Blog: "Overleven in je proef"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: "Overleven in je proef"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 11:48

http://www.paardenlifestyle.com/

Zes stappen om af te rekenen met het overlevingsbrein

Bijna wekelijks zie ik een groot aantal proeven aan mij voorbij komen waarbij de ruiter en het paard last hebben van spanning. Het is niet vanzelfsprekend dat wanneer je thuis de oefeningen onder de knie hebt, dit ook op een wedstrijd het geval zal zijn. Toch is het zo dat als je last hebt van spanning, er verschillende manieren zijn waarop je dit kunt verbeteren.

In de vorige blogs heb ik de nadruk gelegd op dat je er voor moet zorgen dat de basis goed bevestigd moet zijn voordat je een wedstrijd gaat starten. In deze blog ga ik in op wat er met jou als ruiter gebeurt als je een wedstrijd rijdt en leg ik uit waarom spanning vaak te maken heeft met een angst voor afwijzing.

Spanning op wedstrijden komt heel veel voor. Het is altijd de vraag bij wie er eerst spanning is gekomen, de ruiter of het paard. Maar uiteindelijk is het vaak zo dat beiden gespannen zijn en er daardoor fouten ontstaan in de proef.

Als jurylid, trainer en amazone houd ik mij veel bezig met het goed presteren op wedstrijden. Het speelt bij mij een extra grote rol, omdat het voor mij, als trainingsruiter zijnde, een heel proces is geweest om uiteindelijk de sleutel te vinden over hoe dit in zijn werk gaat. Ik heb namelijk zelf ook snel last van spanning en ik heb heel veel tijd en moeite moeten investeren om er achter te komen waarom ik last heb van spanning en hoe ik dit heb moeten oplossen. Door die opgedane ervaring zijn mij een aantal kenmerken duidelijk geworden die passend zijn bij ruiters die last hebben van spanning op wedstrijden.

Veel ruiters kunnen voor zichzelf niet goed beredeneren wat er nu gebeurt tijdens de proef en waarom het nu mis is gegaan. Ja… het paard was erg gespannen en reageerde anders op de hulpen. Maar wat ze nu zelf hebben gedaan? Sommige ruiters weten helemaal niet meer goed wat voor hulpen ze hebben gegeven of reden zomaar de verkeerde kant op. Alsof ze in een andere wereld zaten en soms niet meer goed hoorden welke oefening ze moesten rijden.

Die staat is kenmerkend voor de zogenaamde overlevingsstand, waar al eerder in een serie met sportpsycholoog Sanne Beijerman over is geschreven. In deze stand word je overgenomen door je ‘overlevingsbrein,’ een deel van je hersenen dat bovenaan aansluit op je ruggengraat. Dit is het oudste deel van de hersenen van een mens. Bij de oermens was dit deel van de hersenen er ook al, want dit deel van de hersenen, het overlevingsbrein, helpt ons om te overleven!

Het overlevingsbrein wordt actief als er gevaar dreigt. In de oertijd was dit als je bijvoorbeeld oog in oog stond met een roofdier en je lichaam zich op moest maken om te vluchten of te vechten (fight or flight-principe). Je lichaam reageert dan door onder andere een verhoging aan spierkracht, alertheid en zuurstof doordat je ademhaling omhoog gaat.

Lees meer

Lees ook:
[VN] Op wedstrijd gaan versus thuis doortrainen. Wat is wijsheid?
[VN] Blog:Wie is bij jou de zwakste schakel? Je paard of jijzelf?
[VN] Blog: Laat jij punten liggen in de B en de L?

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:56

Interessant stukje Sammie!

Ik vind het alleen erg grappig wat je schrijft over het 'overleven'. Afgelopen woensdag heb ik namelijk een bijeenkomst gehad over het brein en inderdaad de achterste cortex. Hier ging het alleen over dat wij mensen alleen maar 'weg van de pijn' (flight) gaan en juist absoluut geen overlevingsbrein hebben. Grappig die verschillende visies ;)

Caatje87

Re: Blog: "Overleven in je proef"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:06

Mensen zijn rare wezens vluchtdieren en roofdieren tegelijk.

Ik herken dat overleven gevoel heel erg en niet alleen in mijn proef. Ik merk dat als ik het spannend vind op een paard ik soms het liefste plat op zijn hals zou gaan liggen met mijn armen om de hals en wachten tot het over is hahaha. Niet heel bevordelijk, gezien mijn paard daar natuurlijk niets van snapt.

Ik denk wel dat wanneer je het thuis goed voor elkaar hebt en je op wedstrijd gaat dat je wel meer hebt om op terug te vallen qua basis. Mensen die altijd thuiskomen zonder punten en hiervan spanning de schuld geven hebben het vaak thuis toch ook niet zo goed voor elkaar als ze denken.

Ik heb in ieder geval voorlopig besloten om het thuis beter voor elkaar te hebben in plaats van op hoop van zegen de ring in te gaan.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:11

Ik herken het ook zeker! Niet zo zeer gespannen, maar ik stop met rijden en laat mijn paard eigenlijk maar wat lopen in de ring, niet genoeg gesloten en bergop, en rij eigenlijk dan maar voor een 6je, terwijl we thuis de meeste voor een 7 en soms 8 kunnen.
Ik ben hier de afgelopen wedstrijd echt van bewust geworden, en ga dit weekend ook een proefgerichte training doen, en de proef uit me hoofd proberen te rijden.
Omdat ik tijdens de proef meer naar mijn voorlezer aan het luisteren met de vraag of ze de proef wel goed voorleest, dan dat ik aan het rijden ben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 13:16

Wendy89 schreef:
Interessant stukje Sammie!

Ik vind het alleen erg grappig wat je schrijft over het 'overleven'.
Ik heb het niet geschreven hoor. Het is een blog van paard&lifestyle :D

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:22

Oh haha, op de één of andere manier maakte ik de link dat jij ook de schrijver van de blog was haha. 8)7
Sorry!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:28

Waren wij vroeger eigenlijk vluchtdieren? Misschien voor andere roofdieren, maar een hyenahond vlucht ook weg van een leeuw, dat is het recht van de sterkste. Of we daarom meteen vluchtdieren zijn? Als twintig mannen even een mammoet gingen vellen moesten ze toch wel flink haar op hun tanden hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:07

Ik had altijd dat ik mijn benen niet meer voelde, pap in mijn benen zeg maar. :')

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:24

Oh, ik verkloot de hele proef van de spanning. Echt erg! In de B ging het wel op een gegeven moment en vlogen we er doorheen, alleen nu wil ik zo vreselijk mijn best doen dat het natuurlijk juist niet lukt. Ik begon met bijna winst en nu door de spanning gewoon slechte punten. Ik blokkeer mijn paard gewoon en rij niet meer. Ben al moe van de stress voor ik aan de proef moet beginnen. En het ergste is dat ik er zo tegenop zie dat ik concours maar even voor me uit heb geschoven. Niet grappig dus! :n

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:41

Suzanne F. schreef:
Ik had altijd dat ik mijn benen niet meer voelde, pap in mijn benen zeg maar. :')

Ik heb altijd dat mijn pony mijn benen niet meer voelt :')

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:57

Ik heb hier laatst een workshop over gehad, was enorm interessant!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:01

Laurahh schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik heb altijd dat mijn pony mijn benen niet meer voelt :')

Dat klinkt bekend. :')

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 20:07

hahah ik herken het alsof ik niet meer aanwezig ben. Ik voel de spanning op het moment helemaal niet maar die is dus toch echt aanwezig anders zou het rijden net zo moeten aanvoelen en gaan als thuis.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 20:16

Sjelle schreef:
hahah ik herken het alsof ik niet meer aanwezig ben. Ik voel de spanning op het moment helemaal niet maar die is dus toch echt aanwezig anders zou het rijden net zo moeten aanvoelen en gaan als thuis.

Dat heb ik dus ook. Ik heb niet het gevoel dat ik heel gespannen ben, maar toch hoor ik soms niet goed wat de voorlezer zegt en heb ik geen goede focus. Op die manier openbaart de spanning zich dus bij mij.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 20:27

Heel interessant en ook heel herkenbaar. Hier kan ik volgende keer dat ik in de manege f-proef rijd, wat mee!

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 08:17

Ik heb het ook zo erg...ik hoor dan vaak de proeflezer niet eens, die geef ik ook altijd instructies om min. 1x te herhalen. Ik kruip juist heel erg in me zelf. dus ik weet niet of deze tips mij helpen, omdat ik dan misschien meer in mezelf kruip. Mijn paard rekent mijn gedrag ook meteen met mij af. Afgelopen zaterdag begon hij ineens spontaan te bokken in de proef...dat doe hij met normaal rijden nooit!!! Hij is daar supergevoelig in. Ik denk dan dat ik niet anders rijdt, maar daar denk hij toch heel anders over! :-)

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 08:20

En zijn jullie ook altjd zo moe na de proef.....het lijkt wel of je lichaam in een soort shock heeft verkeerd en daarna helemaal is uitgeput. Net bv als je veel verdriet hebt gehad (en hebt gehuild) dan ben je ook altijd zo moe. dat heb ik na een proef. herkennen jullie dit??

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 08:21

Seasons schreef:
Ik heb hier laatst een workshop over gehad, was enorm interessant!

waar was dat??

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 08:22

Nee dat heb ik niet. Ik krijg er wel altijd een kick van en ben altijd heel blij na een proef.
Zelfs als het niet helemaal lekker is gegaan, maar ik wel mijn best heb gedaan.

Ik heb 1 keer na een proef echt in tranen gezeten omdat echt alles mis ging, maar in mijn tweede proef wel weer herpakt en alsnog heel blij.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 07:22

Suzanne F. schreef:

Herkenbaar! Ik noem het spaghettibenen... Ik kan dan ook niets met paarden die niet lekker voorwaarts blijven lopen. Moet echt paarden hebben die gevoelig zijn voor been en zit zodat ik zo min mogelijk druk hoef te geven, want dat maakt dat ik nog meer strakheid en spanning in mijn lijf krijg.

Leuke blog. Het scheelt veel als je het thuis echt goed voor elkaar hebt zodat je minder snel en sterk last hebt van faalangst.
En reeele doelen stellen, niet te veel willen maar iets kiezen wat je deze proef graag beter wilt doen. Bijv. Hoeken inrijden, overgangen vloeiender maken, beter voorbereiden, voltes ronder maken, paard beter voor het been of aan je zit houden, en niet te veel richten op dingen waarmee je afhankelijk bent van je concurrentie en je jury en toeschouwers wat betreft punten, plaatsing en waardering...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:25

lindahertha schreef:
En zijn jullie ook altjd zo moe na de proef.....het lijkt wel of je lichaam in een soort shock heeft verkeerd en daarna helemaal is uitgeput. Net bv als je veel verdriet hebt gehad (en hebt gehuild) dan ben je ook altijd zo moe. dat heb ik na een proef. herkennen jullie dit??

Absoluut!

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:27

eerste keren heel erg ja haha, wordt volgens mij na een tijdje minder :Y)

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:31

Urielle schreef:
lindahertha schreef:

Absoluut!

Dan heb je wel héel veel stress gehad. :(:)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:35

Ik moest vroeger voor alle wedstrijden, examens, ... ofwel kotsen ofwel huilen :+
Dat is wel minder, maar standaard rondje wc voor concours hoor! (stressmest noemen we dat hahaha)
En mijn vriend moest wel lachen om mij omdat ik alsinds half vorige week nachtmerries heb omdat ik komend weekend een OEFENwedstrijd had... die nu ook nog niet doorgaat ivm kapotte trailer. Alles stress voor niks!
Dus na de proef helemaal slap en leeg, alsof ik idd een lange huilbui heb gehad.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:20

Ik herken het wel hoor, mijn allereerste wedstrijd met mijn huidige wedstrijdpaard had ik dat ook. Alleen aangezien hij extreem gevoelig en heftig is vergrootte ik met die stress alleen maar de kans op rodeo's. Dus had na dit wedstrijd maar besloten dat ik echt niet zoveel moest stressen aangezien niemand daar iets aan heeft (ben dan ook niet te genieten :') ). :+ Moet wel zeggen dat sinds ik echt met een (haalbaar) doel naar een wedstrijd ga heb ik ook alleen nog maar 'last' heb van gezonde spanning.