Stephanie Kooijman neemt leiding in NK Young Riders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Stephanie Kooijman neemt leiding in NK Young Riders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 00:32

www.knhs.nl

Rabo Talententeamlid Stephanie Kooyman heeft in het eerste onderdeel van het Nederlands Kampioenschap dressuur voor Young Riders de leiding stevig in handen genomen met President Winston (OO Seven x Cocktail). Na vorige week in het Franse Compiegne goud met het team en individueel zilver te hebben gewonnen op het EK reed de pupil van Tineke Bartels haar paard nu naar een score van 76.158% en daarmee heeft ze bijna drie procent voorsprong op de nummer twee, Anne Meulendijks (Heeze) met President's MDH Avanti (United x Farrington), die ook derde staat, maar dan met MDH Ohio (Indoctro x Akteur).

"Na thuiskomst van het EK heb ik eerst gekeken of Winston topfit was. Ik had namelijk voor mezelf besloten dat ik als ik op het EK een medaille zou winnen ik niet naar het NK zou gaan. Maar bij thuiskomst voelde mijn paard super aan en hier bleek hij niet alleen topfit te zijn, maar ook de topvorm van het EK te hebben vastgehouden. In de proef ging het gewoon heel lekker, alleen had Winston in de tweede pirouette net even beter bij me mogen blijven. In de series heb ik denk ik indruk kunnen maken, want ze waren niet alleen recht, maar ook mooi naar boven toe gesprongen. Winston voelde top aan", aldus Stephanie.

Ook Anne Meulendijks was dik tevreden over haar rit met President's MDH Avanti. "Mijn probleem is dat mijn paard nog niet echt top ervaren is. Daardoor kan in de proef alles misgaan. Alles moet nog meer bevestigd worden, maar wat ik opvallend vind is dat hij de concentratie veel beter weet vast te houden. Nu we dit stadium bereikt hebben kan ik gaan proberen de accenten in de proef te leggen, waardoor onze score omhoog kan gaan. Voor mijn gevoel ziet het er vanaf de zijkant veel gemakkelijker uit dan dat het is. Niet voor mij, maar voor mijn paard. Maar we blijven door trainen om het ook voor hem gemakkelijker te maken", aldus Anne Meulendijks, die amper een half jaar geleden nog in de klasse Z1 uitkwam.

In de jury zat o.a. de uit Australië afkomstige mw. Hoevenaars. "Ik ben echt onder de indruk van de kwaliteit van de Nederlandse Young Riders. Natuurlijk zijn zij het aan hun vorige week op het EK gewonnen gouden teammedaille verplicht om te excelleren, maar ze deden het dan ook maar even. Kijkend naar Stephanie Kooijman kan ik niet anders zeggen dan dat ze een zeer exact gereden wedstrijd reed. Haar paard heeft drie zeer goede gangen en beschikt over heel veel souplesse. Dat komt vooral tot uiting in de galop, waarin het paard steeds weer een mooie harmonische cadans blijft vertonen", aldus mw. Hoevenaars, die daarnaast tot de conclusie kwam dat zij in haar lange carrière als dressuurjurylid nog nooit een wedstrijd van Young Riders had gejureerd waarin de keertwendingen in stap zo goed werden gereden.

Uitslag NK dressuur Young Riders, 1e onderdeel:
•1) Stephanie Kooijman (Rotterdam) - President's Winston (OO Seven x Cocktail) - 76.158%
•2) Anne Meulendijks (Heeze) - President's MDH Avanti (United x Farrington) - 73.579%
•3) Anne Meulendijks - MDH Ohio (Indoctro x Akteur) - 70.132%
•4) Sanne van Grotel (Riethoven) - Melvin V (Flemmingh x Amor0 - 69.579%