vind het een mooie cross. Ik denk dat het goed te doen is.’

Open wedstrijd
Met de zesjarige Kain (v. Kanut) neemt Hartkamp deel aan de open CIC1*. Na dressuur staat ze keurig twaalfde. Judith Anssems is hier met Ballyhist Queen de beste Nederlandse op de achtste plaats. In de open CIC2* heeft Alice Naber een goede uitgangspositie veroverd, met Peter Parker op plaats 1 en Harry Belafonte op 3.

EK Landelijke ruiters: individueel klassement, na dressuur:
1. Friederike Tophoff-Kaup (Dts) Lady You TSF 34,8
2. Janet Wiesner (Dts) FST Golden Joy 36,1
3. Rosalind Canter (GBr) Emill 36,7

12ea. Larissa Hartkamp Angel 45,0
15. Nienke van Roekel Coral Estate Bylbao 45,2
29. Vera Grevelink Udiana 51,7
32. Marcelle de Kam (ind.) Velly Telly 52,8
41. Jordi Wilken (ind.) U Play Spirit 54,8
43ea. Remco Bouwens Wotan 55,4
45. Judith Anssems-Janssen Head for Heights 55,7
60. Richard Kapteyn Z.Ilja 65,0