www.knhs.nl
Het EK CIC2*, voorheen bekend als EK Landelijke Ruiters, ging gisteren in het Oostenrijkse Laintal van start met de afdelingsdressuur. De zestalproef is een karakteristiek onderdeel van de (landen)titelstrijd. In het met negen landen goed bezette klassement staat Nederland na de zestallenproef vijfde. Duitsland, België en Groot-Brittannië hebben een gaatje geslagen.
Toch was het oranje kamp niet ontevreden. Omdat laat werd besloten dat Nederland zou deelnemen aan het EK en de selectie pas na Renswoude bekend werd, kon slechts zes keer met elkaar geoefend worden. Nederland, met als kopruiter Nienke van Roekel met Coral Estate Bylbao, reed een nette proef. Maar een paar heethoofden galoppeerden enkele keren ongevraagd aan en dat kost punten. Coach Fried van Stiphout analyseert nuchter: “Ik ben tevreden. We hadden beter kunnen rijden, maar dat had voor de plaatsing niet uitgemaakt. Over de punten maak ik me niet zo druk. Voor de individuele dressuur geldt dat ook: iedereen moet zo goed mogelijk rijden en als de punten dan een beetje tegenvallen … Zolang ik de EK’s volg, heb ik bijgehouden hoe de medailles zijn verdeeld. Een team waarvan er vier foutloos crossen en springen staat op het podium. Daar moet het gebeuren!”
Laintal 2013 wordt zeker geen dressuurwedstrijd. Parcourschef Karl Paar heeft een pittige cross uitgetekend. Van Stiphout: “Het terrein lijkt vlak, maar tot hindernis 6 gaat het stiekem toch omhoog en dan volgt een behoorlijke klim naar hindernis 8. Deze omstandigheden zijn wij niet gewend. En daarbij is er genoeg te springen, met enkele moeilijke technische opgaven. De parcoursbouwer heeft goed gebruik gemaakt van het terrein.” De Belgische chef d’équipe Willy Van Den Meersche noemt het een waardige kampioenschapcross.
Als tweede onderdeel staat de individuele dressuur op het programma. De helft van de 65 deelnemers kwam donderdagmiddag aan start. Vera Grevelink is met Udiana de beste Nederlandse op de veertiende plaats.
Het oranje team bestaat naast Van Roekel en Grevelink uit Richard Kapteyn met Z.Ilja, Judith Janssen-Ansems met Head for Heights, Remco Bouwens met Wotan en Larissa Hartkamp met Angel. Marcelle de Kam met Velly Telly en Jordi Wilken met U Play Spirit nemen individueel deel aan de wedstrijd.
Uitslag zestal:
1. Duitsland 53,09
2. België 57,24
3. Groot-Brittannië 59,21
4. Zwitserland 70,66
5. Nederland 72,24