Houtrot in stal van paard van Sinterklaas [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Houtrot in stal van paard van Sinterklaas [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 08:45

http://www.bokt.nl / http://www.omroepgelderland.nl/

Het paard van Sinterklaas heeft straks mogelijk geen dak meer boven het hoofd. De, als reservepaard, dienende Amerigo staat met 15 andere pony’s in een stal in Beltrum. Die stal wordt bedreigd door houtrot.

Door de harde wind zijn er ook al balken naar beneden gekomen. De stal is van Marianne Scherps. Zij is druk op zoek naar een nieuw betaalbaar onderkomen voor de dieren. De paarden moeten voor 1 juli verhuisd zijn.

Amerigo wordt rond vijf december veel van stal gehaald, maar wordt daarnaast ook, evenals zijn stalgenoten, ingezet voor huwelijksaanzoeken, commerciële doelen en als therapie voor kinderen en volwassenen met een beperking.

video -> http://www.telegraaf.nl/binnenland/2157 ... oos__.html

Merry98

Re: Houtrot in stal van paard van Sinterklaas [ video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:01

Ja echt niet nirmaal.begrijp niet dat zoon beestje en nogwel die van "sinterklaas" in zoon afgeranselde stal staat... überhaupt alle paarden die in een verrotte stal staan vind ik niet kunnen.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:03

ik vind ie oude stalletjes wel altijd super gezellig...maar dan wel veilig !
Vond het paardje er trouwens niet echt best uit zien.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:04

Jeutje, WERELDNIEUWS.

Krijgt mijn paard ook een VPnieuwtje omdat er muizen bij haar in de stal zitten? en kikkers? En honden? En spinnewebben? :+

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:23

Volgensmij staat het orginele paard van sinterklaas (die wordt gebruikt bij de grote binnenkomst)
bij de bereden politie van amstelland

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:27

Merry98 schreef:
Ja echt niet nirmaal.begrijp niet dat zoon beestje en nogwel die van "sinterklaas" in zoon afgeranselde stal staat... überhaupt alle paarden die in een verrotte stal staan vind ik niet kunnen.

Zielig joh, maakt het paard toch niet uit welke kleur het hout heeft en of er een spinnenweb zit, zolang die ruimte, licht, stro en eten heeft is het voor het paard super.

Eerste wat ik dacht was 'Ohhh, veulens'. Wat een leuke diertjes, die grijze, en haflinger, maar ze hebben geen geld voor een stal, fokken wel veulens? Je kunt me niet gaan vertellen dat je daar winst op maakt?

Jennifeerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:46

kimmylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:50

Sammie schreef:
http://www.bokt.nl / http://www.omroepgelderland.nl/

Het paard van Sinterklaas heeft straks mogelijk geen dak meer boven het hoofd. De, als o, dienende Amerigo staat met 15 andere pony’s in een stal in Beltrum. Die stal wordt bedreigd door houtrot.

Door de harde wind zijn er ook al balken naar beneden gekomen. De stal is van Marianne Scherps. Zij is druk op zoek naar een nieuw betaalbaar onderkomen voor de dieren. De paarden moeten voor 1 juli verhuisd zijn.

Amerigo wordt rond vijf december ceel van stal gehaald, maar wordt daarnaast ook, evenals zijn stalgenoten, ingezet vore huwelijksaanzoeken, commerciële doelen en als therapie voor kinderen en volwassenen met een beperking.

video -> http://www.telegraaf.nl/binnenland/2157 ... oos__.html

Shirley

Re: Houtrot in stal van paard van Sinterklaas [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:44

Lijkt me dat dit dier zijn eigen dakje ruimschoots bij elkaar weet te verdienen :))

Wat een gemiep weer, heb toch zo'n hekel aan dat "gebedel" :(

Denk dat iedere paardenhouder wel regelmatig voor vernieuwingen komt te staan, moeten we allemaal gewoon zelf betalen :j

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:05

Als ik mijn paarden of hun onderdak niet meer betalen kan, kom ik dan ook in de krant en op TV?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:12

Ze geven shows ook die worden in heel het land verreden voor niet al te weinig geld.
Zielig verhaal maar je vraagt je inderdaad of of dat niet ruimschoots verdient wordt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:30

Wat een gezeur, je wilt je paard toch uberhaupt niet in zo'n donker hol hebben?
(Gaat niet om nieuw/oud, maar om het feit dat het een deprimirende donkere ruimte is.)

Gooi ze gezellig in de binnenbak s'nachts, staan ze toch ook droog.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:37

Dacht ik ook al aan Gypsy.
Verder weet ik wat vaak voor bedragen gevraagd worden (en ook betaald worden). Lijkt me sterk dat dat 'op' is.
16 paarden, ik weet dat toen ik aan het kijken was voor kunststoffen boxen deze op een €3000 lagen voor 2 paarden als ik mij niet vergis, en dat waren nieuwe boxen. Zo duur kan het toch niet zijn?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:39

Shirley schreef:
Lijkt me dat dit dier zijn eigen dakje ruimschoots bij elkaar weet te verdienen :))

Wat een gemiep weer, heb toch zo'n hekel aan dat "gebedel" :(

Denk dat iedere paardenhouder wel regelmatig voor vernieuwingen komt te staan, moeten we allemaal gewoon zelf betalen :j

Ja ook mijn gedachte.

Neem dan ook niet te veel paarden/ponys dan je zelf kan bekostigen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:50

Tja, ze hebben een stichting. Maar ook daarin moet je wel met logisch nadenken handelen. Als er keer op keer geld bij moet en de dieren er slecht bij komen te staan, moet je ingrijpen en de conseqeunties inzien. Er zijn genoeg stichtingen die het namelijk wel voor elkaar hebben, puur omdat daar de financieren beter op orde zijn en wellicht wat commercieler zijn ingesteld. Als ik het paard op de foto zie, snap ik niet dat daar nog wat van gevraagd wordt, zeker niet om het mom Amerigo. En als zelfs de balken naar beneden komen, wat loop je dan nog te prakiseren, dan ben je al veel te laat...

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:52

Nou dan maar ook op de boot naar spanje.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:59

Oh, dat is van showteam 'The Black Riders', van Nibbit (almebel imladris ofzo), die mooie haf.

Hmm, tsja. Ik hou persoonlijk nooit zo van dat gebedel..... en er dan ook nog eens zo'n mediacircus van maken.
Als je het dan zelf als stichting niet financieel kan rooien, zijn er ook andere mogelijkheden......
Een open/spelletjesdag organiseren bijv. en daarbij dan bekend maken dat de opbrengst is bedoeld voor een nieuwe stal/nieuwe locatie. Dan doe je er zelf ook wat aan, en geef je mensen 'er wat voor terug', ipv. enkel met een 'zielig' verhaaltje het publiek aanspreken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:17

Volgens mij gaat het er vooral om dat ze van de huidige locatie weg moeten en naarstig op zoek zijn (al heel lang trouwens) naar een ander onderkomen. En dat DAT vinden (dus weide en stallen voor 16 paarden, een binnenbak en opslagruimte/zadelkast minimaal) dus zo lastig is. Niet per defintief het geld. Ze vragen meer: wie weet er ergens een plek? dat is toch niet zo raar als je met zo'n kudde etc moet verkassen?
En tsja, als de plaatselijke media dat dan oppikt... is de Telegraaf er als de kippen bij. En waarom zou je je dan niet laten interviewen? Nee, ik zie dit niet als gebedel. Ze vragen niet om ergens gratis te staan. Alleen of er iemand een plek weet...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:37

Zilfstar; als dat zo is, dan neem ik m'n woorden terug.

Maar uit het filmpje (en het nieuwsbericht, en het krantenartikel) blijkt nou niet echt duidelijk dat ze zowiezo een hele andere locatie moeten hebben.... dat valt er toch naar mijn mening niet duidelijk uit te halen....

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:40

Uit het artikel van de telegraaf:

Citaat:
De stallen zijn inmiddels zo aangetast door houtrot dat de paarden van Marianne al voor 1 juli moeten verkassen. Maar ze geeft de hoop niet op en heeft er alle vertrouwen in dat ze op tijd een betaalbaar onderkomen zal vinden.

Lijkt mij duidelijk toch? :)

In het filmpje wordt idd iets gezegd over "geld bij elkaar krijgen" maar ook dat ze een nieuw onderkomen zoeken.
Maar nu tweede keer gekeken vind ik het filmpje helaas ook niet zo duidelijk, lijkt ergens tussen uit geknipt te zijn. Zit niet echt een kop en staart aan zeg maar...
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 17-05-13 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:43

Dat regeltje geeft naar mijn idee niet echt aan dat het vanwege andere problemen is dat ze moeten verkassen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:47

Ze hebben wel een binnenrijbak waarom dan goeie stallen? Ik zou eerst goeie stallen bouwen voodat er een binnenbak kwam

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:48

Zilfstar schreef:

Citaat:
De stallen zijn inmiddels zo aangetast door houtrot dat de paarden van Marianne al voor 1 juli moeten verkassen. Maar ze geeft de hoop niet op en heeft er alle vertrouwen in dat ze op tijd een betaalbaar onderkomen zal vinden.

In het filmpje wordt idd iets gezegd over "geld bij elkaar krijgen" maar ook dat ze een nieuw onderkomen zoeken.
Maar nu tweede keer gekeken vind ik het filmpje helaas ook niet zo duidelijk, lijkt ergens tussen uit geknipt te zijn. Zit niet echt een kop en staart aan zeg maar...

In het filmpje zegt ze zelf:
We hopen geld bij elkaar te krijgen om evt toch een nieuwe binnenruimte en een stal ja... dat zou wel heel mooi zijn als we iets nieuws hebben voor onze paardjes.

edit:
Hier nog een artikel:
http://www.achterhoeknieuwsberkelland.n ... 75858.html

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:58

Als de stal niet van de eigenaar van de paarden is, is ze qua onderhoud afhankelijk van de verhuurder van het complex. Die hoort de boel geschikt te houden voor het stallen van paarden, niet de huurder.
Als het complex dan ook nog op de nominatie staat om tegen de grond geschoven te worden, dan is 1 en 1 2 en wordt er dus geen onderhoud meer gepleegd. Dat die situatie langer duurt dan wenselijk is mag duidelijk zijn, inmiddels wordt het achterstallig onderhoud een probleem en zoekt met de publiciteit op zoek naar een nieuw onderkomen. Zo raar/slecht/zielig is dat allemaal niet, dat maakt de Telegraaf er van (filmpje is door editing waarschijnlijk flink ingekort en uitspraken lekker uit z'n verband gerukt).

Lees het stuk van Achterhoeknieuws wat hierboven al geplaatst is, dat is een veel genuanceerder bericht: http://www.achterhoeknieuwsberkelland.n ... 75858.html
Gewoon op zoek naar een low-budget locatie zodat ze het voor de kinderen (vergeet niet dat al die 'rugzakjes' geschrapt zijn en ouders nu veel zelf moeten betalen voor kids die toch al veel extra behoeftes hebben) betaalbaar blijft zodat ze kunnen blijven komen.
Super, dit soort initiatieven, het zal je kind maar zijn die daardoor (deels) van de medicatie af kan omdat ze bij de paarden wél kunnen ontspannen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:18

Zilfstar schreef:

Citaat:

Brainless schreef:
In het filmpje zegt ze zelf:
We hopen geld bij elkaar te krijgen om evt toch een nieuwe binnenruimte en een stal ja... dat zou wel heel mooi zijn als we iets nieuws hebben voor onze paardjes.

edit:
Hier nog een artikel:
http://www.achterhoeknieuwsberkelland.n ... 75858.html

Juist........ dus alles bij elkaar genomen snap ik er, als 'buitenstaander', niet echt heel erg veel van.
Moeten ze dáar zowiezo weg van die locatie, dus moeten ze een hele nieuwe locatie hebben?
Of blijven ze daar, maar moeten nieuwe stallen hebben?
Of moeten ze er tijdelijk weg, of............... :? :o? En geld is nodig voor een hele nieuwe locatie, of voor een nieuwe binnenbak, of voor nieuwe stallen? :o?

En in het filmpje wordt niet létterlijk heel erg gebedeld, maar wel opmerkingen als 'als mensen........' 'want zoveel mensen hebben hier baat bij' etc. en sommige zinnen worden niet echt afgemaakt. Het valt igg wel uit het filmpje als zodanig op te merken, dat ze het publiek wel degelijk aanspreken qua (financiele) hulp.

Maar goed, filmpje is blijkbaar door de Telegraaf gemaakt, en die heb ik zowiezo al niet zo hoog zitten qua nieuwswaarde....