http://www.knhs.nl
Boven verwachting”, reageerde bondscoach Roelof Bril blij, na het behalen van de bronzen teammedaille door zijn juniorenteam op het EK in het Spaanse Vejer de la Frontera. “Junioren zijn een beetje een moeilijke groep, omdat ze vaak weinig ervaring hebben. Maar ze hebben hier goed gereden en het brons is dan ook welverdiend.”
“Gisteren was het heet tijdens de eerste ronde van de landenwedstrijd, waardoor de wedstrijd veel kracht uit de paarden haalde”, vertelde Bril al eerder. “Vandaag waren de prestaties dan ook iets minder.” Kim Hoogenraat ging als eerste Nederlandse van start. “Ze begon wat nerveus waardoor ze twee fouten kreeg”, vertelde Bril.
Door een val van Kim Bril in de eerste ronde van de landenwedstrijd verdraaide ze haar knie, waardoor het onzeker was of ze vandaag kon starten. Gelukkig kon ze gewoon van start in de tweede ronde. Met slechts één springfout in een sterk gereden rondje rehabiliteerde ze zich weer. Lisa Nooren reed vervolgens een foutloze ronde. Kevin Jochems kwam met twaalf strafpunten aan de finish, wat het streepresultaat opleverde voor het team. “Hier wreekte zich de hitte van gisteren”’ zei Bril. “De kracht was een beetje uit zijn paard, dat aan het eind een beetje opgaf.”
Nederland eindigde met zestien strafpunten over beide manches. Zwitserland won goud met acht strafpunten. Het zilver was voor Groot-Brittannië met twaalf strafpunten. Er deden tien landen mee aan dit EK.
Reserveruiter Niels Knape reed de wedstrijd mee voor het individuele klassement. Hij reed een wat nerveuze rit, maar wist de schade te beperken tot één springfout. Daarmee is hij door naar de individuele finale die zondag verreden wordt. Niels neemt acht strafpunten mee uit de eerste drie parcoursen. Kim Hoogenraat gaat met negen strafpunten door naar de finale waarin de beste dertig starten. Lisa Nooren staat in de tussenstand aan kop, samen met de Britse Jessica Mendoza. Beide amazones hebben nog geen strafpunten. Zij zullen daarmee zondag als favorieten van start gaan.
Lisa Nooren kijkt terug op een mooi EK tot nu toe en maakt zich ook geen zorgen over haar favorietenrol in de finale. “Na de val van Kim Bril in de eerste ronde wist ik dat mijn resultaat in elk geval meetelde. Toch voelde ik niet veel druk, Kim Hoogenraat was immers al foutloos gebleven. Ik ga ook met een gerust gevoel de finale in. Ik doe niks speciaals en laat mezelf niet zenuwachtig maken. Mijn paard Zigo was mijn allereerste paard en we hebben hem zelf opgeleid. Daarom is het wel speciaal om nu met hem dit kampioenschap te rijden. Toen ik hem kreeg was hij niet echt geweldig, maar hij heeft zich heel fijn ontwikkeld. Hij is nu negen jaar oud, makkelijk te rijden en heel betrouwbaar.”
Einduitslag Landenwedstrijd:
1. Zwitserland 8;
2. Groot-Brittannië 12;
3. Nederland 16
Kim Hoogenraat (Lijnden) – Wishkarla (v.Cavalier) - 0/8;
Kim Bril (Westendorp) – Tenessee (v.Concorde) – (uitsl)/4;
Lisa Nooren (Clermont Sous Huy) – Zigo (v.Lupicor) – 0/0;
Kevin Jochems (Achtmaal) – Ma Cherie (v.Cavallo) – 4/(12).
4. België 18;
5. Oostenrijk 20.