De Duitse dierenbescherming heeft een reddingsactie uitgevoerd om zestien paarden van een boerderij in Süstedt (Gemeente Diepholz) te redden. De dieren verkeren een verschrikkelijke staat. Ze zijn sterk vermagerd, hebben vervilte manen en hun hoeven zijn zo lang dat ze zijn opgekruld als de hoorns van een koe. De eigenaar kon de zorg voor de zestien dieren niet meer aan.
Een anonieme melder alarmeerde de dierenartsen van de gemeente en bracht de situatie op de boerderij daardoor aan het licht. Twaalf van de zestien dieren zijn ondergebracht op een opvangadres van de dierenbescherming: de Geißblatthof in buurgemeente Nienburg. Vier dieren blijven bij de eigenaar. Het opvangadres wil de dieren er weer bovenop helpen. De uitstekende ribben, de kale plekken op de huid en vooral de veel te lange, omgekrulde hoeven tonen aan dat de dieren gedurende jaren niet goed verzorgd zijn, dit tot schrik van de dierenbescherming. Daarnaast kunnen de dieren amper op hun benen staan, ze struikelen bij elke stap die ze zetten en hebben een slechte houding.
Inslapen van enkele paarden is niet onmogelijk Niet alleen hebben de paarden lichamelijke verwaarlozing meegemaakt, ook geestelijk zijn ze verwaarloosd. Ze zijn erg schuw en angstig tegenover de mensen van de dierenbescherming en de hoefsmid. Hierdoor moet er voor behandelingen gebruik gemaakt worden van kalmerende middelen. Of alle dieren blijven leven is nog niet zeker, bij tenminste twee van de zestien paarden zijn de misvormingen onherstelbaar. De andere paarden moeten in minimaal drie beurten bekapt worden om de schade aan de hoeven te herstellen. De vier gezonde paarden die nog bij de eigenaar zijn dient hij binnen een maand te verkopen. "Dit is normaal, ondanks de omstandigheden op de boerderij", zegt een woordvoerder van de gemeente. "Hier geldt het recht van eigendom".
Klik hier voor foto's van de dieren. Let op: kunnen als schokkend worden ervaren!
Update Inmiddels is bekend dat het in totaal om 20 paarden gaat. Vier zijn nog bij de eigenaar, twaalf zijn ondergebracht bij de Geißblatthof en vier elders.
Had het al gelezen op facebook. verschrikkelijk dat het zo ver kan komen. In al die jaren is er niemand geweest die het opgemerkt heeft?
Arme arme paarden!
Mioux
Geplaatst: 15-07-13 13:30
kan zoiets nog nie begrijpen dat men het soms zo ver laat komen...geef dan je paard aan een stichting dat hun een nieuw huisje kunnen zoeken maar dit...
AdnerB
Geplaatst: 15-07-13 13:30
jeetje!!!!
arme beesten maar goed dat ze gered zijn..als er nog wat te redden valt..
Van wat ik begreep stonden er 16 paarden in de stal, maar ook nog vier op het weiland. Die op het weiland waren er een stuk beter aan toe dan die in de stal. De eigenaar moet wel voor die vier paarden binnen een maand een nieuw huisje vinden.
Lynn_Nikita
Geplaatst: 15-07-13 13:35
jeetje daar is al lang geen smid meer bijgeweest knap dat ze nog kunnen staan/lopen Hoop dat een smid dit nog goed krijgt, lijkt me niet erg bevorderlijk voor de beenstand/ pezen ed
BigOne
Geplaatst: 15-07-13 13:36
Kan me niet voorstellen dat de hengst en die witte ooit nog normaal kunnen lopen, zonde, vooral die hengst is een prachtig beest, heeft zo'n man dan geen familie oid. Dit is toch wel heel erg triest, zeven jaar geen verzorging of hoefsmid of da gezien.
Anoniem
Geplaatst: 15-07-13 13:36
Die verwachsenen Hufe wird der Schmied bei den meisten wohl in drei-vier Pediküre-Termine richten können, lediglich bei zwei Tieren sehen die Fehlstellungen irreparabel aus. Allerdings werden die Pferde dem Schmied nicht einfach die Hufe in die Hand legen, sondern müssen übers Futter ansediert werden, um dann vom Tierarzt überhaupt eine leichte Betäubungsspritze bekommen zu können.
Hier staat (van de site van het opvangadres) dat er meerdere bekap beurten nodig zijn om de hoeven weer goed te krijgen. Helaas zijn de hoeven van twee paarden niet meer te herstellen, vandaar ook dat er nog ngedacht wordt over inslapen.
spatter
Geplaatst: 15-07-13 13:42
Vlot laten inslapen een aantal! Die dieren hebben al zoveel pijn gehad, om die nu nog zoveel maanden pijn te laten lijden en waarom, omdat wij ze zo graag willen helpen?
Hopelijk kunnen een aantal nog wel bijgewerkt worden.
dravergekkie
Geplaatst: 15-07-13 13:43
Had het ook al op facebook gezien.
Verschrikelijk dat het zo ver heeft kunnen komen.
En die hengst heeft nog zo'n vreselijk lief koppie Volgens mij is dat een plaatje om te zien als hij in goede conditie is !
kim_1990
Geplaatst: 15-07-13 13:44
En ondanks dat die paarden er verschrikkelijk uit zien vind ik wel dat ze nog vrolijk ogen...
Echt ontzettend sneu dat sommige mensen het zo ver kunnen laten komen...hoop voor deze beestjes dat ze een fijn onderkomen vinden met vooral veel geduld en liefde en verzorging...
Zoals voor mij al gezegd: die hengst Kasparov, wat zonde, zo'n prachtige hengst en dat koppie word je gewoon verliefd op...zou hem zo adopteren als het kon.
Moratoetje
Geplaatst: 15-07-13 13:44
OMG
Echt verschrikkelijk, arme paarden...onbegrijpelijk dat de toestand van deze dieren niet eerder opgemerkt is
Lougino
Geplaatst: 15-07-13 13:49
Woooww die hoeven wat bizar! Echt afschuwelijk en zielig, dat je daar als eigenaar dan ook zelf mee kan leven is toch onbegrijpelijk.
Ach jeetje joh, dit is toch om te huilen... Heb hier echt geen woorden voor, arme dieren
geerke
Geplaatst: 15-07-13 14:04
zag al een linkje in het andere topic.Schandalig dit....
GWR
Geplaatst: 15-07-13 14:07
Vreselijk!! Heb er geen woorden voor.
Zag het op FB al voorbij komen..
Dat dit niet eerder gezien/gemeld is, en snap echt niet dat er nog 4 mogen blijven ' voor verkoop '
terpentijn
Geplaatst: 15-07-13 14:12
Ik ben volledig met STOMHEID geslagen... en zelfs niet eens boos (dat komt nog wel, maar hebben we niks aan!) zo verbijsterd ben ik, dat dit anno 2013 in een land als Duitsland nog voor kan komen.
Dit moet jaren en jaren geduurd hebben.... ik zie zo al dat voor 2-4 van de ergste"krullers"geen enkele redding meer mogelijk zal zijn.
Allemachtig, wat een leed, dat er nog 4 ("de gezondsten") bij de eigenaar zijn gebleven (ik hoop "voorlopig") is een gotspe.
Mijn hart huilt.... on-voor-stel-baar dit weer...!
Als ik het goed begrijp was de eigenaar een oude man, waar het fysiek dus niet meer bij ging. Waarom deze man niet aan de bel heeft getrokken weet ik niet.
Morris123
Geplaatst: 15-07-13 14:29
Ik vind het onbegrijpelijk dat niet meteen alle paarden zijn weggehaald. Zo iemand moet toch meteen een verbod krijgen op het houden van dieren voor de rest van zijn leven!!! Het wordt tijd dat er hogere straffen opgelegd worden bij dierenmishandeling
Chaos
Geplaatst: 15-07-13 14:30
Ongelofelijk, arme paarden!! Ik hoop maar dat enkele spoedig ingeslapen worden en dat de anderen er bovenop komen. Dit is toch gewoon onvoorstelbaar. Dat je zo veel dieren er zo aan toe kunt laten komen.......
(Heeft inmiddels spraakvermogen teruggevonden na bezien van de schokkende foto's...):
Wat er ook voor menselijk leed achter mag schuilen (en dat is vele van dit soort veel te ver gegane situaties het geval), bijv. een oude man/vrouw-die-het-niet-meer-aankon of wat dan ook: de verwaarlozing dateert niet van "even" maar gezien de staat van de hoeven van vele jaren. Misschien lag het terrein een eind van de openbare weg af of was het heel groot. Misschien was er geen familie of anderzins sociaal contact meer, dus niemand die ooit langs ging?
Met de paarden werd duidelijk niets gedaan, niet beleerd/rijden/poetsmeisjes whatever, dus dan kan zo'n situatie door sociaal isolement ontstaan, blijkbaar, maar niet minder onvoorstelbaar.
Ik lees dat "de ergste" paarden in de stal stonden, wellicht heeft eigenaar eerder de boel uit de hand zien lopen en ze toen uit zicht op stal gezet (met als gevolg dat alles alleen maar nog erger werd).
De paarden die nog "gezond" zijn, kunnen wel stukken te lange hoef afgebroken hebben gehad, waardoor het langer duurde alvorens er zulke horens ontstonden.
Vele scenario's zijn mogelijk, maar ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat iemand, wie dan ook, die de toestanden zo ver laat komen, ook zelf hulp nodig heeft.
Vooralsnog zijn het de paarden die hulp nodig hebben, voor zo ver dit nog kan.