Export van paarden naar Rusland vereenvoudigd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Export van paarden naar Rusland vereenvoudigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 12:09

www.bokt.nl / Persbericht KWPN

Op 15 mei vond in Ermelo de jaarlijkse KWPN-kaderdag plaats. Lange tijd was een eigen KWPN-centrum een veelvuldig geuite wens vanuit de richting van de KWPN-leden en nu kon voor het eerst in ‘eigen huis’ geluisterd worden naar verschillende inspirerende gastsprekers.

Een van die sprekers was Hans Hoogeveen. De directeur-generaal Agro van het ministerie van Economische Zaken bezocht in februari van afgelopen jaar al de KWPN Hengstenkeuring. Daar spraken een aantal KWPN-bestuursleden en HNHF-leden naar hem de zorg uit over de handelsbelemmeringen bij de export van paarden naar het buitenland, met name Rusland. De aanhoudende en actieve inmenging van het KWPN bleek succesvol, want in Ermelo berichtte Hans Hoogeveen over een doorbraak voor de Nederlandse paardenhandel. “Het verheugt mij zeer te kunnen meedelen dat met instemming van verschillende internationale partijen een nieuw certificaat wordt opgesteld, waarmee het mogelijk moet worden om paarden rechtstreeks naar Rusland te exporteren. Dit certificaat zal gelijk zijn voor alle Europese exporterende landen. Het streven van de Europese Commissie is om voor de zomermaanden overeenstemming te bereiken met de Douane Unie over het certificaat.

Daarnaast mogen op termijn de verschillende onderzoeken die verricht moeten worden bij te exporteren paarden en sperma en paarden die deelnemen aan internationale wedstrijden, ook gedaan worden in de verschillende private laboratoria: hiervoor hoeft dan niet langer alleen gebruik gemaakt te worden van het CVI te Lelystad. Dit instituut blijft natuurlijk wel heel belangrijk als het gaat om stringent beleid en een gezamenlijke aanpak betreffende diergezondheid.” , aldus Hoogeveen.

KWPN-voorzitter Siem Korver reageerde verheugd op de uitspraken van Hans Hoogeveen: “Ik ben bijzonder blij met deze toezegging, dit is van groot belang voor de gehele paardensector.”

NatasjavE

Re: Export van paarden naar Rusland vereenvoudigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 08:33

Nou, en als sperma invoer vanuit Rusland naar deze kant ook wat eenvoudiger zou worden zou ik pas echt juigen.

dihopa

Re: Export van paarden naar Rusland vereenvoudigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:53

Ja dat vind ik ook :D