Blog: Buikspieren van het paard; waarom zo belangrijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: Buikspieren van het paard; waarom zo belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 11:38

http://www.paardenlifestyle.com/

Elk paard heeft zijn sterke en minder sterke punten en door daar specifiek aandacht aan te besteden in de training, kun je het beste uit je paard halen. Voorwaarde is dan wel dat je weet wat de aandachtspunten van jouw paard zijn.

Weet jij bijvoorbeeld waar hij moeite mee heeft in de training? Hoe werk je hier aan? En waarom reageert jouw paard op een bepaalde manier op de dingen die je hem vraagt?

Één van de meest voorkomende aandachtspunten die ik bij veel paarden zie, is dat er onvoldoende ruggebruik is en dat de rugspieren van het paard onvoldoende ontwikkeld zijn. We weten allemaal dat het ruggebruik heel belangrijk is, maar hoor zorg je er nu voor dat je paard zijn rug optimaal ontwikkelt en daarmee de kans op rugproblemen wordt verkleind?

Pieteke de Reus, die samen met haar partner John Swaab veel aandacht besteedt aan de basisafrichting

Net zoals bij mensen is de rug van het paard een belangrijk onderdeel van het lichaam. Bij een paard komt daar nog eens bij dat deze ook nog eens een (soms slecht meezittende) ruiter moet dragen. Dit zorgt ervoor dat rugpijnen één van de grootste problemen zijn van onze rijpaarden.

Veel mensen krijgen last van hun rug doordat hun buikspieren niet voldoende ontwikkeld zijn. Denk maar een aan een man met een bierbuik. De buikspieren zijn helemaal uitgerekt en doen nagenoeg niets om de dikke buik te ondersteunen. Alle druk komt nu op de (onder)rugspieren en wervelkolom te staan.

Bij paarden werkt het precies zo.

Een goede, sterke rug hangt samen met sterke buikspieren. Het aspect buikspieren wordt door veel ruiters en trainers niet meegenomen in de training of erg onderschat. Maar zoals gezegd kan een sterke rug niet zonder sterke buikspieren. Wij moeten ons niet alleen focussen op de rug van het paard, maar we moeten beginnen bij de buikspieren van het paard.

Waarom zijn de buikspieren zo belangrijk?
Als je paard moet mesten, zie je aan de zijkant van zijn buik een gleuf ontstaan. Dat zijn de (oppervlakkige) buikspieren die je paard op dat moment aantrekt. De buikspieren worden, net zoals bij mensen, niet heel intensief gebruikt. Maar voor de paardensport is dat een ander verhaal!

Bij een paard zit een deel van de buikspier vastgehecht aan het heupbeen. Bij het aantrekken van de buikspieren wordt automatisch het bekken iets gekanteld. Dit zorgt er weer voor dat het achterbeen verder onder de massa kan treden en de lange rugspier opgerekt wordt en de rug en schoft omhoog komen. Omdat de rugspier ook verbonden is aan de halswervels, zakt het paard automatisch op een juiste manier in de hals.

Lees de rest van het artikel hier.

Tabaluga12

Re: Blog: Buikspieren van het paard; waarom zo belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:39

Super interssant, en zeker vaak vergeten of onbekend!Bedankt voor dit stuk!

Lina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:29

Zeer interessant artikel! Thanks voor het delen.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:35

Eerst de ruiter FIT krijgen. En anders gelijk op... eerst grond en basiswerk :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:36

maar dit is toch al heel lang bekent ?
ik bedoel als ik mijn paard rijd let ik er altijd op dat hij zijn buikspieren aangespannen heeft ...

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:38

Ik vind het hele nuttige informatie. Iets waar niet altijd bij stil gestaan word denk ik. Je hoort vaak ''meer over de rug lopen'' ''paard gebruikt zijn rug niet goed (genoeg)'' maar nooit denk eens aan de buikspieren. Balkjes lopen is ook een goede manier voor de buikspieren meen ik ooit gelezen te hebben.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:55

Interessant artikel, als eigenaar van een paard dat aan koliek is geopereerd waarbij half jaar geleden lidteken aan buitenkant beschadigd raakte, ben ik mij zeer bewust van het belang van sterke buikspieren van mijn paard. Doordat zijn buikspieren verkrampten, viel hij op een gegeven moment uit de galop en draf.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:08

wat ik mis in het artikel zijn oefeningen voor jonge paarden en paarden in de basis om die buikspieren te trainen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:31

little_birdy schreef:
maar dit is toch al heel lang bekent ?
ik bedoel als ik mijn paard rijd let ik er altijd op dat hij zijn buikspieren aangespannen heeft ...

Bij mij wel maar niet bij iedereen. Vorige week schreef er nog iemand in een topic dat een paard zijn buikspieren niet nodig heeft om zijn rug goed te gebruiken.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:02

Wat doet het paard bij goed ruggebruik?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:50

buikspieren aanspannen :D

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:25

Tja veel tekst in het artikel, maar slechts 2 oefeningen. En wat voor oefeningen! Achterwaarts doet ie wel maar als ik dat meer dan 2 keer doe, dan gaat ie omhoog bij de 3e keer. Verder ben ik al blij dat het paard een beetje galoppeerd, ik 'm op de ene hand een volte door krijg zonder dat ie stil valt of bokt en op de andere hand ben ik al blij als ie goed om aan galoppeerd. Laat staan dat ik een pirouette kan inzetten of zelfs maar zijn achterhand kan beïnvloeden zonder bok....

En ja dat wijst allemaal op geen goede conditie van de buikspieren! Dat weet ik ook wel. We zijn ook nog niet echt goed op niveau bezig, maar daarom mis ik net als genoemd is in een van de postings hierboven wel een paar zinvolle oefeningen voor paarden die nog niet zo ver zijn en waarbij de buik toch echt ook wat extra training kan gebruiken.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:37

Ik denk dat het artikel meer voor paarden op niveau is. Voor paarden die nog bezig zijn met de basis is balkjes lopen denk ik een goede oefening, kleine voltes rijden zowel in galop als in draf en ik denk gewoon buiten rijden. Heuvels op en af etc. Eigenlijk de meest simpele dingen.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 10:01

Nann_ Het is dus ook juist voor jonge paarden. Jammer dat het bij het artikel niet bij staat ook een recht paard zijn buikspieren sneller aanspant en zijn rug daardoor ontspant. Meer info via PB.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 13:38

Ramzi schreef:
Nann_ Het is dus ook juist voor jonge paarden. Jammer dat het bij het artikel niet bij staat ook een recht paard zijn buikspieren sneller aanspant en zijn rug daardoor ontspant. Meer info via PB.

Maar wat is de definitie van jong? Mijn paard kan én nog niet achterwaarts met mij erop. Maar ik doe dit wel aan de hand omdat ik het een belangrijke oefening vind en ook nog niet verzamelen, we kunnen eigenlijk nog niet eens fatsoenlijk in de bak galopperen.

Citaat:
Denk maar eens aan een pirouette, waarbij de buikspieren enorm aangespannen moeten worden omdat het bekken moet kantelen en het gewicht op het achterbeen komt. Voor veel paarden is deze oefening nog te zwaar, maar wat je kunt doen is in galop op de volte het achterbeen wat naar binnen brengen en hem opvangen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:16

Artikel is goed en verhelderend.
Alleen ik blijf ook met de vraag zitten, hoe ga ik dit nu trainen vanaf de grond....

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:49

Bekende informatie voor mij, maar die oefeningen zijn handig om te weten! Ga ik nog meer toepassen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:00

Wauw, interessant! Zeker goed om te weten :)