Uitgave van paardenpaspoorten mogelijk gecentraliseerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Uitgave van paardenpaspoorten mogelijk gecentraliseerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 09:23

* http://www.bokt.nl

Afbeelding
Twee paardenpaspoorten, links van de (K)NHS, rechts van het KWPN
De Europese Commissie is serieus aan het overwegen om lidstaten te verplichten het aantal organisaties die paardenpaspoorten mogen uitgeven terug te brengen tot één per land. Daarnaast zou er een nieuwe paardendatabase moeten komen. Deze nationale database wordt verplicht. De Europese commissie wil dat in de database de gegevens per paard worden genoteerd. Van geboorte tot en met het overlijden. Dit zou al eind dit jaar in moeten gaan. Dat melden diverse Britse media, waaronder Horse and Hound. Reden: Het recente paardenvleesschandaal.

Volgens Britse organisaties die nu nog een paspoort mogen uitgeven (75) zou het op zulk korte termijn implementeren van een nieuw systeem een logistieke nachtmerrie zijn. In Nederland zijn er op dit moment circa dertig instanties die paspoorten uit mogen geven. De Britse organisaties hebben allemaal een brief gekregen van het ministerie dat zich bezig houdt met voedselveiligheid. Dat ministerie vond een gecentraliseerde paspoortsysteem al eerder een goed idee. Echter ondervonden zij bij de opzet hiervan in 2010 weerstand bij. Mede door Europese regelgeving.

In Groot-Brittannië is vorig jaar nog een nationale paardendatabase over de kop gegaan. Slechts vier jaar na de lancering was het niet meer rendabel, onder andere vanwege een tekort aan overheidsfinanciering. De overheid wilde er geen geld meer insteken, omdat de gegevens bij de 75 instanties werden geregistreerd. In de database stonden standaard identificatiegegevens van meer dan een miljoen paarden. Omdat het overlijden van paarden vaak niet geregistreerd werd ontstonden er ook fouten in de database. Toch vind het Britse ministerie nu dat het systeem weer nieuw (en beter) leven ingeblazen dient te worden.

Aangezien het een Europese regelgeving betreft, zou ook in Nederland de paspoortuitgave voortaan door 1 instantie geregeld gaan worden. Op de website van de PVV/PVE is nog niks te vinden over deze mogelijke verandering.

Francis

Re: Uitgave van paardenpaspoorten mogelijk gecentraliseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:31

Grappig, dit roep ik al jaren... Absurd dat er tig instanties zijn die een paspoort uit mogen geven. Met name voor de paarden die niet bij een van die stamboeken horen is het een drama. Kruisingen kunnen overal en nergens geregistreerd staan, in het begin was helemaal niet duidelijk waar je terecht moest, toen mocht je overal een paspoort aanvragen, later mocht je een korte periode alleen nog naar de KNHS maar dat is weer terug gedraaid en mag je weer zelf weten waar je 't paspoort aan vraagt. Lekker duidelijk, vooral omdat de chipnummer-zoek-sites lang niet altijd blijken te werken (mijn huidige paard kwam op de landelijke site niet omhoog, later op een andere kwam naar voren dat ze bij 't fjordenstamboek stond geregistreerd en pas toen ik daar haar nummer invoerde kwam er oude info naar voren. Mijn Paintmerrie kwam ondanks dat ze dus wel gechipt was op geen enkele site omhoog)....

Toen ik mijn Paintmerrie met KNHS paspoort en chip probeerde terug te vinden een paar jaar terug was haar info nergens meer op te vragen, chipnummer was op geen enkele site bekend, chipnummer stond nergens geregistreerd en pas toen ik zelf de KNHS belde konden ze ergens in de boeken terug vinden dat ze bij hun stond geregistreerd. Maar dat was in een periode dat de meeste Paints al via de NQHA gechipt werden (Paints vallen niet onder een van de Nederlandse stamboeken dus mag je het paspoort als een 'niet stamboekpaard' aanvragen waar je wilt) dus moest je maar net weten dat ze bij de KNHS gechipt was anders kwam je er nooit achter. Ook op paardenmarkten en bij slachthuizen is de chip dan wel verplicht maar registratie er van is minimaal, geen slachthuis of export-paardenmarkt kon mij vertellen of mijn merrie al dan niet geslacht of verhandeld was. Systemen zijn niet aan elkaar gekoppeld en die hele chip heeft 0,niks nut als het gaat om achterhalen waar een dier gebleven is. En daar was'ie toch juist voor bedoeld...
Nu weer... Ik probeer van m'n huidige merrie gegevens over haar verleden te achterhalen. Ze heeft een Pools paspoort, is hier in Nederland gechipt door de NQHA, maar ze blijkt bij het Fjordenstamboek geregistreerd te staan. Gek hé, dat je dan nergens fatsoenlijk info kunt vinden.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:40

Een goeie zaak. Gelijk invoeren per 1 januari 2014. Dat gezeur dat het allemaal zo moeilijk zou zijn. Gewoon even doorpakken en dan is het voor iedereen duidelijk.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:00

Ja slim!! Voor de overheid! Hebben ze alle eigenaren in één database. Met slechts één click op de knop kunnen ze iedereen meteen aanslaan voor paardenbelasting.... Je zal er maar 80 hebben staan!

Voedselveiligheid? Tuurlijk.....

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:20

Als paardenbelasting zou voorkomen dat er allemaal paardjes worden gehouden onder omstandigheden die niet oké zijn dan heb ik het er best voor over.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:23

JJane schreef:
Als paardenbelasting zou voorkomen dat er allemaal paardjes worden gehouden onder omstandigheden die niet oké zijn dan heb ik het er best voor over.

Tuurlijk voorkomt dat het niet. Het enige wat paardenbelasting gaat doen is de staatskas spekken, verder veranderd er helemaal niets.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:27

Ik wou net zeggen, in deze economische tijden denk ik dat paardenbelasting alleen maar betekent dat er nog meer beknibbeld gaat worden op uitgaven voor het paard en de paardenmarkt nog meer overstroomd gaat worden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:51

En dan zeker in elke gemeente een andere belasting.....
Hondenbelasting is daar al een heel goed voorbeeld van..

Maar ik ben wel voor 1 instantie per land die het paspoort uit mag geven, heel veel paarden die nu niet bestaan in het systeem maar toch levend en wel voor je neus staan. :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:55

Maar is het systeem dat in België bestaat dat niet handig? Ieder paard heeft hier een mutatiedocument en daarmee staat die ingeschreven in een database waar ook aangegeven staat of het paard bestemd is voor slacht of niet. Zo een systeem invoeren lijkt me veel simpeler en op kortere termijn mogelijk dan het centraliseren van de paspoorten.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:56

Paardenbelasting kan ook wel ingevoerd worden als er 30 uitgevende instanties zijn en zelfs zonder al die registratie info wel, kijk maar naar de hondenbelasting. Registratie en chippen van honden is pas dit sinds april van dit jaar verplicht en hondenbelasting bestaat al heel wat langer.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:50

Het is in ieder geval een stap in de goede richting, maar dan moeten de verschillende landen wel gaan samenwerken. Als een paard naar het buitenland verkocht word dan moet die dus echt overgeschreven worden, anders blijven er onbestaande paarden zijn. Levensnummers zouden dus op zo'n manier opgebouwd moeten zijn dat die internationaal te gebruiken zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 12:51

Dat zijn levensnummers ook (sinds 2007?) Jaartal weet ik niet zeker, maar alle levensnummers zijn tegenwoordig europees opgebouwd.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:00

Ben benieuwd hoe dit gaat lopen.
Dat het gecentraliseerd gaat worden is misschien beter, echter moet er wel 1 lijn komen in registratie kosten, want zoals nu betaal je bij de ene instantie meer of minder dan de andere. Hierdoor groeien organisatie's uit de grond want jah niemand wil meer betalen.

Dan moeten ook alle overlijdens geregistreerd worden, wat nu niet gedaan word.
Het zal het voor de staat makkelijk maken om inzichtelijk te hebben wie welke paarden heeft staan, echter moeten paarden bij verkoop ook overgeschreven worden, niet alleen naar het buitenland.
Zo heb ik er nog 7 meer in mijn KWPN bestand staan dan dat ik officieel heb, doordat er niet word overgeschreven door nieuwe eigenaren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:02

Ja, en dan gaan we zeker allemaal de prijs betalen zoals die nu is bij de duurste instantie.

Ik zit bij t fjordenstamboek, goedkoopste in Nederland. Als ik straks het dubbele moet gaan betalen voor mijn paspoorten zou ik flink balen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:48

Ja tuuk. :D

Net of zon database gaat helpen tegen frauderen met vlees. Koeien moeten ook helemaal tot aan de herkomst te herleiden zijn. Maar blijkbaar helpt dat niets tegen het bijmengen van wat Polly en Fury.

Andersom werkt het dan net zo. Pleur je toch gewoon de niet voor de slacht bestemde dieren in de balletjes van de Ikea, wie weet daar nou van? :D

En anders verkoop je het shetveulenvlees gewoon als reerug, gebeurt nu ook al. Daar helpen alle gegevens van de wereld niets aan.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:30

Je kan het toch gewoon regelen zoals bij een auto. Overschrijven bij een postkantoor en een vrijwaarding voor de oude eigenaar.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:35

Het zal dan niet alleen om paardenbelasting gaan, maar dan gaan ze ook 1.2% heffen van de waarde als vermogen. Dat zal toch moeilijk worden voor mensen die van hun zwarte geld wat paarden hebben gekocht. Oeps.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:25

clarence schreef:
Het zal dan niet alleen om paardenbelasting gaan, maar dan gaan ze ook 1.2% heffen van de waarde als vermogen. Dat zal toch moeilijk worden voor mensen die van hun zwarte geld wat paarden hebben gekocht. Oeps.

En ze gaan (ongv.) 450.000 paarden controleren? en wie gaat de waarde bepalen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:10

it`s all about the money.... :)ddd

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:05

Het EC heeft al jaren het Belgisch model gevolgd en hoogst waarschijnlijk zullen de richtlijnen voor het centraliseren ook gebaseerd worden aan het Belgisch Nationale Databank.
Deze is wel in handen van het Confederatie van het Paard ... zij het een Nederlands en Frans talig 'afdeling' ... tja het blijft Belgie met twee (eigenlijk 3) landstalen.

Procedure in Belgie voor Stamboek paarden: je het 'Identificatie' Dossier (Databank) en 'Registratie' Dossier (Stamboek)
- eigenaar meldt veulen aan stamboek via dekbewijs.
- Stamboek opent 'Registratie' Dossier en meldt veulen aan Nat.Databank
- Databank opent 'Identificatie' Dossier en stuurt eigenaar formulieren die door DA ingevuld moeten worden.
- Adhv de formulieren wordt veulen ook gechipt en deze formulier met nodige gegevens wordt teruggestuurd naar Databank.
- Databank maakt 'Identificatie' Dossier af en als bewijs van encodering van chip gegevens in Databank stuurt eigenaar een zg 'Mutatie Formulier'.
- dezelfde tijd wordt door het Databank (!!) het afwerking van het 'Registratie' Dossier bij het Stamboek vrijgegeven.
- na ontvangst vrijgave kan en MAG !! het Stamboek de paspoort afwerken en alles overhandigen aan de eigenaar.
Een Stamboek mag niet een Stamboek paspoort of registratie verwerken zonder dat het paard/veulen EERST geregistreerd is in het Databank.

Procedure voor niet-Stamboek paarden: loopt idem boven maar dan ipv het Stamboek wordt alles geregeld door het Confederatie van het Paard.

Het systeem werkt maaaaar er zitten veel hiaten in ... EN (wat mij en andere het meeste stoort) is het MONOPOLIE status van het Confederatie ... er niets en niemand die hun werking controleert.

Oh ja ... de fokker is het slachtoffer ivm kosten want die betaald het Registratie (Stamboek) en Identificatie (Databank) kosten in VOL. Alle 'mutaties' van de gegevens aan het Databank ivm eigenaar verandering, verandering van stal (moet ook vermeldt worden aan het Databank ivm traceability), overlijden, enz zijn daarna kosteloos.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:22

En laat ze gelijk eens wat verzinnen voor de afgekeurde paarden die je mag terug kopen van de verzekering o.i.d dat er iets met het paspoort gebeurd dat je het paard dus niet weer kunt gaan verkopen voor dik geld
Als zijnde goed

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:42

Melissa1996 schreef:
clarence schreef:

En ze gaan (ongv.) 450.000 paarden controleren? en wie gaat de waarde bepalen?

Dat hoeft niet want die staan dan gewoon in een database. Tja, waarde bepalen zal wat lastiger zijn, maar misschien net zoiets als WOZ van een huis. Zo oud, die discipline, die klasse, zoveel euro's. Misschien gaat 't allemaal wel meevallen, maar lijkt me toch een vervelende ontwikkeling als je een boel paarden hebt.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:18

Tjakka weer meer geld in het laadje voor de KNHS.

Die kunnen dan weer als enige instantie paspoorten uitgeven met absurd hoge prijzen omdat ze de enige marktleiders zijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:24

Wie zegt dat KNHS dat gaat doen ? Is een sportbond . Dat die zich maar met sport bezighouden .
Registratie van paarden zijn andere veel beter in . Maar als het dan eindelijk een goed systeem word . Ipv langs elkaar heen werkende toestanden. Tot heden heeft chippen en registreren niet ergens toe geleid .

Hendrik100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:31

Toch is de registratie van de twee hoevige een goed en sluitend systeem.
De verantwoording ligt bij de eigenaar van de dieren.
Er wordt een diertje geboren, de eigenaar moet een oormerk plaatsen en vult dit in op zijn IR.
Bij een paard kan de DA de chip plaatsen en als eigenaar vul je het in op je systeem.
Gaat het dier weg, ff invullen op de website.