Lichtrijden beter voor de paardenrug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Lichtrijden beter voor de paardenrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 12:39

* http://www.bokt.nl

Afbeelding
De arbeidsdraf
Foto: Equivision / http://www.bokt.nl/wiki

Volgens dierenarts en onderzoekster Patricia de Cocq aan de HAS Hogeschool in ’s Hertogenbosch is lichtrijden beter voor de paardenrug. Samen met collega’s van de Wageningen Universiteit deed ze met een computermodel onderzoek naar het lichtrijden en doorzitten op een paardenrug. Met behulp van motion capture kon ze precies aantonen welke ruiterhouding de paardenrug het minst belast. In gesprek met het NRC Handelsblad (papiereneditie 06/05) zei De Cocq over het onderzoek: “Vergelijk paardrijden met springen op een skippybal. Elke keer als de ruiter op de rug stuitert, krijgt het paard een klap op de rug.” Volgens De Cocq is draf een veelgebruikte gang en komt zij in de praktijk veel paarden tegen die last hebben van rugklachten. Het onderzoek is deze maand in een editie van het Engelstalige blad Experimental Biology gepubliceerd.

Met motion capture zijn de bewegingen tijdens de drafgang in kaart gebracht. Bij motion capture wordt een voorwerp, in dit geval het paard en de ruiter, met speciale bolletjes beplakt. Deze bolletjes reflecteren infrarood licht. Dit licht wordt vervolgens weer door een speciale camera geregistreerd. De Cocq gebruikte deze gegevens om te berekenen welke krachten er vrij komen op de paardenrug. Ruiters en paarden zijn zowel in vrij zit, lichtrijden en doorzitten geanalyseerd. De ruiters waren ervaren dressuuruiters. Deze gegevens werden in het computermodel verwerkt. In dit model stonden twee veren symbool voor de ruiter. Eén veer voor het bovenlichaam en de andere veer voor de benen. Uit dit computermodel bleek dat de paardenrug bij doorzitten het meest wordt belast. Bij de ruiter die lichtrijdt blijken de minste krachten vrij te komen. Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat de ruiter niet met een klap terug in het zadel moet komen. Het model toonde aan dat het gewicht van de massa bij lichtrijden meer op 1 plaats blijft dan bij een ruiter die doorzit.

De beste houding voor de paardenrug blijkt echter de jockeyzit te zijn. Hierbij zit de ruiter boven het zadel en steunt op zijn knieën. In de positie waarbij de ruiter met zijn gewicht op dezelfde hoogte blijft en in een rechte lijn meebeweegt met het paard, heeft de paardenrug het minst te voortduren van de ruiter. Voor het (ren)paard een extra voordeel, hij kan zijn energie namelijk gebruiken om snelheid te maken. Volgens De Cocq toont dit aan dat bij renpaarden de houding van de ruiter een grotere effect heeft op de snelheid dan altijd werd gedacht. Voor jockey’s betekent dit dus een extra uitdaging om met hun gewicht zoveel mogelijk op één plaats boven het paard te blijven.

Bekijk hier aanvullende informatie
Lees hier de (Engelstalige) samenvatting. Het gehele artikel is via betaling aldaar te downloaden.

LadyMadonna

Re: Lichtrijden beter voor de paardenrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:45

Dit is toch al eeuwen bekend :?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:46

Dat vond ik ook al stef. Ik snap niet dat ze hier een hele studie voor moeten doen.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:49

nog zo'n wereldschokkende studie...

Fitzroy

Ik vind het ook een onderzoek in de categorie 'Open deur'.

Esmee_RS

Idd, dit vind ik niet echt nieuws meer :+

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:50

Uhh je doet onderzoek om een vermoeden wat je hebt te bevestigen. Dus het is wel degelijk nuttig dat er dergelijk onderzoek wordt gedaan.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:53

Nee het is niet nuttig omdat het geen vermoeden is.. Dit is echt al eeuwen bekend.. zo kan ik ook wel een studie doen ja.. haha :')

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:54

Dat kan ik zelf ook nog wel bedenken, zonder onderzoek :+

Twist1991

Het is pas 'bekend' als het bewezen is, niet als het voor sommige mensen als waar wordt aangenomen.

MariekeS_

Ik hoor anders ook vaak het tegenovergestelde: dat je met lichtrijden meer puntbelasting hebt en dat een constante druk minder slecht is.

Ik vind het wel wat waard dat dit onderzoek met nauwkeurige apparatuur uitgevoerd is :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:01

Voortaan allemaal in jockeyzit dus :P

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:08

tja... voor mij geen nieuw nieuws...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:10

Overigens, het stuiteren als op een skippybal is toch niet helemaal de manier waarop ik doorzit hoor. Ik geloof beslist dat lichtrijden wat beter is, maar dergelijke vergelijkingen vind ik niet veel toevoegen.

Het lijkt overigens geen nieuw onderzoek te zijn: http://www.nhk.nl/index_2450.php vermeldt als bron een onderzoek uit 2010 van dezelfde P. de Cocq

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:14

Grappig dat de jockeyzit toch het minst belastend is :D ,
aangezien een tijd geleden werd beweerd dat het met springen niet uitmaakt of een ruiter 'verlicht' zit of gewoon normaal zit.
Volgens mij is het komkommertijd in de wetenschap...

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:17

Zelfs ik kreeg dit al te horen dat ik ging lessen op een manege, 17 jaar geleden. Niet terug ploffen in het zadel, mee omhoog veren met de gang van het paard om de rug te ontlasten. Misschien had ik het destijds moeten uitvinden, gat in de markt :p

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:42

Ik laat niet voor niks al mijn leskinderen het eerste half uur alleen maar lichtrijden... Dit behoort toch tot de algemene kennis?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:51

Damn.. Weg tijd en geld, weer iemand met een mooie titel!
Wat een onzin zeg, dit is al eeuwen bekend.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:54

Twist1991 schreef:
Uhh je doet onderzoek om een vermoeden wat je hebt te bevestigen. Dus het is wel degelijk nuttig dat er dergelijk onderzoek wordt gedaan.

Er is al eeuwen bekend dat je op een jong paard tijdens het inrijden niet gaat doorzitten maar juist alleen maar lichtrijden of de verlichte zit aannemen.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:55

Dat is inderdaad allemaal bekend. Maar wat ik mij wel afvraag is waarom ze in de hogere proeven ervoor kiezen om de ruiters te verplichten door te zitten....

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:01

Dieselpaard schreef:
Dat is inderdaad allemaal bekend. Maar wat ik mij wel afvraag is waarom ze in de hogere proeven ervoor kiezen om de ruiters te verplichten door te zitten....

Misschien omdat het moeilijker is, in bv. de uitgestrekte draf?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:10

Ik weet het echt niet hoor. Maar bij ons draait dus alles om paarden. Paarden moeten goed verzorgd worden, er zijn richtlijnen opgesteld waar je je aan dient te houden, maar tijdens het rijden gaan we juist iets doen dat niet goed is voor de paardenrug. Dat is toch eigenlijk gewoon heel krom?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:15

Dieselpaard schreef:

Dan zouden paarden beter afgericht moeten zijn en het doorzitten dus aan moeten kunnen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:15

Zou wel een grappig gezicht zijn, lichtrijden in de piaffe en passage :D .

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:16

Vind de uitkomst inderdaad vrij logisch, had ik ook wel kunnen bedenken met even nadenken. Wel interessant om te lezen hoe ze dat hebben uitgezocht.