Oostenrijk:Zware hengsten vechten om leiderschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Oostenrijk:Zware hengsten vechten om leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 08:31

Salzbur.of.at / bokt.nl

Voordat de Noriker dekhengsten in Raurisertal op de Alm worden gedreven, mogen ze eerst in het dal "vechten" om het leiderschap. Dit is elk jaar weer een reusachtig spektakel dat veel toeschouwers trekt.

In totaal 50 dekhengsten, geen sierlijke paardjes, worden jaarlijks in de zomer naar de Alm gedreven. Een dekhengst weegt gemiddeld 800 kilogram. Om te voorkomen dat op de steile Alm de ergste rangorde gevechten worden gehouden, worden de paarden in het dal bij elkaar gedreven. Voordat dat gebeurt worden ze ieder apart aan het publiek voorgesteld en gewogen.

Hoewel het spektakel er zeer brutaal uitziet is er de afgelopen twee decennia nog nooit een paard ernstig geblesseerd geraakt. De hengsten worden zorgvuldig geselecteerd en ze zijn allemaal in een kudde opgegroeid en derhalve bekend met gevechten om de rangorde. De paarden krijgen in de zomer een wellness- en fitnessvakantie om van hun inspannende dekdiensten tijdens de dekperiodes, waarbij ze gemiddeld 25 merries hebben gedekt, te bekomen. Maar ook is het voor de eigenaren een welkome ontlasting van het verzorgen van de hengsten. Zij hebben het nu druk genoeg met het zomerseizoen.

Zo'n dekhengst heeft een gemiddelde waarde van 15.000 Euro en de eigenaren zijn dan ook blij wanneer er bij de gevechten geen paarden gewond raken. Het zijn vooral de jonge hengsten die de strijd aangaan, die echter meestal door een routinier gewonnen wordt.
Dit jaar is dat de vijfjarige donkervos hengst Zitan Schaunitz XVI. Aansluitend worden de paarden op de sneeuw-alm gedreven, waar ze de zomermaanden zullen doorbrengen. Hun menu zal worden aangevuld met hooi.

Klik hier voor een filmpje

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Oostenrijk:Zware hengsten vechten om leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:40

Wat super gaaf lijkt me dat om te zien!

Leuk ook dat ze dat zo doen! 50 goede hengsten bij elkaar op de alm gooien en de zomer over lekker laten staan! Zouden we in nederland ook eens moeten doen!

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:42

Leuk om te zien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:44

Ladybird schreef:
Leuk ook dat ze dat zo doen! 50 goede hengsten bij elkaar op de alm gooien en de zomer over lekker laten staan! Zouden we in nederland ook eens moeten doen!

Voel jij je wel lekker?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:49

[***] schreef:
Ladybird schreef:

Voel jij je wel lekker?

Ja hoor wat dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:53

Prachtige dieren, heel goed dat ze dit in het dal uit laten vechten. Als eigenaar van zo´n hengst zou ik het wel doodeng vinden om ernaar te moeten kijken.

En Ladybird heeft ergens wel gelijk...een zomer op het land met andere hengsten is in Nederland zou je voor dekhengsten wensen, maar dat is helaas niet voor dekhengsten weggelegd, laat staan 50.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:58

Dit zijn ook dekhengsten.
Jammer dat het filmpje het niet doet op mijn iPhone.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:03

Ik snap dat dit dekhengsten zijn. De gemiddelde dekhengst in Nederland is meer waard dan 15.000 Euro, en de gemiddelde eigenaar in Nederland gaat er niet aan denken om zijn dekhengst in een groep van 50 andere dekhengsten te zetten om even in de zomer vakantie te kunnen vieren. Maakt niet uit hoe sociaal het dier is opgevoed. Dat risico gaan ze echt niet lopen!

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:17

En toch krijg ik hier een ongemakkelijk gevoel bij. Het is een kunstmatig gevecht om de rangorde, waarbij hengsten niet kunnen vluchten. Een groep van 50 hengsten zal in de echte vrije natuur nooit bestaan. Dit is een door mensen samengestelde groep. Daarnaast vraag ik me af of de gevechten op de Alm daadwerkelijk erger zijn dan in het dal, maar wellicht hebben ze daar ervaring mee.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:22

Ik denk dat veel Bokkers het van dit filmpje erg benauwd gaan krijgen. :') :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:24

Ninia schreef:
En toch krijg ik hier een ongemakkelijk gevoel bij. Het is een kunstmatig gevecht om de rangorde, waarbij hengsten niet kunnen vluchten. Een groep van 50 hengsten zal in de echte vrije natuur nooit bestaan. Dit is een door mensen samengestelde groep. Daarnaast vraag ik me af of de gevechten op de Alm daadwerkelijk erger zijn dan in het dal, maar wellicht hebben ze daar ervaring mee.

Als je goed kijkt staat er iemand bij met een zweep die in kan en waarschijnlijk in gaat grijpen op het moment dat het nodig mocht zijn. De ondergrond in het dal is vlakker dan op de Alm, ze zullen dit echt niet voor niets daar doen. Met als voordeel dat dit ook nog een spektakel is waar misschien wel toeristen op afkomen. Als je ziet wat er voor publiek staat is dat toch behoorlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:30

Cassidy schreef:
Ninia schreef:

Als je goed kijkt staat er iemand bij met een zweep die in kan en waarschijnlijk in gaat grijpen op het moment dat het nodig mocht zijn. De ondergrond in het dal is vlakker dan op de Alm, ze zullen dit echt niet voor niets daar doen. Met als voordeel dat dit ook nog een spektakel is waar misschien wel toeristen op afkomen. Als je ziet wat er voor publiek staat is dat toch behoorlijk.

Vooral die toeristen en de mensen met een zweep maken het "natuurlijke gevecht" af :D

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:30

Wat een prachtige paarden. :~

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:31

[***] schreef:
Vooral die toeristen en de mensen met een zweep maken het "natuurlijke gevecht" af :D

Een paard bekommert het niet wie er staat te kijken hoor, of het nu iemand is met zweep of de toeschouwers. Niet als er gedekt wordt en niet als er een potje geknokt moet worden om het leiderschap. :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:32

Ninia schreef:

Ik denk dat ze elkaar anders ook wel tegen zouden komen en nu als nog kleinere groepen vormen tussen die 50 paarden. De gevechten zijn niet zo erg, er zijn geen merries in het spel, dus er wordt niets verdedigd. Dit is slechts een imposant spel tussen de mannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:33

Cassidy schreef:
[***] schreef:

Een paard bekommert het niet wie er staat te kijken hoor, of het nu iemand is met zweep of de toeschouwers. Niet als er gedekt wordt en niet als er een potje geknokt moet worden om het leiderschap. :D

Oh dat zal best. Ik heb daar te weinig verstand van. Maar het hele filmpje komt voor mij niet erg 'natuurlijk' over. Vandaar mijn reactie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:38

Het geknok onderling is zeer zeker natuurlijk. En vrijgezellengroepen van hengsten komen ook in de natuur voor. En daar zitten zeer zeker hengsten tussen die eerder hebben gedekt of een kudde hebben bezeten maar die door een gevecht met een andere hengst hebben verloren. Dus samenstelling van een groep hengsten bij elkaar is natuurlijk, het gevecht om de rangorde binnen die groep ook. En waar je als mens dit uit laat vechten, daar gaat het gedrag niet anders om worden. Wel zo veilig voor de paarden om dit op een redelijk rechte ondergrond te doen. Ben je al eens zelf op de Alm geweest?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:48

Dit kan je met koudbloeden dan nog wel doen, dat hoef je dus echt met de heetgebakerde KWPN dekhengsten niet te proberen, dan vliegen de vellen je om je oren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:50

Foto van een koe op de Alm:

Afbeelding

En in een dergelijke omgeving zou je dan het gevecht willen laten plaatsvinden?

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:51

Mooie paarden! <3

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:10

hey wat apart dat het hier in Europa dus ook gebeurd?

dat wist ik niet,ben wel bekend met de paardengevechten die ze in China wel houden.
dit ziet er haast hetzelfde uit
ik weet niet of ik dit leuk vind, de paarden worden nu wel gedwongen he.
wel grappig eigenlijk,dat dit dan gepromoot word
en bij de filmpjes op youtube van de gevechten in andere landen de dierenbescherming graag wil zien dat het stopt.. ;) :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:14

Ik vind dat er nog een verschil is tussen het eenmalig laten uitvechten van de rangorde tussen een groep hengsten onderling voor een zomer op het land (dus puur voor de veiligheid) , of het op reguliere schaal tegen één op één tegen elkaar laten vechten van dieren zonder dat het ze wat oplevert, puur voor entertainment van de mens.

En ik denk dat, als je er instanties op aanspreekt die tegen dierengevechten zijn, of dit nu honden, hanen, stieren of paarden zijn, dat zij daar net zo over denken.

Of dacht je daar anders over?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:31

Mijn eerste gedachte ( en ik geloof dat ik daar ook maar bij blijf) is dat ik het toch een uiterst bizar trekje van mensen vind die het kijken naar vechtende dieren 'leuk' vinden. Of dat nou paarden, hanen of honden zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:36

En mijn gedachte is dat ik begrijp dat een dergelijk evenement een hoogtepunt kan zijn in een dorp in de Alpen, en dat het een evenement kan zijn waar je andere mensen ontmoet en weer een keertje spreekt. Net zoals het van de Alm halen van de koeien een evenement is en groots wordt opgepoetst, voor plaatselijke bevolking en de toeristen. Je zult maar niets anders hebben...

Filmpje Almabtrieb (willekeurige locatie).

http://www.youtube.com/watch?v=Jl0SBue7gSI
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-06-13 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:38

Cassidy schreef:
Het geknok onderling is zeer zeker natuurlijk. En vrijgezellengroepen van hengsten komen ook in de natuur voor. En daar zitten zeer zeker hengsten tussen die eerder hebben gedekt of een kudde hebben bezeten maar die door een gevecht met een andere hengst hebben verloren. Dus samenstelling van een groep hengsten bij elkaar is natuurlijk, het gevecht om de rangorde binnen die groep ook. En waar je als mens dit uit laat vechten, daar gaat het gedrag niet anders om worden. Wel zo veilig voor de paarden om dit op een redelijk rechte ondergrond te doen. Ben je al eens zelf op de Alm geweest?

Eens en daarbij wordt ook duidelijk verteld dat in al die jaren niets ernstig is gebeurd. Uit ervaring weet ik dat het er heel heftig uit kan zien, maar in werkelijkheid wel meevalt. En ik vind het wel fijn dat die paarden een lekker zomer met elkaar op de wei mogen hebben.