Blog: "Waarom rijd je paard?"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: "Waarom rijd je paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 12:05

http://www.paardenlifestyle.com/
Malene Nootenboom

Weet jij eigenlijk wel waarom je wedstrijden rijdt en een bepaalde klasse wilt behalen?

Weet jij eigenlijk waarom jij graag op wedstrijd gaat? En waarom je graag de klasse Z wilt behalen of in die slipjas wilt rijden? Veel ruiters staan er niet bij stil waarom ze een bepaald doel voor ogen hebben, terwijl dit essentieel is om je doelen te kunnen behalen en om er bij stil te staan of je die doelen eigenlijk wel echt wilt behalen.

Heb jij bepaalde doelen voor ogen in de paardensport? Lees dan verder en kom er achter waarom je dit wilt.

“Waarom?” is een vraag die al vroeg gesteld wordt door kleine kinderen. Ik denk dat we dit allemaal wel herkennen: “Michiel, kom je handen eens afvegen?” waarop dan steevast het antwoord volgt…. “Waarom?” De eerste antwoorden van papa, mama, opa of oma – op de waarom-vraag- worden nog geduldig gegeven, maar na 237 keer een antwoord te geven op de vraag “waarom” zijn deze het ook wel zat.

Wanneer je ouder wordt houd je je nog wel bezig met de waarom-vraag maar dat gaat meer onbewust. Alleen bij grote beslissingen, zoals het kopen van een huis, het beginnen van een bedrijf, wisselen van baan of de keuze van trouwen of samenwonen en wel of geen kinderen zorgt over het algemeen nog voor een overdachte “waarom?”.

Komt dat door de waan van alledag? Zijn al onze beslissingen al genomen voordat we er echt over nadenken of laten we ons leiden door anderen in onze beslissingen en handelingen?

Eigenlijk praten we alleen nog over “wat” we doen en “hoe” we dat doen. Het “waarom” lijkt een soort ondergeschoven kindje. In de paardensport zie ik dat ook terug.

Veel ruiters weten bijvoorbeeld niet waarom ze eigenlijk paardrijden. “Omdat ik het leuk vind!” is het meest genoemde antwoord. Vanuit deze vraag kun je verder op zoek gaan naar antwoorden. Want als paardrijden zo leuk is, waarom vinden we het dan zo moeilijk? En waarom hebben we dan last van spanning? En hoe belangrijk vinden we het paardrijden in vergelijking met vakantie, uitgaan of winkelen?

Waarom is de “waarom”-vraag zo belangrijk?
Wanneer je aan het beginpunt staat van jouw trainingsdoel of jouw wedstrijddoel – en je gaat op pad met een overtuigd “waarom” – dan is de reis naar dat doel toch niet altijd even makkelijk! Je moet bepaalde zaken opofferen om jouw doel te behalen. Maar door jouw overtuiging in waarom je het wilt en door jouw geloof in jouw presteren kan je die opoffering aan.

Lees hier verder.

Lees ook:
[VN] Op wedstrijd gaan versus thuis doortrainen. Wat is wijsheid?
[VN] Blog:Wie is bij jou de zwakste schakel? Je paard of jijzelf?
[VN] Blog: Laat jij punten liggen in de B en de L?
[VN] Blog: "Overleven in je proef"

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:49

Interessant! Die vraag stel ik mezelf de laatste tijd regelmatig. Ik ben jaren gestopt geweest met rijden en sinds kort eigenlijk weer begonnen. Vroeger had ik echt een doel, ik wilde succesvol zijn bij de jeugdrubrieken en verder zo hoog mogelijk geklasseerd zijn. Ik was echt heel fanatiek.
Inmiddels ben ik die jeugdleeftijd ontgroeid en heb ik weer een jong dier. Ik moet nu echt de motivatie halen uit mezelf, uit het plezier in het rijden. Maar soms is het helemaal zo leuk niet. En dan stel ik mezelf die vraag: Waarom rijd ik nog? Waarom stop ik niet gewoon? En eigenlijk kan ik daar niet echt antwoord op geven, hoe vreemd dat ook klinkt. Ik weet het niet. Misschien heb ik voor mezelf nog iets bewijzen? Kan ik het niet uitstaan dat ik niet meer zo goed kan rijden als vroeger? Is het vooruitzicht aan de hogere klassen misschien een motivatie? Ik ben er nog niet achter eigenlijk.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:47

Haha deze vraag stel ik mezelf regelmatig. Heb er eigenlijk nooit een goed antwoord op gevonden :+ een verslaving denk ik :P

Badeendje

Re: Blog: "Waarom rijd je paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:50

Omdat ik er geestelijk zo ontspannen van wordt. Ik heb het idee dat ik de hele dag tegen mezelf aan het praten ben, en dat als ik het niet doe, andere mensen wel tegen me praten! Tijdens paardrijden (& in & om stal) is het gewoon stil in mijn hoofd. Daarom vind ik het zo fijn en leuk om te doen en verdiep ik me er ook graag in :).

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:57

Voor mij is het antwoord vrij simpel:
Ik zoek in een sport altijd een manier om even te ontsnappen aan alle zorgen,stress en problemen.
ook al heb je die met paardrijden wel,
brengt het toch een bepaalde rust over me heen.
ik zit dan even in mijn "eigen wereldje"

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:07

Die vraag heb ik mijzelf nooit gesteld. Ik heb mezelf nooit geprobeerd voor te stellen hoe mijn leven eruit zou zien zonder paarden omdat het omgaan met paarden me juist altijd gelukkig heeft gemaakt. Al zou ik alles opzij moeten schuiven. Winkelen, uitgaan, op vakantie gaan. Nee niks wat ik liever doe dan rijden of bij de paarden zijn. Juist als ik uitga, of een aantal dagen weinig tijd heb voor mijn paard maak ik me daar vreselijk druk om omdat ik dan diep in gedachten hem veel liever voor laat gaan. Ik weet dat het niet goed is om alles opzij te schuiven voor de paarden maar het gaat bijna vanzelf, ik heb nergens meer plezier in dan in het rijden en tussen de paarden zijn. het is een enorm grote droom om later paarden aan huis te houden en die droom heb ik altijd al gehad, van kleins af aan. Ik denk dat dat mijn doel is :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:11

Sammie schreef:
Want als paardrijden zo leuk is, waarom vinden we het dan zo moeilijk?

Wat een vreemde opmerking. Alsof het feit dat iets "moeilijk" is dat automatisch niet "leuk" zou maken. Oppervlakkige instelling, ik zou zeggen het tegendeel is waar, zéker op de langere termijn.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:49

ik rijd paard om te kunnen ontspannen/ me hoofd weer leeg te kunnen krijgen.

echt wedstrijden rijden is zowiezo niet mijn doel geweest.

hoe ik het nu doe, vind ik wel goed genoeg :)

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:53

Mijn ultieme doel was met mijn paard (met paarden) leren communiceren. Waarom,... daarom! *\o/*

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:00

Ik rijd paard omdat mijn hoofd er weer leeg door raakt.
Ook ben ik altijd heel erg blij als bepaalde oefeningen of dingen zijn gelukt tijdens het paardrijden, dan ben ik altijd best trots op mezelf, en dat is goed voor mijn zelfvertrouwen :)
Ik vind dit wel een interessant topic trouwens. Ik vraag mezelf ook weleens waarom.
Het is leuk, maar wat heb ik eraan? Wat voegt het toe aan weet-ik-veel wat.
Maar soms is het toch ook leuk om dingen te doen zonder reden. Gewoon, omdat het kan en omdat je er blij van wordt :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:03

Ik rijd paard omdat ik dat het aller leukste vind om te doen. Bovenstaande antwoorden als dat het ontspant enz. herken ik. Maar ik word er gewoon heel erg gelukkig van, of het nu een buitenrit is of echt serieus dressuur oefeningen rijden.
Naast lekker uit eten gaan of fijn vrijen (wat ik ook heel leuk vind om te doen) word ik van paardrijden net nog iets gelukkiger :oo .

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:42

Ik rijdt paard, omdat ik het super vind om met het paard echt vriendjes te worden!!! en de puntjes op de i te zetten. om samen het wauw gevoel te maken!

Anna_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 20:57

Ik rij paard omdat ik paarden echt superlief vind! En ik vind rijden heel ontspannend naast al dat gestres van school, dan kan ik altijd even aan iets totaal anders denken en ook lekker buiten zijn. Ik doe mee aan wedstrijden omdat ik het leuk vind om telkens weer hogerop te komen en ik merk ook dat ik veek beter op mijn zit let als ik echte wedstrijden doe of als ik ervoor train.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:22

Ik ben begonnen met paardrijden omdat ik altijd al meer met dieren heb gehad dan met mensen, en ik het machtig grote sterke dieren vond, die ik kon laten doen wat ik wilde met de juiste manier van communiceren met elkaar. Dat gaf een kick, die samenwerking en elkaar snappen. Waarom ik wedstrijden ben gaan rijden......ik meet me graag met anderen, ben competitief aangelegd en ik wil graag het beste uit mijn paard en mezelf leren halen en dat kan (in mijn ogen) alleen als ik ergens wedstrijden in rijd, omdat ik dan ergens gericht voor moet/wil trainen (anders dan alleen buiten rijden). Tijdens dat trainen kom ik mezelf regelmatig tegen en mijn zwakke kanten. Daar baal ik dan van, want dan gaat het rijden ook niet. De paarden zijn dus ook mijn spiegel en ik moet aan mijn zwakke kanten werken anders komen we niet verder (wat ik erg graag wil). Dus werk ik aan mezelf, dankzij de paarden, en wordt ik meer de mens die ik graag wil zijn en verbeter mezelf continue. (blijkbaar heb ik ergens van mijn ouders een drang meegekregen om de dingen die ik doe altijd in te willen verbeteren, geen genoegen nemen met hoe het nu is).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:43

Waarom?

Aantal redenen.

Zo'n machtig dier onder controle kunnen houden, laten doen wat jij wilt, hem begrijpen en hem jou laten begrijpen.
Door met een paard te werken vorm je hem, niet alleen in zijn doen en laten ook in zijn verschijning,
hij krijgt meer kracht en gaat beter lopen, gymnastiseren dus door correct te laten bewegen.
(oke, het streven ernaar... nobody is pefect)
Bovendien is het voor mij de manier om mijn dagelijkse gedachten op de mesthoop te gooien,
hoe gestresst en gesjeesd ik er ook opstap, ook al heb ik die dag geen zin, ik weet dat ik als ik ga rijden het
altijd weer leuk vind en er blijer vanaf stap dan ik er op stapte.
Ze zijn de reden dat ik toch sport, je moet wel, je kan ze niet laten staan.
Ze zijn de reden dat ik mezelf af en toe een schop onder mijn achterste geef of je je nou goed voelt of niet.

En die wedstrijden vraag je je dan af?
Nou om je te meten met anderen, kijken waar je staat, in je achtertuin kan je in je gedachten altijd alles of juist niets...,
maar is dat ook echt zo?
De stok achter de deur om serieus te blijven rijden. (hoewel dat zonder wedstrijden ook prima lukt)
En gewoon omdat het leuk is?

Doelen dit jaar? Zwarte netjes voor elkaar krijgen, zodat hij consanter kan blijven lopen en dat op wedstrijd ook gaat doen,
zodat we samen kunnen laten zien hoe gaaf knabstruppers kunnen zijn.
Sjolvir... Na 4 jaar blessures en 4 x starten in die 4 jaar, wil ik die graag L zien te krijgen voor de wagen.
Lange termijn? Onder het motto als je fjord Z1 kan lopen, moet die zwarte toch meer kunnen, dus meer!
En oeps zwarte moet ook voor de wagen gaan starten ooit.
Endurance is meneer "ik droom graag" niet helemaal geschikt voor, helaas.

Moet dat morgen? Nee, de weg er naar toe moet in mijn ogen nog leuker zijn dan het resultaat.
Ik heb een paard voor alle dagen van het jaar, niet alleen voor die 12 x die we per jaar een wedstrijd starten.

Waarom... daarom...Let's enjoy life!
https://lh6.googleusercontent.com/--rvv ... 8_orig.jpg

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:55

Ik weet niet goed waarom. Vroeger deed ik het echt gewoon uit plezier, maar toen had ik ook helemaal geen doelen. Nu heb ik die wel en loopt de training niet altijd van een leien dakje waardoor ik mezelf soms moet aansporen om te gaan rijden. Ik heb me dus ook al afgevraagd wat ik zou doen als ik mijn paard weg doe en stop met rijden, maar dat kan ik me niet voorstellen. Ik denk dat ik tegenwoordig het plezier vooral haal uit de goede samenwerking. Als het goed gaat geeft me dat een enorme boost. Als het slecht gaat daarentegen zakt de moed me soms snel in de schoenen, maar uiteindelijk zet ik wel door!

brittdokus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:15

Ik rij omdat het mij ontspanning geeft, en me hoofd even leeg kan maken. En het is een vriend waar je hebt een band. Ik rij geen wedstrijden hoeft van mij ook niet. Vind het belangrijker dat het paard plezier heeft en zich fijn voelt bij mij. Mijn doel is nog beter mijn paard te leren begrijpen, Bezig gaan het rijden van een boomloos zadel en bitloos.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:17

Het waarom is voor mij niet moeilijk te bedenken. Paardrijden geeft mij een heel fijn gevoel. Het werkt ontspannend en ik kan mijn hoofd heerlijk leeg maken. Ik merk dat het ook een prachtige zelf reflectie is.
Het leren kijken naar mezelf als dingen wel of niet lukken en hoe dat dan komt. Voor ik ga rijden bedenk ik waar ik aan wil werken. Maar dit kan weer heel anders zijn als ik mijn paard onder me voel en merk dat er iets anders nodig is. Ik geniet ook van de bijzondere band die ik met mijn merrie heb, waardeer en koester deze. Af en toe start ik ook wedstrijden. Door de jaren heen hebben we ons doel behaald en heb ik mezelf een nieuw doel moeten stellen. Ik merk dat dit best een drempel voor me is. Een grotere baan, nieuwe letters. En dit weerhoud me toch ook wel een beetje om te starten. Hier wil ik graag zelf positiever in staan.
Ik rijd paard omdat het aan gaan van nieuwe uitdagingen mij veel brengt.

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:39

omdat ik paarden te gekke dieren vind. ik hou van dieren. en om dan in de samenwerking met een dier dat niet kan praten toch zoveel te kunnen bereiken vind ik een fantastisch idee! wel goed om die vraag eens aan je zelf te sellen.

kimbrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:47

Paardrijden was de eerste sport waar ik gelijk helemaal weg van was, als meisje van 7 en nu als jonge vrouw van 18 nog steeds :D

Het is de perfecte manier om lekker te ontspannen en toch bezig te zijn en ik kan mn hoofd lekker leegmaken en heeft me ook door een aantal lastige periodes heengeholpen..
Ook de band die je opbouwt en het feit dat je samen met zo'n sterk dier kan samenwerken en samen naar een hoger niveau kan komen, pure liefde voor de ruitersport <3

dihopa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:09

Gewoon omdat het zo heerlijk vrij voelt boven op mijn paard.. *\o/* :D /3

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:03

Sinds mijn 7e ben ik al fan geweest van paarden. Helaas was ik er tegelijkertijd ook heel bang voor, maar ik moest kunnen paardrijden van mezelf :+
Ik weet eigenlijk niet waarom ik zo graag paardrijd.. Ik denk vooral omdat ik in een soort in mijn 'eigen wereldje' zit op een paard waardoor ik even helemaal met iets anders bezig kan zijn. Ook het gevoel van het één zijn met een paard geeft me een geweldig en fijn gevoel.
Het is wel echt iets dat alleen ik heb in mijn hele familie :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:44

Goede vraag. WAAROM??

Als je het helder bekijkt dan zijn die dressuurwedstrijden een enorme poppenkast.

Je ziet chagerijnige gezichten, schelden op de ouders en/of partner. Nog lelijker doen naar hun paard. En als de uitslag tegenvalt dan heeft natuurlijk de jury het gedaan.
Over de concurrentie wordt lelijk gesproken. En dan heb ik het nog niet over de blinbling cap, het lakleren hoofdstel de crocoleren laarzen, de gekleurde jasjes en dito (dure) peesbeschermers.
Want je moet natuurlijk wel zien dat diegene die op het paard zit iets voorstelt. En o ja, ze vinden het maar wat jammer dat het hoedje is afgeschaft want daaraan kun je natuurlijk ook zien dat diegene die er mee mocht rijden wat voorstelde. Alsof je iets meer bent dan een ander wanneer je Z-dressuur bent. :+
En dan hoor je nog al eens dat wanneer ze een wedstrijd hebben dat ze er tegen op zien en spanning hebben en zeggen, ik moet naar concours. Tja, dan vraag ik mij af waarom je het doet. Niemand hoeft toch? Je doet het allemaal uit eigen vrije wil.

Eigenlijk als je het nuchter bekijkt en zoals ook veel springruiters en buitenstaanders het zien, zijn de wedstrijdrijdende dressuur'prikkers' maar een zielig volkje.

Ook ik heb mij er schuldig aan gemaakt maar gelukkig wordt je met de jaren wijzer. :))

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:47

turquoises schreef:
Goede vraag. WAAROM??

Als je het helder bekijkt dan zijn die dressuurwedstrijden een enorme poppenkast.

Je ziet chagerijnige gezichten, schelden op de ouders en/of partner. Nog lelijker doen naar hun paard. En als de uitslag tegenvalt dan heeft natuurlijk de jury het gedaan.
Over de concurrentie wordt lelijk gesproken. En dan heb ik het nog niet over de blinbling cap, het lakleren hoofdstel de crocoleren laarzen, de gekleurde jasjes en dito (dure) peesbeschermers.
Want je moet natuurlijk wel zien dat diegene die op het paard zit iets voorstelt. En o ja, ze vinden het maar wat jammer dat het hoedje is afgeschaft want daaraan kun je natuurlijk ook zien dat diegene die er mee mocht rijden wat voorstelde. Alsof je iets meer bent dan een ander wanneer je Z-dressuur bent. :+
En dan hoor je nog al eens dat wanneer ze een wedstrijd hebben dat ze er tegen op zien en spanning hebben en zeggen, ik moet naar concours. Tja, dan vraag ik mij af waarom je het doet. Niemand hoeft toch? Je doet het allemaal uit eigen vrije wil.

Eigenlijk als je het nuchter bekijkt en zoals ook veel springruiters en buitenstaanders het zien, zijn de wedstrijdrijdende dressuur'prikkers' maar een zielig volkje.

Ook ik heb mij er schuldig aan gemaakt maar gelukkig wordt je met de jaren wijzer. :))

hallo zeg, iets positiever mag ook wel. er zijn genoeg mensen die voor hun plezier gewoon dressuurwedstrijden rijden. tja dat jij het zo bekijkt is jou mening maar ik ben het er absoluut niet mee eens. er zijn natuurlijk wel uitzonderingen die bij jou tekst horen, maar ja, dat heb jij bij alle sporten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:30

Beste Piet,
Als je 20 jaar ouder bent denk je er vast ook anders over. Je bent nu nog jong dus geniet er nog maar een tijdje van. /3