Vijf hoefbevangen pony's aangetroffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Vijf hoefbevangen pony's aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 13:00

http://www.hvzeeland.nl/

Op 23 april jongstleden heeft de politie, in een wei in 's-Heer Hendrikskinderen, Zeeland vijf 'hoefbevangen' pony's aangetroffen. De politie heeft dit zojuist bekend gemaakt.

Twee van de pony's waren er zo ernstig aan toe dat ze niet meer naar de watervoorziening konden lopen. Tegen de eigenaresse van de dieren is proces-verbaal opgemaakt en er is bestuursdwang toegepast. Deze bestuursdwang houdt in dat de eigenaresse meteen moet zorgen voor medische hulp aan de dieren. Doet zij dit niet dan wordt er een bedrijf ingehuurd om voor de pony's te zorgen. De kosten hiervan worden verhaald op de eigenaresse.

Hoefbevangenheid is een ontsteking die kan ontstaan als de hoeven van een paard of pony te lang worden. Deze aandoening is voor het dier uiterst pijnlijk. Uiteindelijk heeft een paard of pony zoveel pijn dat hij zijn voorbenen van de grond wil halen waardoor het lijkt alsof hij steeds naar achteren leunt. Uiteindelijk gaat het dier liggen en kan niet meer naar het water lopen. De voornaamste oorzaak van hoefbevangenheid is te veel of te rijke voeding en weinig beweging.

NathalietjeB

Re: Vijf hoefbevangen pony's aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:06

ag arme paardjes

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:34

Arme paarden :(:)

JobR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:48

Is er al meer over bekend nu ? :)

farichta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:53

Hoefbevangenheid heeft volgens mij toch echt een andere oorzaak, al doet dat niets af aan het lijden van de diertjes :n

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:09

Ja, hoor, kan er wel wat over zeggen.

Deze pony's stonden in een grote wei, vol gras met een waterput waar de pony's die het te zwaar hadden om te bewegen niet heen konden, zij hadden ook een tekort aan water. De hoeven waren zo te zien al een hele lange tijd niet bekapt.
Dat zijn ze nu wel.
Mevrouw (de eigenaresse) wilde niet met ons in discussie en vertelde al 30 jaar paarden te hebben :( . Dat er sprake was van hoefbevangenheid (laminitis) ontkende ze en lachte het weg. Ze vond ook dat ze prima voor de pony;s zorgde. Omdat we de pony's wilden helpen geen discussie aangegaan met haar maar gedaan wat moest gebeuren.

Direct na ons is de dierenpolitie ter plaatse geweest naar aanleiding van het filmpje en de foto's. Zij hebben direct actie ondernomen, mevrouw gesommeerd medische hulp in te schakelen. Twee pony's konden zo goed als helemaal niet meer lopen.
De twee donkere pony's staan nu in een zandbak. Ze hebben pijnstillers en de andere drie staan in een aangrenzend weiland waar minder gras op staat. Nu maar hopen dat het goed gaat.

Om de twee dagen gaat de dierenpolitie kijken en zo is er voorlopig doorlopend toezicht. Super goede samenwerking met hen!

Paar foto's
Dit troffen we aan toen we de wei in gingen om te bekappen en wat plaatjes te maken, zien doet geloven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij leeft nog, maar wat een pijn.
Afbeelding

Afbeelding
Onder grote belangstelling voor de koffer van mijn vriendin

Filmpje kan schokkend zijn, maar als jullie ook opletten kunnen we allemaal wat doen, een handje helpen.
Binnen een straal van 100 km kun je ons bellen en helpen we tegen goedkoop tarief.
We noemen dit Ponytango, want nog veel te vaak zijn Shetland pony's de dupe.

Ook zij zijn het waard, want ook zij zijn een Paard.

http://www.youtube.com/watch?v=UpJ90lr6PqY

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:16

jeetje paarden tango
dit breekt mijn hart

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:21

OMG, ik geloof niet dat ik het filmpje verder wil zien dan 30 sec..tranen en boosheid. Wat hebben die een pijn de arme schatten. Ongelooflijk dat de eigenaresse het zover heeft laten komen. Vreselijk is dit.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:26

Verschrikkelijk. Ik kan me hier zo boos om maken he! Arme pony's. Ik zou ze zo allemaal weg willen gaan halen daar, bah. Waarom wil iemand op zo'n manier paarden houden? Ik begrijp dat nooit... Het leed is duidelijk te zien, hoe kunnen eigenaren daar tegen?
Die arme donkere pony's. Ik hoop dat ze er allemaal goed bovenop komen, maar als ik die donkerbruine zo zie liggen dan breekt mijn hart. Wel goed werk hebben jullie verricht paardentango. Ik hoop dat het mag baten!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:27

Het breekt ons hart ook, daarom doen we er iets aan.
En je moest eens weten wat je zo aantreft, vaak vlakbij. Van een afstand zie je een leuk groepje pony's, maar als je even verder kijkt...

Ik ben blij dat we kunnen helpen, en echt iets kunnen doen voor onze kleine vrienden en vriendinnetjes. Hoop dat jullie ook een oogje in het zeil houden, want samen kunnen we helpen.
Een voor een...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:32

Oh arme beestjes... ;(
Echt je hart doet pijn bij die beelden.

En wat een vreselijk mens, kan er niet bij met mijn hoofd |o

Paardentango; Geweldig :j

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:33

Jeetje!
Arme paarden!
Dat sommige mensen zo met hun dieren omgaan snap ik echt niet :n |o

Paardentango goed werk wat jullie verrichten :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:44

Jeetje die beelden, echt verschrikkelijk! ;( Arme beestjes.

Super goed werk PaardenTango! Toppie!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:44

Voor mij mag zij geen paarden meer houden gestoord persoon, dit is zo zielig en dan ook nog niet toegeven

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:52

Goed werk doen jullie! Wat een arme ponys.. lijken eerder walrussen op pootjes..
Enorm zijn ze! Dat ze uber haupt nog konden staan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:59

Begrijp ik het goed dat ze nog bij de eigenaresse staan?!

Ik kijk regelmátig animal cops op animal planet, nou, in Amerika stonden die beestjes nu al bij de dierenbescherming in de stal én had die vrouw een fikse straf aan dr broek hangen!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 00:01

Jeetje wat vreselijk voor die arme pony's. Helemaal volgevreten met alle gevolgen van dien. Helaas zie ik het ook vaak, veel mensen denken dat als ze geen krachtvoer geven hun paard/pony niet bevangen kan raken. Maar helaas is niets minder waar. Ik heb zelf een paard verloren aan hoefbevangenheid en weet wat voor een vreselijke ziekte het is. Ik hoop echt dat deze pony's er bovenop gaan komen en dat ze zich nu niet meer helemaal vol kunnen vreten en ze snel opknappen. Het gras van nu is erg gevaarlijk, het groeit snel en ook al staat er niet veel er zit veel voeding in, gauw teveel voor sobere rassen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 00:18

Kunnen die paarden nog wel fatsoenlijk lopen ondanks dat ze nu bekapt zijn? Die stand van de benen bij dat filpmje, bahh.. Heeft dat niet voor blijvende schade gezorgd? Eigenlijk hoop ik dat de vrouw verzuimd in de verzorging zodat de paarden er weggehaald worden.. Dat een dergelijk iemand nog een kans krijgt, onbegrijpelijk. Fijn dat je zo betrokken bent met deze beestjes tango.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:25

Wat een super werkt doen jullie, paardentango. Vreselijk om die arme arme stakkers te zien, zoveel medelijden.. Hopelijk komt het allemaal nog een eind goed.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:57

Had wel graag willen zien hoe het wordt als jullie ze dan bekapt hebben en ook ik vraag me af of ze dan weer kunnen lopen en of de pijn dan ook weg gaat.

Super wat jullie doen en gedaan hebben, petje af!

basic_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:16

Gruwelijk !!die blik van de donker bruine shet. Hoe kun je dat als eigenaar nou niet zien en ontkennen???

Ik hoop zo dat ze er weer boven op komen .

Heel veel waardering voor het werk dat jullie hebben gedaan.

Wat ik me afvraag als je de beelden hebt kun je dan niet voorkomen dat deze pony's bij deze eigenaar blijven en dat ze een verbod krijgt op het houden van pony's?

Ach ,zo zal het wel weer niet werken, frustrerend hoor!

Gelukkig zijn er mensen zoals jullie,hoewel ik me kan voorstellen dat het voor jullie ook afschuwelijk moet zijn om door zo'n eigenaar te worden uitgelachen.

Pff kan er gewoon niet bij.......

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:54

Ze lachte het weg... Bah, hoe kan je daar nou nog om lachen?

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:59

Vreselijk. Maar wat goed dat jullie actie hebben ondernomen en die pony's zo hebben geholpen.
TOP.

mini1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:02

Allereerst: super wat jullie doen Paardentango!! Grote bewondering voor het feit dat je je rustig heb kunnen houden toen "eigenaresse" de ernst van de zaak weglachtte..... Dat was mij niet gelukt, had haar alle hoeken van die wei laten zien.
Voor de (dieren)politie is dit een zeeeer bekend adres!! Blij te horen dat ze nu wel alert hebben gereageerd! Toch geleerd van hun fouten in het verleden en waarschijnlijk goed op de vingers getikt door hogerhand. Nog geen jaar geleden is hier (onder politiebegeleiding) een paard ter plekke afgemaakt toen hij stervend op de grond lag tgv (oa) ondervoeding icm hoge temperaturen, geen water, geen eten, hij werd ongeveer opgevreten door de vliegen die zich tegoed deden aan de open wonden. Een vriendin en ik zijn dagenlang bezig geweest om de dierenpolitie daar ter plaatse te krijgen. Heb zelfs de burgemeester ingeschakeld en die heeft een onderzoek ingesteld in waar het mis is gegaan. Door interne miscommunicatie heeft het allemaal te lang geduurd en kwam hulp te laat. Heel lang verhaal, zal het jullie besparen, word nog woest als ik eraan terugdenk. Paard was al oud, maar is dat een reden om hem zo aan zijn einde te laten komen??? Dacht het niet!!! Dus "mevrouw" daar is gewoon weer lekker bezig met het houden van paardjes en tjongejonge, dertig jaar ervaring met paarden..... Ja, ervaring in het laten lijden en niet verzorgen van die arme dieren, daar is ze goed in. Walgelijk walgelijk walgelijk!! Wat mij verbaast is dat zulke zieke lui dus gewoon door kunnen gaan met het houden van paarden. Opsluiten dat mens en de sleutel wegknikkeren!!

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:06

Krijg er rillingen van!
Dat je je paarden zo (dus eigenlijk niet) behandeld!

Ik heb niet het topic helemaal gelezen, maar heb begrepen dat de hoefsmid dit voor een klein bedrag doet?
respect voor paardentango! denk niet dat veel hoefsmeden dit zouden doen.