Blog: "Wat waardeert een jurylid nu eigenlijk echt?"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: "Wat waardeert een jurylid nu eigenlijk echt?"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 11:42

http://www.paardenlifestyle.com/

Wat kan een jurylid nu wél en niet waarderen in een proef?

Op wedstrijd willen we graag zo hoog mogelijk eindigen en we doen er als ruiter alles aan om de jury maar geen verkeerde indruk te geven. We hebben een paar weken geleden in de blog van Conny nog kunnen lezen dat juryleden ook maar mensen zijn en wel degelijk te beïnvloeden zijn. En dus glimlachen we vriendelijk naar de jury, snauwen we niet onze voorlezer als deze verkeerd voorleest en geven we voor het oog van de jury een lichte beenhulp ook al zou een flinke por meer op zijn plaats zijn omdat hij niet genoeg impuls heeft.

Maar wat denken en vinden juryleden er nu werkelijk van? Wat zien juryleden liever niet en wat kunnen ze nu juist wél waarderen in een proef?

Ik heb een aantal juryleden gevraagd hoe zij het jureren in de praktijk ervaren en met mijn eigen ervaring als jurylid heb ik daar een aantal aandachtspunten uitgehaald waar ruiters op zouden moeten letten.

#1 Een paard met spectaculaire bewegingen
Sommige ruiters menen, dat zij alleen vooraan kunnen rijden met een getalenteerd paard of met een paard met spectaculaire bewegingen. Voor een deel is dit waar. Met een getalenteerd paard met goede gangen heb je nu eenmaal een voorsprong op een minder goed gebouwd paard met mindere gangen. Met het spectaculair bewegend paard zal je sneller hoge punten krijgen.

Maar er zijn ook ruiters die te veel nadruk leggen op het “spectaculair” in de rondte gaan van het paard. Dat gaat vaak ten koste van het ruggebruik en de souplesse. Het is zeker niet meer zo dat juryleden zitten te wachten op een zweefdraf of een paard met veel voorbeen maar achterbenen die niet meekomen. Zij zien veel liever een fijn afgericht paard die los door zijn lijf beweegt.

Focus je dus op een goede basisafrichting en dat je de oefeningen correct uitvoert en minder op het neerzetten van een spectaculair beeld, wat vaak gepaard gaat met spanning en te weinig ruggebruik. Ook met een eenvoudiger paard, wat goed afgericht is, kun je hoog scoren. Het gaat er tenslotte om dat je paard uitstraalt dat hij een happy athlete is.

#2 Fouten maken in de proef
Fouten maken is niet erg. We doen allemaal ons best en fouten maken overkomt de beste ruiters. Natuurlijk zorgt een fout in de proef wel voor een lager cijfer, maar hoe ga je na de fout verder? Het is namelijk zo dat een jury niet alleen kijkt naar wat er is misgegaan, maar ook naar hoe het opgelost wordt. Als een fout vlot en sympathiek wordt hersteld, wordt een ruiter dit minder streng aangerekend dan een niet herstelde fout. Bovendien kan een goed herstelde fout als een positief punt worden meegenomen bij het geven voor een cijfer voor de rijvaardigheid onderaan het protocol.

Een jury zal het dus waarderen als je de gemaakte fout direct op een nette manier herstelt. Als je paard bijvoorbeeld in de verkeerde galop aanspringt, ga dan zo snel mogelijk terug naar de draf en spring weer opnieuw aan. En springt je paard tijdens de uitgestrekte draf in galop? Meteen terug naar draf en alsnog een stukje uitstrekken laten zien. Een jury waardeert het uiteraard niet als de ruiter de fout hardhandig herstelt of zijn frustratie op je paard afreageert.

Een jury vind het niet erg als er een fout gemaakt wordt, als deze maar snel, effectief en op een nette manier opgelost wordt. En daarna laat je die oefening achter je en focus je jezelf weer op de volgende oefening. Laat je dus niet door een fout in de proef van de wijs brengen. Blijf gefocust!

Lees hier de rest.

Lees ook:
[VN] Op wedstrijd gaan versus thuis doortrainen. Wat is wijsheid?
[VN] Blog:Wie is bij jou de zwakste schakel? Je paard of jijzelf?
[VN] Blog: Laat jij punten liggen in de B en de L?
[VN] Blog: "Overleven in je proef"
[VN] Blog: "Waarom rijd je paard?"
[VN] Blog: "Juryleden zijn ook maar mensen"

fokfanaat

Re: Blog: "Wat waardeert een jurylid nu eigenlijk echt?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:09

vind het een raar stukje, op de vraag "wat waardeert een jury nou echt" zie ik geen antwoord.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:13

Ik vind het een leuke poging, maar wel de ene inkopper na de andere dooddoener. Natuurlijk ziet iedere jury graag een fijne ontspannen proef met een fijn bewegend paard en een ruiter die er lol in heeft. Maar als je zo'n stuk schrijft, dan zou ik wel iets meer willen weten. Niet de dingen die iedereen zelf al kan bedenken

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:14

Dat verschilt natuurlijk nogal per klasse, vandaar dat er meer in het algemeen iets over wordt geschreven denk ik.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:18

Waar blijft het antwoord? Haha :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:48

Antwoord: Een rijtechnisch correct gereden paard.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:21

Mijn antwoord is wat ik al veel heb gezien
Er worden hogere punten gegeven soms voor een bekende ruiter die zijn haar pony in de krul werkt
Dan een pony die minder beweegt maar wel een natuurlijkere en met een eerlijke houding word gereden
Maar bij veel wedstrijden is het nog steeds vriendjes politiek

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:23

Wanneer dan? Ik maak dat zelden mee..

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:29

Bij de pony's maak je het vaak mee
Maar iedereen heeft zijn haar ervaring
Maar als toeschouwer ben ik het soms niet eens met de jury

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:31

Al moet ik zegen dat bij een bepaalde ruiter die ik ken
Die had bij de ene jury 164 en de ander 179 en dat zit wel erg van elkaar
En gewoon 1 en de zelfde proef

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:42

Daar is al heel vaak een discussie over geweest! :)
Het ene jurylid geeft voor een onderdeel een 6 en de andere een 7!
Als je dat met veel onderdelen hebt dan eindigen de punten vaak zo qua verschillen!
En als je voor de C jureert, zie je de proef ook vanaf een hele andere kant, dan waar jij staat :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:12

Grammaticaal het stuk eerst checken? Een Aantal zinnen kloppen niet.

Daarbij, niks nieuws dit.