Eerste kloon x kloon veulen geboren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Eerste kloon x kloon veulen geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 20:15

thehorse / http://bokt.nl

Wetenschappers zijn recent nog een stap verder gegaan in de wereld van het klonen. Er is een merrieveulen geboren uit een gekloonde moeder en een gekloonde vader.

Om het veulen te fokken werd weefsel en DNA van de kampioensruin Go Wild verzameld. Het werd bevroren en na zijn dood gebruikt om drie klonen te produceren: Go Left, Go Right en Go Straight. Sperma van Go Straight werd verzameld en gebruikt om kunstmatig te insemineren in een kloon van de onvruchtbare kampioensmerrie Spring Fling.

Zodra bij de Spring Fling-kloon werd bevestigd dat ze drachtig was, werd de embryo gespoeld uit haar baarmoeder en overgebracht naar een surrogaatmerrie die het merrieveulen uiteindelijk baarde.

Gregg Veneklasen, eigenaar van Timber Creek Vetinary Hospital in Canyon, Texas, speelde een centrale rol in het produceren van het kloon-tot-kloon merrieveulen en kreeg hulp van zijn collega’s: “Het interessante hieraan is dat deze merrie op zichzelf geen kloon is maar een normaal veulen, alleen geboren uit twee klonen.” Licht Veneklasen toe. “In feite heeft ze gloednieuwe genetica, alleen heeft niemand ooit een levend veulen gefokt uit een ruin en een onvruchtbare merrie.”

Ondanks de toenemende acceptatie van het klonen in de paardenwereld, door onder andere organisaties als de Fédération Equestre Internationale, zijn niet alle paardenliefhebbers voorstander van het klonen. Tegenstanders zeggen dat het paard ongewenst is en dat veel paarden worden geëxporteerd voor de slacht.

Veneklasen reageert: “Het is niet de bedoeling dat we miljoenen klonen gaan produceren, maar een select groepje. Verder bezit een van mijn teamleden 2000 merries de gered zijn van de slacht. Het uiteindelijke doel van klonen is om genetica op te slaan, in de toekomst te kijken en schadelijke genen neer te slaan, zodat we juist niet meer paarden voor de slacht gaan fokken.”

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:18

wat een drama allemaal om zo een kloon uberhaupt te krijgen...ik vraag me af serieus af waarom men geen slacht paarden meer wil...bedoel ieder paard beland toch uiteindelijk of bij de slager of word ingeslapen en gaat door de schredder ik snap die beredenering echt niet :o

juliedo24

Re: Eerst kloon x kloon veulen geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:20

beetje onzin :( komen er zo geen gezondheidsproblemen bij het veulen?

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:21

juliedo24 schreef:

ik denk dat je bij klonen juist gezondere veulens kan krijgen je kijkt namelijk ook naar de eigenschappen. Meer dan als je een hengst gewoon maar op een merrie zet.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:23

Ik blijf het maar een raar iets vinden...

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:26

Heb bij dit soort dingen altijd zo'n gaar gevoel.. Ik heb veel liever gewoon een echt-echt veulen zonder al die genetische-als-er-1-dingetje-fout-zit-is-het-mis--rommel..
En wat heb je eraan?? Niet ieder paard hoeft met ZZ kansen geboren te worden toch?!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:27

straks gaan we met ''het ideale paard'' fokken :=

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:57

juliedo24 schreef:

Dat is dan ook weer het onderzoek, wat zijn de voor- en nadelen op den duur.
Vind het wel een fijn onderzoek, dieren die zich niet voort kunnen planten toch op een manier een veulen laten krijgen, om te kijken wat dat voor iets is. :j

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:24

Vind het een beetje eng klinken. Als de merrie al onvruchtbaar was, hoe zit het dan met het veulen? Klonen maken en daar weer een veulen uit fokken? Klinkt als iets dat heel erg fout kan gaan..

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:27

romyloverrr schreef:
straks gaan we met ''het ideale paard'' fokken :=

Als het goed is, doet men dat nu ook. Tenminste, dat hoop ik toch dat dat het streven is.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:29

Lijkt me trouwens enorm saai, een paard dat alles kan en helemaal geweldig is. Geen een paard is perfect, zo hoort het.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:31

Dan kun je dus perfect zien welke ruiter het goed kan... :) Het is verder maar een 'uitprobeersel', klapt het niet, zullen ze er denk ik ook niet verder mee gaan fokken.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:53

Ik vind het wel interessant! Maar waarligt de ethische grens...
En wat voor de een een ideaal paard is, is dat voor de ander niet ;)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:57

Oh god help de natuurlijke genenpoel...

Edit: wetenschappelijk gezien een hele stap natuurlijk. :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:59

denk dat ze er vooral geld in zien... beroemde paarden klonen.... wat de gek ervoor geeft...
maar goed, dat ze een onvruchtbare merrie een veulen kunnen krijgen... ( kan dat bij mensen ? lijkt me een grote stap )

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:00

Maar wie zegt dat een gekloont paard zijn echte versie evenaart? Er zijn nog altijd factoren buiten DNA om die ook grote invloed hebben.

Voor de rest heb ik niet zo veel verstand van klonen, maar als je bijv. naar 1 eiige tweelingen kijkt zie je dat er nog best wel veel verschillen kunnen zijn. Ik vraag me af, in hoevere karakter etc. ook te klonen is.

Klonen blijf ik toch wel een beetje gevaarlijk vinden. Want "oud" DNA ( in de zin van dat te telomeren te ver afgesleten zijn) iets jongs te maken.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:01

unihorses schreef:
( kan dat bij mensen ? lijkt me een grote stap )

Vooralsnog moet je de onvruchtbare merrie eerst klonen, bij mensen lijkt dit me naast dat het nogal tijdrovend is ook niet helemaal ethisch verantwoord. :P

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:02

Het ideale paard voor persoon a is niet het ideale paard voor persoon b.
Je kan dus nooit het ideale paard creëren.

Voor de ene is het namelijk een kindvriendelijke fjord die een b-proefje kan lopen en bomproof is, voor de ander een LT paard, de derde wenst een 5 ganger en de 4e eentje die internationaal kan springen.

Ik vind het interessante materie, maar voor mij is het echt een "ver van m'n bed show".

Bij mensen zou het ook kunnen, alleen duurt het te lang. Eerst klonen, volwassen laten worden en dan voort laten planten. Dan ben je al snel 20 jr verder

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:03

Authentic schreef:
unihorses schreef:
( kan dat bij mensen ? lijkt me een grote stap )

Vooralsnog moet je de onvruchtbare merrie eerst klonen, bij mensen lijkt dit me naast dat het nogal tijdrovend is ook niet helemaal ethisch verantwoord. :P

:') dat gaat niet helemaal goed komen denk ik :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:06

Ik snap de heisa niet zo. Paard wat geboren is, heeft dezelfde levensverwachting als ieder ander veulen. Er is alleen een heel traject aan vooraf gegaan, dat zo schrikbarend duur is dat er echt geen miljoenen paarden geproduceerd gaan worden.

Gewoon natuurlijk fokken is uiteindelijk altijd nog goedkoper.

Op zich natuurlijk interessant dat dit kan, en dat ze inmiddels zo ver zijn. Het was uiteindelijk te verwachten dat het ooit eens zover zou komen. Er wordt ook al geroepen dat men uitgestorven dieren terug zou kunnen halen. Uit een olifant een mammoet zou kunnen fokken, of een t-rex zou kunnen maken. Of dat er ooit van komen gaat? De vraag is of we dat wat kan, uiteindelijk ook moeten gaan doen. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

miss_lizje

Re: Eerste kloon x kloon veulen geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:09

Mocht die T-rex er komen, hoop ik wel dat ze het beter aanpakken dan in Jurassic park.
Tevens staat er in het boek van Jurassic park ook al een heel gedachte spinsel over klonen etc. Wat door de schrijver volgens mij als voor of na woord was geschreven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:09

miss_lizje schreef:
Klonen blijf ik toch wel een beetje gevaarlijk vinden. Want "oud" DNA ( in de zin van dat te telomeren te ver afgesleten zijn) iets jongs te maken.

Het dier wat uit twee klonen is verwekt, heeft dezelfde levensverwachting als een normaal veulen. Na een kopie/kloongeneratie zul je daar de resultaten niet van merken. Als het veulen een serieus genetisch defect vertoond gaat het niet geboren worden. Natuur gaat dan eerder ingrijpen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:11

miss_lizje schreef:
Mocht die T-rex er komen, hoop ik wel dat ze het beter aanpakken dan in Jurassic park.
Tevens staat er in het boek van Jurassic park ook al een heel gedachte spinsel over klonen etc. Wat door de schrijver volgens mij als voor of na woord was geschreven.

In het tijdschrijft National Geographic is daar ook al over geschreven. Vooraleerst gaat het problematisch worden om zoveel intacte DNA te vinden dat een compleet zuivere mammoet te fokken valt.

http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid ... elijk.aspx

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:13

Cassidy schreef:
miss_lizje schreef:

In het tijdschrijft National Geographic is daar ook al over geschreven. Vooraleerst gaat het problematisch worden om zoveel intacte DNA te vinden dat een compleet zuivere mammoet te fokken valt.

Echt waar? Ik dacht dat er in Rusland compleet ingevroren mammoet gevonden was? Dat lijkt mij wel bruikbaarder dan bijv. fossielen en dino's maken.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:16

Ik krijg er altijd een beetje een robot idee bij... Niet meer iets dierlijks... :+