Gaat liefde ook bij een paard door de maag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Gaat liefde ook bij een paard door de maag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 15:16

www.bokt.nl

Een bekend gezegde is “De liefde van een man gaat door de maag”, maar is dit ook zo bij paarden? Volgens Franse en Poolse onderzoekers wel. Zij onderzochten hoe je paarden het best aan je kan laten hechten en hoe zij sneller leren. Met voedsel of met fysiek contact?

Mensen hechten onderling onder meer door fysiek contact. Onbewust projecteren mensen dit ook op andere soorten. Maar volgens de onderzoekers is dit onjuist. Paarden zijn niet van het aanraken. Paarden besteden zelf maar 2 tot 3 procent van hun tijd aan fysiek contact en dit beperkt zich vaak tot bepaalde lichaamsdelen. Een van de onderzoekers heeft eerder ook meegewerkt aan een ander onderzoek over contact tussen mens en dier.

Hoewel borstelen en poetsen vaak voor beide dieren als prettig en fijn wordt ervaren, aldus de mens, is er voor deze conclusie geen wetenschappelijk onderzoek die dit ondersteunt. Voedsel, daarentegen, speelt in heel veel diersoorten een rol bij het creëren van relaties.

De onderzoekers hebben voor hun onderzoek Konikpaarden gebruikt. Zij gebruikten twee methodes om de dieren te belonen voor het stilstaan gedurende een bepaalde tijd. De paarden zijn willekeurig verdeeld over twee groepen. De ene groep werd met een wortel beloond. De andere groep met kroelen bij de manen. De paarden moesten bij het commando “rust” stilstaan. De training werd gedurende zes dagen voor vijf minuten per dag gedaan. Men begon met vijf seconden. Deze tijd werd langzaam opgebouwd tot 60 seconden. Het onderzoek gebeurde bij de paarden thuis. Daarnaast mochten de paarden ook nog voor vijf minuten interactie zoeken met een mens die bij hen in een open ruimte in de buurt stond.

Volgens de onderzoekers was er bij de groepen een duidelijk verschil te merken in het leerproces. Bij de voedselgroep wist op de laatste dag negen van de tien paarden wat de bedoeling was. Bij de contactgroep wist slechts vier van de tien de opdracht te voltooien. De voedselgroep had een progressieve groei, zeker gedurende de eerste drie dagen van de training. De contactgroep wisten alleen significatie verbetering te behalen gedurende de eerste twee dagen. Daarna was er een stagnatie te zien. De voedselgroep toonde tijdens de vrije contactminuten ook meer interactie met de mens.

De onderzoekers zeggen dat voedsel een positieve impact heeft op hechting met de mens en het algemene leerproces. Het kroelen bij de manen is niet perse positief voor het leerproces, noch vindt er extra hechting plaats.

Het hele onderzoek kun je hier nalezen (Engelstalig).

Anoniem

Re: Gaat liefde ook bij een paard door de maag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:23

Weer een onderzoek :P , verbaast me compleet niks!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:29

neuh, verbaasd mij ook niet. Mijn pony's hinniken vrijwel altijd als ik kom. En als ik later dan normaal kom (ik heb nl. niet echt een vast voerschema, wil dat ook niet ivm. onrust als ik weer eens wisselende werk/schooltijden heb) dan is het met name mijn Welsh merrie die dan heel hysterisch hinnikt, niet zozeer om 't voer want dat heeft ze soms al gehad.
maarja, ik ben hét voermens/op-de-wei-zet-mens etc. etc.......

Maar als ik een weekje op vakantie ben geweest samen met de Welsh, dan hinniken de kleintjes steevast naar mijn vader, want die doet dan het voeren/op de wei zetten etc.
En mijn papsie is niet zo van het pony aaien/knuffelen. Ja, alleen met de Welsh, die 2 shetten vind hij maar 'stom'. :(:)

passiepeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:34

En toch kan ik me hier niet helemaal in vinden

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:38

Dus dat zou betekenen dat een kroel in de manen of een klopje op de hals totaal niets betekent voor het merendeel van de paarden? Vind dat toch best wel...tja...schokkend, al is dat een groot woord.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:40

passiepeer schreef:
En toch kan ik me hier niet helemaal in vinden

Er zijn natuurlijk meer methoden/beloningsmiddelen om paarden wat te leren, behalve fysiek contact of eten. Druk wegnemen, etc. en dat in bepaalde situaties het niet altijd even handig is om met voer te belonen (schooiers, rangorde mens-paard die al niet goed was nóg verder om zeep helpen) weten de meesten van ons vast ook wel, maar ik denk dat dat bewust uit dit onderzoek is gelaten, omdat het natuurlijk anders te groot en te breed, en minder specifiek wordt.

Gini schreef:
Dus dat zou betekenen dat een kroel in de manen of een klopje op de hals totaal niets betekent voor het merendeel van de paarden? Vind dat toch best wel...tja...schokkend, al is dat een groot woord.

Dat denk ik niet, volgens mij wordt dat ook niet letterlijk gezegd in het onderzoek, en volgens mij is dat ook niet hét onderdeel wat echt onderzocht is. Het ging in het onderzoek puur om 'liefde door de maag', en dat wordt dan even afgezet tegen iets anders, maar uiteindelijk gaat het er om in dit onderzoek hoe paarden op voer reageren. Dergelijke onderzoeken zijn altijd leuk om te lezen, maar denk dat je er ook niet téveel aan moet vasthouden.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 13-05-13 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:42

Als ik dit lees vind ik het gewoon methodologisch geen sterk onderzoek.
Leerproces wordt idd dan wel bevorderd door voedsel, dat heeft toch niet rechtstreeks te maken met de hechting naar mensen toe.

Volgens mij is er ook gewoon veel meer tijd nodig voordat paarden (of in het algemeen dieren) een sterke band opbouwen met hun verzorgers. Voedsel zal ervoor zorgen dat ze zich in de beginfase sneller gewend zijn aan iemand. Maar dat kan nooit goed getest zijn op deze manier!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:44

ElineBungle schreef:
Als ik dit lees vind ik het gewoon methodologisch geen sterk onderzoek.
Leerproces wordt idd dan wel bevorderd door voedsel, dat heeft toch niet rechtstreeks te maken met de hechting naar mensen toe.

Volgens mij is er ook gewoon veel meer tijd nodig voordat paarden (of in het algemeen dieren) een sterke band opbouwen met hun verzorgers. Voedsel zal ervoor zorgen dat ze zich in de beginfase sneller gewend zijn aan iemand. Maar dat kan nooit goed getest zijn op deze manier!

Mjah, is ook wel weer zo.

En met dien gevaar dat er bepaalde mensen van (meestal) een bepaalde groep/leeftijdscategorie zijn die dit onderzoek zien als bevestiging wat zij graag hier op bokt en overal verkondigen: 'een band opbouwen met je (verzorg)pony door hem maar vooral veel snoepjes te geven, want dan win je zijn vertrouwen'....... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:04

Ik heb een tijd voerdienst gedraaid en ongeacht het tijdstip dat ik binnenkwam kreeg altijd "commentaar".
Ook door paarden waar ik absoluut niets mee heb. Wel is het zo dat een band opbouwen niet alleen met voer wordt gedaan, simpel aandacht of een aai, een poetsbeurt werken ook. Echt verwennen doe ik inderdaad met voer(slobber,muesli) en dan is het inderdaad de liefde gaat door de maag, alleen als ik niet snel genoeg met het lekkers aankwam oeps!!.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:41

Mijn paard is zo gefocust op voedsel dat ze nu niks meer uit de hand mag. Al dee je je hand in je zak of richting zat ze met der neus er boven op te happen. Merk inderdaad dat voedsel sneller een band geeft maar ik geef paardlief geen eten meer af entoe een schep bix na t rijden en toch elke keer kijkt ze op als ik roep :) (krijgt uiteraart sochtends en savonds ook bix en muslie van verschillende mensen)

Amstel1870

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 23:18

Sammie schreef:
http://www.bokt.nl

De onderzoekers hebben voor hun onderzoek Konikpaarden gebruikt. Zij gebruikten twee methodes om de dieren te belonen voor het stilstaan gedurende een bepaalde tijd. De paarden zijn willekeurig verdeeld over twee groepen. De ene groep werd met een wortel beloond. De andere groep met kroelen bij de manen. De paarden moesten bij het commando “rust” stilstaan. De training werd gedurende zes dagen voor vijf minuten per dag gedaan. Men begon met vijf seconden. Deze tijd werd langzaam opgebouwd tot 60 seconden. Het onderzoek gebeurde bij de paarden thuis. Daarnaast mochten de paarden ook nog voor vijf minuten interactie zoeken met een mens die bij hen in een open ruimte in de buurt stond.

Als dit bij Konikers uit de natuurreservaten getest is, kan ik inderdaad begrijpen dat de 'Club-wortel' hier het gelukkigst uitgekomen is.
Ik heb namelijk zelf 2 konikers uit het reservaat gehad.. En ondanks dat ik met 'bange herten' te maken had, kwamen of beter gezegd vochten ook zij, letterlijk en figuurlijk voor het eten, en deden ze daar nog knap moeite voor, ondanks hun angst voor de mens.
Simpelweg omdat ze dat in de natuur gewend waren bij gebrek aan voedsel.

Nou vraag ik mij dus af :
Betreft dit hier dan de club hongerige Konikers uit het reservaat ? of hebben ze daadwerkelijk onderzoek gedaan bij de fokkers in Polen?
Want imo. zit daar dan nogal een verschil in.. ( Standaard gevoerd worden en dan zo'n onderzoek doen of in het reservaat waar ze moeten vechten voor hun maaltje? )

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:42

Eigenlijk is het niets nieuws. Pavlov heeft in een grijs verleden dit ook al eens onderzocht bij zijn honden. Conditioneren noemde hij het.

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:24

En zo maakt de voedsel en snoep industrie voor paarden weer extra winst ;-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:57

Bij de clickertrainers oud nieuws.
Dat is allang uit eerder onderzoek gebleken en haalt ook meteen de stelling onderuit dat je niet met voedselbeloning mag werken omdat het paard dan alleen nog daarvoor gaat en geen band met de trainer zou opbouwen.

Grote onzin, natuurlijk. Juist onder de serieuze mensen die met clicker werken (en nee, niet iedereen met een clicker in de hand doet aan clickertraining... verre van... ) zie je een enorm hechte band met het dier.
Heb dat zelf ook ondervonden.

Daar waar het mis gaat met werken met voer/voer geven, is er sprake van trainingsfouten en daardoor onduidelijkheid in de regels (vooral voor en door de trainer)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:56

Gini schreef:

Vaak betekent een kroel of klopje bij een getraind paard wel iets, omdat het gelinkt wordt aan een snoepje krijgen of het loslaten van de teugels :)

An sich betekent een klopje of kroel natuurlijk niets voor een paard (die nog nooit contact gehad heeft met mensen).

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:51

Het gaat er niet zo zeer om of het het voer is dat gewenst gedrag bewerkstelligt alswel de beloning die een paard krijgt voor goed gedrag. Of dat nu voer is, de clicker of een klopje. Het gaat om de associatie tussen gewenst gedrag en beloning. Interessanter zou zijn geweest als ze het onderzoek bij de aaigroep langer hadden voortgezet. Hoe lang zou het duren voordat in die groep 9 van de 10 paarden het gewenste gedrag vertonen? Dan is de conclusie leuker: met voer krijg je sneller resultaat.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:57

karijn schreef:
Het gaat er niet zo zeer om of het het voer is dat gewenst gedrag bewerkstelligt alswel de beloning die een paard krijgt voor goed gedrag. Of dat nu voer is, de clicker of een klopje. Het gaat om de associatie tussen gewenst gedrag en beloning. Interessanter zou zijn geweest als ze het onderzoek bij de aaigroep langer hadden voortgezet. Hoe lang zou het duren voordat in die groep 9 van de 10 paarden het gewenste gedrag vertonen? Dan is de conclusie leuker: met voer krijg je sneller resultaat.

Hier ben ik het wel mee eens! Ik denk namelijk dat wel beide effect heeft, maar het een wat langer duurt dan het andere. Ik ga me paard ook niet bij alles wat te snaaien geven...

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:05

dat had ik ze ook wel kunnen vertellen :+
mijn tinker vraagt standaard altijd om eten... knuffelen vindt hij best, maar daarna wil hij wel graag iets lekkers hebben :D

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:37

Een paard is niet blij dat hij naar binnen mag maar omdat hij te eten krijgt... Zet je een paard in een lege stal omdat het buiten regent gaan ze liever grazen in de regen dan binnen staan zonder eten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:43

Dat wist ik idd ook wel.
Als ik mijn paarden een hele week uit de wei haal savonds en ze iedere keer klaarmaak om te werken, komen ze na een weekje toch minder vlotjes af, dan als ik ze een hele week iedere avond een emmer voer voor hun neus ga gaan zetten.
Wil daarom niet zeggen dat een aai of klopje tijdens het werken geen betekenis heeft, maar als ze mogen kiezen denk ik wel dat ze de bak meusli kiezen ipv een klopje :D (wat heel logisch is, eten = overleven nl)

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:03

* not surprised * :')

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:57

denk dat dit naast paarden ook voor andere dieren geld ;)
Maar, voor mannen geld dit niet hoor!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:57

jooproo schreef:
denk dat dit naast paarden ook voor andere dieren geld ;)
Maar, voor mannen geld dit niet hoor!

Dat wisten we al... }>