Marly van Ditzhuyzen wint Nederlands kampioenschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Marly van Ditzhuyzen wint Nederlands kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 15:57

Persbericht

Op zaterdag was het hippische centrum van de KNHS het knooppunt van de Nederlandse titelstrijd in de endurance, die over 160 kilometer werd verreden. De aanstaande dinsdag 66 jaar wordende Marly van Ditzhuijzen was in dit kampioenschap met de Arabische hengst Eenhoorn's Dahman de snelste en liet titelverdedigster Carmen Römer, die aan de start verscheen met de achtjarige Oceane d'Havenne, achter zich. Theo Heldens legde met D Prodigy beslag op het brons.

Marly van Ditzhuijzen, die vlakbij Zuthpen het therapeutisch en pedagogisch paardencentrum De Eenhoorn runt, die in 1994 haar eerste endurancewedstrijd reed met de door haar zelf gefokte Maspero, was dolgelukkig met haar overwinning. "Vorig jaar was ik achter Carmen Römer tweede en nu hebben we stuivertje gewisseld. Lang heb ik gedacht dat ik te oud was om in deze tak van sport te kunnen presteren. Dat was toen de reden dat ik Nienke Mulder en Jamila Lakeman met mijn paarden heb laten rijden. Maar het ging steeds beter en ik kreeg meer zelfvertrouwen, waardoor ik besloot om door te zetten en het zelf te proberen. Dahman is een door mij zelf gefokte hengst. Hij is nu elf en ik denk dat dit mijn laatste project is. Ik heb net een nieuwe FEI pas en dat houdt in dat ik nog vier jaar op die pas kan rijden. Ik weet nu wel bijna zeker dat ik Dahman dan van zijn pensioen zal laten genieten", vertelde Marly van Ditzhuijzen zondagochtend, pal voor de huldiging. Deze titel is Marly haar eerste Nederlands Kampioenschap, nadat ze in 2008 en in 2012 reserve kampioen was geweest. "Ik hoop dat deze prestatie goed genoeg is om me te verzekeren van een plek in het team voor het EK, dat in het Tsjechische Most verreden gaat worden".

Carmen Römer was zeer ingenomen met haar tweede plaats. "Voor dit paard Oceane D'Havenne dat pas acht jaar is kwam deze wedstrijd aan de vroege kant. Daarom heb ik niet voluit gereden en deze wedstrijd, mede gezien zijn jonge leeftijd, een halteplaats op weg naar de WEG in 2014 gezien. Voor het EK dit jaar heb ik mijn oog laten vallen op Archa d'Elixer. Daarmee eindigde ik vorig jaar in de try out voor het EK als tweede Europeaan en als vijfde in het algemene klassement. Dat paard heeft nu rust, om tijdens het EK te kunnen pieken", vertelde Carmen.

Theo Heldens was zeer ingenomen met de bronzen plek. "Mijn paard D Prodigy is nog relatief jong en we hebben een fijn Nederlands Kampioenschap gereden. Ik ben snel gestart en mijn paard liep goed. In de laatste ronde ging ik in het NK als tweede van start, achter Marly, maar voor Carmen. Op een bepaald moment ging Carmen me voorbij, maar ik ben niet meegegaan, omdat ik dik tevreden was met de derde plaats".

In de wedstrijd gingen Marly van Ditzhuijzen en Theo Heldens snel van start en legden de eerste 30 kilometer af met een snelheid van iets boven de 19 kilometer per uur. Römer reed die eerste ronde met een snelheid van iets boven de 16 km/u. In het verloop van de wedstrijd zie je de gemiddelde snelheid bij Van Ditzhuijzen en Heldens langzaam teruglopen, terwijl Römer heel constant blijft rijden. In de laatste ronde van 20 kilometer weet Van Ditzhuijzen nog een tempo te rijden dat iets boven de 17 km/u ligt, maar daar rijdt Römer ruim boven de 19 km/u en Heldens rijdt 15.5 km/u. Op de eindstreep heeft Römer een achterstand op Van Ditzhuijzen van ruim tien minuten. Naast de titel veroverde Marly van Ditzhuijzen ook de prijs voor 'best condition' en de ereprijs beschikbaar gesteld door het Arabische Volbloedpaarden Stamboek, AVS.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:58

Geweldig van Marly, nog best condition ook! Topper! *\o/*

BibiSmurf

Re: Marly van Ditzhuyzen wint Nederlands kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:38

Geweldig om haar over de finish te zien gaan! Van harte gefeliciteerd en diep respect!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:47

Knap hoor!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:40

.
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 10-01-26 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:25

Super goed *\o/*

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:02

Wat knap!!! Fantastisch dat er nog zoveel vuur in een oudere dame kan zitten.
Respect voor Marly!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:14

Echt heel erg knap! Gefeliciteerd!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:16

Gaaf zeg, heel tof! :j Marly, van harte gefeliciteerd!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:52

Echt super knap!! *\o/*

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:05

Fantastisch, gefeliciteerd! Het is Marly, Dahman en hun team bijzonder gegund.

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 00:07

Gefeliciteerd!!!! Onwijs knap, zeker op die leeftijd!

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:25

Knap! Gefeliciteerd!