Individueel-en teamgoud voor tweespanrijders in Saumur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Individueel-en teamgoud voor tweespanrijders in Saumur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 19:29

http://www.knhs.nl

Afbeelding
Harry Verstappen
Foto: Fei.org

Voor de Nederlandse tweespanrijders stond er dit weekend in het Franse Saumur een observatiewedstrijd op het programma voor het WK, dat eind augustus wordt verreden in Topolcianky, Slovakije. Bondscoach Harry de Ruyter had naast het team dat deelnam aan de landenwedstrijd ook vier individuele rijders afgevaardigd. Het team, bestaande uit Gerard Leijten, Mieke van Tergouw en Harrie Verstappen kwam, zag en overwon en werd met overmacht eerste in de landenwedstrijd. Leijten pakte de individuele winst en kleurde samen met Van Tergouw, Verstappen, Letteboer en Vermeulen de top vijf in het klassement volledig oranje.

De Nederlandse tweespanrijders reden gedurende drie dagen een ijzersterke wedstrijd en De Ruyter gaat dan ook als een tevreden man naar huis. Mieke van Tergouw won de dressuur, Leijten won de marathon nipt voor Vermeulen.
Mieke van Tergouw stond voor aanvang van de vaardigheid aan de leiding maar gaf de overwinning uit handen. Leijten moest als voorlaatste van start in het moeilijke, maar eerlijke parcours waarin de toegestane tijd zeer krap stond. Tot dat moment hadden alleen de Luxemburger Claude Malget en Carlo Vermeulen het parcours foutloos binnen de tijd af weten te leggen. “Tijdens het losrijden liep het al goed,” vertelt een zeer gelukkige Leijten. “Ik had samen met Harry de Ruyter een goede tactiek besproken en daar ben ik hem zeer dankbaar voor. Dit was echt team work. De paarden liepen super en ik was zelf goed geconcentreerd. Ik moest er voor rijden, maar het is gelukt!”

De Ruyter was zeer te spreken over de Nederlandse tweespanrijders in Saumur: “Ze hebben allemaal zeer sterke prestaties laten zien en het is bovendien een fijn team. Iedereen was goed gefocussed en dat is heel belangrijk.”
Tom Engbers stond na de dressuur en de vaardigheid op de vierde plaats, maar zakte na de vaardigheid naar de negende plaats. Sanny Hagen-Dijkhuis eindigde als 16e.

Het volgende meetmoment voor het Wereldkampioenschap is de internationale menwedstrijd in Beekbergen van 18 tot en met 21 juli.