Vraag naar paardenvlees in Europa gestegen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Vraag naar paardenvlees in Europa gestegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 20:08

thehorse.com / http://bokt.nl

Europese consumenten waren begin dit jaar geschokt toen er paardenvlees werd aangetroffen in het rundvlees. Maar desondanks hebben slagers, exotische vleesleveranciers en restaurants de laatste tijd in verschillende gebieden in Europa een grotere vraag naar paardenvlees waargenomen.

“We merken een stijging van ongeveer 100 procent naar de vraag van paardenvlees ten opzichte van voor het schandaal,” zei Paul Webb, woordvoerder van ExoticMeats.co.uk, een online distributeur van paardenvlees in Groot-Brittanië. “Het is wel een beetje gestabiliseerd sinds het eerste schandaal uitbrak en toen de vraag nog iets hoger was, maar er is nog steeds veel interesse in het vlees.”

De nieuwe Engelse paardenvleeskopers worden aangetrokken vanwege een verscheidenheid aan bezuinigingen, voegde hij eraan toe, van steaks tot hamburgers tot worstjes.

Restaurants en cafés zijn ook begonnen met het bestellen van paardenvlees via hun website. En dit is niet alleen in Londen zo, eetgelegenheden in heel Groot-Brittanië serveren paard aan avontuurlijke Britten en ervaren het als succesvol.

“Het is een markt die we nooit eerder zouden hebben aangeraakt,” zei Webb. “Maar nu we paardenvlees op het menu zetten is het iedere keer uitverkocht.”

Franse bedrijven ervaren ook een stijging in de verkoop nu de consumenten het veelal aangeprezen vlees willen proberen. Eddy Mathere, een paardenslager in Bray sur Seine, aan de rand van Parijs, zei dat het schandaal veel nieuwe gezichten in zijn winkel bracht. “We hebben veel nieuwsgierige mensen die het willen proberen nu ze er zoveel over op televisie van hebben gehoord,” zei hij. “Maar voor ons hield dat niet erg lang aan, de Parijse slagers hebben meer profijt van de publiciteit dan wij hebben. Voor ons zijn de dingen eigenlijk al weer terug naar het oude.”

“In het begin hadden we heel veel mensen - vooral oudere generaties die zich wilden herinneren hoe ze ooit van paardenvlees genoten - die ervoor kwamen,” zei ze. “En we hadden klanten van rond de 40 die het wilden proberen voor hun familie. Ik denk dat ze het lekker vonden, maar dat ze terug zijn naar hun oude gewoontes. Zo gaat dat met trends.”

Maar paardenvlees handelaar Norbert Baubigny uit Chammes, net ten zuiden van Normandië, vindt nog steeds dat de zaken beter gaan dan ooit. Met een stijging van de omzet van zo’n 15 tot 20 procent sinds het uitbreken van het schandaal, is Baubigny volgens een lokale nieuwsbron op zoek naar een grotere opslagplaats voor zijn goederen.

shiroihebi

Re: Vraag naar paardenvlees in Europa gestegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:15

Wauw, nu wel :p

Maar goed dat mensen eindelijk door krijgen dat je er niks van krijgt, ik zou het ook wel willen proberen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:12

Toch liggen de pakjes rookvlees bij de AH er weer dagelijks met de 35% korting sticker..
Ik denk dat het inderdaad een rage was, iedereen wilde het eens proberen, maar over een jaar zullen de verkopen vast niet meer veel hoger zijn dan voor het hele 'schandaal'.
Zelf zou ik het niet zomaar in een retaurant kopen.. het blijven toch veelal Roemeense paarden, en je weet niet wat die allemaal binnen hebben gekregen. Geldt eigenlijk ook nog steeds voor de Nederlandse paarden..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:56

Ik ben door het schandaal wel paardenvlees gaan eten omdat ik nieuwschierig was naar dit soort vlees.
Even mijn pennymood uitgeschakeld en er direct een hap van genomen, Ik haal nu vaker paardenvlees voor op brood bijvoorbeeld!

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:40

Ik at daarvoor ook al wel paardenvlees.. Veel mensen vinden het raar, je eet toch geen paarden als je er zelf ook 2 hebt? Maar mensen... het verschil tussen een paard en koe is alleen het uiterlijk.. Dus waarom zou je wel rundvlees eten maar geen paardenvlees..?

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:43

Door het schandaal ben ik uit nieuwsgierigheid ook paardenvlees gaan proberen.
eerst een alleen een klein stukje bij het gourmetten en inmiddels eet ik ook gewoon een lekker stukje paardenbiefstuk :j

Blijft een beetje een raar idee, maar dat is meer iets wat tussen mijn oren zit.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:14

Alle publiciteit is reclame, ook slechte publiciteit, zeggen ze wel eens.

Dat blijkt maar weer te kloppen...