Noarderleech, Marrum: 'Zestig paarden verwaarloosd'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Noarderleech, Marrum: 'Zestig paarden verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 17:17

http://www.omropfryslan.nl / www.bokt.nl

Zestig paarden op het Noarderleech bij Marrum zijn verwaarloosd. Het terrein is te klein, er staat amper gras en het ligt vol mest. Dat zegt Willem Kolkman uit St. Jacobiparochie. Hij heeft de zaak gemeld bij de politie, maar vindt dat hulp te lang op zich laat wachten. Volgens hem zijn de paarden zo mager dat ze bijna doodgaan.

De paarden zijn van verschillende eigenaren. Ze worden beheerd door Pieter B. Hij ontkent dat de paarden er slecht aan toe zijn. Hij voert ze aardappelen, rapen en bieten bij en dat is genoeg, zegt hij.

Er lopen ook drachtige merries bij de groep. "Die gaan volgende week terug naar de eigenaar", zegt Pieter B.

B. pacht het stuk grond in het buitendijkse kweldergebied van natuurarganisatie It Fryske Gea. Die zegt op de hoogte te zijn van de situatie van de paarden, maar er niets aan te kunnen doen. Vorig jaar heeft It Fryske Gea geprobeerd het pachtcontract met B. te ontbinden. Dat is toen mislukt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:45

Waar is het filmpje? Want ik heb laatst daar een filmpje van gezien. En daar filmden ze steeds maar één paard wat wat dunner was dan de anderen. Zal eens zien of ik het kan vinden.

Edit gevonden:

http://www.youtube.com/watch?v=FCbawW7xFLM

Janine1990

Re: Noarderleech, Marrum: 'Zestig paarden verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:04

Volgens mij moet er nog heel wat gebeuren voordat daar doden vallen _O-

Wil die meneer soms obesitasknollen zien?

Lijkt me een groot deel opfok?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:13

Het paard wat steeds in beeld is lijkt een jaarling/twenter. Deze zijn vaker schraal. De rest ziet er voor zover ik kan zien goed uit. Er staat gras, gelukkig niet te veel. Gooi deze paarden in een lekkere vollen wei en dan kun je ze wegbrengen vanwegen bevangenheid. Typisch zo'n geval van goed bedoelde bemoeienis van mensen die geen verstand hebben van paarden.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:16

ja hoor.. eentje die er slechter uit ziet zitten ze op in te zoomen!

de rest ziet er prima uit.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:17

Zie ook maar eentje die aan de magere kant is de rest ziet er eigenlijk aardig uit.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:18

zo op het 1ste gezicht lijkt het me ook wel mee te vallen. Aardappelen en rapen bijvoeren lijkt me alleen niet zo gezond!
Het riekt naar kwaadsprekerij om het pachtcontract te ontbinden.....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:23

max66 schreef:
zo op het 1ste gezicht lijkt het me ook wel mee te vallen. Aardappelen en rapen bijvoeren lijkt me alleen niet zo gezond!
Het riekt naar kwaadsprekerij om het pachtcontract te ontbinden.....

Aardappelen en rapen zijn toch zetmeelproducten? Dat zet toch aan?
Volgens mij is dit iets dat heel veel gevoerd werd vroeger, omdat het voor de hand was. Is echt niet dodelijk toch?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:23

niet dodelijk nee, maar gezond?!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:26

max66 schreef:
niet dodelijk nee, maar gezond?!

Wat is er ongezond aan?
Ben niet heel erg thuis in het voeren... Maar welke bestanddelen zijn slecht voor paarden?

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:27

hihi als ze hier komen filmen dan gaan ze ook zeggen dat mijn welshke dunner is dan mijn quarter :roll: . Lijkt mij ook eerder reden zoeken dan dat paarden echt slecht verzorgd worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:30

Ik snap niet waarom hij niet ipv aardappelen, rapen en bieten een paar grote balen hooi/ voordroog in de wei zetten. De grasgroei kwam dit jaar laat en traag opgang, eerst te droog en nu weer te koud om echt goed te groeien.

Op het eerste gezicht lijkt het mee te vallen hoe mager ze zijn, op die ene na, maar dat kan in het echt nog weleens tegenvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:32

Zoo hee, wat dun...
Wat is die van mij dan wel niet, die mag dan wel graatmager zijn. Paarden zijn echt niet te dun!! Wat willen ze dan, moddervette paarden? Liever iets te dun dan te dik. Paarden zien er goed uit op het filmpje.
Is dat trouwens bij Holwerd, als je naar de veerboot gaat van Ameland?

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:39

Ze zijn niet allemaal broodmager maar vind ze wel schraal op de rug en het kruis, het zijn allemaal schuine daken...
Maar een paar weken wat hooi zal ze wel goed....Maar een ander perceel met voorjaarsgras ook wel..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:00

Voor paarden die in de wei staan (neem aan 24/7 in dit geval)/niet bereden/getraind worden vind ik ze wel een opvallend slanke buiklijn hebben.

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:01

ze pikken er wel steeds die ene uit die er niet fantastisch uitziet, laat dan ook de rest zien, want volgens mij valt het wel wat mee. zie in het filmpje l.ootsma ook voorbij komen, dus zullen ook wel wat paarden van hem bij zitten. een paar balen kuil nu met dit niet groeizame voorjaar zou geen overbodige luxe zijn. maar dat de paarden verwaarloosd zijn vind ik wel een heel groot woord.

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:07

Paarden hoeven er ook niet per se slecht eruit te zien om niet goed verzorgd te worden. Deze paarden zien er inderdaad niet heel slecht uit, maar er staat wel erg weinig gras hoor! De paarden moeten gewoon de hele dag kunnen dooreten en hier staat gewoon duidelijk te weinig voor deze grote groep paarden. Het land ligt ook vol met klei, dus de conditie van het land is niet heel goed. En inderdaad, deze paarden worden niet gebruikt en zijn hoogstwaarschijnlijk jonge paarden die nog flink moeten groeien, dan mag er best wat meer gras staan...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:08

fjordnina schreef:
Voor paarden die in de wei staan (neem aan 24/7 in dit geval)/niet bereden/getraind worden vind ik ze wel een opvallend slanke buiklijn hebben.

Volgens mij is het voornamelijk opfok (enters en twenters), die zie ik liever met een slanke buiklijn dan moddervet...
Groeien omhoog in plaats van in de breedte, zoals het ook hoort met jong spul!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:10

Willem heeft er anders wel verstand van, ik neig naar hem te geloven. Maarja eerst zelf eens zien.

Ok, heb het filmpje gezien. Ja het ene paard is mager (ontwormen?) de anderen lijken ok. :j

De verklaring van Pieter is nogal slapjes met: het voorjaar is nu eenmaal laat... :(

Pieter zal het wel voor een prikje pachten en kan er goed op verdienen. En mannen zijn van nature nogal van 'landjepik'. Zit vast meer achter!

Maar ben het er helemaal mee eens dat de paarden verweid moeten worden op korte termijn.
Laatst bijgewerkt door Amalarab op 20-05-13 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:11

Ik zie er niet veel verkeerds aan ok, mochten wel wat bijgevoerd worden, snap niet dat hij niet even wat kuil brengt. Zelf had dat wel gedaan in dit geval. In elk geval beter een keer te veel controleren dan te weinig toch?

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:14

Amalarab schreef:
Willem heeft er anders wel verstand van, ik neig naar hem te geloven. Maarja eerst zelf eens zien.

hij zal er best verstand van hebben, maar om dan te zeggen dat ze verwaarloosd zijn. dat vind ik wel erg overdreven.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:16

Janine1990 schreef:
fjordnina schreef:

Volgens mij is het voornamelijk opfok (enters en twenters), die zie ik liever met een slanke buiklijn dan moddervet...
Groeien omhoog in plaats van in de breedte, zoals het ook hoort met jong spul!

Maar daartussen zit ook nog een hoop.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:29

Verwaarlozing nee, bijvoeren wel.
Er is een verschil tussen die 2.
Bij mijn ponys zit er ook verschil in breedte maar dat is gemakkelijk op te lossen.
De 1 heeft meer nodig als de andere

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:31

fjordnina schreef:
Maar daartussen zit ook nog een hoop.

Bij jong spul? Mwah, die zie ik echt liever te dun dan wat voor de meeste mensen normaal is.

Overigens ben ik nog steeds nieuwsgierig naar de tegens van het voeren van rapen, aardappelen en uien?

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:41

Fryske Gea heeft vast ook niet voor niets een rechtszaak met deze man... ;-)

Maargoed. Ik ben niet zo gecharmeerd van deze beelden. 'T land ziet er inderdaad niet veel belovend uit....