www.knhs.nl
Van de acht combinaties die door wisten te dringen tot de barrage van de openingswedstrijd van de Global Champions Tour competitie, die vandaag in Madrid werd verreden, wist alleen de Brit Michael Whitaker met Viking (Jacomar x Almox Prints) foutloos te blijven. Daarmee verdiende Whitaker 94.000 euro. Harrie Smolders, die zich met Exquis Walnut de Muze plaatste voor de barrage, eindigde als vijfde.
Harrie Smolders was een tevreden ruiter. "Exquis Walnut de Muze sprong beide manches heel goed en ook in de barrage deed ze heel goed haar best. In de barrage stond als eerste een oxer, gevolgd door een dubbelsprong van een oxer en een steilsprong met water er achter. Daarop kreeg ze een lichte touché, met als gevolg dat de paal viel. Toch kan ik mijn paard en mezelf niets verwijten en zou ik een volgende keer op exact dezelfde wijze naar de dubbelsprong toerijden. In de ogen van Smolders was de eerste manche technisch lastig, mede omdat de tijd krap stond, en was de tweede manche misschien iets te braaf gebouwd. Van de vijftig combinaties die van start gingen haalde drie combinaties de eindstreep niet. Eén van hen was Gerco Schröder met New Orleans. "We kregen in het begin direct een paar fouten en daarbij kwam dat New Orleans niet lekker sprong. Dan heeft het geen zin om door te gaan en daarom ben ik gestopt", aldus Schröder. In de ogen van de Twent was de eerste manche op zich een mooie proef, die niet overdreven zwaar gebouwd was, maar waar in de tijd wel krap stond. Ook de tweede manche was volgens Schröder niet overdreven zwaar, waardoor er uiteindelijk toch acht combinaties zich plaatsten voor de barrage.
Maikel van der Vleuten ging in deze wedstrijd van start met Kisby en liep in de beide rondes tegen een springfout aan, waardoor hij uiteindelijk als 15de eindigde. Naast Schröder had ook Marc Houtzager met Sterrehof's Opium last van een off day. Zij verlieten de ring in de eerste manche met 22 strafpunten.
De zege ging naar de enige foutloze combinatie in de barrage, Michael Whitaker met Viking. Van de combinaties die in de barrage met één springfout de ring verlieten was de Amerikaanse Laura Kraut met Jubilee d'Ouilly de snelste en zij werd tweede, voor de Braziliaan Alvaro de Miranda met AD Rahmannshof's Bogeno. De Ier Dennis Lynch nestelde zich met Abbervail van het Dingeshof op de vierde positie.
Meer info zie: www.oxersport.com
Uitslag Global Champions Tour (1.60m):
•1) Michael Whitaker (Eng) - Viking (Jacomar x Almox Prints) - 0 / 0 / 0 - 49.53
•2) Laura Kraut (USA) - Jubilee d'Ouilly (Palestro II x Graphit) - 0 / 0 / 4 - 44.37
•3) Alvaro de Miranda (Bra) - AD Rahmannhof's Bogeno (Baloubet du Rouet x Elanville) - 0 / 0 / 4 - 44.66
•5) Harrie Smolders (Hooge Mierde) - Exquis Walnut de Muze (Nabab de Reve x Chin Chin) - 0 / 0 / 4 - 48.93
•15) Maikel van der Vleuten (Someren) - Kisby (Kaiserwind x Lohberg) - 4 / 4