Blog: "Juryleden zijn ook maar mensen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: "Juryleden zijn ook maar mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 20:27

http://www.paardenlifestyle.com/

Vijf ‘vooroordelen’ over het jureren uitgelegd

De dressuursport is een jurysport. Dat weten we allemaal, maar om de een of andere reden komt dat tamelijk negatief over. Want is het zo dat juryleden vaak beïnvloed worden en onterechte scores geven? Rijden bijvoorbeeld vaak dezelfde ruiters in het klassement vooraan omdat zij ‘bekend’ zijn? En is het nu werkelijk nadelig om als eerste te starten of als je na een hele goede combinatie de ring in gaat? In deze blog gaan we in op 5 ‘vooroordelen’ die er zijn over juryleden en wat de wetenschappelijke verklaring daar voor is.

Bij springen is het duidelijk. Een balk is een balk en een weigering is een weigering. Niemand die daar moeilijk over doet. Maar dan kom je bij de dressuursport… “Oh nee he, ik moet als eerste starten..” of “Ik kan net zo goed niet starten, want bij die jury krijg ik toch nooit goede punten.” Je kunt wel stellen dat de scores in de dressuursport vaak tot discussies en gedoe leiden.

Maar een voordeel van dat de dressuursport een jurysport is, is dat het allemaal om cijfers gaat en cijfers kun je onderzoeken. Er wordt er steeds meer onderzoek gedaan naar wedstrijdresultaten, niet alleen in de paardensport, maar ook bij andere sporten waar sprake is van een jurybeoordeling. Denk bijvoorbeeld aan kunstschaatsen.

Op het Global Dressage Forum een aantal jaar geleden gaf wetenschapper Inga Wolframm een opzienbarende presentatie over jurering waarin zij aangaf dat onze verwachtingen van een jurylid niet realistisch zijn. Onze hersenen kunnen namelijk helemaal niet alle informatie in zo’n korte tijd verwerken zoals dat verwacht wordt van een jurylid.

Een jurylid moet in een hele korte tijd een oefening beoordelen, waarbij heel veel aspecten om de hoek komen kijken die complex zijn. Ze moeten kijken naar de benen, hoofd, ruggebruik, inwerking ruiter, houding ruiter, plaats dat de oefening wordt getoond…. enzovoort enzovoorts. Een jurylid moet naar verschillende onderdelen kijken en tegen elkaar afwegen om de juiste score te kunnen bepalen. Daarnaast is het zo dat er een druk op de schouders van een jurylid ligt doordat ze heel graag de juiste score willen geven.

Lees hier de rest van het artikel

Lees ook:
[VN] Op wedstrijd gaan versus thuis doortrainen. Wat is wijsheid?
[VN] Blog:Wie is bij jou de zwakste schakel? Je paard of jijzelf?
[VN] Blog: Laat jij punten liggen in de B en de L?
[VN] Blog: "Overleven in je proef"
[VN] Blog: "Waarom rijd je paard?"

Anoniem

Re: Blog: "Juryleden zijn ook maar mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:42

Best intressant :)

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 07:57

Ja klopt juryleden zijn ook maar mensen,maar er zijn uitzonderingen.
Ik ben zelf al ruim 15 jaar jurylid en jureer met veel plezier.
Onze dochter rijd zelf bij de pony's (E) en daarom jureer ik bewust niet bij de pony's.
Soms kom ik dingen tegen op het staatje en dan denk ik hoe komen ze erbij.
Bv een 7 voor verzorging, pony is altijd netjes ingevlochten, altijd gewassen ,altijd tuig gepoetst en schoon wit dekje en schone singel.,dan snap ik die 7 niet ,en zet er ij waarom een 7 en bv geen 8 of 9.
Tevens stat er op op coupons wijkt geen 10 meter (pony loopt nu L1) en ze wijkt zeer zeker wel die minimaal 5 meter.
Ook zo wat krijg je een 5 voor het halthouden omdat de pony niet 4 kant staat.(dit hoeft helemaal niet in klasse).
Ik denk persoonlijk dat er nog beter bijscholing gegeven moet worden en dan op een lager niveau,nu rijden er op de bijscholingen allemaal z of internationale dressuurpaarden. _/-\o_

Groetjes een jurylid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:03

Als er echt zo neutraal gejureerd wordt, wat is de reden dat ruiters met een aparte kleur paard (bont bijv) of een ras wat niet KWPN is, denken per definitie al minder hoog te scoren?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:08

Cassidy schreef:
Als er echt zo neutraal gejureerd wordt, wat is de reden dat ruiters met een aparte kleur paard (bont bijv) of een ras wat niet KWPN is, denken per definitie al minder hoog te scoren?

Misschien omdat het dan minder aan hen zelf ligt dat het fout gaat? Ik weet 't niet precies hoor, maar heel veel mensen geven toch liever anderen de schuld ipv zichzelf als er iets fout gaat :).
Da's redelijk mens-eigen. Nee, het lag niet aan mij, maar aan .. *vul maar in* (het weer, de bak, die auto die langsreed, mijn paard dat de verkeerde kleur had, die pony die hinnikte blablabla)
En er zullen best een paar van die ál die verhalen waar zijn, maar echt lang niet allemaal.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:15

Voor de mensen die de schuld vaak buiten zichzelf zoeken is dit ook nog een leuk artikel: Bewustwording: het verschil tussen goede en minder goede ruiters

Ik geloof best dat een jury misschien de bonte combi net 179 geeft waar die "mooie" KWPN verschijning misschien net 181 krijgt. Maar 2 puntjes verschil, maar voor veel ruiters gevoelsmatig een veel groter verschil ;-)
Echter als jij met die bonte een proef zet waar niemand omheen kan krijg je ook bij diezelfde jury gewoon je punten! Tja moet je er dan harder voor werken? Misschien wel een beetje. Maar iedereen die 179 of 181 punten haalt heeft nog een boel werk te doen :)*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:32

Cassidy schreef:

Er wordt niet neutraal gejureerd! Echt niet en dat kan ook niet. Dat komt deels door de kwaliteit van de opleiding, deels doordat je persoonlijke opvattingen nooit 100% uitgeschakeld worden en tot slot wordt er ook nog weleens chantage gepleegd.......

Dan zijn er nog de juryleden die helemaal geen 2-en en 9-s durven geven. Juryleden die minder ervaring hebben dan anderen (ook jureren moet je gewoon leren door het te doen) en in hoeverre de NHS vinger aan de pols houdt op ket kwaliteitsniveau, daar heb ik zo mijn twijfels over.

Dat mensen niet in staat zijn al die info in zo'n korte tijd te verwerken, dat klopt wel, maar wat ze er dan voor het gemak maar even vergeten bij te melden is dat je als jurylid vooral moet weten welke details van belang zijn en welke niet relevant zijn. DAT maakt een jurylid tot iemand die zinvolle beoordelingen kan maken.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:39

ikke schreef:
Cassidy schreef:

Er wordt niet neutraal gejureerd! Echt niet en dat kan ook niet. Dat komt deels door de kwaliteit van de opleiding, deels doordat je persoonlijke opvattingen nooit 100% uitgeschakeld worden en tot slot wordt er ook nog weleens chantage gepleegd.......

Dan zijn er nog de juryleden die helemaal geen 2-en en 9-s durven geven. Juryleden die minder ervaring hebben dan anderen (ook jureren moet je gewoon leren door het te doen) en in hoeverre de NHS vinger aan de pols houdt op ket kwaliteitsniveau, daar heb ik zo mijn twijfels over.

Dat mensen niet in staat zijn al die info in zo'n korte tijd te verwerken, dat klopt wel, maar wat ze er dan voor het gemak maar even vergeten bij te melden is dat je als jurylid vooral moet weten welke details van belang zijn en welke niet relevant zijn. DAT maakt een jurylid tot iemand die zinvolle beoordelingen kan maken.

Dat is precies waar deze blog over gaat. Jury leden proberen écht wel neutraal te jureren, maar er zijn nu eenmaal factoren die zeer lastig zijn uit te schakelen. Chantage en dergelijk zijn echt wel de uitzonderingen. Beinvloed worden door een mooie verschijning, of het effect van de eerste starter ja dat komt iedere wedstrijd voor. De jury verketteren omdat je resultaten tegenvallen en alle oorzaken daarvan buiten jezelf zoeken... tja daar heb ik dus wel een mening over :Y)
Mijn motto: verbeter jezelf en zorg dat je een proef neerzet waar de jury niet omheen kan!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:53

Sprintje schreef:
Dat is precies waar deze blog over gaat. Jury leden proberen écht wel neutraal te jureren, maar er zijn nu eenmaal factoren die zeer lastig zijn uit te schakelen. Chantage en dergelijk zijn echt wel de uitzonderingen. Beinvloed worden door een mooie verschijning, of het effect van de eerste starter ja dat komt iedere wedstrijd voor. De jury verketteren omdat je resultaten tegenvallen en alle oorzaken daarvan buiten jezelf zoeken... tja daar heb ik dus wel een mening over :Y)
Mijn motto: verbeter jezelf en zorg dat je een proef neerzet waar de jury niet omheen kan!

Maar dan moet er ook een jury zitten die ZIET dat ze niet om die proef heen kunnen! Daar zit deels een stuk inzicht (ervaring dus) maar vooral ook een stuk opleiding en van dat laatste ben ik ook niet bijster onder de indruk. Daar valt voor de NHS nog een hele kwaliteitsslag te maken, in plaats van met de mode-winden mee te waaien.......

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:54

ikke schreef:
Sprintje schreef:

Maar dan moet er ook een jury zitten die ZIET dat ze niet om die proef heen kunnen! Daar zit deels een stuk inzicht (ervaring dus) maar vooral ook een stuk opleiding en van dat laatste ben ik ook niet bijster onder de indruk. Daar valt voor de NHS nog een hele kwaliteitsslag te maken, in plaats van met de mode-winden mee te waaien.......

Modetrends en gebrek aan inzicht en opleiding hebben volgens mij niet zoveel met elkaar te maken.

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:59

Ikzelf met met diverse paarden wedstrijden gereden en heb nooit het gevoel gehad dat ik onredelijk gejureerd ben. Ik denk wel dat een jury (gezien ik onbekend ben) zeer objectief combinaties beoordelen die ze niet kennen. Jury geeft ook tips om te helpen en ook complimenten als ze het goed vinden. Ook als het niet helemaal gaat helpen ze dat is althans mijn ervaring. Echter wat ik wel gezien heb dat indien een jury de combinatie kent bv wat meer privé dat sommige juryleden dan minder objectief beoordelen zowel in negatieve als positieve zin. Zo heb ik gezien dat een jury iemand kende in positieve zin paard liep gewoon kreupel en werd 3e. Hiervan melding gemaakt bij KNHS en deze hebben een melding gemaakt in haar dossier. Wat ik ook zeker weet gezien we haar later hoorde "zeuren" dat ze een aantekening had gekregen en dit belachelijk vond. Dus de KNHS doet er zeker wat aan om te zorgen voor objectieve juryleden. Maar wat doe jezelf als je iemand zou juryreren die je graag mag? Blijft denk ik lastig. Ikzelf ben van mening dat als je goed rijdt je gewoon je punten kan halen ongeacht jury ene keer wat meer andere keer wat minder. Gewoon lekker blijven rijden!

Wat ik wel ervaar is dat ik sommige combinaties heel goed en mooi zie inrijden en dan haalt bv die combinatie geen winstpunt terwijl de persoon die klasse dan zeker waard is. Dit door stress? niet precies op de letters enz enz. En dan zie je ook combinaties die inrijden paard helemaal niet voor elkaar hebben en dan wel een winstpunt halen. Ik zou streven voor een systeem waarbij duidelijker en inzichtelijker wordt of dat iemand zijn paard echt goed voor elkaar heeft en dan ook een klasse hoger mag. Maar ook dat blijft lastig lijkt me. Ikzelf heb bijna alleen positieve ervaringen met juryleden en heb ook niet altijd winstpunten maar als ik dan kijk op mijn protocol zie ik dat het wel klopte en dat ik het zelf beter moet doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:03

FlyAway schreef:
ikke schreef:

Modetrends en gebrek aan inzicht en opleiding hebben volgens mij niet zoveel met elkaar te maken.

Opleiding helpt om inzicht te verkrijgen en als je inzicht hebt, is het eenvoudiger om boven modetrends te staan.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:08

ikke schreef:
Sprintje schreef:

Ik denk dat de meeste juryleden heus wel zien wie het sterkste heeft gereden en het "Skala" het dichtste benaderd. Het zijn en blijven vrijwilligers, en de opleiding is al behoorlijk uitgebreid de opleiding wordt pittiger naarmate je hogere klasses gaat jureren. Als jurylid moet je ook je ervaring blijven opdoen en is het niet voldoende als je 1x per jaar een keertje een proef gaat jureren.

Ik heb toch inmiddels heel wat proefjes gereden, en eigenlijk kloppen de punten in 99% van de gevallen wel. Niet dat ik er altijd blij mee was, maar dat is een ander verhaal. Soms is die spiegel die je voorgehouden wordt best even slikken.... ;-)
En er blijven ook een aantal juryleden die de plank wel volledig misslaan. Maar laat die mensen nu niet het beeld van het volledig juryleden bestand beïnvloeden.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:16

ikke schreef:
FlyAway schreef:

Opleiding helpt om inzicht te verkrijgen en als je inzicht hebt, is het eenvoudiger om boven modetrends te staan.

Ik vraag mij even af wat je dan voor modetrend voor ogen hebt?
Daarnaast stel je in je eerdere post dat gebrek aan inzicht en opleiding (en dus de door jou genoemde kwaliteitsslag die gemaakt kan worden bij de (K)NHS) in tegenstelling staan tot de mode-winden. Maar vervolgens leg je wel de relatie tussen die inzichten en de mode-winden. Je kunt immers prima op basis van inzicht besluiten bepaalde mode-winden te implementeren. Al vraag ik mij dus echt af wat voor mode-winden jij voor ogen hebt, want zoals Sprintje stelt, het Skala is nog steeds het uitgangspunt in de hedendaagse dressuurproef.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:31

Sprintje schreef:
Ik denk dat de meeste juryleden heus wel zien wie het sterkste heeft gereden en het "Skala" het dichtste benaderd. Het zijn en blijven vrijwilligers, en de opleiding is al behoorlijk uitgebreid de opleiding wordt pittiger naarmate je hogere klasses gaat jureren. Als jurylid moet je ook je ervaring blijven opdoen en is het niet voldoende als je 1x per jaar een keertje een proef gaat jureren.

Ik heb toch inmiddels heel wat proefjes gereden, en eigenlijk kloppen de punten in 99% van de gevallen wel. Niet dat ik er altijd blij mee was, maar dat is een ander verhaal. Soms is die spiegel die je voorgehouden wordt best even slikken.... ;-)
En er blijven ook een aantal juryleden die de plank wel volledig misslaan. Maar laat die mensen nu niet het beeld van het volledig juryleden bestand beïnvloeden.

Maar ik kom ze net iets te vaak tegen met hun 6-jes-mentaliteit en missen wat de clou is. Daarvoor heb ik de laatste tijd de nogide proeven op video gezet en ik durf daar best hard in te zijn, ik ben het immers niet die de proef gereden heeft.

Nogmaals, ik denk niet zozeer dat individuele juryleden hieraan schuldig zijn, maar voor een belangrijk deel is het (het gebrek aan) controle en adequate bijscholing door de NHS.
En nee, dat verzin ik niet zelf; dat hoor ik van juryleden wier kennis, kunde, inzicht en ervaring ik respecteer omdat ik weet dat zij weten waar het ECHT om gaat.

Gaan we nog maar even voorbij aan de soms tenenkromme wijze waarop sommige combinaties les krijgen, in de hoop beter in "het plaatje" te passen (van het "skala" lijken ze nog nooit gehoord te hebben) en daar moet je dan als jurylid maar iets van zien te beoordelen; sterkte.......

FlyAway schreef:
Daarnaast stel je in je eerdere post dat gebrek aan inzicht en opleiding (en dus de door jou genoemde kwaliteitsslag die gemaakt kan worden bij de (K)NHS) in tegenstelling staan tot de mode-winden. Maar vervolgens leg je wel de relatie tussen die inzichten en de mode-winden. Je kunt immers prima op basis van inzicht besluiten bepaalde mode-winden te implementeren. Al vraag ik mij dus echt af wat voor mode-winden jij voor ogen hebt, want zoals Sprintje stelt, het Skala is nog steeds het uitgangspunt in de hedendaagse dressuurproef.

In theorie heb je gelijk dat het Skala de basis is (of beter: zou moeten zijn); de praktijk is iets weerbarstiger, blijks paarden die sloffend op de voorhand het M kunnen bereiken.......

Dat modeverschijnsel dus........

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:36

Ik jureer praktisch elk weekeind, maar bij mij maakt niet uit welke kleur of ras het is.
Laatst heeft een haflinger in de L2 gewonnen en ik hoorde in de kantine hoe dat mogelijk was,want het was een haflinger,ik vind dat grote onzin. -:(-
Ook haflingers of andere rassen ,kleuren kunnen winnen.
Ik persoonlijk ben geen liefhebber van haflingers,maar als ze goed rijd mag je er gewoon niet omheen,dan MOET ze winnen ! *\%/*

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:37

ikke schreef:
Sprintje schreef:

Maar ik kom ze net iets te vaak tegen met hun 6-jes-mentaliteit en missen wat de clou is. Daarvoor heb ik de laatste tijd de nogide proeven op video gezet en ik durf daar best hard in te zijn, ik ben het immers niet die de proef gereden heeft.

Nogmaals, ik denk niet zozeer dat individuele juryleden hieraan schuldig zijn, maar voor een belangrijk deel is het (het gebrek aan) controle en adequate bijscholing door de NHS.
En nee, dat verzin ik niet zelf; dat hoor ik van juryleden wier kennis, kunde, inzicht en ervaring ik respecteer omdat ik weet dat zij weten waar het ECHT om gaat.

Gaan we nog maar even voorbij aan de soms tenenkromme wijze waarop sommige combinaties les krijgen, in de hoop beter in "het plaatje" te passen (van het "skala" lijken ze nog nooit gehoord te hebben) en daar moet je dan als jurylid maar iets van zien te beoordelen; sterkte.......

FlyAway schreef:

In theorie heb je gelijk dat het Skala de basis is (of beter: zou moeten zijn); de praktijk is iets weerbarstiger, blijks paarden die sloffend op de voorhand het M kunnen bereiken.......

Dat modeverschijnsel dus........

Dat zo`n paard na 10 jaar gelukspuntjes sparen een keer het M bereikt is natuurlijk niet direct een bewijs dat het systeem volledig fout is en juries niet beschikken over de juiste opleiding en het inzicht om zo`n combinatie goed te kunnen beoordelen. Ook zo`n paard heeft vast wel een keer een dag waarop het wél meer volgens het Skala loopt.

Ik dacht dat je met modetrends meer doelde op zo`n circuspaard als Totilas dat compleet uit balans is, maar je hebt toch iets onschuldigere modetrends voor ogen begrijp ik :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:56

FlyAway schreef:
Dat zo`n paard na 10 jaar gelukspuntjes sparen een keer het M bereikt is natuurlijk niet direct een bewijs dat het systeem volledig fout is en juries niet beschikken over de juiste opleiding en het inzicht om zo`n combinatie goed te kunnen beoordelen. Ook zo`n paard heeft vast wel een keer een dag waarop het wél meer volgens het Skala loopt.

Ik dacht dat je met modetrends meer doelde op zo`n circuspaard als Totilas dat compleet uit balans is, maar je hebt toch iets onschuldigere modetrends voor ogen begrijp ik :D

Die paarden komen best wel ietsje vlotter in het M terecht; gezien wat ik af en toe rond zie rijden.

Als je dat blik open wil hebben: ja, er is geen oog voor het belang van het paard en het heel houden op de langere termijn. Het enige wat telt is voldoende punten verzamelen, in een zo kort mogelijke tijd; voordat ie stuk gaat.
Daar kun je als jury voor een ring echter maar een heel klein beetje aan doen; het gros gebeurt buiten het gezichtveld van jou, van mij, de jury en verder vrijwel iedereen. Aan die sukkels wil ik niet eens tijd besteden, behalve hier op Bokt zo af en toe eens hele vervelende vragen stellen......

Ik zeg ook nergens dat het hele systeem niet deugd, ik stel slechts de zwakke punten aan de kaak.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 10:10

Het is wel heel makkelijk om naar de zwakke punten te wijzen. Kom eens constructief met voorstellen hoe je dat dan kunt veranderen?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 10:31

ikke schreef:

Mee eens, ik denk ook dat de jury vaak echt wel de beste eruit pikt hoor.. (uitzonderingen daargelaten)
Dus de rangorde tussen de ruiters onderling klopt vaak wel redelijk (alhoewel je ook wel eens hebt dat je met 2 identieke proeven bij de ene jury hoog eindigt en bij de andere laag). Ik denk alleen dat sommige juryleden gewoon veel lager inzetten dan andere. Dus bij de ene wordt iemand met 181 punten eerste, bij de ander heeft de eerste plaats 193 bijvoorbeeld.
En smaak telt wel mee, ik rijd zelf een fjord in het M2, en sommige juryleden gaan al zuchten als ik nog niet eens begonnen ben, terwijl anderen zoiets hebben van: goh, die heeft lef, wat leuk!
Dus ja, ik heb ook de ene keer zevens voor mijn gangen (zo van: goh.. wat een goeie gangen voor een fjord), en de andere keer vijven (zo van: tsss, helemaal 10x niks vergeleken met die ferro hiervoor en die jazz daarvoor.. 5!!!)
Maarja dat blijf je houden..

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 10:52

Ik denk dat bijscholing heel belangrijk is, maar dan nog blijft het zo dat het jureren heel complex is en onze hersenen dat proces eigenlijk niet aankunnen. Je moet in een hele korte tijd je oordeel vormen en om die reden zijn er dan factoren die onbewust mee spelen die het cijfer bepalen. Je kunt dus niet helemaal objectief zijn.

Het voorkomen van het paard of de kleur speelt onbewust mee. Dat betekent niet dat een paard waar je geen liefhebber van bent niet kan winnen, maar het kan wel een paar puntjes schelen. Het gaat niet om grote puntenverschillen, maar om de kleine nuances.

Sommige wetenschappers pleiten ervoor om het systeem aan te passen, maar ik weet niet precies in welke vorm.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 11:07

Cassidy schreef:
Het is wel heel makkelijk om naar de zwakke punten te wijzen. Kom eens constructief met voorstellen hoe je dat dan kunt veranderen?

Dat HEB ik gedaan:

ikke schreef:

ikke schreef:

Hoe vaak moet ik nog herhalen dat met name OPLEIDING de sleutel is tot correct beoordeelde proeven?
Juist daar gaat de NHS de mist in en dat is niet eens zozeer mijn subjectieve mening alsook de mening van diverse mensen die in die auto naar jou zitten te kijken en een beoordeling maken!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:22

Voor iemand die zich nooit aan beoordelingen bloot stelt middels starten, noch de juryledenopleiding ooit gevolgd heeft, vind ik je mening iets te stellig, ikke. Je kunt er pas echt wat over zeggen als je de opleiding zelf gevolgd hebt imo. Iets met beste stuurlui....

Goed stuk overigens. Hoewel iedereen zo objectief mogelijk probeert te zijn, zal dit idd niet 100 % te garanderen zijn door genoemde factoren.

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:21

Inderdaad een goed stuk om je bewuster te worden van de denkfouten die voorkomen bij het beoordelen. Leuk om te lezen!

Daarnaast is de paardenwereld ook maar een hele kleine wereld waarin, hoe hoger het niveau, veel mensen elkaar kennen en waarbij andere belangen (geld) ook een rol spelen. Objectief jureren wordt daardoor ook weer moeilijker gemaakt. Pas als je de beoordeling over kunt laten nemen door computerprogramma's in plaats van mensen kun je denk ik de "biasen" voorkomen. Maar of je dat moet willen......?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:29

Midnight16 schreef:
Inderdaad een goed stuk om je bewuster te worden van de denkfouten die voorkomen bij het beoordelen. Leuk om te lezen!

Daarnaast is de paardenwereld ook maar een hele kleine wereld waarin, hoe hoger het niveau, veel mensen elkaar kennen en waarbij andere belangen (geld) ook een rol spelen. Objectief jureren wordt daardoor ook weer moeilijker gemaakt. Pas als je de beoordeling over kunt laten nemen door computerprogramma's in plaats van mensen kun je denk ik de "biasen" voorkomen. Maar of je dat moet willen......?

Helemaal waar! Zeker in het Z is het een klein wereldje heb ik gemerkt, in ieder geval hier in de buurt wel. Ik schrijf veel op wedstrijden, en soms hoor je dan zo'n jury letterlijk zeggen: Met die moet ik oppassen, als ik niet uitkijk ligt er straks een klacht over me bij de KNHS / gaan ze vreselijk over me lullen / ben ik een aantal lesklanten kwijt. Dat zou natuurlijk niet moeten kunnen maar het gebeurt echt!