Britse New Forestpony lijkt zeldzaam ras te worden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Britse New Forestpony lijkt zeldzaam ras te worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 11:41

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Een van de oudste en meest veelzijdige rassen van het Britse eiland lijkt meer en meer zeldzaam te worden. Het aantal volwassen fokmerries ligt op dit moment op 3300 stuks. Driehonderd minder en het ras zou volgens de Rare Breeds Survival Trust (RBST) ‘in gevaar’ zijn.

“We houden het ras sterk in de gaten. Als het ras net boven de 3000 uit komt, is er weinig voor nodig om het aantal nog verder te doen dalen’, aldus een woordvoerder van het RBST. “Sinds de markt in 2008 sterk daalde is er op dit moment geen indicatie dat die trend niet doorzet.”

Alle inheemse rassen in Groot-Brittannië staan op de RBST lijst. Alleen de Shetlanders en de Welshpony worden niet bedreigd. De Hackney (categorie één) is kritisch. De Fell, Highlandpony en de Shire (categorie vier) zijn ‘in gevaar’.

Woordvoerder van het Britse New Forest stamboek: “Het wordt kritiek op dit moment. Vorig jaar hadden we maar tien hengsten op de keuring. Voor 2002 zagen we er wel minstens honderd.” De genetische diversiteit van het ras raakt in gevaar doordat veel fokkers minder merries laten dekken, hun paarden wegdoen en niet naar de keuring gaan met jonge hengsten. “We hebben complimenten gehad voor ons fokprogramma, maar het is onontkoombaar dat onze genenpoel afneemt. ”

Eén hengsteneigenaar zegt dat er ook een andere kant is aan de afname. ”Mensen die mijn hengsten gebruiken, weten zeker waar ze het veulen voor willen fokken. Er is echt een doel opgesteld. Mensen zijn kritischer.”

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:47

Agnes75

Re: Britse New Forestpony lijkt zeldzaam ras te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:13

Zonde.....ik vraag mij af of het gaat om de in het "wild" levende Foresters of over alle Foresters in Engeland. Als je wereldwijd kijkt dan zullen er wellicht wel meer rond lopen, in Nederland is bijvoorbeeld ook een aantal Foresters waar mee gefokt wordt. Al wordt gezond fokken natuurlijk wel steeds lastiger als de basis genenpool steeds kleiner wordt. Zou toch jammer zijn als dit geweldige ras ophoudt te bestaan...

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:21

De Nederlandse New Forest pony is bijna niet meer te vergelijken met de Engelse pony. Hier zijn ze vele malen rijtypischer dan die bospony's in GB, dat zijn net gestopte worstjes!

Het probleem in Engeland is, dat ze niet met de tijd mee willen gaan. Die blijven vasthouden aan het oude type, terwijl er vraag is naar moderne types.

Wij fokken zelf ook New Forestpony's. Onze stammoeder is wel nederlands gefokt, maar wel uit volledig engelse lijnen. Ik kan wel zeggen dat onze pony's toch wel echte foresters zijn om te zien, maar niet meer zo ouderwets als die engelse bospony's. Wij proberen om een moderne rijtypische pony te fokken maar wel met behoud van type, het moet wel een forester blijven, en een goed karakter.

Afbeelding
Een van onze merries, Arendsnest's Caramella

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:22

Het Engelse type is wel het type waar ik op viel en daarom wilde ik een Forester :D .
Ik kan het ook wel begrijpen. Ik zou ook het liefst jaarlijks een veulentje fokken, maar omdat ik de laatste ook heel lang te koop had staan heb ik ook niet meer gedekt. Je kunt natuurlijk wel zorgen dat de populatie heel groot blijft door veel de fokken, maar als niemand ze wil hebben waar fok je dan voor?!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:36

Daarom proberen wij modern te fokken, geen zware types waar daar is geen vraag naar. En je moet proberen maat te fokken, de engelse pony's zijn vaak kleiner (rond de 1.40m) en tegenwoordig is er vraag naar grote D-pony's die bovenin in de maat zitten (1.46m is echt wel minimaal vereist qua maat). Pony's van krap 1.40m verkoop je niet zo makkelijk!

Ook wij moeten ze wel eens langer houden, maar dat komt ook wel omdat we niet echt veel adverteren e.d. en omdat het vaak lastig is (m.n. door tijdsgebrek) om ze te kunnen klasseren. Want tegenwoordig moeten ze echt geklasseerd zijn, wil je ze een beetje kwijt kunnen. Het is eigenlijk zo: vandaag kopen, morgen op wedstrijd, die mentaliteit is er nu (hier ben ik het totaal niet mee eens, maar ja wie ben ik)

Ik ben niet echt gevallen voor de Forest, ik kreeg een New Forest van mijn ouders dus zo ben ik er ingerold :o Nu zijn we inmiddels al 22 jaar lid van het stamboek en inmiddels zit ik in het regiobestuur van Zuid. We hebben nu 4 fokmerries en fokken 2 veulentjes per jaar. Een aantal hebben we verkocht (er loopt er zelfs 1 in Denemarken).

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 17:03

Mijn Forester is 35 jaar geworden en een gouden pony er zouden er veel meer zo moeten zijn.
Net geen bospony meer maar ook niet de doorgefokte hittetepetit dresuurpony.
Een stevig robuust maar toch zeer elegant type, koel in de kop en zich voor je dood willen lopen.
1.45 hoog en nooit ziek, goed beenwerk
Als ik er ooit nog zo 1 vind mag die komen. :o

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 17:18

jammer, volgens mij zijn het hele mooie pony's!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:10

Een beetje dus zoals wij ze proberen te fokken, Rumay ;)

In NL zien we ook de dekkingen terug lopen, tja op zich ook logisch want er wordt over het algemeen minder gefokt. Maar ik zie het aantal New Forestfokkers ook minderen door de vergrijzing, jongeren zien het gewoon niet zitten om te gaan fokken....die willen rijden/mennen en niet fokken.

Aan de andere kant is het wel zo: geen fokkers meer, geen pony's meer om mee te gaan rijden.....al zal dat voorlopig nog niet aan de orde zijn ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:13

iemand duidelijke plaatjes van een brits en nl type forester?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:33

Afbeelding
Dekhengst Peveril Peter Piper, vind ik echt een typische engelse pony (zwaar gebouwd, korte hals). Het is wel een hele goede hengst maar die moet je in mijn ogen kruisen met moderne merries

Afbeelding
Fox Ferry des Marronniers (Belgische dekhengst maar zo zien we ze ook graag in NL, hij komt wel uit Engelse lijnen maar is vele malen moderner dan de typische engelse pony).

De echte engelse pony's kun je wel goed gebruiken op de iets te moderne pony om het foresttype te behouden. Maar je moet tegenwoordig niet meer van die korte zware pony's willen fokken, die komen vaak iets te kort om goed mee te kunnen komen in de sport van tegenwoordig.

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:38

Ik vind de Engelse eigenlijk mooier.. :=

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:40

Smaken verschillen :=

Ik heb bewust een tophengst uit Engeland geplaatst....de echte bospony's die nog in het wild lopen zien er echt niet uit namelijk :o

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:43

Wij hebben een halfje, ik denk van de oude Engelander gezien ze een heel korte nek heeft en een robuust lichaam :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:45

Jammer want het karakter van de forresters is er één uit duizenden, heb vroeger een kruising welhs/nf gehad, net zadelmak en acht weken later ging hij mee op wedstrijd, hij stond midden in de hectiek met een lang teugeltje om zich heen te kijken en je zag hem gewoon denken: Jongens, waar maken jullie je druk om, echt een wereldknol.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:04

Je kunt ook modern fokken met behoud van het karakter.

Ik moet wel zeggen, je moet niet te modern willen fokken. Want dan kun je net zo goed NRPS gaan fokken. Het is en blijft een Forester, en dat moet ook wel blijven zien en merken (karakter).

Onze eigen fokmerries zijn typische foresters (wel moderner dan de echte engelse) en hebben allen een super karakter.
We maken gebruik van modern gefokte hengsten, om toch mee te gaan met de tijd. Bij ons kun je goed zien dat elke nieuwe generatie net weer wat moderner is dan de vorige. Bijvoorbeeld onze jongste eigen gefokte fokmerrie, is een stuk moderner dan haar moeder.

Sinds kort hebben we nieuwe fokmerrie op stal, heel modern van type en voor haar hebben juist weer een wat ouderwetser type hengst uitgezocht. Om net iets meer New Foresttype terug te krijgen, dus ben benieuwd wat daar volgend jaar uit komt.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:03

"Modern type" fokken betekent vaak: ranker en slanker en dat hoeft van mij niet. En ik ben ook een toekomstige gebruiker van het ras (mijn exemplaar geniet nu van haar jeugd in de wei). Het Stamboek heeft in haar speerpunten voor de fokkerij gelukkig aangegeven een te vergaande verfijning van het beenwerk tegen te willen gaan. Tevens komt er extra aandacht voor kwaliteit van het beenwerk. @ Moratoetje: ik snap dat jullie je best doen maar jullie merrie van de 1e foto is niet mijn smaak. Te dunne beentjes in verhouding tot de rest van het lichaam, vind het er wat apart uit zien. Maar goed, dat is mijn mening en die hoef je niet te delen natuurlijk, maar even om aan te geven dat er ook gebruikers zijn die niet per se een modern type willen, wat dat wordt altijd zo snel geroepen.

Er is best wat voor te zeggen om een wat grover, Cob-achtig type te fokken, het straalt kracht en kwaliteit uit. Bovendien is het goed voor de variatie, want als een stamboek aangeeft verregaande verfijning tegen te willen gaan, dan zou ik als fokker toch blij zijn dat er nog hengsten zijn die een behoorlijke pijpomvang hebben.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:03

Dunne beentjes :? ze heeft een pijpomvang van ruim 18cm.

Ze was vorig jaar trouwens 4e in de finale van de CMK 3-jarige merries grote maat. Maar inderdaad smaken verschillen, anders zouden we allemaal dezelfde pony willen ;) In mijn ogen zijn ze tot nu toe bij ons allemaal goed gelukt, maar deze merrie vooral en dat heeft ze ook wel bewezen op de CMK ;)

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:10

Het Engelse type spreekt mij ook meer aan. De andere hengst vind ik meer een kleine kwpner om te zien. Ook een hele knappe pony weliswaar, maar die mist in mijn ogen ook dat echte pony-achtige uiterlijk.
Als je echt voor de sport wilt gaan zul je inderdaad wel moderner moeten fokken. Zelf vind ik juist dat de forester een echte kinderpony moet blijven die overal geschikt voor is. Kinderen moeten er een betrouwbaar maatje aan hebben, een pony die op het kind past als ware.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:19

Modern en betrouwbaar kan ook heel goed samen gaan ;)

supertammy schreef:
dat echte pony-achtige uiterlijk

En laat dat nou net hetgene zijn wat vele mensen niet meer willen, maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik vind ook dat ze wel echt New Forest moeten blijven, maar niet zo als die echte engelse pony's....die komen gewoon teveel te kort voor de (top)sport.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:58

Volgens mij valt mij nf ook eerder t engelstere type

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:02

Ik vind het ook heel jammer, al die moderne toevoeging. Het ras behoudt totaal niet het exterieur die ze juist de NF maakt. Dat de stevigere pony's niet mee kunnen komen in de sport vind ik enigzins onzinnig. De paardensport is eeuwenoud en ze hebben altijd mee kunnen draaien. Dat de vraag anders wordt, dat zou kunnen. Maar dat is ook lang niet bij iedereen zo. En dat heeft weer met de modernere smaken te maken, die ranke en langlijnige sportpony's fokken, waardoor dat aanbod groeit. Erg jammer. Vind zelf de oude Engelse NF types schitterend om te zien. Hetzelfde heb ik met mijn Welsh Cob. Heb meer dan 2 jaar gezocht voor ik hem kocht naar een Britse lijn die zuiver is gebleven hier in Nederland, waardoor de rastypische kenmerken niet verdwenen waren. Al die Nederlandse inmenging om ze zo groot en lang mogelijk te maken vind ik eeuwig zonde. Blijft niks van over. :( Deze pony is ook een echte Cob, super stevig, veel front en met zn 1.47 lijkt hij niet zo groot, maar door zn breedte is het een geschikte pony voor volwassenen. En om te zeggen dat hij moeite heeft met de sport, neuh. Hij draait prima mee en kan wenden om een dubbeltje. Hopelijk houden ze NF in stand, op de Britse manier.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:11

Er is ook zoiets als modern fokken met behoud van NF-type.....maar wel rijtypischer (meer opwaarts gebouwd, langer gelijnd, etc). Probeer een pony die zo kort gelijnd is, maar eens netjes rond te rijden en in te laten buigen, dat valt niet mee. Laat staan voor een kind, deze pony's vaak (uitzonderingen zijn er altijd) stugger zijn in hun lichaam. Een korte zweep buigt ook moeilijker dan een lange :o

Maar deze discussie loopt uit op niets....je hebt voorstanders en tegenstanders, heel simpel: smaken verschillen en dat is maar goed ook ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:17

Is dat laatste zo? Of aanvaarden de mensen het modernere type om het zo te zeggen gewoon omdat ze niks anders (meer) kennen? Hier vragen ze wat ras mijn pony is en als ik dan New Forest zeg dan valt hun mond open.. die is zo kort en breed? Dat kan toch niet? Zo zijn New Forests toch helemaal niet? Dat krijg je dan te horen ... Spijtig ...

Ik heb ook liever de kleinere/bredere pony's .. en dat ze dan misschien niet mee in de topsport kunnen zal mij een worst wezen, er bestaat ook nog zoiets als recreatieruiters en niet elk kind wil persé de sport in ... En daarnaast heeft die van mij toevallig gisteren bewezen dat die best nog wel kan springen, heeft ook weer mensen doen verbazen (inclusief mezelf, dat geef ik eerlijk toe :Y) :)) ).

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:31

Ik zeg ook niet dat ze het niet kunnen....

Foresters staan bekend om hun springvermogen, dat is al jaren bekend! Maar in de dressuur misten ze toch vaak de lengte in hun lichaam, wat een Welsh of een Nrps bijv. wel heeft. Door de wat luxere pony's te combineren met de wat ouderwets gebouwde pony's hebben we nu een pony die zich wel kan meten in de dressuur met de andere rassen.

En idd....niet iedereen wil in de sport, maar sommige wel.

Het stamboek wil verdere verfijning tegen gaan, en daar ben ik het ook mee eens. Zoals de pony nu is, met name in NL, is hij goed. Modern genoeg voor de sport, maar ook nog steeds NF om te zien.