Politie laat man niet naar zijn paarden gaan ivm brand-video

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Politie laat man niet naar zijn paarden gaan ivm brand-video

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 14:56

http://www.omroepbrabant.nl/ / http://www.bokt.nl

Koos Oostdijck uit Waspik zegt mishandeld te zijn door een politieagent. Dit gebeurde afgelopen maandag tijdens een boerderijbrand aan de Benedenkerkstraat in Waspik. Oostdijck heeft achter de boerderij zijn dertien paarden staan. Toen hij van de brand hoorde, is hij meteen gaan kijken. Hij werd daarbij tegengehouden door een agent.

"Ik gaf aan dat ik dan wel via een andere weg naar mijn paarden zou gaan." Hierbij kroop Oostdijck door een heg. Hij zag dat er geen brand was bij de stallen en wilde zijn paarden in de wei laten.

"Toen sprong de agent in mijn rug", aldus Oostdijck. Nadat hij handboeien om kreeg, begon het volgens hem pas echt. "Toen heeft de agent met mijn hoofd over de grond geruisd en hij heeft met zijn knieën in mijn ribben gestaan." Zelfs toen Koos vroeg of de agent van zijn rug af wilde gaan wegens zijn longziekte COPD, ging de agent door. Hij gebruikte daarbij ook pepperspray.

Oostdijck heeft vervolgens tot 13.00 uur in de cel doorgebracht en toen mocht hij naar huis. In het ziekenhuis spraken de doctoren van een schandalige mishandeling. "Ik heb mijn ribben en elleboog gekneusd, mijn hoofd is kapot en ik plas bloed", beschrijft Oostdijck de schade. Samen met een advocaat gaat hij gerechtelijke stappen ondernemen tegen de agent.

De politie laat weten dat Oostdijck is aangehouden omdat hij zich niet aan de aanwijzingen van de politie hield. De politie laat ook weten dat er eerst meermalen op de man is ingepraat alvorens tot deze actie over te gaan. De situatie was volgens de politie levensgevaarlijk. De man weigerde echter het bevel op te volgen, waarop hij werd aangehouden. Vervolgens pleegde de man zoveel verzet dat er pepperspray is gebruikt.

De boerderij is volledig uitgebrand. Er zijn geen paarden gewond geraakt.

Video

BigOne

Re: Politie laat man niet naar zijn paarden gaan ivm brand-video

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:01

Als er dan ook maar één politieagent zo verstandig was geweest om even met die man naar zijn paarden te lopen, maar nee hoor. Soms schort het nog wel aan gezond verstand bij sommige polities. Waarmee ik het negeren van een politiebevel niet goed praat maar het soms zo gemakkelijk om dit te voorkomen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:03

Ik weet niet van hoe en wat, maar een agent zegt niet voor niks dat hij niet nasr de pasrden mag vanwege de veiligheid, en het is gewoon oliedom om dat bevel te negeren. En ik heb ook een klein beetje het gevoel dat meneer het overdrijft om te verhullen dat hij zelf dom deed. Als hetwel zo erg is geweest als hij zei is datook niet goed van de agent.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:06

ik zou ook door het lint gaan als mijn paarden daar in de stal stonden en dat er geen brand nog bij de stal te zien is, en je mag er niet heen ivm veiligheid.
Dan sta je toch vol adrenaline? En om die man dan zo hardhandig aan te pakken?\
Maar we zijn er niet bij geweest....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:08

Hier zou ik graag eens de kant van de politie eens willen horen.
Ik geloof er niet in dat de politie zonder reden iemand zo toetakelt.
Het zou me niet verbazen dat die man gestruikeld is bij het tegenhouden en dan zulk verhaal op hangt.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:08

Ik weet niet, ik denk ook niet dat je mij van mijn paard zou kunnen weg houden als dat stuk niet in brand staat en je gewoon de stal kan open zetten...
Niet verstandig idd, maar zoals bigone zegt, ms had iemand even kunnen mee lopen, want zo overdreven reageren is ook niet nodig voor iemand die zijn dieren wil redden ...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:09

Ik denk dat de politie doet wat de brandweercommandant opdraagt.
Als die aangeven dat het niet veilig is mag de politie er ook niet met die man heen wandelen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:11

Brandweer man had dan kunnen mee wandelen. Gewoon om lopen, zeg niet meteen gaan open doen, maar je kunt toch niet gewoon staan wachten tot je paarden levend verbrand worden? gelukkig is dit niet gebeurd.
We weten idd niet wat er echt is gebeurd, maar toch een beetje een vreemd verhaal.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:16

Heb de man gezien, (in de buurt van hier) ziet er idd smakelijk uit.
Vind het nogal bizar ver gaan.
Ik zou exact hetzelfde hebben gedaan, zouden ze mij dan ook zo toegetakeld hebben.
Kan wel zeggen van zeg je nu maar flinke jongen die mij zomaar weghouden van mijn heiligdom :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:23

Denk dat ik in die situatie precies hetzelfde had gedaan, en waarschijnlijk een groot deel van de mensen met mij. Dan kan het nog wel zo ondoordacht zijn, maar op zo'n moment loopt de adrenaline echt wel door je lijf, en wil je echt wel opkomen voor wat je lief is.
Ben wel benieuwd naar de kant van de politie. Denk dat je als agent toch ook wel moet beseffen dat iemand zijn dieren wil redden en dat die persoon mogelijk daardoor niet goed door rede vatbaar is.

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:24

Prima dat de politie zegt dat het (te) gevaarlijk is. Dan vind ik het daarna een keuze van de persoon zelf. Als iemand zijn paarden (of andere dieren) wil redden met gevaar voor eigen leven dan vind ik dat die persoon daar volledig het recht toe heeft. Politie zou kunnen helpen en zo niet dan horen ze tenminste hun handen / pepperspray thuis te houden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:29

Dus die man zijn gang laten gaan zodat andere mensen in gevaar komen?
De politie of brandweer die mee moet lopen van jullie of als hij alleen gaat om hem te redden?
Dat is dus waarom hij niet mag gaan. Het is gevaarlijk. Niet alleen voor hem, maar ook voor de rest.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:40

In de wei laten of de wei in laten; dit zijn voor mij 2 verschillende dingen. Stonden ze nu in stal of gewoon in de wei? Het bericht zegt in de wei laten.....dan staan ze daar toch al in? :o?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 15:43

In de wei laten is een normale zin volgens mij? Misschien Brabants? Zoals ik het begrijp stonden de paarden op stal, waar (nog) geen brand was. De man wilde de paarden in de wei laten. (de wei in laten)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:46

Ik lees de paarden staan achter de boerderij. Stallen niet in brand. Staat niet dat ze in de stal staan. Ze kunnen natuurlijk ook achter de boerderij in de wei hebben gestaan. Dus vandaar mijn vraag. :)
Laatst bijgewerkt door Bravura op 20-05-13 15:48, in het totaal 2 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:47

Ik ben ook wel benieuwd naar het verhaal van de politie. Als de politie nee zegt, dan is het nee. En als de paarden echt in gevaar waren, had de brandweer dan niet geprobeerd deze te redden? De brandweer is in dit geval immers de deskundige... Wellicht liepen de paarden geen gevaar (stal stond immers niet in brand)?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:50

Als je niet mag, mag je niet..en ondanks dat alle bokthelden wel zullen gaan, mag je blij zijn dat er op dat moment agenten zijn die wel rationeel nadenken en je beschermen tegen onbezonnen dingen. (leuk ook om later tegen familie te zeggen: ze heeft haar paard kunnen redden, maar zelf is ze helaas door de rook bedwelmt geraakt en overleden (hoeft niet eens vuur te zijn), maar goed, jullie hebben het paard nog!!! en nee, wij konden haar niet tegenhouden want dat is eigen keus..mijn god zeg)
Zlefs de brandweercommadant moet maar even mee, die hebben gelukkig niets beters te doen..

En ja, als je dan echt niet luistert, gaat het hardhandig..eigen schuld.

Dit zal wel weer een leuk topic worden van de paardenfreaks die teveel de penny hebben gelezen en denken door brand te kunnen rennen.

En, laten we dat niet vergeten, is de agent wel idd fout geweest, maar dat zal dan snel boven tafel komen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:57

gekvanfleur: zou jou dan gewoon staan kijken zonder dat je weet hoe het achteraan de stallen gaat? Ik zeg niet dat de brandweerman/politie mee moet om die dieren te gaan redden, maar mee gaan naar achteren (om het gewoon te kunnen zien vanuit de verte dat alles oke is) lijkt me wel zo verstandig.
Laatst bijgewerkt door Aria_zz op 20-05-13 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:59

Op burgers die hun eigen vee willen redden wordt dus lekker ingeslagen, maar de échte misdadigers worden met fluwelen handschoentjes aangepakt... Machtsmisbruik heb ik overigens al vaker gezien/gehoord en nee, vind niet dat de politie juist heeft gehandeld. De man is vaak genoeg gewaarschuwd, wat hij hiermee doet is eigen verantwoordelijkheid. Ik zou ook niet kunnen toekijken terwijl de schuur van mijn paarden (of in de buurt van) in de fik zou staan, tenzij er geen redden meer mogelijk is. Dan doe je toch wat je kan om ze te bevrijden?

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:02

Wat een wild west verhaal! Die man zegt dat hij kan zien dat er geen brand is bij zijn stal maar wil de paarden toch in het weiland laten. Als je ziet dat er bij de paarden geen brand is, waarom dan nog er naar toe willen? Als de paarden daadwerkelijk in gevaar waren grijpt de brandweer echt wel in! die laten niet zo maar dieren verbranden. Hoe vaak zie je ze wel niet met een kat of hond in hun armen uit een huis komen.

"Toen sprong de agent in mijn rug", aldus Oostdijck. Nadat hij handboeien om kreeg, begon het volgens hem pas echt. "Toen heeft de agent met mijn hoofd over de grond geruisd en hij heeft met zijn knieën in mijn ribben gestaan." Zelfs toen Koos vroeg of de agent van zijn rug af wilde gaan wegens zijn longziekte COPD, ging de agent door. Hij gebruikte daarbij ook pepperspray.

Koos vroeg of de agent van zijn rug wilde afgaan en even daarvoor zegt ie dat er met knieen in zijn ribben werd gestaan. Hoe kan dat als die op zijn buik op de grond ligt? verteld immers dat hij vraagt of de agent van zijn rug wil afgaan!

Verhaal van die man komt een beetje krom over~!
Laatst bijgewerkt door LiesxAnne op 20-05-13 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:10

heidy_wilco schreef:
Ik weet niet van hoe en wat, maar een agent zegt niet voor niks dat hij niet nasr de pasrden mag vanwege de veiligheid, en het is gewoon oliedom om dat bevel te negeren. En ik heb ook een klein beetje het gevoel dat meneer het overdrijft om te verhullen dat hij zelf dom deed. Als hetwel zo erg is geweest als hij zei is datook niet goed van de agent.

Nou als ik ook maar vermoed dat mijn paarden levend verbrand gaan worden dan kan een agentje hoog en laag springen, maar dan ga ik daar heen. Zijn mijn paarden, mijn schuur en mijn leven.
Daarnaast was er in die schuur blijbaar (nog) geen brand, dus levensgevaarlijk.. Zal ook wel meevallen. Als nou echt alles al in de hens had gestaan is het een ander verhaal natuurlijk.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:34

dakota schreef:
Prima dat de politie zegt dat het (te) gevaarlijk is. Dan vind ik het daarna een keuze van de persoon zelf. Als iemand zijn paarden (of andere dieren) wil redden met gevaar voor eigen leven dan vind ik dat die persoon daar volledig het recht toe heeft. Politie zou kunnen helpen en zo niet dan horen ze tenminste hun handen / pepperspray thuis te houden.

en als die man overlijd, dan zegt iedereen had de politie maar ingegrepen..

edit Is de agent te gewelddadig geweest dan komt dat wel na het onderzoek.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:38

Ribben zitten niet alleen aan de voorkant hoor :D

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:42

Heerlijk de reacties hier, veiligheid gaat altijd voor alles en ook heel logisch. De brand aan de benedenkerkstraat was echt een grote brand, zie http://www.brandweerspotters.nl/nieuws/83379. Ik kan me goed voorstellen dat omdat de brand alleen het huis betrof, de brandweer en politie niemand het terrein wilde oplaten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:44

heidy_wilco schreef:

en dan nog heeft de politie agent niet zo te handelen.
soms doen ze erg overdreven omdat ze zogenaamd alle macht hebben
en word een burger helaas niet geloofd