Isabell Werth over Isabell Werth en haar paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Isabell Werth over Isabell Werth en haar paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 14:56

http://www.bokt.nl / http://www.dressage-news.com

De Duitse Isabell Werth (44) is er van overtuigd dat ze met Bella Rose een goede kans maakt op de Europese Kampioenschappen. Het is alleen de Duitse FN die haar in de weg zit met de aanklacht voor drugsgebruik.

Werth heeft inmiddels een indrukwekkende staat van dienst op haar naam staan en zou het EK 2013 daar graag aan toe willen voegen. Werth zegt nog volop in haar carrière te staan. Daarbij is ze nog steeds enthousiast over het trainen en verbeteren van jonge, potentiele Grand Prix paarden. Op dit moment heeft Werth 31 medailles, waarvan 23 gouden (Olympische, Wereld en Europese kampioenschappen). Werth heeft inmiddels met diverse paarden op het hoogste niveau geacteerd. Zo heeft zij onder meer met Gigolo, Antony FRH, Satchmo, Don Johnson FRH, El Santo en Warum Nicht FRH meerdere successen gehad.

Zowel Don Johnson en Warum Nicht kunnen, volgens Werth, zeker nog verbeteren de komende tijd. Met de twaalfjarige Don Johnson werd ze Werth vijfde tijdens de wereldbekerfinale in Gothenburg. De twaalfjarige Warum Nicht werd in 2012 meegenomen naar de wereldbekerfinale. Met het Duitse team werd Werth tweede tijdens het EK 2011.

Door de FN is ze echter, in vier jaar tijd, voor de tweede keer beschuldigd van het toedienen van medicijnen die niet op een wedstrijd zijn toegestaan. Daarnaast wordt Werth door mensen die zich anoniem verschuilen achter sociale media ook van beschuldigd dat ze de rollkur bij haar paarden gebruikt. Volgens Werth is dit onjuist.

Het paard El Santo staat centraal in de beschuldiging van de FN. Dit paard werd positief getest op de aanwezigheid van cimetidine, een medicijn tegen maagzweren. Het medicijn werd in juni 2012 tijdens een routinetest tijdens het Rheinlandse kampioenschap ontdekt.

Bella Rose, een negenjarige Westfaalse vosmerrie dat bij haar eerste Grand Prix debuut boven de 75 procent wist te scoren zorgt ervoor dat Werth positief blijft denken. Werth blijft zich focussen op de Europese kampioenschappen, aankomende zomer in Denemarken. “Het beste paard dat ik tot nu toe heb gehad. Het is zo goed om van andere mensen om mij heen te horen dat het zo’n geweldige merrie is. En dat in de tweede helft van mij carrière. Ik kan op dit moment nog niet zeggen wanneer ik ga stoppen. Over vijf jaar of over tien jaar? Dat is afhankelijk van de paarden.”, aldus Werth. “Ik neem bij elk paard de ervaringen van de vorige mee. Dus ook de fouten die ik heb gemaakt. Het volgende paard heeft daar weer voordeel van. Zeker Bella. Dat is een paard die alles heeft wat je wil, met extra ‘go’. Ik heb haar op de achtergrond door kunnen trainen, omdat ik voldoende andere paarden had om te rijden.”

Of Werth daadwerkelijk mee zal kunnen doen met het EK, is dus deels afhankelijk van de FN. De zaak die op dit moment nog loopt kan zeker nog een jaar door lopen. “Ik vind het jammer, omdat het onduidelijk en warrig is. Ik wacht wel af. Ik verwacht dat het goed afloopt, omdat de paarden niet behandeld zijn moet het medicijn.” Werth heeft direct nadat de resultaten bekend waren een onderzoek ingesteld. Werth kwam tot de conclusie dat de vervuiling via de waterbak heeft plaats gevonden. Warum Nicht, op stal de buurman van El Santo, kreeg Cimetidine toegediend via een spuit in zijn mond. Deze spuit werd in de waterbak van Warum Nicht uitgespoeld. Door een stroomuitval viel de druk op de waterbakken weg waardoor het water kon terugstromen. Zo kon het besmette water weer terecht komen in de waterbak van El Santo.

Werth is wel kritisch over de FN. “Als je wint dan zijn ze er, maar bij een probleem laten ze je in de kou staan.” Een gevoel dat collega ruiter Matthias Alexander Rath deelt.

Het anonieme commentaar dat op internetsites verschijnt over haar en haar mederuiters en hun toegediende trainingsmethodes gaat Werth ook niet in de koude kleren zitten. “Bij elk paard moet je de sleutel weer opnieuw vinden. Het ene paard rijdt je wat ronder, het andere weer net een tikkie hoger. Bij de een rijdt je er meer aan en de volgende heeft weer minder werk nodig. Vanwaar dat commentaar? Niemand wil foto’s zien waarbij de paarden onder veel druk worden gezet of pijn worden gedaan. Maar dat betekent niet dat we geen paarden meer mógen rijden. Er zijn altijd momenten waarop een paard net wat dieper komt. Je kan niet verwachten dat elke stap perfect is. Om die perfectie te bereiken moet je trainen. De training van een paard gaat geleidelijk. Het duurt jaren voordat een jong paard op Grand Prix niveau is. Sommige kritiek is eerlijk en opbouwend. Andere kritiek is gewoon dom, zonder enige onderbouwing. Het betekent niet dat iemand die een ruiter bekritiseerd zelf een topruiter moet zijn, maar er zou wel sprake moeten zijn van respect. Er moet geen discussie zijn op basis van 1 foto. Het betekent niet dat we geen negatieve reacties willen, zolang dit maar eerlijk en respectvol gebeurd. We willen niet als een idioot behandeld worden. Mijn filosofie is dat als je een paard perfect wil hebben op wedstrijd, dan heb je een paard nodig dat zelfvertrouwen heeft en vol met leven zit. Zo’n paard kan dus wel eens onverwacht reageren in de wedstrijdring.”

Isabell Werth en Bella Rose
Isabell Werth en Bella Rose II

Verwant artikel
[VN] Isabell Werth moet voor tuchtcommissie verschijnen
[VN] Isabell Werth over de beschuldigingen van doping
[VN] Dopingzaak van Isabell Werth uitgesteld
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 11-05-13 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Re: Isabell Werth over Isabell Werth en haar paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:04

Leuk paard zo op de foto! En een keertje een wat kleiner paard voor Isabell? :D Staat haar goed, ze lijkt ineens een stuk langer!!

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:14

Prachtig dier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:50

Ik vind de paarden van Isabell meestal niet bepaald moeders mooisten, maar zo op het eerste gezicht lijkt me dit een leuke merrie! Ben benieuwd! Altijd leuk als zulke ruiters met nieuwe paarden komen! :))

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:23

12-jarige Warum Nicht? Die is toch zeker 17 toch??

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 08:18

Bella rose is echt een gaaf paard <3
Hoop dit paard nog vaker je zien

Mooi en duidelijk stuk ook

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:20

http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... 190&t=6758
hier nog een filmpje van de grand prix special van gister of eergisteren. is echt een leuke merrie, alleen ik vind dat Isabell soms best wel wat onrustig zit. Dat heeft ze wel vaker. en ja of het goed is of niet daar kan ik niet echt over oordelen maar dat viel me laatst op.