Afschieten van wilde paarden in Australië begonnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Afschieten van wilde paarden in Australië begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 14:07

au.ibtimes.com/ bokt.nl

Tina Courtenay, woonachtig in Australië, vertelde onze nieuwsredactie dat vorige week een actie op touw is gezet om de wilde paarden in Australië te redden. Zij hebben intussen een website opgericht waar men o.a. een petitie kan tekenen tegen het afschieten van de wilde paarden.

De centrale landraad van Noord Australië liet vorige week woensdag 10.000 wilde paarden selecteren die afgeschoten zullen worden. Het bestuur van dit gebied verdedigt deze actie, omdat er te weinig voedsel en water is voor al deze paarden. Dierenrechtenorganisaties in het land reageren woedend.

Er sterven nu al duizenden dieren door gebrek aan voedsel en water. Hiervan zijn niet alleen de paarden getroffen, maar ook kamelen en ezels. Directeur van de CLC (Central Land Council) David Ross verklaart dat door de infrastructuur in dat gebied het niet mogelijk is om de paarden af te voeren naar een slachterij, die 1500 kilometer verderop ligt. De paarden worden daarom vanuit helikopters doodgeschoten.

"Niemand wil het lijden van de dieren zien, zeker de oorspronkelijke eigenaren van dat gebied niet. Zij houden van de paarden, maar zijn zich bewust wat over populatie voor gevolgen heeft," aldus Mr Ross.

De Waler Horse Society van Australië begrijpt dat de populatie wilde paarden (Waler) onder controle gehouden moet worden, maar is tegen het aanrichten van een bloedbad. Het betekent onder andere dat paarden die niet dodelijk getroffen worden zullen lijden. Ook het overschot van paardenvlees in de natuur zal leiden tot een toename van dingos, wat weer een risico betekent voor de andere diersoorten.

A_nouk

Re: afschieten van Wilde paarden in Australië begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:11

Ik heb vorige week foto's van de 'slachting' voorbij zien komen, afgezien van dat ik het probleem begrijp vind ik het totaal onbegrijpelijk dat het op deze manier gaat..:n

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:18

A_nouk schreef:
Ik heb vorige week foto's van de 'slachting' voorbij zien komen, afgezien van dat ik het probleem begrijp vind ik het totaal onbegrijpelijk dat het op deze manier gaat..:n

Ga jij ze dan vangen met een halstertje? Ik hou je niet tegen.

Jammer dat t zo ver heeft kunnen komen, maar uiteindelijk wordt t alleen maar beter.

Jolliegirl

Re: afschieten van Wilde paarden in Australië begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:23

WIlde net zeggen, onmogelijk om deze dieren te vangen met een halstertje..

Maar doodschieten vanuit een heli vind ik ook weer zo cru/.....

love_Soraya

Re: Afschieten van wilde paarden in Australië begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:25

Ik heb het vorige topic dat hierover ging ook doorgelezen..
Ik vind het erg sneu zeg voor die paarden, hopen dat de schutter in 1 x goed raakt dan en niet dat het paard verkeerd wordt geschoten :(

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:31

eenitraM schreef:
Jammer dat t zo ver heeft kunnen komen, maar uiteindelijk wordt t alleen maar beter.

I predict the same old sh*t over and over again.

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:36

ik vind het dood zonde...

ik zou een orrzaak zoeken,
waarom is er niet veel eten? misschien omdat ze er alleenmaar bouwen en weggejaagd worden uit gebieden( weet niet zo of het is hoor)
en kunnen ze ze niet ergens anders uitzetten?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:36

Heb er ooit eens iets van over gezien, reken maar dat het een bloedbad word met ondraaglijk lijden als gevolg. Ondanks dat het zeer ervaren schutters zijn, een rennend paard uit een heli in één keer doodschieten is bijna onmogelijk, ze worden geraakt, slaan over de kop, breken benen en liggen zo te wachten tot ze doodgaan. Waarom niet meer mensen inzetten en ze met helicopters naar grote vangkralen drijven, zo doen ze het in Afrika ook met de wilde dieren. En dan de jonge hengsten eruit, netjes afmaken en dan de merries knikkers erin. Maar ja, dat kost weer teveel en is gevaarlijk voor de mensen op de grond.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:38

JustMyZtje schreef:

waarom is er niet veel eten? misschien omdat ze er alleenmaar bouwen en weggejaagd worden uit gebieden( weet niet zo of het is hoor)

Omdat paarden daar niet thuis horen.
Weet je hoeveel 10.000 paarden per dag nodig hebben aan eten?
En waar denk je ze neer te zetten?

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:40

waarom horen ze daar niet thuis? die regering( of hoe je het noemt) gaat alleen die grond gebruiken voor andere dingen. logisch dat die dieren daar de dupe van zijn

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:41

Het waren geen "echte" wilde paarden, maar paarden die na oorlogen zijn losgelaten en zich vermeerderd en vermeerderd en vermeerderd hebben, dus eerder een plaag zoals je ziet bij b.v konijnen, het is een door de mens gecreerd probleem het is sneu maar beter dit dan dat ze sterven van de honger.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:42

JustMyZtje schreef:
waarom horen ze daar niet thuis? die regering( of hoe je het noemt) gaat alleen die grond gebruiken voor andere dingen. logisch dat die dieren daar de dupe van zijn

De paarden, kamelen en ezels zijn daar vroeger uitgezet. Ze zijn geen 'onderdeel' van Australie zoals slangen, koala's, kangeroe's ed wel zijn ;')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:43

JustMyZtje schreef:

Omdat het verwilderde paarden zijn.
Zij komen van nature er niet voor.
Ondertussen is het een plaag geworden en is er geen andere oplossing dan afschieten.
Anders sterven ze over enige tijd vanzelf van de honger omdat er te weinig voedsel is voor al die paarden.

10.000 paarden x 15 kilo gras per dag= 150.000 kilo gras per dag!!
Per maand is dat 4,5 miljoen!! kilo gras wat ze nodig hebben.

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:44

maar het blijven toch gewoon paarden die daar ' wonen'' ? ik zie het verschil niet tussen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:46

JustMyZtje schreef:
maar het blijven toch gewoon paarden die daar ' wonen'' ? ik zie het verschil niet tussen..

Ze eten al het gras op en dan sterven niet alleen de paarden van de honger, maar ook de kangoeroes en alle andere inheemse diersoorten die gras eten.

Onali

JustMyZtje schreef:

Zie Brainless haar reactie. Ook deze dieren zullen moeten eten en dat is er niet. Bovendien zullen ze zich alleen vermeerderen want er zijn niet voldoende roofdieren.

Uiteindelijk kunnen ze de echte inheemse dieren zelfs verdringen en dat is helemaal niet wat je wilt.

Want paarden zijn er overal wel te vinden, maar koala's en kangeroe's bijv niet.
Laatst bijgewerkt door Onali op 05-06-13 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelleex

Het is best wel heftig ja, maar wat is inderdaad een andere optie..

Hoop dat de beestjes er niet veel van gaan merken..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:47

Er zijn helemaal geen 10.000 paarden "geselecteerd", men schiet ook totaal niet afzonderlijk gericht af uit de helikopters, men maait massaal neer met repeteergeschut, hetgeen betekent dat niet de zwaksten worden afgeschoten, maar hele groepen. Zonder aanziens van paard-op-zich.
Merries/drachtig, veulens, whatever.
Roze brillen en PR-gezwets, dat "selecteer-verhaal". om de publieke opinie te sussen.

Dat iemand dit nog gelooft! Je kunt op diverse (buitenlandse) sites filmpjes opzoeken, hoe het WEL gaat.
Gruwelijk.
In het klein en wat "vriendelijker"(ahum!) gebeurt dit in Nederland in de Oostvaardersplassen. Dan niet vanuit helikopters, er wordt daar wel per dier afschot gepleegd, maar ook ieder jaar hetzelfde: men laat het veel te ver komen, met als uiteindelijk resultaat dat er zo veel moeten worden afgeschoten, dat er geen overzicht meer is op wie en wat, maar het alleen nog maar om eliminieren van aantallen gaat.

En ook daarvan zijn (illegaal opgenomen) filmpjes op Internet te vinden.

Wanneer houdt dit soort wanbeleid eens op?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:49

Ik zie liever dat een hele kudde wordt gedood dan bepaalde individuen ervan.
Weet je hoeveel tijd het kost op 10.000 paarden uit te zoeken?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:55

Het lijkt soms wel of het bij niemand (in regeringen) is opgekomen dat het voedseltekort waarom er iedere keer beesten moeten worden afgeschoten, wordt veroorzaakt door de mens.

Heel jammer dat de wereld beetje bij beetje veranderd, in het voordeel van de mens, zodat we straks niets moois meer over hebben.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:08

JustMyZtje schreef:

de droogte zal er ook zeker wel mee te maken hebben en daar is niks aan te doen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:13

Brainless schreef:
Ik zie liever dat een hele kudde wordt gedood dan bepaalde individuen ervan.
Weet je hoeveel tijd het kost op 10.000 paarden uit te zoeken?

Ach ja, en tijd kost geld. Ah ja, nu snap ik waar de belangen liggen, daar waar ze altijd zijn.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:15

ik zie ook liever dat een hele kudde "uitgeroeid" wordt
ook dieren rouwen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:19

@ Brainless.... als ze het zover laten komen dat er 10.000 paarden moeten afknallen, heeeft men het dus er al veel eerder bij gelaten... een merrie draagt 11 maanden, dus het zijn nu niet bepaald konijnen...

Was men in een veel eerder stadium begonnen met afschot, had men WEL kunnen selecteren, en hadden we het over veel lagere aantallen gehad, ipv pas te gaan schieten als er al 10.000 te veel zijn. Die zogenoemde 10.000 stuks zijn dan nog BUITEN al die dieren, die inmiddels van honger en vooral dorst DAARVOOR reeds zijn omgekomen.

Zelfde geldt voor Oostvaardersplassen.

Wanbeleid.

Rouwen? Dus als er een veulen dood gaat (verhongert) kun je maar beter de moeder ook afschieten omdat ze anders om haar veulen rouwt?

Kom nou toch!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:22

Ze hadden eerder moeten selecteren en afschieten inderdaad. Ben er wel voor om de natuur te helpen als de natuur zichzelf niet meer kan helpen, maar het niet te lang op z'n beloop laten gaan want ze fokken wel door.