Van den Boogaard sneltransport is jarenlang sponsor geweest van de KNHS-vdB Cup, de springcompetitie voor junioren en Young Riders. Zaterdag kwam de laatste KNHS-vdB cup bij junioren in handen van Megan Laseur. Zoi Snels is winnaar van de competitie bij de Young Riders. Familie Van Straaten uit Den Ham had een topdag tijdens de finalewedstrijden in Asten. Fred won met het eigen fokproduct Zabelle-S de finalewedstrijd door als enige beide manches foutloos te blijven. Zijn zus Isabelle deed hetzelfde bij de Young Riders met de voorzichtige merrie Zeuchelle-S.
De combinaties die afgelopen weken in Wierden en Hagen deelnamen aan de landenwedstrijden lieten in Asten tijdens de finale van de KNHS-vdB Cup verstek gaan. “Deze finale komt net na een paar zware weken”, legt bondscoach Roelof Bril uit. “Ideaal zou het zijn als we de competitie en de finales voor de junioren en Young Riders volgend jaar nog voor het NK op een all-weather bodem rijden. Dan is de competitie een mooie opstap naar het buitenseizoen en samen met het Nederlands kampioenschap kan ik mijn ruiters dan selecteren voor de landenwedstrijden. Dat is een logischere opbouw.”
In de finalewedstrijd voor de junioren wist alleen Fred van Straaten met Zabelle-S foutloos te blijven in de twee omlopen. De 30 plaatsingspunten brachten Fred op de tweede plaats in de eindstand van de KNHS-vdB Cup 2013. De vijfde plaats in de finale van Megan Laseur en Georgia leverde de haar de Cup op. “Ik ben er heel blij mee. Dat ik in het eerste jaar bij de junioren gelijk de vdB Cup is mooi”, is de eerste.reactie van de 16-jarige amazone. “Ik stond samen met Kim Hoogenraat al ver voor op de rest in de tussenstand, maar Kim reed niet mee met Wishkarla. Ik had kans op de vdB Cup te winnen, maar de punten tellen dubbel in de finale, dus het kon nog alle kanten op. De finale ging fijn vond ik. In de eerste ronde had ik met alle drie mijn paarden een pechfoutje. In de tweede ronde was ik nul. Het was een lastig parcours, waarin veel fouten werden gemaakt. Er waren veel keuzes in de lijntjes. Je moest weten hoe je het parcours ging rijden.”
Bij de Young Riders werd de KNHS-vdB Cup uitgereikt aan Zoi Snels met This Lux. “Ik draag deze prijs op aan Jack Neefs. Het is moeilijk genoeg geweest dit jaar door zijn overlijden. This Lux is van mezelf, maar de andere paarden die ik rijd zijn van Jack. Ik werkte voor Jack, hij begeleidde me en we waren dag en nacht samen bezig. Dat ik nu zonder zijn hem de Cup betekent dat ik op de goede weg zit. Dit maakt de overwinning extra mooi. Zo is het het beste om zonder Jack verder te gaan.”
Toch kwam de overwinning van Snels niet onverwacht; “Ik stond aan de leiding in de tussenstand. Dan moet het toch nog maar gebeuren, maar het is gelukt. In de eerste manche een fout. In de tweede nul. Het was niet moeilijk, maar This Lux liep iets te dicht op de laatste van de driesprong. Toen kreeg hij een fout.”
Isabelle van Straaten en Zeuchelle-S was de enige combinatie bij de Young Riders die geen springfouten maakte in de finalewedstrijd. Het bracht de oudste van de drie Van Straaten-ruiters op de derde plaats in de eindstand van de KNHS-vdB Cup.