Groot- Britannië : Oproep voor verbieden Chinese lantaarns

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Groot- Britannië : Oproep voor verbieden Chinese lantaarns

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 12:07

horseandhound.co.uk /Jans

De British Horse Society (BHS) en Country Land and Business Association (CLA) roepen op tot het verbieden van Chinese lantaarns na een heftige brand in de West Midlands. Afgelopen 30 juni ontstond hierdoor een uitslaande brand in een recyclingbedrijf in Smethwick waardoor elf brandweerlieden gewond raakten. Daarnaast was er ruim zes miljoen pond schade.

"Er waren al langere tijd zorgen vanuit de landbouwgemeenschap over deze lantaarns, deze zijn door de brand meer in de belangstelling gekomen." Zegt een woordvoerder van het BHS. "Het gaat hier niet alleen om de mogelijkheid dat er brand ontstaat, maar de verbrandde deeltjes van de lantaarns kunnen door paarden ingeademd worden. Dit kan flinke inwendige verwondingen en zelfs de dood tot het gevolg hebben."

De BHS geeft aan dat er dit jaar alleen al vier incidenten waren met de lantaarns. De meest heftige was Patrick. Patrick is een Connemara die ruim zeven voet (1 voet is 30 centimeter) van zijn darmen heeft verloren door het eten van een draad van een chinese lantaarn. De darmen waren dusdanig beschadigd dat de arts ze niet meer kon redden. Chris Blackburn, de eigenaar van Patrick, geeft aan dat mensen zich niet realiseren hoe gevaarlijk de lantaarns zijn.

Afgelopen zomer heeft Sally-Ann Spence opgeroepen een petitie te tekenen om de lantaarns te verbieden. Dit nadat haar twaalf jarige Engelse volbloed ingeslapen moest worden. Door het eten van een draad van een lantaarn waren zijn organen te erg beschadigd om te kunnen overleven.

Ruim een kwart miljoen Chinese lantaarns worden elk jaar verkocht in het Verenigd Koninkrijk. De CLA doet een beroep op de regering om de gevaren van de lantaarns in te zien. "We pleiten al jaren voor een verbod op de lantaarns" zegt John Mortimer van het CLA. "Het lanceren van vreugevuren in de avondlucht zonder enig idee waar het zal landen is altijd al roekeloos en bizar geweest." Een woordvoerder van Defra daarentegen geeft aan dat het risico op verwondingen en sterfte bij vee én invloed op de omgeving erg laag is.

Daarentegen geeft Defra wel aan bezig te zijn met het verbeteren van de veiligheid. Defra wil gebruikers van de lantaarns bewuster maken van de risico's en zet aan tot verantwoordelijker gebruik. Dit doen ze door een flyer te verspreiden en samen te werken met National Trust en de British Hospitality Association. Daarnaast willen ze gemeenteraden vragen om na te denken over het uitgeven van vergunningen voor het massaal oplaten van de lantaarns.

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Groot- Britannië : Oproep voor verbieden Chinese lantaarns

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:18

Gaat dit over de variant die aangestoken wordt, die dan de lucht in gelaten wordt?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:21

Zelfde voor ballonnen, is gewoon vervuiling. Plastic komt neer in bossen en weide met alle risico's van dien

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:38

Telpeva schreef:
Gaat dit over de variant die aangestoken wordt, die dan de lucht in gelaten wordt?

Gaat hier inderdaad over deze lampions.

Ik vind ze staatsgevaarlijk. Nog niet zo zeer voor dieren maar wel dat ze branden kunnen veroorzaken. Ze zullen maar op je strodak of in je hooiberg vallen. Hooiberg weg en misschien wel je hele bedrijf hierdoor. Huis weg. Plastiek gaat ook branden waardoor ze ook andere huizen en bedrijven in brand kunnen steken. Alleen staan de mensen daar niet bij stil. Ze denken waarschijnlijk dat ze blijven vliegen totdat ze opgebrand zijn maar dat is meestal gewoon niet zo.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:49

AaronYve schreef:
Zelfde voor ballonnen, is gewoon vervuiling. Plastic komt neer in bossen en weide met alle risico's van dien

:j :j :j :j :j

Ben ik het roerend mee eens!

Tegenwoordig heeft iedereen de mond vol over het milieu maar bij elke feestelijke gelegenheid worden er weer honderden stukken rubber de lucht ingelaten.
Vorig jaar heb ik alleen al in mijn land 6 balonnen gevonden. :n

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:02

Die vind ik niet vaak. Als ik er 1 in een jaar vind op mijn weides is dat echt veel dan. Als we er eentje vinden hangen ze dan meestal in de bomen. hangt er een kaartje aan sturen we het terug.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:21

ik heb er laatst ook 1 uit het land van de buurman gevist waar hij rondwaide en de paarden van streek maakte. Was opgelaten ter herdenking van de vermoorde broertjes met een wens er op. Flink groot ding trouwens! heel wat meer dan simpele latexbalonnen hoor...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:14

Dinopino schreef:
horseandhound.co.uk /Jans

"We pleiten al jaren voor een verbod op de lantaarns" zegt John Mortimer van het CLA. "Het lanceren van vreugevuren in de avondlucht zonder enig idee waar het zal landen is altijd al roekeloos en bizar geweest." .

Vat het goed samen, ik heb het altijd al een idioterie gevonden.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:20

Ik heb ook al van die dingen opgelaten hoor :j
Wel in Thailand bij zee (wind stond ook die kant op) en er was geen schip te bekennen, dan kan het niet zoveel kwaad imo. Maar je moet het niet in een bevolkt gebied gaan doen, want ja, dan heb je kans op brand.

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:44

goed initiatief!
Zoals ook benadrukt wordt. je weet nooit waar ze terecht komen!