Paarden afgemaakt na ernstige verwaarlozing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Paarden afgemaakt na ernstige verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 17:59

www.l1.nl
Ingezonden door: Babootje, TJolieke en Anniekskie

Een dierenarts heeft in Ysselsteyn drie paarden en twee pony's moeten laten inslapen.
De dieren waren ernstig verwaarloosd. De dierenpolitie kreeg eerder deze week een tip dat een van de paarden in een wei lag. Het dier kon niet meer opstaan. Onderzoek leidde agenten van de dierenpolitie naar een stal in de buurt. Daar werden twee paarden en twee pony's aangetroffen die ook nauwelijks konden staan omdat hun hoeven al lange tijd niet waren gekapt.

Tegen de eigenaar van de dieren is proces-verbaal opgemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:11

Vreselijk. -O-
Arme paarden.

matasja

Re: Paarden afgemaakt na ernstige verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:23

te triest voor woorden, geef de beestjes dan een beter huisje als je er niet voor wil zorgen.....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:54

Meteen een levenslang verbod op het houden van dieren geven..

Maar alleen voor te lange hoeven laten inslapen? Ik heb op animal planet dieren voorbij zien komen met hoeven die haast een U vorm hadden en die er na de hoefsmid en een goede verzorging weer helemaal bovenop kwamen.. Had dan die paarden laten helpen op de kosten van de eigenaar.. ze gaan ermee om alsof het producten zijn; total loss, dus laat maar inslapen..

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:02

Niet helemaal ontopic, maar Ysselsteijn in Limburg?

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:03

Vorig jaar liepen er 4 a 5 friezen altijd buiten, zagen er op zich niet slecht uit, maar waren al wel oud en liepen er sowieso eentje op 3 benen. Van het voorjaar liepen er nog ff wat buiten, maar zei van de week al dat ik ze al lang niet meer had zien lopen. Toen was er afgelopen zaterdag politie en opeens liepen erna weer 2 friezen buiten. Het is de oude manege waar ze staan, dus zullen waarschijnlijk wel binnen hebben gestaan. Terrein is afgezet dus zo kan er niemand bij. Gister was er weer politie en nog meer drukte, dus dat er iets niet goed zat was wel duidelijk.

Hoop alleen dat die 2 friezen en de shetlander die je nu weer in de wei ziet lopen het wel goed gaan krijgen en nog een goed leven hebben.

@ oreo... idd Ysselsteyn limburg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:05

Vreselijk dat het zo moest gaan, maar goede keuze om ze in te laten slapen.. Een langere lijdensweg met eventuele pogingen om er nog iets van te maken is ze gelukkig bespaard gebleven.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:05

Vaak lees ik ook berichten waar men verwaarloosde dieren heeft weggehaald en de nóg goed uitziende dieren laten ze dan achter.Ik snap dat niet |o ,waarom niet ALLES meenemen ipv de nog goed ogende dieren daar ook uiteindelijk laten wegteren? ;(

Idd een levenslang verbod op het houden van dieren geven! _-:(
Word hoog tijd dat die verouderde wetten eens aangepast gaan worden want DIEREN ZIJN GEEN DINGEN! -:(-

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:09

Wat verdrietig weer... inderdaad hopen dat er nu toezicht gehouden wordt op de beestjes die er nog lopen. Is dat die manege van Vissers dan? Ik dacht dat dat al tijden leegstond.....

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:13

Oreo schreef:
Wat verdrietig weer... inderdaad hopen dat er nu toezicht gehouden wordt op de beestjes die er nog lopen. Is dat die manege van Vissers dan? Ik dacht dat dat al tijden leegstond.....

Die is dat idd. Er schijnt een circus in te zitten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:14

8nnemiek schreef:

Maar alleen voor te lange hoeven laten inslapen? Ik heb op animal planet dieren voorbij zien komen met hoeven die haast een U vorm hadden en die er na de hoefsmid en een goede verzorging weer helemaal bovenop kwamen.. Had dan die paarden laten helpen op de kosten van de eigenaar.. ze gaan ermee om alsof het producten zijn; total loss, dus laat maar inslapen..

Ik denk dat er tegenwoordig veel eerder en gemakkelijker door de instanties word gekozen voor inslapen, is niet te bewijzen natuurlijk maar de kosten om verwaarloosde, vaak oudere paarden er weer bovenop te helpen zijn groot en dan gaan ze alsnog voor slachtgeld weg, crisis zal hier ook aan meewerken dus krijg echt het gevoel dat er veel eerder naar de spuit gegrepen word.

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:16

wat erg :(

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:21

Zielig zeg voor die paardjes, kan me toch echt niet voorstellen dat je in staat bent om een dier te verwaarlozen..

zarzuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:45

Ik heb die melding gedaan vorige week. Ben blij dat de politie zo snel in actie is gekomen en dat er een einde aan hun lijden is gekomen, maar tsjonge, wat triest zeg!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:49

8nnemiek schreef:

Ik weet natuurlijk niet hoe ernstig het was. En het is vast mogelijk om het op een of andere manier te corrigeren maar de vraag is doe je daar het paard een plezier mee. Dat zal veel tijd en vooral ook pijn met zich meebrengen als ze echt vergroeid zijn. De pezen in de benen zullen er ook onder te lijden hebben. En misschien was het al gewoon te ver gevorderd. Je weet ook niet welke eventueel blijvende schade het heeft aangericht. En de leeftijd van de dieren telt misschien ook wel mee.

Maar levenslang verbod op dieren ben ik met je eens. Dat iemand zo met z'n dieren om kan gaan is toch onbegrijpelijk.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:53

zarzuela schreef:
Ik heb die melding gedaan vorige week. Ben blij dat de politie zo snel in actie is gekomen en dat er een einde aan hun lijden is gekomen, maar tsjonge, wat triest zeg!!

Dat is inderdaad een snelle reactie. Waren deze dieren moeilijk te zien vanaf de openbare weg?

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:33

zarzuela schreef:

Liepen ze vorige week weer buiten dan zarzuela?
Ben toen terug gekomen van vakantie, maar daarvoor heb ik ze heel lang niet zien lopen.

zarzuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:53

@slimmerik, vanaf de openbare weg kun je ze eigenlijk niet zien liggen. De manege ligt aan een onverharde weg, je komt er langs als je oud papier gaat wegbrengen.

@anniekskie, afgelopen zaterdag lag die hele magere (en dan nog magerder) Fries plat in de wei. Dacht in eerste instantie dat er een dood karkas lag. Toen ik er weer langs kwam zag ik dat hij zijn hoofd optilde en dus nog in leven was. Geen schaduwplek en volgens mij geen water aanwezig. Bovendien was hij zo mager dat ik me niet kon indenken dat hij nog op zijn benen kon staan. Ik heb toen ik thuis kwam meteen de dierenbescherming gebeld en die verbonden me door met de politie. Ik had er verder niets meer over gehoord, tot nu deze berichten verschijnen op internet. Heb overigens geen verhaal gehaald bij die mensen, want hoorde al eerder dat het niet zo'n lieverdjes zijn...

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:05

Afgelopen zaterdag is er al politie bij geweest. Wij zijn ondertussen naar deurne geweest, en toen we terug kwamen waren ze er nog. Gister tegen 5 uur was er weer politie en dan waarschijnlijk dierenarts.
Zijn zaterdagochtend daarvoor nog langs gereden, maar is toen niet eens opgevallen dat er een paard lag. Maar vanuit de auto is dat dan sowieso slecht te zien.

Maar wel goed dat je dan actie hebt ondernomen. Je vraagt je toch wel vaker af wat er allemaal binnen staat. Zal nu hopelijk niet veel meer zijn.

zarzuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:22

Dan zal er vorige week zaterdag inderdaad vrij snel na mijn melding politie naar toe zijn gegaan. Vreemd dat ze nog hebben gewacht tot gisteren met de dierenarts. Maar goed. Die Fries was ook lastig te zien, er was niet veel van over óm te zien!

Ben ook blij dat ik actie heb ondernomen, had een tijdje geleden wel al gehoord dat er magere pony's liepen, maar ook niet meer dan dat. Tja en wat er binnen staat?? Ik heb er ook wel eens kamelen gezien in het verleden, maar nu niet meer. Wel bizar om het zo nu terug te zien..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:33

Apart dat de politie niet even een bericht terug geeft aan de melder.
Jammer dat het zo gelopen is.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:37

Sneu dat het zo heeft moeten lopen, maar ik ben niet echt tegen het inslapen van die beestjes, waarschijnlijk worden ze van 'oplappen' niet veel beter.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:42

Triest hoor, eerst zoveel moeten lijden en dan ingeslapen worden...
Begrijp echt niet dat mensen zo met hun dieren om gaan.

zarzuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:31

Kwam er zojuist langs en zag dat er nu 2 Friezen en een shet buiten lopen. Die Friezen zien er niet geweldig uit, maar op zich niet verwaarloosd. Stond ook een busje vd hoefsmid, dus er zal nog meer rond hebben gelopen met lange hoeven...

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:53

8nnemiek schreef:

Heeft er mee te maken of het hoefbeen mee gekanteld of bewogen is. Mijn vriend is ook hoefsmid en maakt het ook wel eens mee dat het niet meer te redden is. En je doet die paarden ook geen plezier om hun leven lang met pijn te lopen.

Maar wat erg zeg :(