Australië gaat tienduizend wilde paarden afschieten [audio]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Australië gaat tienduizend wilde paarden afschieten [audio]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 12:57

*http://www.nos.nl

De dieren leven in de binnenlanden en de outback wordt getroffen door grote droogte. Vandaar dat de overheid de dieren uit hun lijden wil verlossen.

Australië is van plan om tienduizend wilde paarden af te schieten. De dieren leven in de door droogte getroffen binnenlanden en hebben daardoor een gebrek aan eten en drinken. Door ze nu dood te maken, zou hun lijden worden verkort.

Volgens de Central Land Council voltrekt zich in het midden van Australië een milieu-tragedie. Vandaag verspreidde de organisatie foto's van paardenkarkassen rondom uitgedroogde drinkplaatsen. Ook zijn beelden gemaakt van dromedarissen die zich verdringen rondom een vervuilde poel.

Volgens de organisatie lijden de dieren onder gebrek aan water en voedsel en zijn ze beter af als ze worden afgeschoten. Ook zou dat beter zijn voor de inheemse diersoorten. Daarom heeft de Council besloten om tienduizend paarden af te schieten in een gebied ten westen van Alice Springs.

Wilde paarden werden ooit meegenomen uit Europa om als werkpaarden dienst te doen. Later werden ze achtergelaten in de woestijn, waar ze ondanks de barre omstandigheden wisten te overleven. Zonder natuurlijke tegenstanders groeiden de dieren uit tot een plaag. Ze vertrappen de grond en drinken het water op voor de inheemse diersoorten. Ook dromedarissen en ezels vormen een groot probleem in de outback.

Omdat de dieren in een ruig en uitgestrekt gebied leven, zullen de paarden vanuit een helikopter worden neergeschoten. De karkassen blijven liggen om te rotten, want het gebied is te ruig om de dieren op te halen of te begraven. In de outback is het niet ongebruikelijk om dieren vanuit helikopters te bejagen. Het gebeurt ook met wilde kamelen.

Een paardenorganisatie heeft inmiddels protest tegen het plan aangetekend. De dieren zouden afstammen van de paarden die meekwamen met de allereerste vloot in 1788. Vanwege de historische waarde van de diersoort wil de organisatie dat de jacht op de Walers, zoals de paardensoort heet, wordt verboden.

audiofragment

Collie2008

Re: Australië gaat tienduizend wilde paarden afschieten [audio]

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:59

Tsjah, geen ecologisch evenwicht dus. Liever afschieten dan verhongeren

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:59

Pfff... :n Ze hadden ook wel iets meer moeite kunnen doen om ze te redden.. natuurlijk , tienduizend is heel veel maar ze hadden nog zo veel mogelijk kunnen proberen om te redden.. :(

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:01

xBalou schreef:
Pfff... :n Ze hadden ook wel iets meer moeite kunnen doen om ze te redden.. natuurlijk , tienduizend is heel veel maar ze hadden nog zo veel mogelijk kunnen proberen om te redden.. :(

Zoals?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:02

Ja, waar moet je met zulke dieren naartoe?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:02

Lekker in de gehakt :) ik zie weer een vleesschandaal aankomen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:03

Big BBQ

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:03

I'm in. Altijd al een keer paardenvlees willen proberen

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:04

Hmm ergens wel begrijpelijk,
Ik vraag me alleen wel af of dat niet één grote chaos wordt, als ze een voor een afgeschoten worden vanuit een helikopter?
Of is dit een domme vraag:')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:04

Nee slimme vraag, dat wordt inderdaad blinde paniek

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:10

Ze kunnen moeilijk zo'n groot aantal paarden vangen en verkopen net als Exmoors hier dacht ik. Maar zou liever zien dat er ook een deel misschien een beter huis kreeg. Of zeg ik hele domme dingen? :+

Eerst blinde paniek veroorzaken en ze dan van het leven beroven vind ik ook een vreselijke manier, maar verhongeren is ook vreselijk.
Wat een nare situatie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:18

Ze zouden ze misschien wel kunnen verkopen, of vangen en naar een ander deel van het land brengen. Ik snap natuurlijk dat dit erg veel werk zou zijn, maar ze zouden het in ieder geval met een deel kunnen proberen. Het is zonde om 10.000 van die prachtige dieren neer te schieten.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:21

Misschien kunnen ze dan kijken naar de sterke en gezonde dieren? Misschien kunnen ze die ''redden'' en de zieke/zwakke dieren afschieten?

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:21

Ik hoop ook altijd maar dat ze goed beschoten worden, vanuit de helikopter kan je natuurlijk niet controleren of een paard echt dood is.
Maar in één keer echt dood is misschien wel beter dan verhongeren. Maar wel heel erg triest dat het nodig is. Zou het niet mogelijk zijn om mensen de kans te geven een paard te kopen (misschien mensen die een uitdaging zoeken) voor privégebruik?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:22

Van 10000 paarden kunnen heel wat mensen eten. En in tijden van recessie gaan mensen niet even een paard kopen. (weet trouwens niet of ze daar in Australië ook last van hebben)
Maar ik hoop maar voor die paarden dat die helikopter schutters goed kunnen richten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:23

Het is een beetje kiezen tussen 2 kwaden. Er zijn er teveel en er zijn geen natuurlijke vijanden om ze uit hun lijden te verlossen en de zwakke dieren te vangen. Ik vind het goed dat ze ze afschieten, beter dan een ellendige hongerdood sterven gok ik zo. En tja, heb je wel eens een leeuw op een antilope zien jagen :+ dat gaat er ook niet heel zachtzinnig aan toe. Met een goedgemikte kogel (al lijkt me dat wel lastiger vanuit een helikopter) zijn ze sneller dood.

Je zou je wel af kunnen vragen of ze dit (in de toekomst) niet in betere banen zouden kunnen leiden zodat dit niet nodig is. Maarja ga ze maar vangen in zo'n uitgestrekt gebied, kost klauwen met geld, denk dat het in verhouding niet genoeg oplevert anders zou het wel gebeuren zou je zeggen.

edit: en wat die organisatie betreft... waarom gaan ze er zelf niet een paar vangen dan :+ kunnen ze ermee gaan fokken :+ Vind dat altijd een beetje raar geneuzel. Als er toch zoveel zijn waarom is het dan een probleem dat er een aantal nu uit hun lijden verlost wordt. Ze sterven hiermee toch niet uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:29

Kaartje23 schreef:
Ik hoop ook altijd maar dat ze goed beschoten worden, vanuit de helikopter kan je natuurlijk niet controleren of een paard echt dood is.
Maar in één keer echt dood is misschien wel beter dan verhongeren. Maar wel heel erg triest dat het nodig is. Zou het niet mogelijk zijn om mensen de kans te geven een paard te kopen (misschien mensen die een uitdaging zoeken) voor privégebruik?

Dit vind ik een erg goed idee. Ik ken mensen die echt van uitdagingen houden, en dit zou een goede kans zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:38

belle_boef schreef:
Van 10000 paarden kunnen heel wat mensen eten. En in tijden van recessie gaan mensen niet even een paard kopen. (weet trouwens niet of ze daar in Australië ook last van hebben)
Maar ik hoop maar voor die paarden dat die helikopter schutters goed kunnen richten

De paarden worden niet opgegeten, ze zullen blijven liggen en verrotten, nadat ze in sommige gevallen een langzame dood zijn gestorven; vanuit een helikopter een paard zo schieten dat het meteen dood is, is vrijwel onmogelijk en nadien controleren doen ze dus ook niet. Grote dieren in het algemeen zullen zelden echt meteen dood zijn bij dergelijke methodes; vanuit een helikopter kan men nooit exact mikken, lijkt mij.
Het is kiezen tussen 2 kwaden, de een net zo dramatisch als de ander Ik moet er niet aan denken dat dieren alleen maar gewond raken en het vervolgens misschien wel dagen/ weken duurt voordat ze dood zijn. Kan me daarom ook voorstellen dat een actiegroep hier tegen is.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:41

belle_boef schreef:
I'm in. Altijd al een keer paardenvlees willen proberen

Moet je echt eens doen :j Paardenbiefstukje ofzo, nav het schandaal laatst heb ik ze gehaald en dat is erg lekker en nog eens relatief goedkoop ook, staat inmiddels vaker op het menu!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:42

Waarom niet naar een plek drijven waar ze voorzien worden van water en voedsel?
Als men 10.000den mensen van water kan voorzien waarom dan niet die dieren?
Afschieten is wel lekker makkelijk,tuurlijk is laten lijden ook geen optie maar er zijn altijd andere wegen die men nog kan inslaan,toch?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:42

als rennende dieren vanuit een helicopter kunnen verdoven kunnen ze ook gericht doodschieten lijkt mij geen moeilijkheidsgraad meer

maar wat ze tegelijk zouden moeten doen is waterplaatsen creeren voor alles wat overblijft....

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:43

Nouja anderzijds ElCid, dood gaan ze sowieso als ik het bericht moet geloven want het water is op. Nu is er nog een aanwezige kans dat veel van de paarden direct of na enkele uren niet meer leven. De andere optie is weken wachten op een dood die gegarandeerd zal komen... dus dan zie ik er liever 8000 die direct en of bijna direct dood zijn en misschien nog 2000 'ongelukkigen' dan 10000 ongelukkigen die lijdzaam af mogen wachten tot hun hart er vanzelf mee ophoudt.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:45

funnyhorses schreef:
Waarom niet naar een plek drijven waar ze voorzien worden van water en voedsel?
Als men 10.000den mensen van water kan voorzien waarom dan niet die dieren?
Afschieten is wel lekker makkelijk,tuurlijk is laten lijden ook geen optie maar er zijn altijd andere wegen die men nog kan inslaan,toch?

De paarden worden daar bestempeld als ongedierte, ik kan me voorstellen dat de belastingbetaler daar niet zit te wachten op het voederen en watergeven van die dieren, dan heb je er volgend jaar nog eens 3000 bij := en het is hoe dan ook een korte termijn oplossing. Al ben ik het er helemaal mee eens dat zoiets wel aangepakt moet worden. Waarom laat je het eerst zover uit de hand lopen dat de enige optie (blijkbaar) nog afschieten is.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:49

Lijkt mij niet dat ze dieren dan in 1 keer dood kunnen schieten. Zou het heel erg vinden als ze er gewoon een neerhalen, maar het klusje niet afmaken. Ligt dat dier daar dood de gaan. Hoe kan je nu zien of je een hoofd raakt of een been? Als ze in beide gevallen om zouden vallen dan vliegen ze gewoon door lijkt me. Afschieten, ok. Maar doe het dan wel goed...

Door tekort aan voedsel gaan ze ook wel dood, lijkt me ook niet heel fijn. Maar verlos ze dan gelijk :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:52

Paarden zijn slimme dieren die trekken. Hier in Zweden gaan ze 's winters ook naar zuidelijke delen van het land, en komen 's zomers weer terug. Het lijkt mij dat de paarden op zich ook wel naar andere, minder droge plekken zullen "verhuizen".