Prikkeldraadverbod in Zwitserland: liever niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Prikkeldraadverbod in Zwitserland: liever niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 15:27

www.blick.ch/ bokt.nl

Vanaf 2010 is het in Zwitserland verplicht dat weides met stroomdraad worden omheind. Deze verplichting werd het veulen van Myriam Cattin fataal.

Het Freibergerveulen moest lang lijden, voordat het door de dierenarts eindelijk kon worden verlost. Hij was met zijn hoefje in het stroomdraad geraakt en probeerde er weer uit te komen. Hierin slaagde hij helaas niet en bij de poging sneed hij zich tot op het bot.

"Het was de eerste keer dat de paarden na het slechte weer naar buiten konden", aldus Myriam en Jean-Philippe Cattin. Het was de bedoeling dat het veulen de hele zomer op de wei zou verblijven.

Stroomdraad is te dun en paarden zien het niet op de grote weides in Jura. Wanneer de paarden galopperen zouden ze het draad niet goed genoeg kunnen onderscheiden. Met prikkeldraad zou het ongeluk niet gebeurd zijn volgens de Cattins. Natuurlijk kleven er aan prikkeldraad ook nadelen. Paarden kregen vleeswonden die genaaid moesten worden, maar er was nog nooit een paard gestorven.

De minister van landbouw Johann Schneider-Ammann heeft beloofd dat er een versoepeling van het verbod zal komen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:30

vlaggetjes aan het draad, of stroomlint had het eea kunnen voorkomen. als het idd komt doordat het veulen het draad niet zag..
maar ik betwijfel ten zeerste, of het met prikkeldraad beter had gegaan :roll:

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:32

Dinopino schreef:
www.blick.ch/ bokt.nl

Vanaf 2010 is het in Zwitserland verplicht dat weides met stroomdraad worden omheind. Deze verplichting werd het veulen van Myriam Cattin fataal.

Het Freibergerveulen moest lang lijden, voordat het door de dierenarts eindelijk kon worden verlost. Hij was met zijn hoefje in het stroomdraad geraakt en probeerde er weer uit te komen. Hierin slaagde hij helaas niet en bij de poging sneed hij zich tot op het bot.

"Het was de eerste keer dat de paarden na het slechte weer naar buiten konden", aldus Myriam en Jean-Philippe Cattin. Het was de bedoeling dat het veulen de hele zomer op de wei zou verblijven.

Stroomdraad is te dun en paarden zien het niet op de grote weides in Jura. Wanneer de paarden galopperen zouden ze het draad niet goed genoeg kunnen onderscheiden. Met prikkeldraad zou het ongeluk niet gebeurd zijn volgens de Cattins. Natuurlijk kleven er aan prikkeldraad ook nadelen. Paarden kregen vleeswonden die genaaid moesten worden, maar er was nog nooit een paard gestorven.

De minister van landbouw Johann Schneider-Ammann heeft beloofd dat er een versoepeling van het verbod zal komen.

Zou ik ook gezegd hebben en een claim bij de overheid neerleggen als ik de kans kreeg. Ze hadden natuurlijk ook schriklint kunnen gebruiken in plaats van draad. Maar ook daar kunnen ze in komen en zichzelf tot op het bot mee openhalen. Beetje hetzelfde verhaal als mensen die juist zijn overleden door het gebruik van een autogordel, terwijl ze het ongeluk ws hadden overleefd op het moment dat ze geen gordel om hadden gehad... Er zijn altijd uitzonderingen!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:33

prikdraad lijkt mij helaas minder zichtbaar....
dik lint asl het niet zichtbaar is dan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:34

Want prikkeldraad is veel duidelijker zichtbaar en breekt direct als het dier erin vast hangt :? Draad staat er toch om bekend dat het niet goed breekt, daarom hadden wij lint hangen als onderste draad .. zodat -vooral de onhandige veulens toendertijd- zich er zeker niet in op zouden hangen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-13 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

rosaprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:34

in de titel staat prikkeldraadverbod en in de tekst straat stroomdraad?

Anoniem

Re: Prikkeldraadverbod in Zwitserland: liever niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:35

Rosaprinces ... door dat verbod hangt daar nu stroomdraad ipv prikkeldraad. En dat veulen is daarom dood en als het nog prikkeldraad was geweest niet ... aldus de eigenaars ...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:35

Ik kan me de teleurstelling en het verdriet indenken maar om nu te gaan claimen dat het anders niet gebeurd zou zijn? Als het veulen heel lang in prikkeldraad had gestaan is het ook maar de vraag of het het overleefd zou hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:38

Een keer een paard in geknapt prikkeldraad gezien, heeft het ook niet overleefd, eigenlijk is er maar één redelijk veilige omheining voor een paard en dat is beoband, tenminste imo.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:39

Ik heb net meters lang half ingegroeid prikkeldraad hier weg gehaald. Ik wil echt geen prikkeldraad in of om mijn weide.
Ik gebruik ofwel lint of van dat hele dunne schrikdraad dat gemakkelijk breekt. Mijn paarden zien dat dunne witte draadje prima hoor. Bij mij lopen de herten er juist doorheen, maar ik wil liever ook niet dat een hert in mijn draad blijft hangen.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:17

Hier dik koord, geeft imo de minste problemen bij vastzitten....

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:28

Prikkeldraad lijkt mij ook niet fijn.

Waarschijnlijk heeft 'mijn' jonge paard vorig najaar ook in het stroomdraad vast gezeten en daarmee zichzelf gesneden (op 2 plekken) maar is er wel zelf uitgekomen.. Heeft desondanks 4 maand stil gestaan (om wonden te helen, vocht er uit te krijgen en puur uit zekerheid aangezien ze destijds nog maar 3 jaar was)
Wat ik wou zeggen, wij hebben er ook lintjes om, her en der.. maar dit paard zat als veulen al in de droge sloot en is nog een keer door het draad gegaan. iets met stroomdraad, zit in de familie. De moeder (die ik ook rij) schopt net zo lang tegen de plastic paaltjes aan als ze om liggen zodat ze er overheen kan stappen.

Lijkt me wel erg naar, als je paard hieraan komt te overlijden. Ongeluk zit in een klein hoekje, prikkeldraad lijkt me juist nog erger in zulk soort gevallen, maar je ontkomt er helaas niet aan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:01

Nou, een stroomdraad met stroom erop is ook niet perfect, geloof me als een dier erin verstrikt raakt dan blijft het ook vast en met stroom er ook nog eens erop dat is ook echt geen pretje en vaak is de schade onherstelbaar en moet het dier erom ingeslapen worden.

Pas nog recentelijk een drama meegemaakt van een paard dat in een stroomdraad verstrikt is geraakt en diezelfde dag nog ingeslapen moest worden omdat de schade te erg was.

Prikkeldraad is ook niet perfect maar wel iets beter (geen stroom en zichtbaar te maken dmv plastic stroken) en vaak is de schade zo dat de dieren er niet om ingeslapen hoeft te worden.

Beter is wat ik ooit had gezien: dikke gladde ijzerdraad met stroom erop, te dik om snijwonden te kunnen veroorzaken en goed zichtbaar en er kan stroom erop, in die weilanden stonden stieren.

Ik persoonlijk vind dit de beste wat ik ooit ben tegengekomen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 12-06-13 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:04

Hoe kom je daar bij? Ik stam nog uit de tijd dat prikkeldraad normaal was en heb er ook vele dieren door zien gaan, daarbij waren de wonden niet te hechten omdat het veel te veel verscheurd was, dus ook de dieren die het wel overleefden waren veel moeilijker te genezen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:06

Natuurlijk zijn er ook nadelen aan een prikkeldraad en ze kunnen vreselijk zijn, maar er zitten tenminste geen stroom op als er toch een dier in verstrikt raakt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:13

Gebruik gewoon breed lint.
Prikkeldraad én dun draad zijn fout en het is irrelavant of daar nu wel of geen stroom op staat.
Incompetent paardhouden is niet de schuld van een ander.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:13

@ragdollcat: Dat is gewoon onzin. Dus het doet minder pijn als ze vast zitten in de stekels van het prikkeldraad dat met elke beweging beweegt in de wond?!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:17

Je mag het onzin vinden, ik vind het prima wat je ervan vind.

Ik maak me er niet druk om en ga niet eindeloos over praten.

:O

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:21

Huertecilla schreef:
Prikkeldraad én dun draad zijn fout en het is irrelavant of daar nu wel of geen stroom op staat.

Hier sluit ik me volledig bij aan.

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:45

Kirsha schreef:
Huertecilla schreef:

Hier sluit ik me volledig bij aan.

Ik ook. Je hebt genoeg soorten stroomdaad die wel goed zichtbaar zijn hoor. Genoeg soorten en maten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:53

En toch raken ze er regelmatig in verstrikt. Zichtbaar of niet zichtbaar, stroom of geen stroom.

Ze hebben allemaal voor en nadelen en is niet 100% perfect of veilig.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:08

Waarom altijd maar draden met (stroom)prikkels? Een degelijk hek (met daarbij eventueel een stroomdraadje) werkt nog altijd het allerbeste...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:18

Wat een onzin! Kwestie van logisch nadenken, gebruik schrikband, dat is goed zichtbaar!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:42

Lottie84 schreef:
Wat een onzin! Kwestie van logisch nadenken, gebruik schrikband, dat is goed zichtbaar!

Wat is er precies onzin volgens jou? NoorW heeft zeker een punt.

JNFotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:30

Dik schriklint zien paarden wel; het gebruik van dunne draadjes alleen is ook niet echt slim. Maar dat ze de claim bij de overheid neerlegt is wel voor de hand liggend: dan krijg je geld.