Shetlander mag voorlopig niet terug naar eigenaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Shetlander mag voorlopig niet terug naar eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 09:01

http://www.bokt.nl

Een dertigjarige vrouw uit Nijmegen, wiens shetlander afgelopen dinsdag in een weiland in Wijchen vast kwam te zitten in prikkeldraad en hierdoor licht gewond raakte, krijgt haar dier voorlopig nog niet terug. Dat meldt Gelderlander.nl.

Volgens de politie zal zij eerst haar omheining moeten herstellen. Pas dan is er sprake van een leefbare situatie.

Toen het dier nog vast zat was de brandweer en de dierenpolitie al ingeschakeld. De shetlander wist zich uiteindelijk zelf te bevrijden. Het dier is op dit moment elders ondergebracht. De kosten hiervan zullen verhaald gaan worden op de eigenaresse.

Volgens de krant is er tegen de eigenaresse al eerder een proces-verbaal opgemaakt, omdat zij volgens de politie haar dieren niet goed verzorgde.
Laatst bijgewerkt door _Reneee op 01-07-13 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar

Re: Shetlander mag voorlopig niet terug naar eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:04

We praten hier toch over 2 verschillende dingen. Op het moment van constatering was de vrouw die niet in overtreding op de verzorging. Als de pony niet vast kwam te zitten, was er dus niets aan de hand geweest.
Prikkeldraad wordt op veel plaatsen nog gedoogd en vindt dit dan ook een vreemd artikel.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:16

Caesar schreef:
We praten hier toch over 2 verschillende dingen. Op het moment van constatering was de vrouw die niet in overtreding op de verzorging. Als de pony niet vast kwam te zitten, was er dus niets aan de hand geweest.
Prikkeldraad wordt op veel plaatsen nog gedoogd en vindt dit dan ook een vreemd artikel.

mee eens.
Het is dat prikkeldraad nog niet strafbaar is, dus vind aan de ene kant onterecht.
Maar aan de andere kant iedereen weet dat prikkeldraad levensgevaarlijk is. Maar aangezien het nog mag, is het niet een strafbaar feit.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:30

er wordt niets over het wel of niet gebruik van het prikkeldraad gezegt alleen dat de omheining niet goed is en eerst hersteld moet zijn.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:32

En waarom kan de eigenaresse dan zelf niet een ander weiland zoeken? Nu worden onnodig kosten verhaald lijkt me.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:58

Ik neem aan dat er prikkeldraad op de grond lag of kapot is gesprongen, anders komt een pony daar niet in vast te zitten. En als er van een slechte verzorging wordt gesproken dan denk ik niet dat het een simpel ongelukje was en de pony/rest van de wei verder in prima staat was..

Op zich niet erg dat de politie eens wat strenger te werk gaat.. meestal is het "Foei, niet meer doen" en daar blijft het bij.

Grandeur2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:30

Wat mij betreft mag prikkeldraad verbannen worden.
Het doet meer slecht dan goed, voor mens en dier.
Wielrenners die vallen, koeien en paarden die erin vast komen te zitten.
Vreselijke wonden.

Ik zeg weg ermee.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:33

Daar ben ik het ook mee eens.
Maar nu is het nog niet strafbaar dus is het ook niet eerlijk dat ze nu zo erop gepakt wordt.
En ja wat is niet goed verzorgt? Hier in sneek is ook al eens bij een de dierenbescherming/ dierenpolitie bij geweest, omdat ze het zielig vonden dat die shetlander in de winter buitenstond zonder deken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:33

Sammie schreef:
http://www.bokt.nl
Een dertig vrouw uit Nijmegen

Wat is een dertig vrouw? :D

Misschien zat het diertje wel vast in het prikkeldraad van een andere wei, omdat het uit zijn eigen wei ontsnapt was, omdat de omheining kapot was?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:30

Wel een apart verhaal,

Prikkeldraad is gevaarlijk, maar lint snijd ook vreselijk.
Vorig jaar een veulen uitgebroken bij een vriendin je keek tot op het bot zo'n branderige snee er in.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:32

tja als prikkel draag goed strak gespannen word niet eens zo veel problemen mee en optijs je wei controleren doet wonderen hier staan ze tegenwoordig in glad draad maar ook daar in kunnen ze vast komen te zitten met de beentjes .. lint net zo als de bevestiging niet just is .. tja wat is het best..

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:56

Prikkeldraad is zooo uit de tijd, maar ja...... de boer waar ik met Sam en Zan sta heeft wel degelijk prikkeldraad en dat op planken en palen bespannen zorgt er wel voor dat de stier }:0 niet heel het jaar door op stal moet staan en alleen s'avonds zijn wonderen mag verrichten, ik vind het alleen niks voor paarden.

Verder is het schrikdraad en schriklint in de loop der tijd in zo veel variaties te krijgen dat je verd.... goed op moet passen dat je draad koopt wat geschikt is voor het dier dat er achter moet staan, dus....geen veulens achter (schrik)band met een breekkracht van 200 kg want dan is het vragen om narigheid.

}:0 en /3 ieder z'n eigen afscheiding.

waar blijft die {:} nou ?????

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:20

Ik denk... dat die vrouw misschien wel speciaal voor die Sh*tlander juist prikkeldraad heeft, het kunnen gruwelijke uitbrekers zijn, als prikkeldraad het beest dan iig binnen de wei houdt... als ie met stroomdraad of lint regelmatig de weg op gaat zal ze nog wel meer problemen krijgen met de politie.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:27

Zo raar is het toch niet dat de weide in orde moet zijn voor ze het beestje terug krijgt...
Juist goed! Moeten ze vaker doen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:30

Urielle schreef:
Ik denk... dat die vrouw misschien wel speciaal voor die Sh*tlander juist prikkeldraad heeft, het kunnen gruwelijke uitbrekers zijn, als prikkeldraad het beest dan iig binnen de wei houdt... als ie met stroomdraad of lint regelmatig de weg op gaat zal ze nog wel meer problemen krijgen met de politie.

Dan nog blijft het een verschrikkelijk iets ...

Kies dan liever voor een deugdelijke heining van gaas in combinatie met planken :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:41

Nou, ik heb 2 meter hoog gaas en geloof me maar dat dat gesloopt wordt, en dan heb ik niet eens een shet hahaha., Spandraad kapot kappen, gaas oprollen en weg is je paard. Planken gaan ze gewoon tussendoor en bijv. mijn buurvrouw heeft rond door rond balken, haar paard slaat ze elke keer simpelweg al bokkend kapot. Daar komt extra stroom op maar met een shet mag je wel je hele gaaswerk onder een gigantische klap stroom zetten en dan nog...
Je kunt zeggen wat je wil van prikkeldraad maar ze blijven er tenminste wel braaf achter.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:12

Hier toch een hengstveulen gehad 3 jaar geleden, die ook onder prikkeldraad doorkroop.. Ja, een Shetlander. Die bleef echt alleen staan achter stroomdraad met een hele flinke klap en minstens 5 lagen.
Dus prikkeldraad is heus niet het wondermiddel.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:14

Ik vind het ook een beetje een dubbel bericht.... Ik dacht huh? Pony achter prikkeldraad is direct niet goed verzorgen. Maar ze zullen wel iets vergeten zijn te melden. Kan me niet voorstellen dat prikkeldraad de reden is van het niet terug krijgen van haar pony.

Wij hebben de paarden en 2 shetlanders ook achter prikkeldraad staan. Waarom? Omdat we geen keus hebben. We huren de stukken land van het Staatsbosbeheer en die willen nu eenmaal alleen maar prikkeldraad, wel las ik trouwens dat dit niet meer mag en dat ze al het prikkeldraad van 'paarden' weides zouden vervangen. Zelf nog niets over gehoord....
Wij hebben er behoorlijk stroom op staan en onderhouden het altijd netjes en goed, nog nooit gewonden gehad van het prikkeldraad. Een ongelukje zit in een klein hoekje maar wij hebben het in de 15 jaar dat we de stukken huren nog nooit gehad.
Maar goed daar ging het bericht niet over :P

Ik ga ervan uit dat er meer aan de hand is, anders vind ik het heel erg onterecht!

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:15

JudithO schreef:
Hier toch een hengstveulen gehad 3 jaar geleden, die ook onder prikkeldraad doorkroop.. Ja, een Shetlander. Die bleef echt alleen staan achter stroomdraad met een hele flinke klap en minstens 5 lagen.
Dus prikkeldraad is heus niet het wondermiddel.

Onze shet van inmiddels 12 ging er als veulen ook altijd onder door. En zeker in de winter! Met die dikke vacht, ze stond altijd aan de verkeerde kant van het draad! Ellende }>
Gelukkig is ze er al jaren mee gestopt hahaha

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:15

Wij hebben toch al tientallen jaren shetlanders op ons eigen land weten te houden met een heel normale , maar goede heining.
En echt geen zielige watjes ook ;)

Bij mijn dieren komt echt geen meter prikkeldraad in de buurt, heb daar in het verleden genoeg ellendige wonden van gezien :n

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:25

Inmiddels blijft onze held ook wel achter 3 draadjes met een goede tik.
Hier aan 2 kanten wel prikkeldraad, maar daar zit nog stroomdraad voorlangs zodat ze er niet bij kunnen. Is niet ons land, dus daar kunnen we verder niks aan doen.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:56

Grandeur2011 schreef:
Wat mij betreft mag prikkeldraad verbannen worden.
Het doet meer slecht dan goed, voor mens en dier.
Wielrenners die vallen, koeien en paarden die erin vast komen te zitten.
Vreselijke wonden.

Ik zeg weg ermee.

Mee eens!! Ik ben voor het leven getekend door dat spul!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:07

Helemaal terecht dat de Shet niet terug gaat, of het nou wettelijk strafbaar is of niet. Neem aan dat we het er allemaal over eens zijn, dat als de omheining niet deugt (en daar valt prikkeldraad naar mijn idee toch echt onder!!), je daar dus geen pony of paard neer mag zetten. Daarbij lees ik in het bericht dat de eigenaresse sowieso geen goede verzorger/eigenaar is voor dit beestje, dus eigenlijk vind ik dat ze hem helemaal niet meer terug mag hebben.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:28

Urielle schreef:

Dat vind ik echt een k#t smoes om prikkeldraad te gebruiken.
Wanneer je je draad laag genoeg spant,met dik lint, meerdere lagen en goed stroom erop gaat je shet geen kant op.
Zowel dan zou ik altijd nog schapengaas voor prikkeldraad kiezen.

Deze vrouw staat vanwege haar verleden met dieren blijkbaar al onder verscherpt toezicht, als dit dan gebeurd vind ik het niet meer dan redelijk dat de dieren verwijderd worden tot zij de omheining in orde heeft.