De Moederloze Veulen Centrale 070 – 3110367

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

De Moederloze Veulen Centrale 070 – 3110367

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 17:09

* bokt.nl

Afbeelding
BWP veulen met Tinkermerrie Dewi
Foto: Leonoor van Dongen

Het veulenseizoen is reeds aangebroken er zijn al heel wat veulentjes geboren, ook zijn er nog heel wat onderweg.

De spannende tijd van waken breekt aan.
Merries die eigenaren verrassen door ineens te veulenen maar ook merries die eigenaren tot waanzin drijven door het tot ver na de uitgerekende datum vol te houden. Na al die spanning en het wachten is het eindelijk zo ver: een dartel veulen in de wei!

Helaas gaat het niet altijd goed. Elk jaar overlijden merries en veulens tijdens of na de bevalling. Enorm emotioneel voor de eigenaar en het geeft ook zorgen wanneer een pasgeboren veulen geen moeder meer heeft. Of een merrie die met een uier vol melk en een lijf vol moedergevoelens staat, maar geen veulen heeft om voor te zorgen.

Wat is er mooier om in zo'n verdrietige situatie een ander dier te kunnen helpen door je merrie aan te bieden als pleegmoeder voor een moederloos veulen? Of als je veulen bij een pleegmerrie toch kan opgroeien?

Hoe kom je als eigenaar van een moederloos veulen in contact met eigenaren van een geschikte pleegmoeder? Er moet uitraard rekening gehouden worden met het ras, want een veulen moet wel bij de uier van de pleegmoeder kunnen. Ook wil je niet met een verzwakt veulen of een merrie met volle uier onnodig ver reizen.

Een centrale registratie van alle moederloze veulens en pleegmerries is daarom essentieel. Het voorkomt onnodig tijdsverlies, verwarring en matches worden vooraf bekeken op kans van slagen.

Om deze reden is de Moederloze Veulen Centrale opgericht. De Moederloze Veulen Centrale is een professionele, bemiddelende organisatie die wordt aangestuurd door de Koepel Fokkerij. Deze instantie is ook verantwoordelijk voor de Centrale. De praktische uitvoering is in handen van de Service Telefoon Centrale in Den Haag (http://www.service-telefoon-centrale.nl) en wordt gesponsord door Pavo.
Hierdoor is de Moederloze Veulen Centrale 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar op 070 – 3110367. Alle gegevens van de merrie of het veulen worden opgeslagen in een database, die de beste matches berekent.

Eigenaren worden met elkaar in contact gebracht, zodat merrie en veulen zo snel mogelijk bij elkaar kunnen komen.

Voor meer informatie is het boekje 'Een moederloos veulen, wat nu?' uitgebracht. Het boekje is hier te downloaden.

Ook in de Bokt Wiki is er informatie terug te vinden over de Moederloze Veulen Centrale.

sanso

Re: De Moederloze Veulen Centrale 070 – 3110367

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:59

goed initiatief!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:00

inderdaad !

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:47

hoop ze nooit nodig te hebben maar vind het geweldig dat dit steeds groter en bekender wordt.

fairhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 23:21

Heb dit meerdere malen zelf meegemaakt.
Dit is voor beide partijen niet leuk.
Heb wel een tip die ik meestal heb toegepast.
Verplaatst het veulen,en laat de merrie lekker in haar vertrouwde omgeving staan.
En nieuwe plek voor een merrie geeft meer stres, dan het veulen, met risico dat de merrie de melk optrekt.
Probeer de merrie voortijdig, voor het veulen komt een keer te melken.
En vernevel dit over het moederloze veulen, zo ruiken ze een eigen geurtje.
Maakt het risico van slagen groter.

Afz.. Fok- opfok- pensionstalling countryfairhoeve

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:15

Jammer dat we het bericht niet kunnen 'liken' want dan had je er een like bij :D

Wat een goede oplossing!

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:35

Ik vind dit zo goed! En hoop ook dat veel meer andere landen een centrale starten....

Twee jaar geleden heb ik ook, met veel dank, gebruik gemaakt van de centrale. Het is zo fijn om te zien dat je merrie alsnog na verlies van haar veulen kan moederen en het weesveulen een (pleeg)moeder heeft!!!
Ik heb hier een ontzettend leuk contact aan over gehouden met de eigenaren van het veulen. Ook het regelen onderling is super goed verlopen.

Als je mekaar kan helpen vind ik ook dat je elkaars dieren het aller beste gunt!
Helaas heb ik ook verhalen gehoord van mensen die of een best bedrag moesten betalen of dat er moeilijk werd gedaan door de andere partij...... persoonlijk vind ik dat soort situaties erg jammer terwijl je mekaar zo mooi kan helpen op deze manier.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:46

elady schreef:
Jammer dat we het bericht niet kunnen 'liken' want dan had je er een like bij :D

Wat een goede oplossing!

amen _/-\o_

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:46

wat een geweldig initiatief!

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:15

Ik ben ( alweer 3 jaar geleden ) ontzettend goed geholpen door de veulencentrale! :j
Mijn hengstveulen heeft toch nog een hele lieve pleegmoeder mogen vinden :)

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:23

Dat boekje dat hierboven wordt genoemd, is de moeite van het lezen waard. Er staat echt waardevolle tips in.
De Centrale bemiddelt overigens niet over voorwaarden, je moet alles zelf regelen met de mensen die je nodig hebt of die jou nodig hebben. Dat kan best lastig zijn in een situatie waarbij vaak haast geboden is en ook de nodige stress veroorzaakt. Maar altijd beter dan zelf met kunstmelk dag en nacht in de weer!

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:28

een goed initiatief .
wel vroeg ik me af (als leek zijnde) hoe weet je of jouw merrie een geschikte pleeg mams zou kunnen zijn ?
hier kon ik zo gouw geen info over vinden :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:30

cherell0 schreef:
een goed initiatief .
wel vroeg ik me af (als leek zijnde) hoe weet je of jouw merrie een geschikte pleeg mams zou kunnen zijn ?
hier kon ik zo gouw geen info over vinden :o

Dat weet je niet van tevoren.
Sommige merries zullen nu eenmaal geen vreemd veulen accepteren en is echt een kwestie van proberen (met begeleiding).
Wel is het belangrijk zo snel mogelijk (na het overlijden van haar eigen veulen) een pleegveulen te vinden.
Hoe langer het duurt hoe moeilijker de koppeling kan verlopen.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:34

wel , mijn merrie kan geen veulens meer krijgen (kan wel , maar dat word drama werk) .
maar het is wel echt een mama , en ze loop ook telkens naar de jonge kalveren te lonken .
ze heeft ook al eerder een pleegveulen met suc6 bij zich gehad .

en pleeg moeders heb je nooit genoeg lijkt me (beter teveel dan te weinig)

dus vandaar dat ik me af vroeg of zij dan ook eventueel in aanmerking zou komen (moet hier dan nog wel eens goed over denken en op stal overleggen , maar je moet eerst de info hebben voor je er over kan denken)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:36

@Cherell0
Maar ze zoeken merries die nog melk geven.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:38

dat was dus iets wat ik me ook afvroeg , omdat ik ook ergens iets las van moeders vol moedergevoelens en fles voeding ...

daarom wil ik ook eerst alle info goed verzamelen . want als je idd. een merrie met volle uier moet hebben , hoef ik verder nergens aan te beginnen .

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:44

het is mogelijk dat ik misschien een woord gemist heb in het lezen hoor ... beetje (erg) last van vermoeidheid }:0 :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:50

cherell0 schreef:
het is mogelijk dat ik misschien een woord gemist heb in het lezen hoor ... beetje (erg) last van vermoeidheid }:0 :o

:D

Dit staat erin de folder:
Citaat:
Als de (pleeg)merrie niet wordt gezoogd, houdt na 2-3 dagen de melkproductie op. Om de melkproductie op gang
te houden, dient de merrie elke 2 tot 3 uur gemolken te worden.

Dus ze zoeken echt (goede) melkgevende merries.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:52

oke , dank je

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:11

ah wat goed!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:08

we zijn zaterdag ons veulen tijdens de bevalling verloren, de veulencentrale is meerdere malen door mijn hoofd gegaan en ik heb besloten het niet te doen. De bevalling was veel te zwaar voor de merrie, ze is nog niet hersteld, het was haar eerste veulen en ze heeft het veulen niet gezocht, ze heeft dagen melk gegeven, gelukkig is dat nu gestopt. De merrie word nog dagelijks gespoeld en is nog niet buiten gevaar. Ondanks dat mijn hart er groot genoeg voor is, durfde ik het nu niet aan om een "vreemd" veulen erbij te zetten, met alle bijbehorende zorgen.
gelukkig hebben de veulens die me aangeboden zijn, een pleegmama gevonden.

ter info, ons veulen leefde tijdens de bevalling, ze is tot en met de schouders, gewoon geboren, daarna stagneerde de bevalling, dit kwam doordat haar achterbenen onder haar lijf zaten, iets wat heel zelden gebeurd.
hierdoor kon het veulen er niet uit en is het tijdens de bevalling overleden, details laat ik bewust weg.
Als mensen meer info willen, kan dat via pb.

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:49

Goed initiatief!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:49

joyfordogs schreef:
we zijn zaterdag ons veulen tijdens de bevalling verloren, de veulencentrale is meerdere malen door mijn hoofd gegaan en ik heb besloten het niet te doen. De bevalling was veel te zwaar voor de merrie, ze is nog niet hersteld, het was haar eerste veulen en ze heeft het veulen niet gezocht, ze heeft dagen melk gegeven, gelukkig is dat nu gestopt. De merrie word nog dagelijks gespoeld en is nog niet buiten gevaar. Ondanks dat mijn hart er groot genoeg voor is, durfde ik het nu niet aan om een "vreemd" veulen erbij te zetten, met alle bijbehorende zorgen.
gelukkig hebben de veulens die me aangeboden zijn, een pleegmama gevonden.

ter info, ons veulen leefde tijdens de bevalling, ze is tot en met de schouders, gewoon geboren, daarna stagneerde de bevalling, dit kwam doordat haar achterbenen onder haar lijf zaten, iets wat heel zelden gebeurd.
hierdoor kon het veulen er niet uit en is het tijdens de bevalling overleden, details laat ik bewust weg.
Als mensen meer info willen, kan dat via pb.

Wat een angstige momenten hebben jullie door moeten maken tijdens die bevalling. Heel veel sterkte!

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:19

;( heftig zeg.....joyfordogs. Veel sterkte met het verlies van jullie veulentje.

WillekeKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:37

Inderdaad sterkte.. heftig hoor..

Super initiatief, dit topic :)