BLID boos over vergeten paarden naast treinramp

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

BLID boos over vergeten paarden naast treinramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 17:41

http://www.nieuwsblad.be

Dierenrechtenorganisatie BLID overweegt om een klacht in te dienen na de treinramp in Wetteren. Naast de plaats waar een goederentrein met dramatische gevolgen crashte, bevindt zich immers een weide met daarin zeven of acht paarden. ‘Die dieren zijn gewoon aan hun lot overgelaten’, zegt Dirk Blanchart van BLID.

De klacht die dierenrechtenorganisatie BLID overweegt, is gericht tegen de eigenaar van de paarden en het crisiscomité in Wetteren. ‘In de dagen na de ramp hebben we heel wat telefoons gekregen van mensen die zich zorgen maken om de paarden die in de weide naast de wrakken staan en die op tv duidelijk te zien waren’, zegt Dirk Blanchart van BLID. ‘We begrijpen wel dat eerst de mensen in veiligheid zijn gebracht, maar is het normaal dat die zeven of acht paarden daarna vergeten worden? Uit testen blijkt dat die dampen ook bij dieren kanker veroorzaken. Bovendien staan die paarden net naast de wrakken en is heel wat van dat bluswater in de weide terechtgekomen. Als zij niets blijken te hebben, zal het allemaal wel niet zo erg geweest zijn.’

BLID wil dan ook graag van de eigenaar weten of hij het nodige heeft gedaan om de dieren in veiligheid te brengen. ‘Het zou heel erg zijn als zou blijken dat die man zijn verantwoordelijkheid niet opgenomen heeft’, zegt Blanchart. ‘Van het crisiscomité weten we wel zeker dat ze daar vinden dat dieren geen prioriteit zijn. We hebben hen gebeld om het te vragen en hun antwoord was kort maar duidelijk. Ik heb agenten het verkeer zien regelen na de ramp met een gasmasker op. Het kan toch niet dat het niet te doen was om wat mensen met een gasmasker die weide op te laten om de paarden te redden?’

Het gaat Blanchart ook niet alleen om de paarden. ‘Ook andere dieren in de huizen werden niet meteen uit de huizen gehaald, onbegrijpelijk. Dieren hebben evenveel rechten als mensen, waarom mogen zij vergeten worden? Ik wil vooral dat ze niet meer vergeten worden bij branden en rampen in de toekomst.’ BLID zit volgende week samen met een raadsman om te bekijken wat de kansen zijn als ze een zaak starten.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Re: BILD boos over vergeten paarden naast treinramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:06

Tja ik zou ook als eerste mijn kind en dieren meenemen. die laat je daar toch niet achter.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:37

Mjah.. Moeilijk punt..
Ik ben zowiezo dat mensen voor dieren gaan. In geval van nood, als er geen tijd is.. EERST de mens, en dan pas het dier.

Maar.. In deze situatie.... Is er tijd genoeg geweest om die paarden ergens veiliger neer te zetten... Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen eigenlijk

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:38

wie zegt dat de eigenaar wel de kans heeft gekregen om zijn of haar paarden daar weg te mogen halen.
iedereen weet toch wanneer er een ramp gaat gebeuren.
dus staan te wachten met een vrachtwagen om z'n paarden weg te halen.
dus het is speculeren na dat er iets gebeurd is.

hoop dat het met alle paarden goed gaat.

DRESSAGEFAN

Re: BLID boos over vergeten paarden naast treinramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:52

De eigenaar mocht niet bij de paarden van de politie, vind dat deze organisatie zich eerst even mocht informeren alvorens iemand in een kwaad daglicht te stellen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:04

DRESSAGEFAN schreef:
De eigenaar mocht niet bij de paarden van de politie, vind dat deze organisatie zich eerst even mocht informeren alvorens iemand in een kwaad daglicht te stellen!

Helemaal mee eens. Niet gelijk begonnen te schreeuwen voor je weet hoe de vork in de steel zit.....

Nancy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:28

Ooit gehoord over mensDOM en DierenRIJK?? Er mag gebeuren wat er wil maar niemand zou mij ooit tegen kunnen houden om mijn dieren in veiligheid te brengen. Het zijn EN blijven mijn dieren en niem

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:31

Nancy01 schreef:
Ooit gehoord over mensDOM en DierenRIJK?? Er mag gebeuren wat er wil maar niemand zou mij ooit tegen kunnen houden om mijn dieren in veiligheid te brengen. Het zijn EN blijven mijn dieren en niem

Wens ik je veel succes..ze gaan je dan echt niet vriendelijk vragen bij je dier vandaan te blijven. Werk je tegen ga je zo in de boeien mee en als ze niet zeker zijn dat je wegblijft zit je binnen..good luck.. :j

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 01:00

Sorry, men vergeet dat dit in België afspeelt, als men hier in België katten afschiet die verder dan 100 meter van woningen lopen, beesten van de buren vergiftigd zonder enige reden en men gewend is dat een hond in een hokje buiten slaapt... als een dier wat mankeert, jammer, halen we een nieuwe uit asiel, geef maar spuitje.. dat is de mentaliteit van veel belgen helaas.

het was ook mijn eerste gedachte, of er geen dieren in de omgeving stonden.. als 'Nederlbelg" ... ik hoop dat de paarden veilig zijn. een hond een week in een huis laten of een kat?? met giftige dampen?? mijn hemel.. ik zou nog liever met ze in de auto kamperen!

BLID? Ik heb hier eens geprobeerd een melding van paardenmishandeling door te krijgen, moest ik bij de gewone politie zijn..
Nah, daar gaat het allemaal niet over, het is vreselijk wat in Oost-vlaanderen gebeurd... laten we nu nét per 1 juni naar Oost-vlaanderen verhuizen... pffft, tussen een treinramp en een kerncentrale ..
het is rot voor de mensen en wens ze zeer veel sterkte.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 01:01

Ik ken toevallig iemand die op nog geen 500m van het wrak woont, maar no way dat men naar huis mocht. Sterker nog, er werd steeds geroepen dat men die dag weer naar huis mocht om vervolgens s avonds alsnog te horen te krijgen dat ze toch niet terug naar huis mochten. Een aantal dagen achter elkaar. Daarnaast ook heel wat gefrustreerde berichten op FB voorbij zien komen, ook vanwege de organisatie.
Maar ze sprak over dodelijke gassen, en als het als mens al verboden is om binnen een bepaalde straal van het ongeluk te komen kun je hoog en laag springen wat je wil maar dan ga je daar echt je dieren niet weg krijgen, hoe graag je ook wil.

@ hierboven
Gebeurt in NL ook hoor. Sterker nog, het is gewoon legaal een hond of kat af te schieten wanneer deze buiten eigen terrein loopt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 01:07

Ik hoop dat de paarden er zonder blijvende gevolgen onder vandaan komen.

Over de BLID, tja wat zal ik zeggen, ze doen vast hun best maar zoals veel instanties in Belgie gaan ze geen resultaten boeken. Dus voordat er dergelijke meldingen de wereld in worden geholpen, is er iemand die wel weet hoe de vork in de steel zit?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 07:13

Blacky94...alleen wilde katten mogen afgeschoten worden. Geen hond of kat van een andere eigenaar. Dat is wel degelijk strafbaar in NL. En zwerfdieren gaan naar een asiel. Als we in NL al van zwerfdieren kunnen spreken. Meestal zijn dit gewoon weggelopen of gedumpte huisdieren en geen wilde zwervers.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 07:49

liekensancho schreef:
Sorry, men vergeet dat dit in België afspeelt, als men hier in België katten afschiet die verder dan 100 meter van woningen lopen, beesten van de buren vergiftigd zonder enige reden en men gewend is dat een hond in een hokje buiten slaapt... als een dier wat mankeert, jammer, halen we een nieuwe uit asiel, geef maar spuitje.. dat is de mentaliteit van veel belgen helaas.

het was ook mijn eerste gedachte, of er geen dieren in de omgeving stonden.. als 'Nederlbelg" ... ik hoop dat de paarden veilig zijn. een hond een week in een huis laten of een kat?? met giftige dampen?? mijn hemel.. ik zou nog liever met ze in de auto kamperen!

BLID? Ik heb hier eens geprobeerd een melding van paardenmishandeling door te krijgen, moest ik bij de gewone politie zijn..
Nah, daar gaat het allemaal niet over, het is vreselijk wat in Oost-vlaanderen gebeurd... laten we nu nét per 1 juni naar Oost-vlaanderen verhuizen... pffft, tussen een treinramp en een kerncentrale ..
het is rot voor de mensen en wens ze zeer veel sterkte.

Sorry maar ik ben Belg en laten we dus maar niet gaan veralgemenen.
Alle mensen in mijn buurt, vrienden en familie zijn absoluut geen mensen met die mentaliteit.

Ik begrijp ook dat mensen voor dieren komen, maar ik zou er alles aan gedaan hebben om die paarden uit de weide te krijgen. Als de politie dit niet toelaat, moeten ze zelf maar in veiligheid brengen. Anders hadden ze bij mij toch ook een flinke aanklacht aan hun broek.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:12

DRESSAGEFAN schreef:

Inderdaad... hoogstwaarschijnlijk kreeg die man de kans niet om wat voor zijn dieren te regelen. En dan ook nog een trap na krijgen van de dierenbescherming. Misschien ligt hij wel in het ziekenhuis.
Verkeersagenten stonden met een gasmasker op het verkeer te regelen, en dan zeker verwachten dat de eigenaar ook even met een gasmasker op de paarden uit de wei haalt terwijl particulieren daar niet mogen komen?

En al die mensen die die man aanklagen: haal die paarden dan lekker zelf op.
Oh, ze mogen het land niet op?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:56

Wat is dit nu weer voor iets ? Belgen houden ook van hun dieren hoor, kom op zeg wat een bekrompen reactie gewoon...

Die man of vrouw heeft vast de kans niet gekregen om voor zijn dieren te kijken. Wie weet heeft die er alles aan gedaan maar als je gewoon weg niet mag kan je er verder niks aan doen behalve klacht indienen... -O-

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:22

Je mocht idd niet in de buurt komen dan werd je tegen gehouden dus er is dan geen mogelijkheid om je paard te halen, ik woon paar dorpjes verder en mijn paarden staan gelukkig ook stuk buiten gevaren zone maar toch dichtbij het spoor dus het was wel ff schrikken.

er zijn geruchten dat elk voedselproducerend dier wat erbij stond afgemaakt moet worden omdat men bang is dat de kankerverwekkende stoffen in de voedselketen komen, dit betekend meestal dus ook de paarden want 95% staat nog als voedselproducerend te boek. Ook zijn er in nabijgelegen bedrijven (maar dus wat verder weg dan wei direct ernaast) testen aan het doen om te kijken of er stoffen in t vlees/melk zijn, zo ja vrees ik dat die erook aan gaan... het zijn dus geruchten maar ik denk dat ze best goed waar kunnen zijn, voedselveiligheid is toch belangrijk isue... is niemand denk ik die een rund wil hebben op zijn bord met die stoffen in...

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:24

De paarden zijn gisteren opgehaald door de eigenaar met hulp van BLID en naar de dierenkliniek in Merelbeke gevoerd voor onderzoek.

Zelf ben ik ook een paardeneigenaresse die op 500m van het ongeluk woont, het probleem is dat er heel veel onduidelijkheid is over de schadelijkheid van de gassen. Toen de trein net ontploft was, was het voor de eigenaar van deze paarden onmogelijk om ze te gaan halen, en daarna gaven ze berichten dat de rook niet zo schadelijk zou zijn, om dan plots te berichten dat iedereen geëvacueerd moest worden omdat het wel heel giftig zou zijn. Daardoor wist de eigenaar eerst ook niet wat doen, en daarna mocht die er gewoon niet meer bij.

Onze honden hebben we meteen kunnen weghalen, al was de politie er niet happig op om ons door te laten. Mijn eigen paarden heb ik na lang twijfelen maandag ook weggehaald, omdat de wind draaide en ik schrik heb voor verontreinigd water. Ik kan jullie verzekeren dat het niet eenvoudig is om zomaar even te gaan verhuizen als je niet weet in welke mate de stoffen schadelijk zijn, als je geen eigen vervoer hebt enz. Ik heb het geluk dat ik snel een andere weide heb kunnen regelen en dat ik vrienden en familie heb die meteen zijn komen helpen.

Over de giftigheid blijft er veel onduidelijkheid. Het crisiscentrum vond het niet nodig dat wij onze dieren zouden weghalen, de dierenkliniek raadde ook enkel aan om het in het oog te houden en ze pas weg te halen indien ze symptomen zouden vertonen..
Nadat ik mn paarden had weggehaald, kreeg ik meteen een telefoontje van de politie om hun chipnummers door te geven. Ze worden van de voedselketen uitgesloten. De koeien van onze buurman zullen wellicht allemaal afgemaakt moeten worden, omdat het om vleeskoeien gaat. Zelfs al had hij ze naar binnen gehaald.

Ik ben ervan overtuigd dat alle eigenaren bezorgd zijn (geweest) om hun dieren die ze hebben moeten achterlaten, maar ik kan jullie ook verzekeren dat we met z'n allen schrik hebben voor de giftige stoffen, ik sta er niet op te wachten om kanker te krijgen. Ook al mogen we nu terug naar huis, wachten wij het nog een paar weken af tot we meer zekerheid hebben. Wij hebben namelijk enkel putwater.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:13

Sterkte ireika

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:49

Ireika, idd wat een schrik zo! Je zult er maar voor komen te staan om even van alles en nog wat te evacueren... Vreemd dat ze je aanraden om pas de paarden weg te halen als ze symptomen gaan vertonen. En dat die koeien direct afgemaakt worden. Is er al meer bekend over dat gif dan? Is het een optie om watermonsters te laten onderzoeken als jullie weer huiswaarts keren?

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:03

De koeien worden niet direct afgemaakt, maar de kans zit er dik in, omdat ze niet in de voedselketen mogen terechtkomen.
Ons water zal zeker gecontrolleerd worden, we weten echter niet goed wanneer en hoe vaak dit zal moeten gebeuren omdat onze put vrij diep zit, en het dus misschien even kan duren voordat de stoffen doorsijpelen. Mogelijks zal het water zelfs nooit besmet zijn, maar dat weten we nu nog niet.

Over de stoffen zelf is er ook wat onduidelijkheid, op korte termijn is het schadelijk omdat er cyanide ontstaat bij contact met water (dit is het gif wat de werd gebruikt in de gaskamers van de nazi's), hierdoor zijn er al een 200tal mensen in het ziekenhuis beland, maar allemaal weer genezen nu. Een man en zijn hond zijn er wel al aan gestorven doordat de gassen via de riolering via een defect toilet in zijn huis binnendrongen.
Op lange termijn is er weinig bekend, de stof zou kankerverwekkend zijn, maar meer dan dit weet ik niet..

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 02:52

Bravura schreef:
Blacky94...alleen wilde katten mogen afgeschoten worden. Geen hond of kat van een andere eigenaar. Dat is wel degelijk strafbaar in NL. En zwerfdieren gaan naar een asiel. Als we in NL al van zwerfdieren kunnen spreken. Meestal zijn dit gewoon weggelopen of gedumpte huisdieren en geen wilde zwervers.

Zeker niet.
Als jij zegt dat die kat een bedreiging was voor die muis die daar leeft (buiten het erf) en de kat dood schoot om de muis te redden... Tis heel krom en heel raar maar dan is de kans vrij groot dat je er mee weg komt.

Sterkte ireika!

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:39

Ireika, had het gezien op fb, moet echt erg zijn hoor, en niet iedereen kan zomaar al zijn beesten verhuizen. Als er één woord op heel die ramp geplakt kan worden is het wel 'onduidelijkheid', en ook, 1 paard daar kan je opvang voor voorzien, maar het zijn er wel meer daar op die wei ernaast he... Je mag nog vervoer hebben ook, door al die onduidelijkheid is het ook niet makkelijk om zomaar een wei te vinden waar je terecht kan veronderstel ik? Niemand weet of je de wei besmet met die paarden dan, zo'n dingen, allemaal makkelijker gezegd dan gedaan! Goed dat je ze kunnen verhuizen hebt, zo erg van uw gebuur zeg allez, en van de boeren in de buurt ook veronderstel ik, oogsten zullen ook wel vernietigd worden veronderstel ik?

Mag je al naar huis ondertussen jij? Maar je doet het nog niet dan? Vreselijk zeg, als je opvang nodig hebt kan je hier ook altijd terecht hoor ;)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:46

Blacky94 schreef:
Ik ken toevallig iemand die op nog geen 500m van het wrak woont, maar no way dat men naar huis mocht. Sterker nog, er werd steeds geroepen dat men die dag weer naar huis mocht om vervolgens s avonds alsnog te horen te krijgen dat ze toch niet terug naar huis mochten. Een aantal dagen achter elkaar. Daarnaast ook heel wat gefrustreerde berichten op FB voorbij zien komen, ook vanwege de organisatie.
Maar ze sprak over dodelijke gassen, en als het als mens al verboden is om binnen een bepaalde straal van het ongeluk te komen kun je hoog en laag springen wat je wil maar dan ga je daar echt je dieren niet weg krijgen, hoe graag je ook wil.

@ hierboven
Gebeurt in NL ook hoor. Sterker nog, het is gewoon legaal een hond of kat af te schieten wanneer deze buiten eigen terrein loopt.

Sinds wanneer is het legaal in NL een dier af te schieten???? SCHIETEN betekent dat je een wapen hebt en dat mag niet zomaar. Dat die Amerikanen elkaar nu zo makkelijk afknallen en zelfs kinderen wapentuig kado geven....

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:20

Ik heb de paardjes zien staan vrijdag toen ik achter mijn meisje ging. Het waren er een stuk of 5 dacht ik, het deed mij wel even schrikken toen ik op het bordje bij de reden waarom ze daar zaten treinramp zag staan. Maar ik ben wel blij dat ik nu weet dat ze daar staan, ik vroeg mij ook al af of er iemand naar hen ging kijken toen ik de beelden zag.
Ik hoop maar dat ze er niets aan overhouden. :n

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 06:40

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat stoffen lang niet zo schaddelijk zullen zijn als er nu op dit moment gedacht word. (woon ook in O-V, maar dan aan de kanten van Sint-Niklaas)
Ergens deel ik de mening van het BLID wel, maar langs de andere kant, als alle mensen hun dieren zouden meenemen naar de opvangcentra's, hoe zit het dan met de rechten van de mensen die allergieën hebben? Neem nu bijvoorbeeld het neefje van mijn vriend (3jaar) als die te dicht bij een kat komt moeten ze maken dat hij in het ziekenhuis ligt, want heel zijn keel slaat dicht. Wat dat betreft snap ik het wel dat mensen boven de dieren komen.

Ireika, heel veel sterkte voor jou en alle andere getroffen mensen in Wetteren