Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ninia schreef:En toch krijg ik hier een ongemakkelijk gevoel bij. Het is een kunstmatig gevecht om de rangorde, waarbij hengsten niet kunnen vluchten. Een groep van 50 hengsten zal in de echte vrije natuur nooit bestaan. Dit is een door mensen samengestelde groep. Daarnaast vraag ik me af of de gevechten op de Alm daadwerkelijk erger zijn dan in het dal, maar wellicht hebben ze daar ervaring mee.
Cassidy schreef:Ninia schreef:En toch krijg ik hier een ongemakkelijk gevoel bij. Het is een kunstmatig gevecht om de rangorde, waarbij hengsten niet kunnen vluchten. Een groep van 50 hengsten zal in de echte vrije natuur nooit bestaan. Dit is een door mensen samengestelde groep. Daarnaast vraag ik me af of de gevechten op de Alm daadwerkelijk erger zijn dan in het dal, maar wellicht hebben ze daar ervaring mee.
Als je goed kijkt staat er iemand bij met een zweep die in kan en waarschijnlijk in gaat grijpen op het moment dat het nodig mocht zijn. De ondergrond in het dal is vlakker dan op de Alm, ze zullen dit echt niet voor niets daar doen. Met als voordeel dat dit ook nog een spektakel is waar misschien wel toeristen op afkomen. Als je ziet wat er voor publiek staat is dat toch behoorlijk.
Ninia schreef:En toch krijg ik hier een ongemakkelijk gevoel bij. Het is een kunstmatig gevecht om de rangorde, waarbij hengsten niet kunnen vluchten. Een groep van 50 hengsten zal in de echte vrije natuur nooit bestaan. Dit is een door mensen samengestelde groep. Daarnaast vraag ik me af of de gevechten op de Alm daadwerkelijk erger zijn dan in het dal, maar wellicht hebben ze daar ervaring mee.
Cassidy schreef:[***] schreef:Vooral die toeristen en de mensen met een zweep maken het "natuurlijke gevecht" af
Een paard bekommert het niet wie er staat te kijken hoor, of het nu iemand is met zweep of de toeschouwers. Niet als er gedekt wordt en niet als er een potje geknokt moet worden om het leiderschap.
Cassidy schreef:Het geknok onderling is zeer zeker natuurlijk. En vrijgezellengroepen van hengsten komen ook in de natuur voor. En daar zitten zeer zeker hengsten tussen die eerder hebben gedekt of een kudde hebben bezeten maar die door een gevecht met een andere hengst hebben verloren. Dus samenstelling van een groep hengsten bij elkaar is natuurlijk, het gevecht om de rangorde binnen die groep ook. En waar je als mens dit uit laat vechten, daar gaat het gedrag niet anders om worden. Wel zo veilig voor de paarden om dit op een redelijk rechte ondergrond te doen. Ben je al eens zelf op de Alm geweest?