De kur op muziek in Rotterdam is een ware titanenstrijd geworden. Olympisch kampioene Charlotte Dujardin en onze eigen Edward Gal streden met het mes tussen de tanden om de eerste plaats. Na een spannende ontknoping moest Gal uiteindelijk zijn meerdere erkennen in Dujardin met Valegro.
Dujardin liet een prachtige kur op muziek zien. Valegro toonde geconcentreerd en liet zich fantastisch zien. Er zat een kleine storing in de wissels om de pas, maar andere fouten waren in de kur niet te ontdekken. Haar kur werd dan ook beloond met een monsterscore; 87.425%. Dujardin reed niet de kur die ze op de Olympische Spelen reed. 'Die kur wil ik niet meer rijden. Hij was heel speciaal voor me en hoort bij de Olympische Spelen'. Voor deze gelegenheid haalde ze een oude kur uit de kast. Aan een nieuwe wordt gewerkt.

Gal deed zijn best Dujardin voorbij te streven. Glocks Undercover toonde wat gespannen en Edward leek er flink aan te moeten rijden. Toch wist hij zijn kur vrij van fouten te houden. Door de spanning miste de kur wat gemak in met name de galopwissels. De passage was echter om van te watertanden. Uiteindelijk moest gal genoegen nemen met een tweede plaats, een procent achter Dujardin. De score van vandaag, 86.075%, was een persoonlijk record voor de combinatie. Edward voelde de spanning tijdens de kur, maar wist hier mee om te gaan. Tijdens de eerste lijn viel zijn muziek uit. Hierdoor twijfelde Edward even wat hij moest doen. 'Ik besloot maar even te blijven piafferen totdat de muziek het weer ging doen, daarna kon ik weer door rijden. Helaas zat ik daarna wel een beetje achter de muziek'.
Op gepaste afstand volgde de zweedse Tinne Vilhelmson. Zij kwam net niet boven de magische 80%. Ze reed dezelfde kur als vorig jaar. Don Auriello voelde fijn aan. Tinne was tevreden met de rit. Hans Peter Minderhoud werd vierde.
Met het EK voor de deur wordt het nog spannend. Valegro is nog niet op zijn fitst aldus Dujardin. Tijdens de kur in Rotterdam heeft ze vooral geprobeerd een fijn rondje te rijden en het hem niet te moeilijk te maken. 'De komende periode gaan we vooral hard trainen om hem weer zo fit te krijgen als hij kan zijn. In Hickstead komen we weer aan start'. Beide paarden kunnen beter en worden steeds beter. Dat belooft wat later deze zomer.
Uitslag:
1. Charlotte Dujardin - Valegro; 87.425%
2. Edward Gal - Glock's Undercover; 86.075%
3. Tinne Vilhelmson - Silfven - Don Auriello; 79.825%
edward gal deed het ook goed, vind ik! die kan nog ver komen!
. Ben ik de enige die daar last van heb?