Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
passiepeer schreef:En toch kan ik me hier niet helemaal in vinden
Gini schreef:Dus dat zou betekenen dat een kroel in de manen of een klopje op de hals totaal niets betekent voor het merendeel van de paarden? Vind dat toch best wel...tja...schokkend, al is dat een groot woord.
ElineBungle schreef:Als ik dit lees vind ik het gewoon methodologisch geen sterk onderzoek.
Leerproces wordt idd dan wel bevorderd door voedsel, dat heeft toch niet rechtstreeks te maken met de hechting naar mensen toe.
Volgens mij is er ook gewoon veel meer tijd nodig voordat paarden (of in het algemeen dieren) een sterke band opbouwen met hun verzorgers. Voedsel zal ervoor zorgen dat ze zich in de beginfase sneller gewend zijn aan iemand. Maar dat kan nooit goed getest zijn op deze manier!
Sammie schreef:http://www.bokt.nl
De onderzoekers hebben voor hun onderzoek Konikpaarden gebruikt. Zij gebruikten twee methodes om de dieren te belonen voor het stilstaan gedurende een bepaalde tijd. De paarden zijn willekeurig verdeeld over twee groepen. De ene groep werd met een wortel beloond. De andere groep met kroelen bij de manen. De paarden moesten bij het commando “rust” stilstaan. De training werd gedurende zes dagen voor vijf minuten per dag gedaan. Men begon met vijf seconden. Deze tijd werd langzaam opgebouwd tot 60 seconden. Het onderzoek gebeurde bij de paarden thuis. Daarnaast mochten de paarden ook nog voor vijf minuten interactie zoeken met een mens die bij hen in een open ruimte in de buurt stond.
Gini schreef:Dus dat zou betekenen dat een kroel in de manen of een klopje op de hals totaal niets betekent voor het merendeel van de paarden? Vind dat toch best wel...tja...schokkend, al is dat een groot woord.
karijn schreef:Het gaat er niet zo zeer om of het het voer is dat gewenst gedrag bewerkstelligt alswel de beloning die een paard krijgt voor goed gedrag. Of dat nu voer is, de clicker of een klopje. Het gaat om de associatie tussen gewenst gedrag en beloning. Interessanter zou zijn geweest als ze het onderzoek bij de aaigroep langer hadden voortgezet. Hoe lang zou het duren voordat in die groep 9 van de 10 paarden het gewenste gedrag vertonen? Dan is de conclusie leuker: met voer krijg je sneller resultaat.