Merel Blom 58e in vier sterren eventing in Badminton

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Merel Blom 58e in vier sterren eventing in Badminton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 12:08

www.knhs.nl

Merel Blom kan met Rumour Has It tevreden terugkijken op de vier sterren eventingwedstrijd die in het Britse Badminton werd verreden. Zij heeft de wedstrijd vandaag tot een goed einde gebracht en eindigde op de 58e plaats.

De overwinning ging naar de Nieuw Zeelander Jonathan Paget met Clifton Promise, voor de Duitser Michael Jung met La Biostethique Sam en de Nieuw Zeelander Andrew Nicholson met Nereo.

Uitslag CCI4*:
•1) Jonathan Paget (Nw.Z) - Clifton Promise - 39.7
•2) Michael Jung (Dui) - La Biosthetique Sam - 40.0
•3) Andrew Nicholson (Nw.Z) - Nereo - 40.2
•58) Merel Blom (Breukelen) - Rumour Has It - 51.

Caatje87

Re: Merel Blom 58e in vier sterren eventing in Badminton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:21

Hoeveel starts zijn daar eigenlijk (voor mijn beeldvorming).

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:15

Renske1987 schreef:
Hoeveel starts zijn daar eigenlijk (voor mijn beeldvorming).

84, waarvan 65 de wedstrijd hebben uitgereden.

Jacardo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:35

Goed hoor, ik doe het haar niet na!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:50

Oke!

Nee sowieso super knap om daar uberhaupt te mogen starten

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:31

Super prestatie!!!!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:01

Echt top :D

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:19

RUMOUR HAS IT Merel Blom (NED) 62.3 (=74) 13.2 (57) 12 4.0 91.5 +51.8 58

Als je naar de uitslag kijkt kun je zeggen.
Dressuur moet nog beter.
Cross kost te veel tijd. Maar knap dat ze foutloos blijft.
en springen zijn te veel strafpunten.
Maar gezien het foutloos doorkomen van de cross geeft dit hoop richting de toekomst.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:23

Goed gedaan +:)+

Volgens de analyse van cjb zou een hogere klassering dus al mogelijk zijn na wat gerichte dressuurtrainingen en wat focussen op het springparcours :-)
Die tijd in de cross komt vanzelf wel, foutloos rondkomen lijkt me in deze fase belangrijker :-)

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:51

Dit is niet alleen een probleem van Merel, maar van de gehele Nederlands top.
In de echte topwedstrijden staat de top na de dressuur rond de 40 strafpunten of minder waar de nederlanders vaak rond de 60 uitkomen.
Dit betekend dat je vanaf het begin afhankelijk bent van fouten van andere om in aanmerking te komen voor een goede uitslag.
Kijkend na de ambitie van Dhr Lips is deze uitslag niet voldoende. Maar geeft 't hoop voor de toekomst als je na de dressuur dichter bij de echte top kunt komen.
Nu hopen dat ze op de terugweg geen sneeuwstorm krijgen. :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:52

Netjes dat ze de cross rond komt, maar ze eindigt toch echt bij de minste 30% van het deelnemersveld...
Over dressuur of springen lezen we in de media toch ook geen berichten van dit soort uitslagen? 'knap dat ie dat 1.60m finishte zonder weigeringen, maar jammer van die 4 balken en tijdsoverschrijding', of 'knap dat ze al die gp oefeningen uit haar paard kreeg, jammer dat ze maar 55% kreeg'.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind eventing echt een mooie sport en heb er respect voor als iemand een 4* kan rijden, maar ik vind wel dat ze erg snel blij zijn met een resultaat.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:54

En dat is dan eigenlijk wel weer bijzonder als je bedenkt dat 'wij als Nederland' eigenlijk bij de 'dressuurlanden' horen.

Als ik mij goed herinner dan had Tim Lips toch ook lessen bij Anky? Of ben ik nu abuis?

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:04

Apple schreef:
En dat is dan eigenlijk wel weer bijzonder als je bedenkt dat 'wij als Nederland' eigenlijk bij de 'dressuurlanden' horen.

Als ik mij goed herinner dan had Tim Lips toch ook lessen bij Anky? Of ben ik nu abuis?

Heel het kader traint bij Anky :j
Maar idd we laten het liggen op de dressuur maar ook bij het springen.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:18

Als we even realistisch kijken, scoort merel vaak genoeg hoger dan wat ze nu scoorde. Ze was tevreden met de proef maar er konden dingen beter. De punten vielen haar eigenlijk tegen maar dan is ze realistisch genoeg om de opmerking te maken naar het commentaar te kijken en er aan te gaan werken.

Bij anky trainen is leuk, was een goede insteek en zijn ze zeker niet op achteruit gegaan. Maar het is wel andere dressuur dan ze in de eventing willen zien. (kort door de bocht) in eventing is 1 is gehoorzaamheid en afwerking 2 is rust en regelmaat en op het laatst komt de expresie etc..n NL wil vaak eerst het laatste puntje en dan de rest. (en zover ik weet niet heel het kader traint bij anky enkele wel)

Het springen was niet wat we gewend zijn van deze combinatie maar ook dat heeft zo zijn redenen en werk aan de winkel.

Maar hoe lang geleden is het dat een NL'er mee reed in Badminton? Dit geeft aan dat de eventingsport in NL uit een dal aan het klimmen is. En je moet ergens beginnen. Ze is de ervaring rijker heeft het goed genoeg gedaan om haar MER te halen op het allerhoogste niveau in de eventingsport en heeft nog steeds punten om aan te werken, ruimte voor verbetering betekend dat er nog altijd een richting naar de top is. Het heeft alleen tijd nodig. Amazone is jong en paard is ook pas 10.

Hoe dan ook ik wil hier niemand voor het hoofd slaan of iemand totaal verdedigen. Wil alleen zeggen dat in je eerste wedstrijd op dit niv. zo de wedstrijd beëindigen een prestatie op zich is. _/-\o_ En dat CJB realistisch kijkt en verteld dat we nog lang niet aansluiten bij de absolute top je hebt helemaal gelijk, maar er zijn wat stappen nodig om op dat niv. te komen :j

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:45

Wat ik nu ga zeggen is mijn eigen mening op wat ik waarneem.
Waarbij ik niet alle kaderleden kan beoordelen.

Volgens mij ligt de focus bij veel eventingruiters in de winter bij herstel en in de aanloop naar het seizoen
gaat men liever een rondje springen in plaats van deel te nemen aan een dressuurwedstrijd.
Als men dit aan het begin van de opleiding meeneemt. Loopt dat paard op tijd Z1 of Z2 tegen de tijd dat men 2 of 3* start.
Deze wedstrijden kunnen de basis vormen om in het seizoen 10-15 strafpunten minder te scoren.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:34

Maar veel ruiters hebben die meters in een springparcours ook heel hard nodig.
Vorig jaar nog een succesvolle 2* amazone langs gehad die bij ons een Z-springpaard kocht om uiteindelijk eventing mee te gaan rijden. Zij gaf toe erg veel moeite te hebben met een 1.20m parcours en had duidelijk angst om naar een hindernis van 1.30m te rijden, puur omdat ze daarin te weinig ervaring had. Door dit paard in de winter veel springwedstrijden te rijden is ze hierin enorm vooruit gegaan en heeft ze meer zelfvertrouwen in het parcours gekregen.
Als een ruiter goed dressuur rijdt, daarna foutloos crosst, kan hij zijn uitslag alsnog verpesten met een slecht springparcours.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:28

Dat is niet alleen in het springen zo schoentje maar ook in de dressuur! Ruiters als Klimke en Jung zijn niet voor niks zo succesvol in alle 3 de onderdelen. Klimke rijdt ook Zware tour dressuur net als Jung die daarnaast ook nog eens 1,50 springt geloof ik. Zij maken niet alleen km in de cross maar ook minstens evenveel in de dressuur en springring :j

Vera: Merel had nu idd een veel beter gevoel dan dat ze aan punten had heb ik begrepen. Erg jammer hopelijk kan ze er wat mee.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:46

Ik vind dat Merel het goed gedaan heeft! En tuurlijk kan de dressuur en het springen beter.

En dat iemand aangeeft dat Nederland nog geen aansluiting bij de top heeft is opzicht wel terecht.
Maar vergeet niet dat dit niet in een wedstrijd te behalen is.
En dat de KNHS, Meneer Lips en de nieuwe bondscoach hier nu wel mee bezig zijn om dat te bereiken, door ook goed te trainen met de pony's en junioren en young riders.

verwdrgr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:08

Merel 2x**** amazone bravo ! You go girl -O-