Drie embryo’s gespoeld van Sisther de Jeu

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ketaki

Drie embryo’s gespoeld van Sisther de Jeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 12:57

Bokt

Sister de Jeu (Gribaldi x Amor), de succesvolle dressuurmerrie onder Edward Gal, wordt volgend jaar drie keer moeder. Emmy du Jeu heeft op Facebook gemeld dat het derde vruchtje ook is aangeslagen. Het vruchtje is van Jazz. Al eerder werden er twee embryo’s van Charmeur uit de merrie gespoeld.

Sister de Jeu is met pensioen en geniet van haar leventje op de wei.
Laatst bijgewerkt door _Reneee op 23-05-13 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geschikt gemaakt voor VN

BigOne

Re: Drie embryo’s gespoeld van Sisther de Jeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:12

Sister was al niet de gemakkelijkste en dan ook nog een Jazz eruit, word weer een paard voor de betere ruiter.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:24

bigone schreef:
Sister was al niet de gemakkelijkste en dan ook nog een Jazz eruit, word weer een paard voor de betere ruiter.

Ik ga er ook vanuit dat een normale ruiter zo'n paard niet kan betalen ;) Ach, Edward kan er vast wel mee overweg

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:24

dat zal ook wel het fokdoel zijn :)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:31

besita schreef:

Edward heeft in elk geval al een concurrent (ik dus) minder :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:25

heidy_wilco schreef:
besita schreef:

Edward heeft in elk geval al een concurrent (ik dus) minder :D

_O- _O- _O-

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:38

Als ze met pensioen is, waarom mag ze dan niet zelf haar veulentje dragen??? Sunrise van Imke Schelleken-Bartels mag dat gelukkig wel. Jammer dat geld voor sommigen kennelijk een grotere drijfveer is :(

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:44

met wat geluk hebben ze er volgend jaar een 5 tal
toch leuk als je niet op ene :$ hoeft te letten

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:45

Netje schreef:
Als ze met pensioen is, waarom mag ze dan niet zelf haar veulentje dragen??? Sunrise van Imke Schelleken-Bartels mag dat gelukkig wel. Jammer dat geld voor sommigen kennelijk een grotere drijfveer is :(

Misschien wordt ze nog wel een keer geinsemineerd?
Daar wordt toch niet over gesproken?
Er zijn ook 2 embryo's van Charmeur gespoeld.
Misschien mag ze het 4e veulen houden.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:02

besita schreef:

Waarom zo rommelen met een merrie. Is toch iedere keer een aanslag op haar lijffie om embryo's te spoelen. Ik hou hier persoonlijk niet van... Mag toch?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:08

Netje schreef:

Misschien omdat het risico om op deze leeftijd voor het eerst een veulen te krijgen vrij groot is? Sunrise heeft op jongere leeftijd al eens een veulen gehad, Sisther dacht ik niet...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:16

0000 schreef:
Netje schreef:

Misschien omdat het risico om op deze leeftijd voor het eerst een veulen te krijgen vrij groot is? Sunrise heeft op jongere leeftijd al eens een veulen gehad, Sisther dacht ik niet...

De merrie wordt 14, geen enorme leeftijd dus ;)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 04:58

Netje schreef:

Alsof het een voorrecht is om drachtig te zijn.. Ik geloof niet dat Sisther er treurig om is. Vergeet daarbij niet dat ook een zwangerschap en bevalling niet geheel zonder risico.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 06:26

Jazz is al een heethoofd en de merrie is ook al niet van de nuchterste tussen de hekjes. Ook al krijgt het veulen alle kwaliteiten van zowel vader als moeder, het karakter zou nog wel eens het grootste probleem kunnen vormen.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 06:38

Een jaar geleden spoelden ze bij ons ook nog merrie's om de embryo's in draagmerries te plaatsen.
En wij zeiden ook altijd dat je de paarden daaronder slechter zag worden, het is toch een cyclus die je steeds weer opnieuw onderbreekt.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:09

petraaken; tijger x tijger kan ooit braaf geven is mij gezegd (al zou ik het niet proberen :+).

Noeni: dat heb ik inderdaad vaker gehoord, ik heb ook een kennis die een kampioensmerrie had waar ze mee wilde sporten en dus embryo's heeft gespoeld, maar die had het er ook over dat paard ervan "leed" en dat die het helemaal niet zo prettig vond/erg lastig in omgang ervan werd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:18

Hmm ik zou ook geen Jazz gebruiken op zo'n heethoofd..eerder iets met een wat cooler karakter..

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:26

Als het embryo geplaatst word in een hele rustige merrie gaat het veulen een geheel ander karakter krijgen. Als een veulen in de eerste levensfase bepaalde stres of in ons ogen negatieve eigenschappen ziet en leert van de moeder word dit overgenomen. Wanneer het veulen word groot gebracht door een andere moeder is dit vaak ook een karakter wending. Meegemaakt met een pleegmerrie koudbloed die een "heetgefokt" veulen aan de voet had wat een makkelijk paard is geworden.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:28

Netje schreef:
besita schreef:

Waarom zo rommelen met een merrie. Is toch iedere keer een aanslag op haar lijffie om embryo's te spoelen. Ik hou hier persoonlijk niet van... Mag toch?

Een aanslag op haar lijffie? Heb je enig idee hoe dat spoelen gebeurd? Het houdt helemaal niets in, er gaat met een slangetje een vloeistof in, en die wordt er meteen weer uitgeheveld, waarbij het embryo letterlijk mee naar buiten wordt gespoeld. Totaal pijnloos en heel wat minder belastend voor het lichaam dan een veulen zelf dragen, bevallen en grootbrengen.
Er zijn heel wat sportmerries die gespoeld worden tijdens het dekseizoen, en nergens last van hebben.

Meestal wordt na het spoelen de donormerrie terug hengstig gespoten, als ze daar niet goed tegen kan kan je dat ook gewoon achterwege laten.

Met Newt ben ik het ook niet helemaal eens, ik heb al heel wat embryoveulens gehad, en die hadden allemaal het karakter van de biologische ouders, en niet van de draagmerrie.

Hayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:14

Iphi, dat is een beetje kort door de bocht.
Het feit dat de ingreep op zich niks inhoudt, wil niet zeggen dat het geen aanslag is op het lijf.
De hormoonhuishouding is een van de dingen die veel te verduren krijgt van een dergelijke ingreep.
Dit zien we niet direct aan de buitenkant, maar wil dus zeker niet zeggen dat dit voor een merrie geen (negatieve) gevolgen met zich meedraagt.

Edit: neemt niet weg dat het voldragen van een veulen ook risico's met zich meebrengt en snap daarbij in sommige gevallen de afwegen wel. Ik vind alleen dat een aantal wel erg makkelijk denkt over het spoelen.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:17

De hormoonhuishouding wordt enkel en alleen beïnvloed als de merrie nadien hengstig gespoten wordt.

Het uitspoelen gebeurt op de 7de-8ste dag na ovulatie, op dat moment is er nog geen hormonaal signaal van dracht vanuit de baarmoeder naar het lichaam ontstaan, het wegnemen van het embryo heeft dan ook geen invloed op de hormoonhuishouding.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:10

_Anneruth schreef:
[Alsof het een voorrecht is om drachtig te zijn.. Ik geloof niet dat Sisther er treurig om is. Vergeet daarbij niet dat ook een zwangerschap en bevalling niet geheel zonder risico.

En dat geldt dan niet voor de draagmerries??? Sisther is met pensioen, als ik om me heen kijk hebben merries vaak toch veel lol in het zorgen voor een veulentje. Komt mij dan toch een beetje over als een legbatterij... hup steeds maar weer eitjes produceren, die dan snel weer geoogst worden na bevruchting.

Ben dan misschien ouderwets en ik snap dat als je wilt fokken met een merrie die volop in de sport loopt, je kiest voor een draagmerrie. Maar in dit geval?? Komt het mij over als: hoe kunnen we er zoveel mogelijk aan verdienen. Mijn mening !

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:46

En wat is daar verkeerd aan Netje? De eigenares heeft toch ook heel veel geinvesteerd om deze merrie tot een topsportmerrie te maken? Mag ze er nu dan iets aan terug verdienen?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:07

eens Jord
en denk niet dat dit met geld te maken heeft ( ja je moet er veel hebben om veel te spoelen ) maar graag veel nakomelingen hebben van je topmerrie -die zijn er helaas te weinig in de fokkerij - je weet maar nooit hoe lang ze er nog zal zijn etc

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:51

Ik geloof niet dat het de eigenaresse van Sisther om het geld te doen is. De keuze voor Jazz vind ik best begrijpelijk, met Grand Prix paarden maak je Grand Prix paarden. Ik zou Vivaldi een vreemdere optie vinden, hoewel die ook gefokt is als GP x GP. Ben wel benieuwd welke andere hengsten gebruikt zijn.