Trailer met paarden op de kant op A28

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Trailer met paarden op de kant op A28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 17:47

http://www.rtvdrenthe.nl

Bij een ongeval op de A28 bij Beilen is zondagmiddag een paardentrailer op de zijkant terecht gekomen.

De twee IJslandse paarden in de trailer werden onrustig door de harde wind, waardoor de trailer los van de auto kwam. De trailer viel op de zijkant en kwam tot stilstand tegen de vangrail. Wonder boven wonder mankeerden de paarden niks.

Klik hier voor een filmpje.

Somebitch

Re: Trailer met paarden op de kant op A28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:48

Jeetje dat wil je ook niet meemaken zeg.. :\ Gelukkig mankeren de dieren niks.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:30

Gaan ze nu weer met hun eigen trailer weg? Ik dacht dat dat ding aardig schade had.

Wat een geluk dat beide diertjes weer de trailer op liepen en op het eerste gezicht niks mankeren. Je schrikt je dood!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:32

Pff die hebben een engeltje bij zich gehad...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:33

het is ook geen 2 paards trailer.

vraag me af wat voor auto ervoor stond.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:36

Vgm inderdaad dezelfde trailer, en die beestjes passen er net in.

Sjongejonge, levensgevaarlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:37

Bah wil je ook niet meemaken.

Vraag me dan alleen wel af wat voor auto er voor stond en of de disselkop wel goed vast zat :o

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:14

Twee ijslanders passen samen prima in een 1½ of 1 3/4-paards trailer, dat is heel gebruikelijk. Wat voor auto er voor stond is op het op dit moment beschikbare beeldmateriaal niet te zien. Daarover kunnen we dus niet oordelen. Het cruciale punt is imo.: Waarom is die koppeling losgeschoten? Dat hoort niet zomaar te kunnen. Echt defect kan ie echter ook niet zijn, anders had de politie niet toegestaan dat de paarden in dezelfde trailer verder vervoerd werden. Vraatekens alom dus, wellicht dat er nog verdere berichtgeving over komt die meer duidelijkheid over deze details verschaft.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:26

Wat verschrikkelijk! De beestjes leken gelukkig inderdaad nog rustig, en liepen gelukkig ook nog de trailer op!

Wij vervoerden vroeger ook een (smalle) haf en grote shet samen in een 1,5 paardstrailer. Met een schotje ertussen is het redelijk te doen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:29

Heel apart dat de trailer zo achter een politiebusje geknoopt wordt en de pony's er weer verder mee vervoerd worden....

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:39

Rubber_Duck schreef:

Idd. Als je dit gedaan had en de politie kwam je tegen heb je een boete aan je boks hangen :s

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:06

1 3/4 is ie zeker niet, hij is redelijk smal. en dat het niet prima gaat, bewijst dit ongeluk maar weer...hij was gewoon onstabiel.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:19

Sjors schreef:
Rubber_Duck schreef:

Idd. Als je dit gedaan had en de politie kwam je tegen heb je een boete aan je boks hangen :s

Boete heb je toch pas als je het maximum laadgewicht overschrijdt? Geen idee wat een IJslander weegt (350/400 kg?) maar dat zou moeten qua gewicht.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 04:43

spicegirl schreef:
1 3/4 is ie zeker niet, hij is redelijk smal. en dat het niet prima gaat, bewijst dit ongeluk maar weer...hij was gewoon onstabiel.
Enig idee hoeveel ijslanders er op deze manier vervoerd worden? Nee? Dacht ik al. Ik kan je vertellen: heel veel. En nu gaat het één keer mis. En terwijl er in het artikel nagenoeg geen feiten vermeld worden waaruit kan worden opgemaakt wat nu de preciieze oorzaak is van het kantelen, durf jij hier schaamteloos te roeptoeteren dat de trailer instabiel was door de manier van laden. Niet zo goed opgelet bij natuurkunde waarschijnlijk?

Oké, zal ik je even bijspijkeren, let op: Twee ijslanders wegen samen ongeveer evenveel als één flinke KWPN'er. Die in een 1½-paards vervoeren vind je waarschijnlijk geen enkel probleem? Wel, die flinke KWPN'er zijn zwaartepunt lig zo'n 30 tot 40 cm hoger boven de vloer van de trailer dan dat van twee IJslanders. Verder beweegt dat zwaartepunt aanzienlijk meer van links naar rechts en terug, gewoon omdat er meer ruimte voor 'm is om dat te doen. Het lijkt me dus wel duidelijk welke van de twee 'ladingen' door zijn aard en vorm het meest instabiel is. Ik zal een hint geven: dat zijn niet de IJslanders. :)*

De meest logische verklaring voor het kantelen, en het beeldmateriaal lijkt die hypothese te ondersteunen, is imo. dat de trailer na het losschieten van de koppeling met twee wielen in de berm terecht is gekomen terwijl hij nog vaart had. De trailer die in zo'n geval niet om gaat, moet denk ik nog worden uitgevonden.

S_a_f_a_r_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 04:57

De kar mag 720 kilo dragen. Denk dat mevrouw daar net op het nippertje op zit zulke dingen zijn altijd gewaagd en vreselijk als het overkomt natuurlijk.

Dat wens je niemand toe

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 05:04

Eirikur, valt me op dat het symbool op de zijkant van de trailer precies hetzelfde is als jouw avatar, toeval? :)

Ik had ze nooit terug geladen in dezelfde trailer na zo'n klap. Levensgevaarlijk.
Gelukkig zijn de paarden er zo te zien ongeschonden uit gekomen.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 05:22

Pffff...... dat hoop je toch nooit mee te maken zeg!!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 05:55

Eirikur: dat die omgaat met vaart en zo'n gewicht is inderdaad logisch.
Maar dat die losschiet betekend denk ik dat er veel te hard gereden is icm evt het "springen" van beide ijslanders (of wat ze gedaan hebben) als ik met een kwpner normaal rij en hij bokt 3x dan schiet hij bij mij niet los (tot nog toe).
Als ik boven de 100 ga rijden durf ik het niet te zeggen...

Maargoed gelukkig dat het redelijk afgelopen is allemaal.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:36

Cayenne schreef:
Eirikur, valt me op dat het symbool op de zijkant van de trailer precies hetzelfde is als jouw avatar, toeval? :)

Oog voor detail!

Of het wel of niet kan qua gewicht zou ik meerdere paardjes niet snel in een 1,5 paards trailer zetten. De kap van de trailer is aardig ingescheurd en gezich hoe ze de trailer rechtzetten verwacht ik niet dat hij heel zwaar is van zichzelf?

Maar een trailer mag ook niet met onrustige paarden losschieten. Dus of er is iets fout in de mechaniek of een mensenfout...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:42

Eirikur schreef:
spicegirl schreef:
Enig idee hoeveel ijslanders er op deze manier vervoerd worden? Nee? Dacht ik al. Ik kan je vertellen: heel veel. En nu gaat het één keer mis. En terwijl er in het artikel nagenoeg geen feiten vermeld worden waaruit kan worden opgemaakt wat nu de preciieze oorzaak is van het kantelen, durf jij hier schaamteloos te roeptoeteren dat de trailer instabiel was door de manier van laden. Niet zo goed opgelet bij natuurkunde waarschijnlijk?

Oké, zal ik je even bijspijkeren, let op: Twee ijslanders wegen samen ongeveer evenveel als één flinke KWPN'er. Die in een 1½-paards vervoeren vind je waarschijnlijk geen enkel probleem? Wel, die flinke KWPN'er zijn zwaartepunt lig zo'n 30 tot 40 cm hoger boven de vloer van de trailer dan dat van twee IJslanders. Verder beweegt dat zwaartepunt aanzienlijk meer van links naar rechts en terug, gewoon omdat er meer ruimte voor 'm is om dat te doen. Het lijkt me dus wel duidelijk welke van de twee 'ladingen' door zijn aard en vorm het meest instabiel is. Ik zal een hint geven: dat zijn niet de IJslanders. :)*

Het heet niet voor niets "een-paards-trailer". Los van het feit of er 1,2 of 3 in passen, ze zijn er niet voor niets. Ze kunnen over elkaar struikelen en vallen etc. Dan moet je met shetlanders met tussenhekjes werken of zelf een tussenschot plaatsen. Los van het feit over het zwaartepunt, wat dat staat er los van. Als er ineens heftig bewogen wordt na bijvoorbeeld een valpartij en het weer opkrabbelen etc, dan kan de trailer behoorlijk bewegen achter de auto. Als er dan ineens een berm of stuurcorrectie komt kan het al omvallen.

Wij hebben het zelf gehad in een trailer zonder schot met een D-pony en een kleintje, maar die stonden bij aankomst keurig aan elkaars andere kant. Met de touwen gedraaid. Dus voor ons nooit meer zonder schot.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:44

Heftig zeg

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:45

eens met ceasar :j
je kan niet zeggen dat het goed gaat, na zo 'n ongeluk.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:55

De trekauto is wel te zien, is een Volvo. Die kan dat prima trekken.

Dat er twee ijslanders in een 1,5 paards trailer staan; nou en. Zal bokt weer niet zijn die daar over valt. Dat is ECHT de reden niet van het losschieten. Te zien aan de trailer is er totaal geen schade aan dissel oid; dat is dus echt niet met geweld losgekomen. Dat heeft gewoon nooit goed vast gezeten.

Erg hard hebben ze ook niet gereden, die trailer heeft amper schade. En dat zijn toch slappe dingen, die trailers.

Lieve brave pony's ook trouwens. Menig paard had behoorlijk heisa gemaakt.... Daarom kunnen ze dus ook zonder problemen naast elkaar staan :)

Naar dat het gebeurd is, maar blij dat er geen groot leed of schade is! Wijze les: GOED je koppeling controleren voor je wegrijdt. Liever 10x te veel dan 1x te weinig.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:56

Ik had m'n beestjes er voor geen ton weer in gezet :n

Eerst die trailer maar eens goed na laten kijken ... van een beetje wiebelen schiet die echt niet zo maar los en erg veel ruimte voor heftige bewegingen hadden ze zo te zien echt niet ...

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:12

collega van me had daar in de file gestaan. die heeft nog wel een politieauto gezien met een trailer er achter, dus ze zullen vast goed bekeken hebben of die trailer nog kon rijden...
wel echt een naar ongeluk :(