Uitwisseling van ESBL’s tussen mens en dier niet uitgesloten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Uitwisseling van ESBL’s tussen mens en dier niet uitgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 10:43

http://www.wageningenur.nl/ / http://www.foodholland.nl/ / www.bokt.nl

Ongeveer 10% van de mensen draagt ESBL-producerende bacteriën bij zich in het darmkanaal. Bij vleeskuikenhouders blijkt dat percentage 33% te zijn. Ook bij gezelschapsdieren en paarden zijn ESBL-producerende bacteriën aangetroffen. Ook daar zijn overeenkomsten gevonden tussen resistentiemechanismen in bacteriën van gezelschapsdieren en mensen. Uitwisseling van ESBL’s tussen mens, gezelschapsdier en paard kan daarom niet uitgesloten worden. Dat blijkt uit onderzoek van Cindy Dierikx, die 30 mei bij de Faculteit Diergeneeskunde van Universiteit Utrecht gepromoveerd is. In haar proefschrift beschrijft Dierikx, veterinair microbioloog in opleiding bij het Centraal Veterinair Instituut (CVI), onderdeel van Wageningen UR, het vóórkomen van deze resistente bacteriën in vleeskuikens.

Mensen blijken in toenemende mate bacteriën bij zich te dragen die resistent zijn tegen beta-lactam antibiotica, zoals penicillines en cefalosporines, zonder dat zij zelf antibiotica hebben gebruikt of in een ziekenhuis behandeld zijn. Daardoor kan behandeling van bacteriële infecties steeds lastiger worden. De bron van deze bacteriën is onbekend, maar kan besmet voedsel zijn.

Bacteriën worden resistent tegen beta-lactam antibiotica door bepaalde enzymen te produceren die antibiotica afbreken. De twee belangrijkste groepen enzymen zijn de ‘extended spectrum beta-lactamasen (ESBL’s) en AmpC beta-lactamasen. De genetische code van deze enzymen bevindt zich op overdraagbare genetische elementen, plasmiden genaamd. Deze plasmiden kunnen uitgewisseld worden tussen bacteriën, waardoor de antibioticumresistentie zich verspreidt - niet alleen tussen bacteriën van dezelfde soort maar ook tussen verschillende soorten bacteriën.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:26

na de bevalling en tweede keer open maken van de keizersnede vanwege abces , kreeg ik via het ziekenhuis de ESBL en E-Coli bacterie , kortom flinke ontsteking koorts en goed ziek, de antibiotica die hier voor gebruikt word sloopt best veel ,
zo ben ik een aantal tanden kwijt geraakt, ben nog steeds bezig implantaten erin te laten zetten ,

kortom de Bacetrie is echt niet fijn om te krijgen, dus weer voorzichtig

ladypaard

Re: Uitwisseling van ESBL’s tussen mens en dier niet uitgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:36

volgens mij was dat ook bij mij uit bloedonderzoek gebleken. Kreeg iig een waarschuwing dat ik even moest opletten met antibiotica/operaties ivm blabla bacterie :')
komt dus bij de paarden vandaan := ok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:45

ladypaard schreef:
volgens mij was dat ook bij mij uit bloedonderzoek gebleken. Kreeg iig een waarschuwing dat ik even moest opletten met antibiotica/operaties ivm blabla bacterie :')
komt dus bij de paarden vandaan := ok

Nee komt uit het vlees dat je hebt gegeten vandaan.
Die kans is het grootste, het zou heel misschien ook direct van paard op mens over kunnen gaan, maar dat is nog helemaal niet onderzocht / bewezen.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:11

Wie zegt dat ze vlees eet?

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:32

Je hoeft het vlees niet gegeten te hebben, direct contact kan ook. Zal het ook wel hebben...
Mijn moeder dus ook en die heeft nu een blaasontsteking waar ze niet van af komt (ze heeft een catheter en is bedliggerig), en eigenlijk ook terminaal.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 15:08

nou komt toch echt bij mij niet weg van de paarden...ik lag in het ziekenhuis vanwege een slechte zwangerschap en pas na de 2e operatie , had ik de ESBL en E-Coli bacterie, kortom , bij mij kwam het vcanuit het ziekenhuis!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:39

Het heeft vaak ook te maken met je weerstand. Ik werk in de zorg en kom regelmatig in contact met mensen die besmet zijn.
Je krijgt het echt niet zomaar.

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:33

Ik ben bang dat dat niet waar is koetjeboe. Ik heb meerdere artikelen met Cindy gepubliceerd over ESBLs (en promoveer nu zelf ook op dit onderwerp) en we hebben juist gezien dat iedereen drager kan worden. Als je ziek bent heb je wel een iets grotere kans op dragerschap (maar vooral door factoren als vaker ziekenhuisopnames en meer antibioticagebruik en niet door een lagere weerstand) en ziekte (idd door lage weerstand), maar voor dat eerste zijn de verschillen marginaal.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:35

Maar is het niet zo. Dat wanneer je in het ziekenhuis wordt opgenomen. Je vaak ook ziek bent en dus een lagere weerstand hebt. Net als wanneer je antibiotica krijgt is dat omdat je iets onder de leden hebt. En je daardoor een lagere weerstand hebt.
Maar ik heb dit alleen maar van me werk heb me er nooit verder in verdiept.

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:04

Dat klopt ook, maar als je er goed naar kijkt blijkt het dus niet door de lage weerstand te komen.
Voorbeeld: stel dat mensen die roken vaker laag opgeleid zijn (overigens geen idee of dat zo is, maar stel...) dan zou je kunnen denken dat longkanker komt door een laag opleidingsniveau, maar eigenlijk komt het door het roken. Het lage opleidingsniveau noemen we dan een confounder. Het lijkt een oorzakelijke factor doordat het geassocieerd is met een risicofactor voor een aandoening, maar is het eigenlijk niet.
Datzelfde geldt in ons voorbeeld, maar dan voor anitibioticagebruik/opnames in een ziekenhuis en weerstand.

Het is vooral zo dat iedereen drager kan zijn (zoals gezegd in het artikel een kleine 10% van de Nederlandse bevolking; mensen die vaak in een ziekenhuis liggen of antibiotica gebruiken hebben een iets verhoogd risico, maar ook veel gezonde mensen zijn drager; contact met kippen of reizen naar hoog risicogebieden lijkt het risico ook te vergroten). Wél is het natuurlijk zo dat mensen met een lage weerstand eerder een infectie zullen krijgen.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:01

En die E Coli waar sommige het over hebben; die hebben we allemaal.
Die leeft in je darmen en komt naar buiten met je grote boodschap. Hij wordt vervelend als ie op plaatsen komt waar ie niet hoort.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:15

Sparky10 schreef:
nou komt toch echt bij mij niet weg van de paarden...ik lag in het ziekenhuis vanwege een slechte zwangerschap en pas na de 2e operatie , had ik de ESBL en E-Coli bacterie, kortom , bij mij kwam het vcanuit het ziekenhuis!

Maar hadden ze daar eerder ook op getest dan?

Je kan zo'n bacterie best bij je dragen zonder dat je daar (echt) last van hebt. De meeste varkens (en varkens boeren) dragen ook resistente bacteriën bij zich, echter zolang je in goede conditie verkeerd is dat niet zo'n probleem.

dihopa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:39

Hoe voorzichtig je ook bent overal en altijd loop je gevaar. lekker leven want zelf als je dus veilig in een ziekehuisbed ligt overkomt het je. geniet van alle dieren en LEEF.