Nederlandse dressuurjeugd overtuigt in piste van Aken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Nederlandse dressuurjeugd overtuigt in piste van Aken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 17:09

www.knhs.nl

Twee jonge dressuurruiters, Daniële Heijkoop (26 jaar) en Rabo Talententeamlid Diederik van Silfhout (25 jaar), debuteerden beide op het mondiale dressuurpodium van Aken op CDIO 5* niveau. Zij wisten door te dringen tot de Kür op zondag en daarmee hebben zij de hen geboden kansen volledig uitgenut. Heijkoop scoorde met Kingsley Siro (v. Gribaldi) 75.100% en eindigde daarmee als negende en Van Silfhout realiseerde met Vorst D (v. Hors la Loi II) een score van 72.825% en werd 12de. De overwinning ging naar de Duitse Hellen Langehanenberg met Damon Hill, die een score van 85.300% realiseerde. Haar landgenote Isabell Werth eindigde met Don Johnson als tweede op 82.075%. Opvallend in de uitslag van de Kür was dat de plaatsen drie, vier en vijf voor Deense combinaties waren.

Daniëlle Heijkoop reed in het eerste gedeelte van de Kür iets achter de muziek aan, maar in het tweede gedeelte paste alles perfect. Ook nu weer maakte deze combinatie indruk met zeer sterk gereden piaffe en passage onderdelen. Heel fraai werd de uiterst moeilijke overgang van galop naar piaffe gereden. "Ik ben best tevreden, maar heb ook gemerkt dat ik in alle drie wedstrijden foutjes heb gemaakt die punten hebben gekost. Daar gaan we nu hard mee aan het werk. Aan de andere kant rijd ik pas een jaar Grand Prix en reed ik hier in Aken van voor de tweede maal de Special en de Freestyle. In de Kür kon ik een foutje herstellen. Ik reed acht changementen om de pas, terwijl ik er negen moest maken. Daarom maakte ik er op de eerst volgende diagonaal, die ik als reserve heb ingebouwd, meteen maar 15, die niet alleen mooi royaal gesprongen werden maar ook kaarsrecht waren", vertelde Heijkoop, wiens focus het afgelopen jaar vooral op de Grand Prix heeft gelegen. In de aanloop gaat de leerling van Anky van Grunsven vooral aandacht besteden aan het basiswerk. "We zullen vanuit het basiswerk aan het werk gaan met de details en hopelijk zijn we in staat om tussen nu en het NK in Hoofddorp nog progressie te boeken. We hebben mooie scores gerealiseerd, ondanks de foutjes, dus kunnen die scores zonder foutjes nog hoger uit gaan vallen!".

Ook Diederik van Silfhout was een tevreden mens. "Voor mijn gevoel verbeterde Vorst tijdens deze wedstrijd. Tijdens de Freestyle bleef hij er in de draf goed aan trekken. Misschien dat de galop iets minder was dan in de Grand Prix en de Special, maar het goede gevoel groeide bij mij met de dag", vertelde Van Silfhout, die er niet om heen draaide dat zijn belangrijkste doel was om deze Kür te mogen rijden. "Vorst is nog een relatief gezien groen paard en als het dan loopt dan lukt het en als het niet lukt dan heb je pech. Gelukkig lukte het me en behaalde ik in de Special een score van 70%, waardoor ik ook in de Kür van start mocht gaan".

"Laten we tevreden zijn. Daniëlle heeft hier haar visitekaartje afgegeven en ook Diederik heeft een zeer goede prestatie neergezet. Het zijn twee jonge combinaties die zich hier om dit podium niet alleen hebben laten zien, maar zich ook hebben waar gemaakt", aldus bondscoach Wim Ernes.

Uitslag FEI Grand Prix CDIO5* Kür:
•1) Helen Langehanenberg (Dui) - Damon Hill (Donnerhall x Rubinstein I) - 85.300%
•2) Isabell Werth (Dui) - Don Johnson FRH (Don Frederico x Warkant) - 82.075%
•3) Nathalie zu Sayn-Wittgenstein (Den) - Digby (Donnerhall x Sandro) - 80.900%
•9) Daniëlle Heijkoop (Rotterdam) - Kingsley Siro (Gribaldi x Hemmingway) - 75.100%
•12) Diederik van Silfhout (Lunteren) - Vorst D (Hors la Loi II x Lancelot) - 72.825%

Anoniem

Re: Nederlandse dressuurjeugd overtuigt in piste van Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:24

Ik zou de kür van Danielle graag nog terugkijken, schakelde helaas net te laat in.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:36

én Isabell reed een wereldKür met haar DJonnie, een strijdende 'Leeuw te paard', werkelijk spannende dressuur!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 06:58

Super gedaan van beide!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:33

Daarnaast staat dus op nr •1) Helen Langehanenberg (Dui) - Damon Hill (Donnerhall x Rubinstein I) - 85.300%! Wat reed ze weer fantastisch. Zij is en blijft mijn absolute favoriet die de anderen in de manier hoe ze rijdt ver achter zich laat. Ik volg haar al jaren en verwachtte dat zij iedereen in de toekomst overtuigend zou gaan verslaan en ik weet het zeker dat ze nog niet aan haar top is met Damon Hill. Er zit nog meer progressie in. Helen maakt voor mij de dressuur sport weer leuk om te kijken zo vriendelijk en correct rijdt ze. Als iemand een linkje heeft van die proef zou ik daar heel blij mee zijn en wellicht anderen ook. Alvast bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:40

Helen Langehaneberg reed echt een supergoede proef.
Isabell Werth was voor mij het aankijken niet waard. Wat een op de voorhand gereden proef. Niet erg fijn om naar te kijken, Passage met hangende voorbenen en wat een hoop tactfouten. Die echt overgewaardeerd. Zo ook Andreas helgstrand. Wat een getruct dier. Met de paiffe komen de achterbenen zowat tegen de voorbenen aan. Eén en al tactfout in de gehele proef en meer een circusact dan iets wat op dresuur lijkt.
Van Danielle Heijkoop was ik echt gecharmeerd. Wat een eerlijk gereden proef, wat een fijne combinatie en wat een super piaffe en passage toer. Prachtige overgangen heb ik van haar gezien vooral die van de galop naar de piaffe. Die moet daar een 10 voor hebben gehad. En wat kan dat paard goed stappen. Inderdaad had ze 1 pirouette wat groot maar verder wel correct gereden.
De moeilijksheidsgraad had misschien wat hoger gekunt maar wat harmonie betreft had zij voor mij op 2 moeten staan.
Ik denk dat wanneer zij nog iets meer met flair gaat rijden we nog heel veel van haar gaan horen. Danielle was samen met Helen Langenhanenberg de twee fijnste combinaties om naar te kijken. Zo hoort een paard afgericht te zijn en de vriendelijkheid straalde van de proeven af.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:52

Turquoises heb je zowel van Helen als van Danielle een link voor mij? Zou je me blij mee maken. Danielle ken ik niet eerlijk gezegd dus ben wel nieuwsgierig. Van Helen heb ik maar een heel klein stukje gezien tijdens Studio Sport via BVN. Dat zag er heel goed uit. Maar ik zou het graag volledig willen zien. Is dat mogelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:27

pien_2010 schreef:
Turquoises heb je zowel van Helen als van Danielle een link voor mij? Zou je me blij mee maken. Danielle ken ik niet eerlijk gezegd dus ben wel nieuwsgierig. Van Helen heb ik maar een heel klein stukje gezien tijdens Studio Sport via BVN. Dat zag er heel goed uit. Maar ik zou het graag volledig willen zien. Is dat mogelijk?

Ik heb live zitten kijken dus helaas geen filmpjes voor je. Misschien kun je het via het duitse livestream terug zien? Even googelen misschien.