Helen Langehanenberg met Damon Hill NRW
Foto: Fei.org
Adelinde Cornelissen won met Jerich Parzival zilver voor Edward Gal met Glock's Undercover in de wereldbeker finale voor dressuurruiters. De hoogste trede van het ereschavot werd ingenomen door de Duitse amazone Helen Langehanenberg met Damon Hill. Daarmee wisselden de nummers één en twee van de voorgaande finale stuivertje. Het was een duidelijke zege voor Langehanenberg, zes van de zeven juryleden hadden haar op de eerste plaats staan. Cornelissen kende een eerste plaats, drie tweede plekken, een derde stek en twee waarderingen die haar op de vierde plaats deden eindigen.
Adelinde Cornelissen was toch blij met haar tweede plek. "Ik heb gereden voor wat ik waard ben en heb voor mijn gevoel er uitgehaald wat er in zit. Parzival was goed bij de les, hij was scherp en toch ontspannen. In de linker pirouettes hadden we twee maal een kleine hakkel, dus die hadden mooier gekund. Daarnaast begreep ik van één jurylid dat Parzival tweemaal de tong iets uitstak. Dat mag nu eenmaal niet en dat kost ook weer puntjes. In de piaffe liet Parzival zich van zijn beste kant zien", aldus Cornelissen.
Haar nieuwe Kür lijkt bij de juryleden nog niet helemaal de smaak te vallen, want de scores die zij behaalt voor de artisticiteit vallen nu nog lager uit dan bij haar oude Kür. "Men heeft altijd even een tijdje nodig om aan een nieuwe Kür te wennen. We zullen deze nieuwe zeker evalueren, maar ik ben erg gelukkig met de choreografie en met de muziek", vertelde Cornelissen, die sinds kort weer terug is bij haar oude trainer Johan Hamminga. "We hebben na Londen besloten dat we meer souplesse in Parzival zouden moeten brengen en dat de explosieve kracht van mijn paard niet verloren moest gaan. Dat betekende terug naar de basis en in dat basiswerk is Johan geniaal. Voor mijn gevoel hebben we in deze Kür laten zien dat harmonie, souplesse en explosieve kracht samen kunnen gaan. Als je dingen gaat veranderen krijg je eerst kleine foutjes. Dat is een normaal proces en daar moeten we doorheen. Die foutjes motiveren je wel weer om keihard door te werken om beter te worden", vertelde Adelinde, die maandag voor een korte vakantie vertrekt naar Tenerife.
Edward Gal legde met Glock's Undercover beslag op het brons. "Op dit moment kan het niet beter dan wat we vandaag hebben laten zien. Over een jaar zijn we weer een heel stuk opgeschoten en ook dan zullen bepaalde onderdelen nog voor verbetering vatbaar zijn, maar voor nu ben ik dik tevreden. Kijk maar eens een jaar terug en zie hoeveel progressie we in dat jaar hebben geboekt! Daarom is het nu voor mij en Undercover een kwestie van consolideren en verder bouwen. Dat de progressie er in zit weet ik ook omdat we thuis al veel verder zijn dan wat we nu in de ring kunnen laten zien", vertelde Gal na afloop van de wedstrijd.
Undercover had in het verleden nog al eens last van spanning, maar tijdens Indoor Brabant en ook nu in Gothenburg oogde het paard tijdens de wedstrijd uiterst ontspannen. "Misschien ben ik daar wel het meeste blij mee. De omstandigheden van een wedstrijd kun je thuis nooit oefenen, dat moet dus op de wedstrijden gebeuren. Tijdens de piaffe merkte ik even de spanning opkomen. Door iets langer als gepland de piaffe aan te houden voelde ik de spanning ook direct weer afvloeien. In de stap is de spanning vooral in het begin nog wel aanwezig en dat koste me nu een paar punten. Thuis is de stap zoals het hoort, dus moeten we daar rustig verder aan werken", aldus Gal.
Marlies van Baalen eindigde met Miciano als twaalfde en was dik tevreden. "Ik kon me nu helemaal op de Kür concentreren en Miciano liet zich nergens door afleiden. Vanochtend konden we ook trainen onder de omstandigheden zoals we die aantroffen tijdens de wedstrijd. Daarnaast gaf de jury ons ook iets meer tijd dan normaal om de paarden aan de piste te laten wennen. Miciano heb ik binnengereden met als eerste doel gehoorzaamheid te vragen. Gedurende de proef kwam er langzaam steeds meer ontspanning, en uiteindelijk heb ik een fijne Kür kunnen rijden", aldus Van Baalen.
Wim Ernes, bondscoach van de dressuurruiters, vertelde na afloop van de finale drie topproeven te hebben gezien. "Het is natuurlijk altijd zuur om tweede en derde te worden, maar ik kan er vrede mee hebben. We waren als Nederlanders vandaag goed, maar net niet goed genoeg", aldus Ernes.
Helen Langehanenberg vertelde na haar zege een enorm 'Wauw' gevoel te hebben. "Voor mij is met deze zege een droom waarheid geworden. Tijdens de rit kreeg ik het gevoel dat Damon Hill tegen me zei 'blijf maar rustig zitten, ik weet wat er van mij gevraagd wordt en klaar de klus'. Voor mijn gevoel heet Damon Hill sinds Londen aan kracht gewonnen en dat komt de uitstraling ten goede", aldus een dolgelukkige world cup winnares.
NOS Studio Sport brengt vanavond om 22.35 uur in de reguliere sportuitzending op Nederland 1 beelden van de dressuur wereldbekerfinale in Gothenburg
Meer info zie: http://www.gothenburghorseshow.com
Uitslag Reem Acra FEI World Cup finale dressuur (Kür):
1) Helen Langehanenberg (Dui) - Damon Hill (Donnerhall x Rubinstein I) - 88.286%
2) Adelinde Cornelissen (Nijkerk) - Jerich Parzival (Jazz x Ulft) - 86.214%
3) Edward Gal (Harskamp) - Glock's Undercover (Ferro x Donnerhall) - 84.446%
12) Marlies van Baalen (Brakel) - Miciano (Medici x Dialekt) - 70.2865