Belgische koetsier beschuldigd van mishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Belgische koetsier beschuldigd van mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 12:07

http://www.nieuwsblad.be/

Twee Gentenaars hebben bij de politie klacht ingediend tegen ‘Koetsen van Gent’ voor dierenmishandeling. Reden is een incident met een Belgisch trekpaard dat afgelopen zaterdag in de Brabantdam ten val kwam terwijl het een koets met zestien mensen voorttrok.

Wie Gent niet te voet of met de fiets wil bezoeken, kan ook een ritje maken met ‘Koetsen van Gent’. Een echt Belgisch trekpaard trekt dan een koets vol toeristen door het historisch centrum van de stad. Vaak verloopt zo’n ritje probleemloos, maar zaterdag ging een paard onder het oog van heel wat passanten in de Brabantdam tegen de vlakte.

Voorbijgangster Tania De Pauw zag het allemaal gebeuren. ‘Het paard ging door zijn benen en belandde met zijn rechterheup tegen de stoeprand’, vertelt ze geschokt. ‘Het paard had zich duidelijk pijn gedaan maar de menners vonden het niet nodig het dier te onderzoeken. De toeristen in de kar vonden het zelfs plezierig dat het paard daar zo lag. We hebben hen moeten smeken om uit te stappen.’

Tania en haar moeder besloten klacht in te dienen. ‘De eigenaar spande het dier onmiddellijk terug voor de kar. Honderd meter ver viel het terug neer. Onwezenlijk gewoon’, vertelt Tania. ‘Ik heb het opgezocht en dat soort karren wordt normaal voortgetrokken door twee of drie paarden. Het gaat hier duidelijk om dierenmishandeling en dus heb ik klacht ingediend bij de politie. Ook dieren moeten met respect behandeld worden.’

Luc Claeys van ‘Koetsen van Gent’ verstaat de bezorgdheid maar relativeert de zaak. ‘Dat paard draagt hoefijzers en is daarom uitgegleden op de ijzeren tramsporen. Het belandde op zijn kont maar mankeerde niets. Het kon direct zelf terug rechtstaan. We zijn snel doorgereden om het verkeer niet te hinderen maar aan de rand van de stad heeft een dierenarts het paard gecontroleerd. Er was niets aan de hand.’

Max, zo heet het gevallen paard, is een Belgisch trekpaard van negen jaar en kan volgens zijn eigenaar wel tegen een stootje. ‘Hij weegt een ton en kan gemakkelijk zes keer zijn eigen gewicht trekken. Een koets met zestien mensen is dus geen enkele probleem. Als Max niet werkt, staat hij op de wei of in de stal en kan hij voldoende rusten. Dat paard is mijn broodwinning en wordt dus heel goed verzorgd. Mij aanklagen voor dierenmishandeling slaat nergens op.

Zoolgangster

Re: Belgische koetsier beschuldigd van mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:14

Zes keer het eigen gewicht is overdreven, 2,5 keer moet kunnen en ik vermoed dat het paard inderdaad last had van de ijzers op de rails... Hoe het ook zij, het is te hopen dat de zaak door deskundige mensen bekeken wordt en niet door suikerzoete lieve paardje-aaiers... Het kan maar zo zijn dat die koetsier gelijk heeft.
Je wordt tegenwoordig snel voor paardenbeul uitgemaakt door publiek. Soms terecht, maar lang niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:25

Onterecht vind ik! Ikzelf woon op 10 kilometer van Gent en ben er regelmatig te vinden. Ik zie vaak genoeg hoe goed ze met die dieren omgaan. Ik ken zelfs enkele menners. Stuk voor stuk goede mensen. Het is spijtig dat dit is voorgevallen maar ik vind dit weer een geval van de boel die dik wordt opgeblazen. Ze kunnen inderdaad daar niet blijven staan met een paard en koets. Dat de toeristen het leuk vonden, daar kon de koetsier niets aan doen. Zo koetsen worden hier getrokken door 2 haflingers, dus een goed en zwaar boerenpaard kan dat ook wel.

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 01:08

Terecht! Mag zeker naar gekeken worden. Als een paard 2x onderuit gaat...... jammer dan voor het verkeer! Boel opblazen? Denk het niet, als je auto ermee stopt kun je ook niet doorrijden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 01:56

MirMy schreef:
Terecht! Mag zeker naar gekeken worden. Als een paard 2x onderuit gaat...... jammer dan voor het verkeer! Boel opblazen? Denk het niet, als je auto ermee stopt kun je ook niet doorrijden.

Volgens de koetsier viel het paard maar 1x en er was geen duidelijke verwonding. Stilstaan met een paard in een druk stuk verkeer is erg onhandig, mensen gaan vaak op rare manieren passeren, toeteren etc, houden totaal geen rekening met je. Dan komen er ook nog wat ramptoeristen en caviakammers omheen staan en is het feest compleet. Zeker als het paard iets van slag is omdat hij net is uit gegleden word het daar niet echt beter op. De kans lijkt mij dan duidelijk aanwezig dat hij erg gespannen raakt en er juist nog meer ongelukken gebeuren. Vind het als het paard op het oog niks/weinig mankeert echt niet gek om nog een klein stukje door te lopen naar een rustigere plek.

Overgens wel goed en terecht dat zulke incidenten gewoon onderzocht worden, maar om nu direct over dierenmishandeling te gaan roepen...

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:25

Mee eens! Caviakammers? _O- :=

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:51

MirMy schreef:

Caviakammers zo noemen we mensen die trachten voor dierenrechten op te komen en zich daarbij vooral niet laten hinderen door kennis, kunde of gezond verstand.

Voorbeeld:
De mevrouw die ooit op een warme dag mijn instructeur wilde spreken omdat het paard voor zijn wagen iets vermoeid/buiten adem was (zeker bij warm weer kan dat toch gebeuren niet echt iets om je druk om te maken, zie gebrek aan kennis), ze vond het verstandig om dat te doen door voor de neus van het paard te gaan staan en dat wild gebarend te brullen tegen de koetsier (arme paard schrikt zich natuurlijk kapot als er zo naar hem geschreeuwd word, dus ook duidelijk geen gezond verstand).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:38

liedje89 schreef:
MirMy schreef:

Caviakammers zo noemen we mensen die trachten voor dierenrechten op te komen en zich daarbij vooral niet laten hinderen door kennis, kunde of gezond verstand.

Voorbeeld:
De mevrouw die ooit op een warme dag mijn instructeur wilde spreken omdat het paard voor zijn wagen iets vermoeid/buiten adem was (zeker bij warm weer kan dat toch gebeuren niet echt iets om je druk om te maken, zie gebrek aan kennis), ze vond het verstandig om dat te doen door voor de neus van het paard te gaan staan en dat wild gebarend te brullen tegen de koetsier (arme paard schrikt zich natuurlijk kapot als er zo naar hem geschreeuwd word, dus ook duidelijk geen gezond verstand).

@liedje, ja dat soort domme lieden zorgt voor levensgevaarlijke situaties...

Niet zo gevaarlijk, wel duidelijk geen verstand van paarden: ik ken een paardenfokker die de dierenbescherming aan de deur kreeg vanwege een veulen van 2 dagen oud waarbij je "de ribben kon zien". Uiteraard niets aan de hand, en de inspecteur verontschuldigde zich, en zei dat ze nu eenmaal alle meldingen na moesten gaan.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:01

Ik vind het prima als mensen, ook al is het overdreven, een klacht indienen. Liever 10 keer voor niks dan 1 keer te laat. Geen enkel punt als iemand mij zou beschuldigen. Ik zou iedereen uitnodigen om te komen kijken en ze bedanken voor hun bezorgheid.
In dit geval een paard dat twee keer valt en teveel moet trekken, 6x eigen gewicht??, vind ik prima dat dat even onder de loep wordt genomen. Mocht blijken dat alles goed gaat etc, dan een compliment voor de eigenaar.

Lissenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:46

Citaat:
" ‘Hij weegt een ton en kan gemakkelijk zes keer zijn eigen gewicht trekken. .

Hij weegt een ton ? :P

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 15:49

Een ton is 1.000 kg ;)

Lissenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:55

oh haha! ik zeg niks meer... ;)

karenwrmdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:59

Dat een paard geen duidelijke verwondingen heeft, hoeft toch niet gelijk te betekenen dat er geen spieren/pezen zijn gescheurd, dat er een bot is gebroken, of ergere dingen waar ik liever niet aan denk! dat het paard zijn broodwinning is álla, maar had ik zo'n bedrijf dan hadden mijn klanten hun geld teruggekregen, en paard losgetuigd en gelijk de dierenarts opgebeld! ik vind de beschuldiging meer dan terecht!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:26

Het gedrag van medeweggebruikers kennende loop je gewoon het risico dat die knap vervelend kunnen worden (toeteren, vervelend inhalen en zo) als er eens iemand met (uitgespannen) paard en wagen langs de weg staat te wachten. Ik kan me dus voorstellen dat die koetsier dat wil voorkomen. Het is makkelijk om die koetsier zwart te maken, maar we waren er niet bij...

Leg eens een zweep langs een trekpaard dat naar binnenvalt en voor sommige caviahuggers ben je dan al een paardenbeul. Daarom hoop ik dat de zaak door deskundigen wordt bekeken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:40

karenwrmdm schreef:
Dat een paard geen duidelijke verwondingen heeft, hoeft toch niet gelijk te betekenen dat er geen spieren/pezen zijn gescheurd, dat er een bot is gebroken, of ergere dingen waar ik liever niet aan denk! dat het paard zijn broodwinning is álla, maar had ik zo'n bedrijf dan hadden mijn klanten hun geld teruggekregen, en paard losgetuigd en gelijk de dierenarts opgebeld! ik vind de beschuldiging meer dan terecht!

Als een paard echt gewond is wandeld hij echt niet weg met een dergelijke wagen alsof er niets aan de hand is. Is alleen maar onverstandig om dan zelf nog een gevaarlijke situatie op te gaan zoeken en paniek te gaan zaaien bij je klanten als het niet nodig is :n

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:40

[quote="Sammie"]
Een ton is 1.000 kg ;)

Raar eigenlijk
een ton aan geld is ook geen 1000 euro