Langzaam draven toont beter asymmetrie bij kreupelheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Langzaam draven toont beter asymmetrie bij kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 10:04

http://www.bokt.nl / http://www.thehorse.com

Britse onderzoekers zijn tot de conclusie gekomen dat paarden die licht kreupel zijn, de kreupelheid beter tonen bij een laag draftempo. De asymmetrie bij het kreupelheidonderzoek komt op deze manier beter naar voren. Paarden die licht kreupel zijn en op een hoger tempo worden voorgebracht, kunnen de kreupelheid niet tonen vanwege het hoge tempo. De kans bestaat dat de signalen gemist worden, omdat de asymmetrie in het bewegingsapparaat niet goed zichtbaar is.

“Ons onderzoek suggereert dat de asymmetrie bij gezonde tot licht kreupele paarden niet of weinig verandert als het paard op een rechte lijn in een hoog tempo wordt voorgebracht. De gangen zijn objectief gemeten met meetapparatuur.” aldus Sandra Starke, onderzoeker aan Royal Veterinary College in Hatfield, Groot-Brittannië. “Bij onderzoek op visuele inspectie (subjectief) werden er meer paarden goedgekeurd als zij op een hoger tempo draafden. Het is daarom mogelijk dat de paarden te snel bewegen voor het menselijk oog, waardoor de asymmetrie wordt gemist.”

Tien paarden werden voor het onderzoek gebruikt. Deze paarden varieerden van gezond tot gemiddeld kreupel aan, ofwel de voorbenen, ofwel de achterbenen. De snelheden van de draf varieerden van langzaam, normaal (heeft de voorkeur) tot snel. Het onderzoek is uitgevoerd op zowel een rechte lijn als op de volte. Zes ervaren dierenartsen, allen aangesloten bij een kliniek, werden gevraagd de paarden te evalueren op kreupelheid. Tegelijkertijd waren er sensorpunten op de paarden aangebracht die door meetapparatuur werden uitgelezen.

Op een rechte lijn beoordeelden de dierartsen de meeste paarden niet kreupel als zij in het hoogste tempo draafde. Tijdens het lage tempo werden de meeste paarden aangemerkt als ‘kreupel’. De meetapparatuur meet de kreupelheid, door middel van het vaststellen van asymmetrie, ook bij het hoge tempo. Deze uitkomst kwam uit de meetapparatuur, ook als het paard door de dierenartsen niet als kreupel werd gekenmerkt.

Op de volte is het volgens Starke een ander verhaal: “Terwijl de snelheid geen effect leek te hebben op de visuele beoordeling, gaven de sensoren bij het hoge tempo veel meer asymmetrie aan bij alle paarden. “Voor veel onderzoekers is de beweging in het lijf belangrijk bij een kreupelheidonderzoek op de cirkel. Het subjectieve gedeelte is mogelijk gebaseerd op iets dat wij niet hebben gemeten. Daarom zijn wij nu niet in staat geweest een correlatie te vinden tussen het subjectieve en objectieve onderzoek. Het is ook mogelijk dat het draftempo en de toenemende asymmetrie elkaar visueel compenseren."

Volgens Stark zijn sensoren bij een kreupelheidsonderzoek een fantastisch hulpmiddel, zeker bij milde kreupelheden. Het systeem is wellicht commercieel niet interessant, omdat het voor een aantal klinieken niet rendabel zal zijn. Een goedkoper alternatief is gevoeliger voor foutieve diagnoses. Stark waarschuwt verder dat sensoren goed geplaatst moeten worden, voor betrouwbare metingen en het juist interpreteren van de ingewonnen data. Een objectieve meting is waarschijnlijk niet noodzakelijk beter dan de visuele beoordeling. “Technologie is mogelijk misleidend als de reden om het te gebruiken bevooroordeeld is. En het huidige systeem houdt ook (nog) geen rekening met bijvoorbeeld spieratrofie en andere aandoeningen die een gang kunnen beïnvloeden. Het visueel beoordelen blijft belangrijk. Paarden zouden eigenlijk meerdere keren op een rechte lijn beoordeeld moeten worden, in verschillende tempo’s. Je ziet bij verandering van tempo plotseling toch die asymmetrie of kreupelheid. Ook bij de aankoop is dit belangrijk. Louche handelaren weten al snel het ideale draftempo te creëren om kreupelheid te maskeren.”

Voor de snelheid op de volte is meer onderzoek nodig. “Om op de volte kreupelheid te constateren, zowel subjectief als objectief is veel meer bewijs nodig" Starke is nog bezig met haar onderzoek.

Het (tussentijdse) onderzoek "The effect of trotting speed on the evaluation of subtle lameness in horses" zal binnenkort verschijnen in een blad van Veterinary Journal.

Samenvatting (Engelstalig)

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:51

Er werden 10 paarden gebruikt en 6 dierenartsen, in verschillende situaties. Maar hoe groot is de kans dat een dierenarts die eenmaal kreupelheid heeft gezien bij een paard, het daarna makkelijker herkent? Ik zou het logischer vinden als voor elke situatie een ander paard werd gebruikt.

Desalniettemin een erg nuttig onderzoek!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:27

je kan het ook op een andere manier bekijken. Als je een paard hebt dat licht kreupel is langzaam laat draven dan is het belastingsmoment van elk been langer. als je ze snel laat draven is t belastingsmoment korter omdat hij zijn been sneller weer optilt. Dan kan het dus ook zijn dat het bij een licht geblesseerd paard gewoon minder pijn doet om harder te draven dan langzaam omdat het minderlang op het "zere"been steunt. Dan ligt het dus niet aan het kijken van de dierenarts maar dan lopen die paarden gewoon beter dan wanneer ze langzamer draven.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:08

Klopt bliver. Op het moment dat een paard langzamer moet draven heeft hij daarvoor in principe meer kracht voor nodig.

Vind het allemaal nogal logisch.... deze basis zou iedereen moeten weten.
Daarnaast vraag ik mij af waarom ze het telkens over de asymmetrie hebben, willen ze daar op af gaan keuren?
Ieder paard is van nature scheef en aangezien maar een belachelijk klein deel van instructeurs snapt wat rechtrichten echt inhoudt lopen er gewoon heel veel scheve paarden rond.

julius_juut

Re: Langzaam draven toont beter asymmetrie bij kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:37

Is daar een onderzoek voor nodig? Dat wist iedereen die een paard heeft gehad dat niet helemaal goed liep toch al wel?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:27

Air schreef:
Klopt bliver. Op het moment dat een paard langzamer moet draven heeft hij daarvoor in principe meer kracht voor nodig.

Vind het allemaal nogal logisch.... deze basis zou iedereen moeten weten.
Daarnaast vraag ik mij af waarom ze het telkens over de asymmetrie hebben, willen ze daar op af gaan keuren?
Ieder paard is van nature scheef en aangezien maar een belachelijk klein deel van instructeurs snapt wat rechtrichten echt inhoudt lopen er gewoon heel veel scheve paarden rond.

Dat dacht ik dus ook al, gelijk toen ik de titel las.
Je hebt verder duidelijke asymmetrie en paarden die gewoon ook in de rest van het lichaam scheel staan.
Heb zo een scheve staan die linksom kleine pasjes maakt (meer met links achter dan rechts achter) maar zodra ze rechts om loopt zet ze beide achterbenen ver onder, loopt ze 'correct', zou ze kreupel zijn zou je het op haar goede kant dus perfect zien.
Paard testen op kreupelheid op de goede kant, de slechte kant ziet al gauw 'kreupel' uit.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:19

julius_juut schreef:
Is daar een onderzoek voor nodig? Dat wist iedereen die een paard heeft gehad dat niet helemaal goed liep toch al wel?

Dank u! Dat was precies mijn gedachte! ;)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 07:01

Lees alleen 1e regel.......dát is toch écht niet nieuw voor mij |o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 07:04

idem hier. Maar net als met een ander onderzoek recent waarbij hetzelfde werd opgemerkt, op deze manier krijg je wel een wetenschappelijke basis onder iets wat als vanzelfsprekend wordt gezien. En dat zeker niet altijd is, er zijn voldoende voorbeelden van dingen die we altijd als waar hebben beschouwd en dat niet blijken te zijn. (hoefbevangenheid door eiwitten bv).

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 07:14

Air schreef:

Ik denk dat ze hier mee bedoelen dat de beweging bij kreupelheid asymmetrish (ongelijk) is. Dus niet de recht gerichtheid van het paard maar puur de paslengte,tijdsduur van grondcontact enz.
Maar ik ben het er mee eens dat het nu niet echt wereldschokkend nieuws is dat paarden in een laag tempo beter de kreupelheid tonen...

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:33

Waarom worden er zoveel compleet nutteloze onderzoeken gedaan? Dit geld had veel beter naar een onderzoek kunnen gaan dat de paardenwereld echt een stap verder helpt. Dit is toch zo logisch als maar zijn kan?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 06:41

Weer zo'n nutteloos onderzoek waarvan iedereen met paarden allang wist dat het waar is.
Wie betaalt al dit soort onderzoeken???

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:35

Er zijn imo weinig paarden gebruikt. Maar als het gebubliceerd wordt in vet j. zal het wel signific zijn..De asymm die ze meten is indd die van de benen. Ze meten met accelerometers de richtingen en snelheid. Ik gok dat ze pegasus gebruikt hebben. Is al veel onderzoek mee gedaan. Ook om een soort lameness locator te maken. Ook ik vind het nogal een open deur onderzoek, maar misschien is het een onderdeel van een groter onderzoek. ..

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:38

Jemig iedere idioot snapt dit toch zeker zelf ook wel? Dit is al het zoveelste onderzoek dit jaar met echt de meest nutteloze informatie :+