Paardenbotten met oudste DNA ooit gevonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Paardenbotten met oudste DNA ooit gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 11:28

Focus.de/ demorgen.be /www.bokt.nl
Ingezonden door macavityl

Paardenbotten, die 700.000 jaren in een permafrostlaag hebben gelegen in de Canadese Noordpool, werden door onderzoekers opgegraven. In die paardenbotten vonden en isoleerden de onderzoekers DNA materiaal. Het bleek het tot nu toe oudste genoom te zijn wat ze ooit in een dierlijk bot hebben gevonden. Het vorige ‘oudste’ DNA dat gevonden was, is 70.000 jaar oud (Denisovamens).

Normaal gesproken vergaat dna snel na het overlijden, maar omdat het paard in de permanent bevroren aarde in het Yukon-gebied in Canada lag, is de genetische informatie goed bewaard gebleven. Door het prehistorische paard te vergelijken met een oud paard, vijf moderne paarden, een Przewalskipaard en een ezel ontdekten de onderzoekers dat paarden vier miljoen jaar terug al leken op de paarden van nu. In de tussentijd is de grootte van de dieren wel vaak veranderd, maar het basismodel bleef hetzelfde. Wel zijn het immuunsysteem en de geurzin steeds beter geworden.

Het lukte de onderzoekers vast te stellen dat het bij dit dier om een mannetje gaat en dat de laatste levende Przewalski paarden de laatste echte overlevende wildpaarden zijn. Daarover bestaat discussie, omdat de Przewalski aanvankelijk uitgestorven leek in het wild. De vraag was dus of de huidige Przewalskipaarden wel puur waren. Met de DNA-vergelijking bleek het paard ongeveer 50.000 jaar terug te zijn ontstaan, en sindsdien is het nooit met normale paarden gekruist.

Meer informatie kijk hier

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:15

Goed voor te klonen dan misschien :):)

Susanne

Re: Paardenbotten met oudste DNA ooit gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:24

Gaaf zeg! Vind dat altijd heel interessant zulke vondsten.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:55

Interessant!
Als biologe in spe vind ik dit soort dingen echt geweldig :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:40

wow! ik ben echt fan van dergelijke vondsten, vooral omdat dit de geschiedenis van de wereld een boel veranderd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:38

Klonen zou ik echt super vinden

Timknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:45

Haha ik denk niet dat je aan de hand van botten een compleet paard kan klonen, anders hadden we ook weer dinosaurussen.... Zou wel leuk zijn!

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:55

Timknows schreef:
Haha ik denk niet dat je aan de hand van botten een compleet paard kan klonen, anders hadden we ook weer dinosaurussen.... Zou wel leuk zijn!

Er zat DNA (volledig genoom zelfs?) in het bot dus dat kan perfect :) Zelf 1 mini splintertje bot zou in principe dan al genoeg zijn om te kunnen klonen,, ik denk dat dino's al te lang zijn uitgestorven en er geen DNA meer over was, enkel nog "versteende" beenderen en zo :)

edit : alleen geen idee of de wetenschap al zover staat nu; ze konden al een schaap klonen, maar doordat ze de de veranderingen in chromatine (waardoor dus sommige genen worden "uitgezet" of net "aangezet", gebeurt bij iedereen...zorgt er bv voor dat een tweeling toch verschillen heeft ondanks dat het eig ook "klonen" zijn ) niet konden "resetten" kregen ze een dier dat vroeg stierf, ziektes kreeg...maar hoe het hiermee staat weet ik niet :p

Maar het blijft erg leuk gewoon, nieuwe ontdekkingen, vooral as ze met paarden te maken hebben

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:16

Klonen?! Die paarden zijn niet voor niets uitgestorven.

Wel leuk deze vondst!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:33

Hannepan schreef:
Timknows schreef:

Er zat DNA (volledig genoom zelfs?) in het bot dus dat kan perfect :) Zelf 1 mini splintertje bot zou in principe dan al genoeg zijn om te kunnen klonen,, ik denk dat dino's al te lang zijn uitgestorven en er geen DNA meer over was, enkel nog "versteende" beenderen en zo :)

edit : alleen geen idee of de wetenschap al zover staat nu; ze konden al een schaap klonen, maar doordat ze de de veranderingen in chromatine (waardoor dus sommige genen worden "uitgezet" of net "aangezet", gebeurt bij iedereen...zorgt er bv voor dat een tweeling toch verschillen heeft ondanks dat het eig ook "klonen" zijn ) niet konden "resetten" kregen ze een dier dat vroeg stierf, ziektes kreeg...maar hoe het hiermee staat weet ik niet :p

Maar het blijft erg leuk gewoon, nieuwe ontdekkingen, vooral as ze met paarden te maken hebben

Paardenklonen zijn er al lang. Zelfs goedgekeurde hengsten.

Chellano Alpha Z bijvoorbeeld:

https://www.google.nl/search?q=chellano ... 6kNOcgM%3A

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:15

Of het goed is om te klonen is natuurlijk iets anders :)
Het is mogelijk om het te doen ( en dat het gebeurt met sporthengsten, wist ik wel maar even niet aan gedacht, vind ik overigens ook niet zo fantastisch, is niet echt vooruitgang maar goed ) en als er mensen geld aan willen geven dan gebeurt dat ...Mja

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:17

Ik wil er ook van alles over weten, het is echt heel bijzonder dat het DNA zo goed bewaard is gebleven. En een eer voor het paardenras dat het oudste DNA afkomstig van hen is haha