www.knhs.nl
De Ier Dermott Lennon, wereldkampioen bij de springruiters in 2002, groeide in het Overijsselse Geesteren uit tot de smaakmaker van de Grolsch Trophy Grand Prix of Twente, waarmee al 39 jaar dit internationale springsport evenement wordt afgesloten. In de barrage met acht ruiters was de Ier de snelste en verdiende net als vrijdag, toen hij de kwalificatie voor deze Grand Prix winnend wist af te sluiten, een Mercedes Benz van 40.000 euro. Michel Hendrix, neef van Emile, eindigde met Wait and See als tweede, voor de verrassende Argentijn José Maria Larocca met Gde Matrix.
De parcoursbouwer had een pittig Grand Prix parcours uitgezet. Niet alleen de hoogte en de breedte van de hindernissen speelde een rol, maar ook de chronometer. Uiteindelijk bleven acht combinaties van de zestig die van start gingen foutloos en drie combinaties kregen uitsluitend een strafpunt voor het overschrijden van de tijd. "Gezien de eerdere parcoursen had ik in de Grote Prijs een geheel ander parcours verwacht. Nu waren het lange lijnen en omdat de tijd krap stond betekende dit dat je een hoog tempo moest aanhouden, waardoor het gemakkelijk was om fouten te maken. Je vraagt van je paard op dit soort parcoursen vaak een net te hoog tempo, waardoor je je paarden als het ware iets overrijdt, met als gevolg vallende balken", vertelde Michel Hendrix. De jonge, uit Kessel afkomstige, ruiter had niemand het barrageparcours zien rijden toen hij met Wait and See binnenreed. "Mijn paard is van nature niet het snelste paard en heb daarom vastgehouden aan het van tevoren opgezette plan. Dat plan was om snel maar zonder risico's te nemen foutloos naar de finish te rijden. In de laatste lijn had ik mogelijk een galopsprong minder kunnen maken, maar ik wist dat er weinig foutloze combinaties waren, dus ben ik dat risico niet aangegaan. Daarbij komt ook nog eens dat die ene galopsprong minder me geen drie seconden tijdwinst opgeleverd zou hebben die nodig was om sneller te zijn dan Lennon", vervolgde Michael Hendrix, voor wie dit de hoogste klassering in een CSI 3* ooit betekende. In de voorbereiding op zowel het basisparcours als op de barrage stond de oom van Michel, Emile Hendrix, op het voorterrein om de nodige aanwijzingen te geven. EmileHendrix won in 2002 met Finesse deze Grote Prijs. "De tips van mijn oom waren heel erg waardevol".
De winnaar van de Grote Prijs, de Ier Dermott Lennon, werd in 2002 in het Spaanse Jerez de la Frontera wereldkampioen bij de springruiters. Hij behaalde deze titel met Liscalgot. Terwijl voor veel ruiters het behalen van een titel een versnelling in hun carrière betekent zocht Lennon, mede gedwongen door een blessure van zijn paard, de schaduw op. "Ik kom niet uit een paardenfamilie en had op dat moment naast Liscalgot geen paard dat zijn plaats kon innemen. Daarom heb ik me vanaf dat moment toegelegd op het fokken van paarden en het aanrijden van jonge paarden. Daarnaast houd ik er niet van om iedere week op concours te gaan. Vorige week was ik met Loughvieuw Lou-Lou in Aken en heb daar voor Ierland in de landenwedstrijd gereden. Na drie of vier wedstrijden ga ik graag terug naar Ierland, om me te richten op de jonge paarden die ik in mijn stal heb staan", aldus Lennon. Over zijn paard Lougvieuw Lou-Lou is Lennon enthousiast. "Dit is van nature een snel paard en zij heeft zich de afgelopen periode heel goed ontwikkeld. Vanaf kerst heb ik haar drie maanden vakantie gegeven en ben toen weer rustig met haar aan het werk gegaan. Als je Aken en Geesteren meetelt is ze vanaf april in drie concoursen gestart en zo gaan we samen rustig verder doorwerken richting mogelijk het EK, over anderhalve maand in Denemarken".
Van de Nederlanders deed streekfavoriet Willem Greve met de KWPN goedgekeurde hengst Carambole een ultieme poging om de snelste tijd neer te zetten. "Mijn taak als ruiter is er voor te zorgen dat ik de paarden goed bij de hindernissen breng, waardoor ze er foutloos overheen kunnen springen. Carambole deed zijn uiterste best, maar ik maakte foutjes. Foutjes die voortkwamen uit het feit dat het vanaf de start niet lekker liep. Jammer, want ik had mezelf een hogere klassering toegewenst", aldus Greve, die als vierde eindige en in de barrage 1 springfout moest incasseren.
Meer info zie: www.csitwente.nl
Kijk op Paard&Sport.TV voor een filmpje met Michel Hendrix
Uitslag Grote Prijs CSI 3* (1.60m):
•1) Dermott Lennon (Ier) - Loughview Lou-Lou (Limmerick x Jack of Diamonds) - 0 / 0 - 46.35
•2) Michel Hendrix (Kessel) - Wait And See (coleman x Graf Grannus) - 0 / 0 - 48.73
•3) José Maria Larocca jr. (Arg) - Gde Matrix (Cardento x Maximus) - 0 / 0 - 53.35
•4) Willem Greve (Markelo) - carambole (Cassini I x Concerto II) - 0 / 4 - 48.56
•6) Jur Vrieling (Holwierde) - Zirocco Blue VDL (Mr.Blue x Voltaire) - 0 / 8 - 47.89
•7) Gert-Jan Bruggink (De Lutte) - Primeval Dejavu (Heartbreaker x Ramiro) - 0 / 8 - 47.99
Uitslag finale CSI 2* Medium Tour (1.30m):
•1) Robert Vos (Wierden) - Carat (Cardento x Krevad) - 0 / 54.84
•2) Fabienne Roelofsen (Raalte) - Hallo Hallo (Hinault x Calvados) - 0 / 55.01
•3) Eric ten Cate (Geesteren Ov.) - Zuidpool II (Zuidpool x Lux) - 0 / 55.83
Uitslag finale CSI 3* Small Tour (1.45m):
•1) Dennis van den Brink (Nijkerkerveen) - Wennemars (Karandasj x Voltaire) - 65 / 52.15
•2) Mathijs van Asten (IJsselsteyn L.) - VDL Groep Zapfier (Colman x Lux) - 65 / 54.31
•3) Annet Willems (Wierden) - Interline H (Indoctro x Elmshorn) - 65 / 54.67