www.knhs.nl
De individuele junioren- titelstrijd beleefde op de tweede dag zijn absolute hoogtepunt. Opnieuw was er voor Nederland eremetaal en wel voor Jeanine Nekeman, die haar Vlingh (v.Flemmingh) wederom dik voor elkaar had en het brons (72.921%) mee naar huis mag nemen.
Op 500ste punt pakte de EK-debutante bijna nog het zilver, dat nu was voor de Noorse Alexandra Gamlemshau Andresen, die Belamour (v.Belissimo) naar 72.974% stuurde.
De Duitse juniore Johanna Pauline van Danwitz won eerder de landenproef en was in de individuele proef goed voor de gouden plak. Ze won goud met de geroutineerde Habitus (v.Hohenstein), waarmee Louise Luttgen al vele medailles won.
Jeanine Nekeman liep na de uitslag met haar hoofd in de wolken: “Ik ben superblij. Ik ging naar de EK toe om mee te doen en te ervaren hoe het is op zo’n kampioenschap te mogen rijden. Ik zelf had niet het gevoel toen ik de ring uitkwam dat we een medaille zouden winnen. En dat met zo weinig verschil.”
Dana van Lierop had in de landenwedstrijd de pech als eerste starter in een nog natte baan te moeten rijden waardoor haar Sting (v.Sunnyboy) wat bang werd. In de proef van vandaag nam het Brabantse duo revanche. Van Lierop: “Het ging fijn. Sting was toen ik rond de baan reed goed gefocust op mij net als in de proef zelf. Hij was lekker voor mijn been en ik kon er goed aan rijden.Voor de draf- en galoptoer zaten we op percentages rond de 75%. Wel kreeg ik een foutje voor de wissel, omdat Sting wat heet werd nam ik hem iets teveel terug. Jammer van het puntenverschil, het Noorse jurylid zat flink lager. Maar ja, ik ben hartstikke blij met onze 70.816%.”
Ook Jasmien de Koeyer verbeterde haar score met ruim twee procent. “TC Take it Easy (v.Florestan I) was meer ontspannen en stond er scherp aan. Soms is ie een heet ‘hittepetitje’ zoals gisteren tijdens het trainen. Maar nu waren we allebei scherp. Het binnenkomen dat eerder mislukte was nu goed voor een 7. Kortom een fijne proef”, aldus een blije de Koeyer, die in de kür mag starten.
Ook een küroptreden voor Jeanine Nieuwenhuis, die Hexagons Baldacci (v.Havidoff) zeker door de baan reed. “Vooral het galopdeel was heel strak. Baldacci is heel werkwillig en wil altijd voor me gaan. Ik verheug me al op morgen”, vertelde Nieuwenhuis. Bondscoach Tineke Bartels was meer dan tevreden: “Al weer een medaille. Daar had ik vooraf wel op gehoopt, maar ja het moet dan nog gebeuren. ‘Mijn’ junioren hebben knap gereden. Jammer voor Dana van Lierop, die een sterke proef liet zien , maar omdat er maar drie Nederlandse combinaties door naar de kür mogen is zij er niet meer bij. Maar zo is de sport.”
Uitslag EK junioren, individuele medailles
goud, Johanna Pauline von Danwitz (GER), 75.789%
zilver, Alexandera Gamlemshau Andresen(NOR), Belamour, 72.974%;
brons, Jeanine Nekeman (NED), Vlingh, 72.921%
6. Jeanine Nieuwenhuis (NED), Hexagons Baldacci, 72.342%
10. Jasmien de Koeyer (NED), Take it Easy, 71.053%
11. Dana van Lierop (NED), Sting, 70.816%